Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen pph:n "vaatimukset" vaatteista

Vierailija
16.01.2018 |

Eli lapsellamme on aina sään mukaiset vaatteet, mutta tuntuu että hoitaja aina silloin tällöin ehkä liikaa puuttuu siihen mitä lapsella on päällä. Esim lapsella on lämpimät talvikengät, mutta hoitaja haluaa että ostamma uudet, sellaiset joissa hänen ei tarvitse ollenkaan auttaa 3-vuotiasta. Jos lapsella on toppahousut ja takki, ei käy koska lapsi ei osaa itsenäisesti ilman pientä apua pukea tuota settiä. Joten haalari on oltava. Eihän tuossa mitään, mutta talvikengätkään eivät ole ilmaisia, saatika toppavaatteet... Jos on jo lämpöiset sään mukaiset vaatteet, kirpaisee kyllä lompakossa ostaa uudet setit sen takia että hoitaja pääsee helpommalla..

Onko muilla vastaavaa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitähän nämä on, mutta omat lapset vieläkin haaveileee helposta ja lämpimästä haalarista, vaikka ovat kymmenen ikävuoden kieppeillä. Ymmärrän siis, että pph:n mielestä se olisi lapselle parempi, lapsen takia. Ehkä vaan sitten perustelee sen helpolla pukemisella. 

Omasta mielestäni sitten taas jalkaan sujautettavat kuomat ja muut haukkavat helpommin loskaa ja kuraa sisäänsä, kuin tiiviisti tarralla yms. kiinnitettävät kengät. EI kolmevuotiaan vielä tarvitse kaikkea osata, eikä pph tietenkään voi päättää, missä vaatteissa lapsenne kulkee. 

Vierailija
2/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat päättää mitä vaatteita lapsella on. Eli hoitaja voi toivoa, mutta päätösvalta on teillä. Toisaalta hoitajalla on yleensä hyvä peruste toiveelleen eli kannattaa ihan oikeasti kuunnella ja miettiä voisiko ainakin osan hoitajan toiveista toteuttaa. Kannattaa myös huomioida toiveet, kun ostaa seuraavan koon vaatteita, jos ei ole hyvää perustetta toimia toisin (esim. ohittamattoman hyvä tarjous tai hoitajan toiveen mukainen on taas loputtoman epäkäytännöllinen jossain muussa tilanteessa.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakoot hoitaja itse vaatteet. Teidän vastuullanne on vain lapsen asianmukaiset vaatteet, ei hoitajan mukavuus.

Vierailija
4/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kypärämyssy, putkikuomat ja haalarit vielä ekaluokkalaisillakin. Juuri siksi että osaavat ne nopeasti itse päälleen vetää.

Tuo sinun lapsesi passaaminn on suoraan pois muilta...

Vierailija
5/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä asenne hoitajalla. Mutta ei teidän tarvitse mitään uusia vermeitä tuon takia ostaa.

Toki mitä helpommat vaatteet niin lapsen on kiva niitä itse pukea. Meillä lapsella (4v) palaa nopeasti käämit, jos jokin ei suju "ite", ja sillä helpot kuomat ja haalari.

Vierailija
6/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on kyllä lapsilla ihan järjettömiä vaatteita, joita ostaessa on mietitty enemmän muotia kuin sitä, että lapsella olisi mahdollisuu itse pukea vaatteita päälleen.

Kenkien kohdalla varsinkin on välillä niin tiukkoja kenkiä, että ihan pelottaa kun pitää käyttää niin paljon voimaa, että ne saa survottua lapsen jalkaan. Ei varmasti tunnu kivalta jalassakaan niin tiukat kengät. Kinttaiden kanssa joskus sama homma, varsinkin pienimpien kohdalla ei toivoakaan peukalon saamisesta oikealle paikalle :(

/Lastenhoitaja

Vierailija
7/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haalari meillä on näin kovilla pakkasilla kyllä. Alkutalvesta/loppusyksystä oli hetken kevyt-toppatakkia ja toppahousut (koska haalari on niin paksu) niin silloinkin olisi pitänyt olla kevyttoppahaalari, ts. noin kuukauden takia olisi pitänyt sellainen hankkia. Ei ostettu. Saatiin veljen lapsen vanhat mielestäni suht helpot Sorelit, joissa vain kiristysnauha. Ei kelvanneet hoitajalle, nuo olisi kuitenkin menneet säässä kuin säässä, sitten märemmälläkin.. Mukavaahan se on että hoitaja huolehtii ja miettii miten lapsella menisi helpommin, mutta jos on jo sään mukaiset vaatteet, ketuttaa ostella uusia..

Ap

Vierailija
8/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä on kyllä lapsilla ihan järjettömiä vaatteita, joita ostaessa on mietitty enemmän muotia kuin sitä, että lapsella olisi mahdollisuu itse pukea vaatteita päälleen.

Kenkien kohdalla varsinkin on välillä niin tiukkoja kenkiä, että ihan pelottaa kun pitää käyttää niin paljon voimaa, että ne saa survottua lapsen jalkaan. Ei varmasti tunnu kivalta jalassakaan niin tiukat kengät. Kinttaiden kanssa joskus sama homma, varsinkin pienimpien kohdalla ei toivoakaan peukalon saamisesta oikealle paikalle :(

/Lastenhoitaja

Toppahousut ja takki eivät toimi päiväkoti-ikäisillä lapsilla. Lapset peuhaavat lumihangessa ja selästä menee aina lunta sisään.

Vanhemmat ostavat myös liian pieniä kengiä. Kumisaappaaseen pitää mahtua villasukka sisälle ja sama olisi suotavaa talvikengissä.

Moni ostaa flaceä joka ei hengitä. Lapsi joko palelee tai hikoilee. Villapuku on paras ratkaisu, lämmin, hengittää ja kuivuu nopeasti.

Vierailija
9/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pph. Vaatteiden suhteen olen toivonut säänmukaista vaatetusta, kuten märillä ja mutaisilla keleillä kuravaatteet, kiitos. Eli haluan lasten pysyvän lämpiminä ja kuivina. Ihan sama, onko haalari vai takki &housut. Kunhan koko on sopiva.

Sisävaatteiden suhteen olen pyytänyt, ettei ykkösiä ylle hoitoon. Askartelemme, leivomme ja välillä oma tai vieruskaverin maitolasi voi kaatua syliin. En halua, että ajasta iso osa menee vaatteiden varomiseen. Opettelemme tietysti siisteyttä, mutta rapatessa roiskuu.

Vanhemmat ovat ihan loistavasti noudattaneet näitä toiveitani. Eikä ole tullut varustelukilpaa, kun vaikka se kirppishaalari käy hyvin pihalla remuamiseen.

Vierailija
10/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pointtihan tässä ei ollut se, että niitä hoitajan suosittelemia ei voisi ostaa (sitten kun seuraavaa kokoa ostetaan). Harmittaa vain jos on jo sään mukaiset varusteet ja lapsi pystyy niissä liikkumana ja leikkimään hyvin. En tiedä otanko sitten liian helposti itseeni noista toiveista vai mitä. Lähdin vain kyselemään onko se ylipäätään normaalia, että hoitajilta tulee noita toiveita vaikka olisi jos asianmukaiset vaatteet, jotka ei siis ole mitään muotivaatteita tms. Itse otan tuollaisista ehkä vähän paineitakin. Onneksi kirppareiltakin saa suht halvalla, talvivaatteissa vaan ei voi liian kulutettua ostaa, se ei enään ole niin lämmin. 

ap

Vierailija
11/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin 9 pph jatkaa vielä sen verran, että kyllä minuakin äitinä mietitytti, mitä mieltä pk:ssa ollaan lapseni varusteista, kun hän aikanaan meni sinne totuttautumaan isompaan ryhmään ennen eskaria. Niin se vaan tuppaa olemaan, että äitiys tuo helposti erilaisia herkkiä fiiliksiä ja jotkut sanomiset vaikuttavat jopa arvostelulta.

Vanhempien vastuulla on tietty lapsensa pukea, hoitajan ammattirooliin kuuluu vain ne mahdolliset toiveensa esittää perustelujen kanssa ja syyllistämättä. Itse ainakin yritän olla hyvin tahdikas, jos tulee tarvis pyytää jotain varusteisiin liittyen. Että asiani kuulostaisi ehdotukselta, eikä vaatimukselta.

Vierailija
12/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestin 9 pph jatkaa vielä sen verran, että kyllä minuakin äitinä mietitytti, mitä mieltä pk:ssa ollaan lapseni varusteista, kun hän aikanaan meni sinne totuttautumaan isompaan ryhmään ennen eskaria. Niin se vaan tuppaa olemaan, että äitiys tuo helposti erilaisia herkkiä fiiliksiä ja jotkut sanomiset vaikuttavat jopa arvostelulta.

Vanhempien vastuulla on tietty lapsensa pukea, hoitajan ammattirooliin kuuluu vain ne mahdolliset toiveensa esittää perustelujen kanssa ja syyllistämättä. Itse ainakin yritän olla hyvin tahdikas, jos tulee tarvis pyytää jotain varusteisiin liittyen. Että asiani kuulostaisi ehdotukselta, eikä vaatimukselta.

Minä en nykyään edes ehdottele mitään, sen verran usein vanhemmat tulleet silmille siitä, että on ihan neutraalisti ja ystävällisesti pyytänyt miettimään, että voisiko jotku toiset kengät olla helpommat lapselle. Nykyään puen mukisematta lapselle ne vaatteet mitkä hällä on, vanhemmat ovat yksin vastuussa siitä osasta lapsensa hoitoa.

/Lastenhoitaja,

Vierailija
13/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pk:ssa sanoin ohi mennen, että lapsella on vikingit ja kuomat, mutta vikingit ovat hänen itse vaikeampi saada jalkaan. Minulle ilmoitettiin, että ihan saa molempia kenkiä käyttää päiväkodissa, he kyllä auttavat tarvittaessa. Näin tällä kertaa, ensi vuonna voi olla eri ryhmässä eri käytäntö.

Vierailija
14/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita kokemuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä