Onko Suomessa paljonkin sellaisia työttömiä, jotka eivät edes halua hakea töitä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Haluan, mutten pysty :(
Saatan saada hakemuksen tehtyy, mut sen lähettäminen on mahdottomuus.Mulle iskee hirveä itseinho ja tuhoan hakemukset ajatuksella "ei ne mua valitse kuitenkaan".
Itselläni oli sama tunne YT:n jälkeen. Puolen vuoden hirressä roikkuminen yliopiston YT:ssä ja sain myöhemmin diagnoosiksi työuupumus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on . Lähiiirissäni 3 henkilöä työttömänä. 2 heistä eivät edes aio töihin. Ei kiinnosta, kun saa hyvät rahat tekemättä mitään. 1 taas saikulla ja yrittää löytää koulutusta + työtä mitä pystyisi tekemään. On joutunut lopettamaan työt terveydellistä syistä. Ja on koko ajan siis aktiivinen ja on mukana ties missä mistä saa apunsa.
Mä en ymmärrä tätä. Mikä taho maksaa hyvät rahat työttömälle? ?
Mä saan sen n. 500e /kk, ei se minusta hyvä raha ole.
Sukulaiseni opettivat lapsilleen, ettei töitä kannata tehdä koska tuet.
Minä.
Tai sanotaanko, että kyse ei ole halusta vaan päätöksestä. En hae töitä, mutta menen töihin, jos niitä tarjotaan. Olen työkokemuksen ja koulutuksen puutteen takia tilanteessa, jossa 99,9% hakemuksistani palautuu hylättynä. En siis enää hae, mutta olen valmis silti ottamaan työn vastaan.
Kyllä näitä on yllättävän paljon. Työttömiä on monenlaisia ja eri syistä.
No itselläni kyllä olisi työhaluja mutta kun koskaan en pääse pitempiaikaiseen työhön niin kyllähän siinä on ahdistus ja masennus tulleet mukaan sekä oman itsensä arvostus laskenut jatkuvasti. Nyt olen vuokrafirmalla töissä silloin tällöin, onneksi niin koska siellä työt ovat niin raskaita ettei terveys oikein tahdo kestää. Mutta näillä mennään ja alkuvuodesta on 23 työtuntia kasassa joten Sipilä pidetään ainakin hetken poissa työttömyysturvastani.
Tiedän heti alkuunsa ettei mun mielenterveys kestäisi puhelinmyyntiä mutta kokeilkaa vaan muut.
Vierailija kirjoitti:
Täystyöllisyys on Suomelle katastrofi, kun se ylikuumentaa työmarkkinat ja lisää inflaatiota. Tavoitetaso työttömyyteen on 6 %. Minusta olisi vaan hyvä, jos elämäntapatyöttömät saisivat olla työttöminä sillä pienellä työttömyyskorvauksella ja työhaluiset pääsisivät töihin. Palkkatyöstä saa kuitenkin enemmän rahaa mitä työttömyyskorvauksesta, lisäksi tulee kaikki muu työn mukana tuleva hyvä.
6% tavoitetaso tarkoittaa sekä työkyvykkäitä että halukkaita. Ideologiset työttömät eivät kuumenna työmarkkinoita, sillä hei eivät edes kuulu työmarkkinaan.
Minä, en halua osallistua tähän kulutusjuhlaan, elinympäristön tuhoamiseen ja ihmisten alistamiseen. En sano ettenkö menisi enää koskaan töihin, mutta tällä hetkellä on parempaa tekemistä.
Jos olet itse suomalainen niin eiköhän se vastaus löydy kun katsot ympärillesi?!
On paljon työttömiä, jotka ovat tosiasiassa antaneet periksi eivätkä halua tehdä isoja muutoksia (koulutus, alan vaihto, alempi palkkataso, muutto, lastenhoidon tai koulujen muutokset, ulkomaille lähtö, jne.), koska järjestelmä ei pakota niihin. Tällaiset elätit laskevat Suomen kilpailukykyä ja pitävät kasvun heikkona kilpailijamaihin nähden. .
Vierailija kirjoitti:
Koko White Trash sakki on juuri niitä elämäntapatyöttömiä.
Eikä. Monet työttömät ovat fiksuja ja pärjäävät hyvin vähillä tuloilla. Se onkin osa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Täystyöllisyys on Suomelle katastrofi, kun se ylikuumentaa työmarkkinat ja lisää inflaatiota. Tavoitetaso työttömyyteen on 6 %. Minusta olisi vaan hyvä, jos elämäntapatyöttömät saisivat olla työttöminä sillä pienellä työttömyyskorvauksella ja työhaluiset pääsisivät töihin. Palkkatyöstä saa kuitenkin enemmän rahaa mitä työttömyyskorvauksesta, lisäksi tulee kaikki muu työn mukana tuleva hyvä.
Mitä hyvää työn mukana tulee muuta kuin palkka?
Vierailija kirjoitti:
Minä, en halua osallistua tähän kulutusjuhlaan, elinympäristön tuhoamiseen ja ihmisten alistamiseen. En sano ettenkö menisi enää koskaan töihin, mutta tällä hetkellä on parempaa tekemistä.
Sinun kaltaisesi loiset aiheuttavat sortoa, talousahdinkoa ja sitä kautta ympäristöä tuhoavia päätöksiä, kun yhteiskunnalla ei ole varaa tehdä pitkän aikavälin arvovalintoja vaan keskitytään tästä vuodesta selviämiseen keinolla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa mutta onhan kuitenkin vapaita työpaikkoja aina auki, ettei niihin näköjään ihan korvakuulolta taida innokasta työntekijää saada siitä lähistöltä kysäisemällä. Onko sitten palkassa vika vai miten lienee?
Avoimia työpaikkoja on jonkin verran ja niihin on halukkaita. Työnantajalle hakijat eivät kuitenkaan kelpaa. Kelpaamattomuuden syyksi riittää se, että on työtön.
Olen seurannut oman työnantajani hakuprosesseja ja kuullut muista. Hakijoita on , haastattelussa käyneitä olen nähnyt, mutta työntekijää etsitään kuukausikaupalla. Palkasta palkkaaminen ei ole kiinni paitsi niillä hakijoilla, joilla on jo työpaikka.
Onhan meitä. =)
Sitten töitä haetaan, kun siitä saa tuntipalkan, kuten itsekin Iltalehdessä syksyllä tuumailin. Tai no edes 80% minimituntipalkasta.
Toisekseen kaikille ei ikinä ole töitä, Suomen yhteiskunnasta on haluttu rakentaa sellainen, että työttömiä on oltava, joten turha meille on päätään aukoa. Teen sitten mielelläni tosiaan työtä, kun sillä on vara kerryttää eläkettä ja hommata esim. asuntolaina. Yhdeksän euron päiväpalkoilla ei saa asuntolainoja, haha. Hyvä jos satasen lainaa edes. =)
"Jos kaikki ajattelisi noin..!" No mutta kun eivät ajattele.
Sanoisin, että tahallisesti työtä vältteleviä on kymmeniäkin tuhansia Suomessa. Siitä ei vaan puhuta ääneen, mutta itselle ihan sama, kun ei sinällään jaksa kiinnostaa mitä muut ihmiset minusta ajattelevat.
Nyt varmaan olen se maankuulu narsistikin, kun noin kirjoitin. =D
No totta vitussa on! ja rajan takaa tulee kohta vielä lisää, mutta eihän se mitään haittaa?
Koko White Trash sakki on juuri niitä elämäntapatyöttömiä.