Esikouluikäiset (5-6v) lapset samalla puolella uimahallissa
Mitä mieltä olette siitä, että uimakoulu pitää tyttöjä ja poikia uimakoulussa samalla puolella (naisten puolella) pukemassa ja riisumassa? Kyse 5-6v lapsista ja nyt on niin, että tyttäremme ryhmässä on saman pk-ryhmän poika. Periaatteessa voi olla, että samalta asuinalueelta jatkavat ehkä myös kouluun yhdessä. Onko teistä ok, että vielä tämän ikäisiä pidetään uimakoulussa yhdessä naisten puolella?
Kommentit (42)
Välillä näkyy miesten suihkuissa jotain sellaisiakin tyttöjä joiden arvioisin olevan jopa 6-7v.
Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kysymys mistään esikouluryhmästä vaan uimakoulusta. Keskenään tutut lapset ovat uimakoulussa samassa ryhmässä. Jos uimakoululaisista valtaosa on eskari-ikäisiä tai jopa ekaluokkalaisia, niin miksei uimakoulu tarjoa lapsille mahdollisuutta olla naisten/miesten puolella pukeutumassa tai muuten eriytetysti? ap
Sitä sun pitää kysyä uimakoulusta, mutta kai nyt järkikin sanoo että jonkun pitää katsoa tuon ikäisten perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helkkari.. Mitäs kun meillä kotona näkyy välillä tissit, penis, pieni ja iso, pyllyt.. Käy jopa 2lk ihan eskari ikäisen pikkusiskon kanssa saunassa ja suihkussa..
Onko nyt niin että alastomuus on melkoinen ongelma?Minä saunon kotona aina mieheni kanssa, mutta en silti uimahallissa miesten puolelle menisi.
Joo mutta tässä nyt puhutaan kuin lapset traumatisoituisivat täysin jos näkevät toisen alasti.. Tuijottaisivat ja kovasti järkyttyisivät.
Ehkä se kuitenkin on lapsilla vähän eri asia?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kiinni ensisijaisesti kotikasvatuksesta ja toissijaisesti myös eskarin henkilökunnan asenteista ja puheista. Jos ruvetaan jo etukäteen tolkuttamaan, ettei saa toljottaa toista sukupuolta, niin varmasti toljottavat. Kummalta tuntuu, että pikkulapset eivät saisi olla samalla puolelle, kun normaalilla uimahallikäynnillä vielä alakouluikäisetkin saavat olla "väärällä" puolella ja toljottaa vaikka minkä mallisia ja ikäisiä naisia / miehiä ja heidän varustustaan, mutta pikkulapset eivät saisi nähdä poikien pikkuista pippeliä tai tyttöjen jalkovälin viirua ja tissinpaikkoja.
Ap:llä on selvästi iskostunut amerikkalainen asenne alastomuuteen. Mitä enemmän asiaan kiinnitetään huomiota, sen ongelmallisemmaksi se muuttuu. Mitä tekemistä asian kanssa on muuten sillä, että joku tyttö ja poika ovat samassa päiväkodissa ja ehkä seuraavaksi samassa alakoulussa. Pelkääkö mamma, että poika huutelee, että hän on nähnyt tytön pimpsan ja olemattomat tissit tai että tyttö huutelee nähneensä pojan pippelin. Monet tuon ikäiset tenavat uivat kesällä rannallakin nakkena ja näkevät toisensa alasti eikä siitä ole mitään ongelmaa.
Nyt kun otit asian puheeksi, niin kyllä tuollaista huutelua esiintyy. Ala-asteen alussa olimme uimahallissa (kyseessä ei varsinainen uintitunti vaan osa luokkaretkeä), ja tytöt ja pojat olivat samassa puku- ja suihkutilassa, ja vaikka meidät yritettiinkin pitää erillämme, pojat väkisin kurkkivat. Me tytöt sitten saimme kuulla huutelua aiheesta pitkin kouluvuotta. Kiusatuille erityisen kova paikka.
En tajua mikä tässä on ongelmana? Miksi kukaan traumatisoituisi alastomuudesta?
Noh, meillä päin myös eka-tokaluokkalaiset, siis 7-9 vuotiaat, uimakoululaiset on sekaryhmässä naisten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helkkari.. Mitäs kun meillä kotona näkyy välillä tissit, penis, pieni ja iso, pyllyt.. Käy jopa 2lk ihan eskari ikäisen pikkusiskon kanssa saunassa ja suihkussa..
Onko nyt niin että alastomuus on melkoinen ongelma?Minä saunon kotona aina mieheni kanssa, mutta en silti uimahallissa miesten puolelle menisi.
Joo mutta tässä nyt puhutaan kuin lapset traumatisoituisivat täysin jos näkevät toisen alasti.. Tuijottaisivat ja kovasti järkyttyisivät.
Ehkä se kuitenkin on lapsilla vähän eri asia?
Pääsääntöisesti kuusivuotiaat kulkevat uimahallissa vanhempansa kanssa, sillä puolella mille vanhempi kuuluu. Lapsia on kuitenkin erilaisia, ja joku voi jo kuusivuotiaana ujostella vastakkaista sukupuolta. Tällöin fiksu vanhempi järjestää asian jotenkin hienotunteisesti, vaikka sitten jättäen uimahallireissut joksikin aikaa väliin.
Joka tapauksessa ihan älytöntä verrata uimahallia perheen keskeiseen saunomiseen.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä 5-6v on jo melko tiedostava tyttö-poika-asioiden suhteen ja ei ehkä mielellään riisu saman tarharyhmän lapsen edessä. ap
Oma kokemus päiväkodin esikouluryhmistä kyllä on sellainen etteivät vielä ujostele ollenkaan riisumista muiden edessä, oli sitten tyttöjä tai poikia. Uteliaisuus sukupuolialueita kohtaan on olemassa ja hihittelyä ja vertailua tapahtuu vessakäyntien yhteydessä toisinaan mutta ei mitenkään suuressa määrin eikä häiritsevästi.
Vierailija kirjoitti:
En tajua mikä tässä on ongelmana? Miksi kukaan traumatisoituisi alastomuudesta?
Joskus kannattaa pitää se suunsa ihan supussa, tai tässä tapauksessa sormet kaukana näppäimistöltä. Minua on kourittu kerran kadulla, enkä siitä traumatisoitunut. En kuitenkaan ole niin idiootti, että sallisin tämän perusteella kaiken kourinnan, ja nillittäisin samanlaisesta kokemuksesta järkyttyneille että ovat turhanpäiväisiä vinkujia eikä asia ole ongelma.
Pikku ohis. Tähän aikaan vuodesta eskarilaiset ovat 6-7-vuotiaita.
T. Se eskaripojan äiti.
Jeesus miten typeriä kommentteja. Kyllä 6v jo tiedostaa naisten ja miesten erot ja sitä omaa kroppaa nimenomaan jo ujostellaan! Itse muistan 4 vuotiaana olleeni uimassa ja siellä liikkui huhu että miesten puolelta on tehty tirkistelyreikä naisten puolelle ja me kaikki vaihdettiin uikkarit pyyhkeen sisällä ettei pojat vaan nää!
Jos lapsi itse kokee asian ongelmaksi, sitten se on ongelma ja sen voi ratkaista sillä, että vanhempi vie itse lapsensa oikean pukuhuoneen kautta altaalle.
Jos asia on vain ongelma äidin päässä, sitten se ei ole todellinen ongelma.
Ei nyt mennä siirtämään omia estojamme lapsille. Kyllä ne ehtivät keksiä nämä jutut sitten aikanaan ihan itse. (Tai siis isommat lapset opettavat ne.)
Meillä on otettu sellainen rento suhtautuminen kaikkiin pylly-, pippeli-, tissi-, kakka- ja mitä näitä on -juttuihin, että annan lapsen höpöttää, enkä yhtään provosoidu. Ne jutut loppuu lyhyeen, kun vanhempi ei niistä häkelly.
Jos poika kysyy jotain naisten ja miesten anatomiasta, kerron asiallisesti. Ei se yleensä koko iltaa jaksa jauhaa näistä. En halua antaa sellaista kuvaa, että sukupuolijutuista ei saisi puhua ja kysyä.
Tänäänkin uimahallissa naissiivooja ajeli jollain mööpelillä miesten puolella ja oli olevinaan katsomatta. Traumatisoiduin.
Meillä oli koululiikunnassa tokalle luokalle asti yhteinen pukuhuone poikien kanssa ja en muista, että se olisi minua yhtään haitannut, eikä kukaan muukaan tyttö valittanut. Ihmeen tiedostava 5-6-vuotias tyttö aloittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on ok, tuon ikäiset lapset saa olla vastakkaisen sukupuolen puolella muutenkin vanhempiensa seurassa.
Mielestäni asia on hieman eri, kun tytöt ja pojat ovat tuttuja keskenään.
Asiaa pitäisi kysyä lapsilta, onko heille ok. Ja tilanteessa jossa ei ole ryhmäpainetta vastata kuten muutkin. Jos yksikin sanoo että ei ole, noin ei pitäisi toimia. Lapsillakin on oikeus yksityisyyteen.
Kunhan se toiminta on sitä, että se perhe jolle uiminen noin ei sovi, hyväksyy sen, että oma pentu jää pois uinnista, ei niin, että sitten kukaan ei pääse uimaan, koska mahdotonta järjestää pikkunappulat eri puolille.
Itse olin joku 7-8v ja menin isäni kanssa miestenpuolelle :D Näin siellä sitten kuolustani 12v poikia.. oli kyllä noloa. Siellä puikkelehdin suihkujen välissä, että he eivät näe :D olin siis todella ujo lapsi ja en olisi silloin uskaltanut mennä yksin naistenpuolelle (ja äitini ei ikinä tullut uimaan)
Ei tuon ikäiset kyllä välitä, ellei kyseisiä ajatuksia ole heille esim vanhempien toimesta syötetty.
Vierailija kirjoitti:
Ne on lapsia!
Jos kyse olis 15-16v nuorista, olis tilanne erilainen.
Oliko tuo vitsi? kyllä jo pikkasen aiemmin on lapset hyvä eri puolille laittaa. Mutta milloin, 5-6v alkaa ehkä olla siinä rajoilla.
Minä saunon kotona aina mieheni kanssa, mutta en silti uimahallissa miesten puolelle menisi.