Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen harrastusmaksut eron jälkeen

Vierailija
16.01.2018 |

12v on harrastanut lajiaan viisivuotiaasta, tällä hetkellä harrastuskustannukset on noin 100-150 euroa kuussa. Isä on maksanut ne tähän saakka. Koska se on ollut heidän yhteinen juttunsa ja hän tienaa nettonakin 2000 enemmän kuin minä.
Nyt tuleva exmies uhkaili että harrastusmaksut laitetaan puoliksi eron jälkeen. Sanoin että hänen pitää varmaan sitten etsiä ainakin hetkeksi halvempi harrastus tai etsiä vähemmän tavoitteellisempi joukkue/seura, jossa on halvempaa. Siksi aikaa että saan talouden toimimaan.
Elintasomme putoaa selkeästi koska olemme asuneet miehen 70% omistamassa talossa, nyt asumme lasten kanssa kalliissa vuokrakolmiossa. Mies on maksoi nyt 300 eur elatustukea kahdesta lapsesta. Minun tuloni ovat lapsilisineen 1600 eur+ elarit
Olen lopettanut lehtitilaukseni, en käy kampaajalla, en polta, en juo (viimeksi ennen eroa 3kk sit), minulla ei ole autoa, seutukorttiin 60 eur/kk, luulen että ensi kuussa jo kävelen 2,5km työmatkan että lapsi voi harrastaa samalla tasolla kuin nyt.

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yh-äiti, saan elatusmaksua 200 e kk, sairaanhoitajan palkka, ja maksan pojan noin 2000 e/vuosi ihan mukisematta. Se raha menisi turhaan muuten, enkä usko että lapsen isällä olisi varaa suurempiin maksuihin. Saan tietysti lapsilisän myös, joten 350 e kk on muualta tuleva kk-"rahoitus" ja riittää kyllä. Asumme kaksiossa, hyvin mahdutaan, ja asuntolainamenot ovat kohtuulliset. Pitäisi huomioida se, että ei sen etävanhemman ole tarkoitus kustantaa kaikkia lapsen menoja, vaan vain oma osuutensa niistä. Ja nyt, kun tiedossa on suurempiaempia menoja kuten kausimaksu ja leiri, tein töitä koko ko joulun ja monta viikonloppua.

Joo, tuo on sinun ja lapsen harrastus. Kuitenkin ymmärsin, että ap:n tapauksessa on kyse lapsen ja isän harrastuksesta, joten isän tulisi nyt venyä laillasi, jos haluaa harrastuksen jatkuvan. 

Lapsiko on yksin isän? Eikö lapsesta vastaa kuitenkin molemmat vanhemmat ja molemilla on velvollisuus ponnistella ettei lapset joudu kohtuuttomasti luopumaan erossa.

Tuossa toisessa esimerkissä isä ei ponnistellut harrastuksen eteen. Myöskin ap:n tulee ponnistella vain vapaasta omasta halusta, ei velvollisuudesta tai syyllisyydestä. Ihan ensisijaisesti ap:n pitää pitää huoli sekä omasta jaksamisestaan että perheen talouden tasapainosta. 

Vierailija
102/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole lapsen harrastus? Ei kai missään lapussa erotella onko kyseessä äidin ja lapsen, vai isän ja lapsen harrastus?

Jos se on lapselle tärkeää, niin se riittää. Silloin molemmat osallistuu kykyjensä mukaan.

Jos ei ole varaa, niin sitten se pitää tavalla tai toisella muuttaa kustannusten vähentämiseksi. Yhteys seuran pomoon ja kertoa muuttunut tilanne. Sieltä voi tulla hyvät neuvot, miten saa avustuksia.

Naapurin faija osti tyttärelleen moottoripyörän. Nytkö äidinkin pitää sitten osallistua tähän harrastukseen? Idea oli täysin isästä lähtöisin ja yksin hänen toteuttamansa. Moni urheiluharrastus pohjaa toisen vanhemman omaan historiaan ko. lajin parissa tai kiinnostukseen ja vaatii paljo talkootunteja tms. rahan lisäksi. Ei ole kohtuullista pakko-osallistaa toista osapuolta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella pakko olla harrastuksia? Laittakaa harrastukset jäihin ja kertokaa rehellisesti lapselle että nyt on näin ja valitetettavasti pakko säästää kaikesta mahdollisesta. Ikävä juttu, mutta kyllä ne lapset ilman harrastuksiakin pärjää. Minäkin pärjäsin koska meidän perheellä ei tksinkertaisesti ollut varaa.

Vierailija
104/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsella pakko olla harrastuksia? Laittakaa harrastukset jäihin ja kertokaa rehellisesti lapselle että nyt on näin ja valitetettavasti pakko säästää kaikesta mahdollisesta. Ikävä juttu, mutta kyllä ne lapset ilman harrastuksiakin pärjää. Minäkin pärjäsin koska meidän perheellä ei tksinkertaisesti ollut varaa.

Eikö lapsen mielenkiinnon kohteita tarvitse sinusta tukea?

Vierailija
105/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yh-äiti, saan elatusmaksua 200 e kk, sairaanhoitajan palkka, ja maksan pojan noin 2000 e/vuosi ihan mukisematta. Se raha menisi turhaan muuten, enkä usko että lapsen isällä olisi varaa suurempiin maksuihin. Saan tietysti lapsilisän myös, joten 350 e kk on muualta tuleva kk-"rahoitus" ja riittää kyllä. Asumme kaksiossa, hyvin mahdutaan, ja asuntolainamenot ovat kohtuulliset. Pitäisi huomioida se, että ei sen etävanhemman ole tarkoitus kustantaa kaikkia lapsen menoja, vaan vain oma osuutensa niistä. Ja nyt, kun tiedossa on suurempiaempia menoja kuten kausimaksu ja leiri, tein töitä koko ko joulun ja monta viikonloppua.

Ap taitaa ansaita huomattavasti vähemmän kuin sinä ja lisäksi hänellä on kaksi lasta. Lisäksi harva ammatti joustaa yhtä hyvin ylitöihin kuin sairaanhoitajan. 

Te voitte lapsen kanssa kaksistaan sopia, missä säästätte, että harrastus on mahdollinen. Apn pitäisi pystyä tarjoamaan sama "etu" myös toiselle lapselle. Jos ei harrastusta niin vaikka yhteinen matka pihistelystä palkinnoksi. 

Vierailija
106/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hävisi ap?

Onnittelut hyvästä provosta.

Vierailija
107/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvojalle. Tosin siinä on riski, että hän asetuu isän puolelle. Harrastus on pitkäaikainen ja ilmeisesti tavoitteellinenkin ja sitä tulisi tukea. Ja harvoi tuetaan jostain luopumisesta erosta.

Seuran kanssa voi keskustella tukiohjelmista, ja maksujen kohtuullistamisesta, jne. Ensinmäiseksi ei ole pakko luovuttaa.

Vierailija
108/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsen mielenkiinnon kohteita tarvitse sinusta tukea?

Kyllä, mutta tuon ikäinen lapsi tajuaa jo elämän realiteetit ja rajallisuuden ja voi kokea myös syyllisyyttä siitäkin, että tajuaa oman harrastuksensa olevan perheessä parasiitti. En minä ainakaan itkenyt niitä harrastuksia, joihin meidän perheellä ei ollut varaa. En ole käynyt yhdelläkään ratsastustunnilla tai omistanut laskettelusuksia. 

Vierailija
109/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun ja itkettää koska oma tilanne tuli mieleen. Kyllä, mies maksaa ok elareita, enempäänkin olisi varaa mutta en jaksanut taistella eron jälkeen asiasta.

Asutaan kahden lapsen kanssa aika ahtaasti, pienehkö kolmio, asun olohuoneessa. Lapset joka toisen vkl isällään, jolla hieno uusi talo avokkinsa kanssa. Tilaa riittää.

Lapset ovat nyt 10v ja 8v ja varmaan aika pian haluavat muuttaa isälleen kun on uusinta vempelettä ja kaikkea. Isän luona on uudrt maastopyörät ja tabletit ja läppärit ja mun luona pojilla yhteinen tietokone ja ps 3.

No jos lapsesi ovat noin materialisteja, niin sittenhän ovat. Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä ajattelua, mutta ehkä mä olenkin outo. 

Kyllä meillä lapset haluaa olla molempien vanhempien kanssa, ihan samalla lailla sen, jolla on vaatimattomammat olot. Enemmänhän kyse on siitä, onko vanhempi läsnä, kiinnostunut, seurana jne. 

Ja kyllä mun vanhin lapsi on jo 15, ja silti nämä asiat painaa eniten.

Vierailija
110/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin lähivanhemmaksi erossa viisi vuotta sitten ainoan lapsen ollessa kahdeksanvuotias. Isällä ei ollut sen jälkeen haluja maksaa elatusmaksua enempää mistään mutta ei myöskään nähdä lastaan kuin joka toinen vkl.

Minä tein osa-aikatyötä eron jälkeen. Olin jäänyt työttömäksi pari kk ennen ja eron jälkeen nyt oli pakko ottaa eka työ jonka sain vaikka ei ollut oman alan töitä. Henk. koht. avustajana palkka ei ollut järin suuri, sitten aloin jakaa mainoksia. Tein puhelinmyyjän töitä, myin kaiken ylimääräisen kirpparilla. Olin pari vuotta karaokejuontajana, myös sen jälkeen kun sain kokoaikatyön.

Nyt suoritan ammattitutkintoa jonka lisäksi teen töitä ravintola-alalla. Jostain lapsen harrastusmaksut on revittävä. Se on hänelle merkittävä osa elämää. Kaikki parhaat kaverit on sieltä, se motivoi häntä koulussa.

Isän kanssa tapaamiset on jäänyt yhteen viikonloppuun kuussa ja yhteen arkitapaamiseen. Olen kutsunut peleihin, olen pyytänyt viemään harjoituksiin, pyytänyt seuran tapahtumiin, koulun vanhempiniltoihin ja vanhempainvartteihin, ei ei ei on ina vastaus, ei kerkeä. Kummasti minä kyllä olen saanut aikani riittämään myös lapselle, samoin työtätekevät vanhempani.

Onneksi lapsellani on nyt elämässään isähahmo, avomieheni, joka on läsnä niin arjessa kuin juhlassakin eikä laita kaikkea muuta edelle.

Mutta kiitos pojan harrastuksen hänestäkin, koska sen myötä mekin tapasimme.

Vierailija
111/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki. Niin, minä en tosiaan tee kokoaikatyötä, sellainen on haussa. Nuorempi lapsi on erityislapsi, joka on hyötynyt lyhyistä hoito- ja koulupäivistä. Jäin pois kokoaikatyöstäni 1,5 vuotta sitten yhteisestä päätöksestä, silloin ero ei ollut näkyvissä.

Aika lastenvalvojalle on varattu. Se on ensi kuussa.

Muutettiin joulukuun alussa erilleen, talon myynnin piti silloin olla selvä, mutta meni pieleen joten nyt meillä on molemmilla uudet kodit ja se talo, joka on myynnissä. Itsehän en siitä tule isoja summia rahaa saamaan kun on lainakin maksettavana.

Mies oli myös sitä mieltä ettei maksa mitään ennen lastenvalvojan vahvistamaa sopimusta mutta suostui tuohon 300 euroon nyt tässä kuussa. Vannotti että hänellä on sitten kuitti tästä kyllä mukana ja että se vähennetään sitten laskelmasta.

Ja ei, raha-asioista ei juuri ole ollut kiistaa avioliiton aikana.

Miehellä on palkan lisäksi myös muita tuloja sekä omaisuutta. Meillä on avioehto, joka rajaa pois tämän perityn omaisuuden. Ap

Vierailija
112/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis mistä se laina on?

Vierailija
113/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi epäselvyyteni, mutta lainalla on maksettu siis tuo osuuteni talosta. Ap

Vierailija
114/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki. Niin, minä en tosiaan tee kokoaikatyötä, sellainen on haussa. Nuorempi lapsi on erityislapsi, joka on hyötynyt lyhyistä hoito- ja koulupäivistä. Jäin pois kokoaikatyöstäni 1,5 vuotta sitten yhteisestä päätöksestä, silloin ero ei ollut näkyvissä.

Muutettiin joulukuun alussa erilleen, talon myynnin piti silloin olla selvä, mutta meni pieleen joten nyt meillä on molemmilla uudet kodit ja se talo, joka on myynnissä. Itsehän en siitä tule isoja summia rahaa saamaan kun on lainakin maksettavana.

Mies oli myös sitä mieltä ettei maksa mitään ennen lastenvalvojan vahvistamaa sopimusta mutta suostui tuohon 300 euroon nyt tässä kuussa. Vannotti että hänellä on sitten kuitti tästä kyllä mukana ja että se vähennetään sitten laskelmasta.

Miehellä on palkan lisäksi myös muita tuloja sekä omaisuutta. Meillä on avioehto, joka rajaa pois tämän perityn omaisuuden. Ap

Eihän sen miehen tarvitsi maksaa mitään ennen kuin on voimassa oleva sopimus. 

Vierailija
115/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi epäselvyyteni, mutta lainalla on maksettu siis tuo osuuteni talosta. Ap

Eli maksat nyt lainaa ja vuokraa?

Vierailija
116/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sen miehen tarvitsi maksaa mitään ennen kuin on voimassa oleva sopimus. 

Mutta silloin takautuvasti ? Ja nämä otetaan siinä huomioon eikö vain. Vai odotetaanko toisen vanhemman maksavan kaikki kustnnukset siihen asti kun toisella ei ole ikaa tull latenvalvojalle ap

Vierailija
117/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kuule, et taida olla ainoa jonka lellikkiprinssi ei saakaan enää leikkiä lemppariökyharrastustaan vaan joudut alkaa käymään samalla kentällä muidenkin yh-mammojen kanssa?

Vierailija
118/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli maksat nyt lainaa ja vuokraa?

Nyt on lyhennysvapaata mutta joulukuusa vielä, kyllä

Vierailija
119/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sitten myy sitä osuuttasi miehelle?

Vierailija
120/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sitten myy sitä osuuttasi miehelle?

Ei halua ostaa sitä, haluaa aloittaa puhtaalta pöydältä kuulemma. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan