Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Jotenkin luulisi että älykäs ihminen ymmärtäisi kaikenlaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, kun ymmärrän kaikki vedätysyritykset ja muut tyhmien kuvittelemat mukamas "langat" hetimmiten, joskus on kiva hieman vedättää ja antaa tyhmän kuvitella olevansa fiksu lähtemällä mukaan johonkin vedätysyritykseen. Olen aina askeleen edellä tämmöisessä, sekin ärsyttää. Joskus voisi olla tyhmempikin, eikä hoksata aina kaikkea😄
Tämä! 😄 Ihmisten tavoitteet ja motiivit ovat yleensä ihan hetkessä järkeiltävissä. Sellaisen summittaisen psykologisen analyysin ihmisestä saa myös yleensä tehtyä hyvin äkkiä.
Mitä tarkoitat summittaisella psykologisella analyysilla? Mistä tiedät, onko päättelysi mennyt nappiin? Omassa elämässä on ainakin tapahtunut sellaisia asioita, jotka ovat aika epätodennäköisiä, ja olisin yllättynyt jos kukaan arvaisi edes sinnepäin oikein. Uskon, että olemuksestani
Olen eri, mutta tämä on ärsyttävää. Että kun esittää jonkin mielipiteen (jonka tietää itse sellaiseksi) tai jonkun päätelmän (jonka reittejä/poissulkuja toinen fiksu osaa seurailla ja hyväksyy sen siksi mahdollisena), tulee joku sivusta "servaamaan" jollain yksityiskohdilla, jonka itse on aikanaan huomioinut ajatuspolun alussa. Ihan totta varmasti että varmasti tarkkaa arvioita tehdä. Tämä huomioidaan jo arviointi vaiheessa ja kuvataan edellä mm. "summittainen", "yleensä"... Joo ei tullut mitään uutta mitä fiksu ei olisi itse tajunnut, poikkeuksien olemassaolo, yleistykset jne. Tämä voi aiheuttaa pettymyksen siksi, että se kommentoija arvioi tason niin pieleen. Joko omansa tai sen toisen. Ehkä kummatkin. Muttei tajua sitä ajoissa. Ehkä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Trumputtajat, perspanssit ja kokpanssit.
- ja tässä kuulimme idiootin mielipiteen!
Ei ole helppoa jos omaa megalomaanisen älykkyysosamäärän, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Hengenheimolaisia on vaikea löytää. Vaaleissa äänestäminen tuntuu useimmiten mahdottomalta, tarpeeksi hyvää ehdokasta ei vain löydy.
Tämä. Ei löydy enää puoluetta, jota voisi äänestää.
Nykypuolueista Perussuomalaiset ovat ainoa puolue, jota voin äänestää.
Eiväthän hekään ehkä täydellinen vaihtoehto ole, mutta kaikki muut vaihtoehdot ovat vielä huonompia ja ainakin Perussuomalaiset toimivat järkipohjalta. Onnetonta vain on, että he joutuvat jakamaan hallitusvastuun kokoomuksen kaltaisen vasemmistopuolueen kanssa.
Toivottavasti saamme seuraavahsi Halla-ahon presidentiksi! Hän on älyltään ylivertainen kaikkiin muihin suomalaispoliitikkoihin nähden ja muutenkin valtiomiesainesta. Mieleeni jäi Halla-ahon ja Orvon keskustellessa Orvon epätoivoinen repliikki: "Nyt, nyt en oikein pysty seuraamaan... "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ymmärretä lukemaansa, esitettyä kysymystä, tai koko aihetta, mutta lörpötetään silti.
Esimerkki: facen ryhmät joissa joku kysyy selkeän kysymyksen kuten "voiko graavilohta pakastaa?" niin 100 vastausta tyyliin "itse syön vain tuoretta savusiikaa, siian on kalastanut mieheni".
Nää ajaa mut hulluksi enkä pysty osallistumaan mihinkään fb ryhmiin tuon takia.
Sama! Enkä ole kuin ehkä keskivertoälykäs. Eli nuo on vaan keskitasoa tyhmempiä.
Voi ei, repesin tuolle savusiikavertaukselle. Niin osuva!
Eikö älykkyyttä nimenomaan ole joustavuus, vaikka kuinka arvostaa tuotetta aromikasta ruokaa, niin älykkyyttä on kyetä joustamaan pikkuasioissa, joilla ei viimekädessä ole mitään merkitystä. Luutuneiden toimintamallien toisto ei ole älykkyyttä. Ei ole älykä
"Ei ole älykästä jonottaa ruuhkassa haudoilla jouluaattona vain koska niin on tehty 53 vuotta. Voihan ne kynttilät tökätä vaikka pari iltaa aiemmin, ja kas taas säästyy aikaa fiksumpiin hommiin, vaikka vapaaehtoistyöhön. Tai jättää väliin ja tarkkailee kaukoputkella, tippuuko taivas päähän. Tai kyseenalaistaa tuon kuusien massamurhan. Mitä ihmettä? Käskikö Jeesus?"
Jos olisit hieman älykkäämpi, niin olisit ottanut selville ja tietäisit nyt, että joululla ja kynttilöiden viennillä haudoille ei ole mitää tekemistä kristinuskon ja jeesusten kanssa!
Joulua vietetään edelleen ainoastaan siksi, etteivät kristityt pystyneet hävittämään sitä. Itse asiassa uskonpuhdistuksen jälkeen puritaanit kielsivät joulun vieton Englannissa muutamaksi vuodeksi, mutta väki halusi jatkaa ikivanhan Luutuneen Juhlan viettämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla keskivertoa älykkäämpi, mutta verbaalisesti ei niin lahjakas?
Voi tietenkin. Ainoa oikea älykkyyden laji on matemaattinen, eli tämä perinteinen älykkyys. Verbaaliset ja sosiaaliset älykkyydet on sitten kehitetty ettei ihmisille tulisi paha mieli.
Eka matemaattisesti huippuälykäs neanderthaali löydettiin luolan perukasta muumioituneena, koska ei osannut tulla toimeen muun metsästäjä-keräilijäsakin kanssa eikä kukaan muistanut antaa hänelle osaa saaliista.
Todennäköisesti se matemaattisesti älykäs neandertalilainen osasi tehdä symmetrisempiä ja kauniinpia keihäänkärkiä kuin kukaan muu ja siksi hän istui luolassa nuotion lämmössä kaiket päivät askartelemassa niitä ja vaihtoi niillä sitten saalista hyvään kurssiin itselleen niiltä märkinä, kylmissään ja väsyneinä metsästysretkeltään palaavilta muilta, jotka olivat saalista saaneet, mutta eivät jaksaneen enää nakutella limsiöstä uusia kärkiä reissussa katkenneiden tilalle.
Vapaa-aikanaan hän hioskeli emännälleen muotokuvan, joka nyt Villendorfin Venuksena tunnetaan ja sai siitä luolan naisilta lisäpisteitä ja salaa luolan pikkujouluissa kaikkea muutakin kivaa. Emäntänsä oli keihäänkärkikaupan ansiosta koko luolan parhaiten ruokittu naisenpuoli, kuten tuo säilynyt muotokuvakin todistaa!.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietenkin. Ainoa oikea älykkyyden laji on matemaattinen, eli tämä perinteinen älykkyys. Verbaaliset ja sosiaaliset älykkyydet on sitten kehitetty ettei ihmisille tulisi paha mieli.
Sekä matemaattinen ETTÄ verbaalinen lahjakkuus kylläkin korreloivat molemmat suoraan yleisälykkyyden kanssa. Kieli on logiikkaa. Jos on vain toisessa taitava, niin todennäköisesti ÄO on keskivertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin asia todellisuudessa on.
Lisäksi monille ihmisille näyttää olevan vaikeaa ymmärtää tai ainakin hyväksyä, että ihmispopulaatioilla eri puolilla Maapalloamme on varsin toisistaan poikkeavat ominaisuudet tässäKIN asiassa. Miksi Suomen kansan tulevaisuus halutaan tahallisesti tuhota kontaminoimalla se?
Tässäpä kaikille asiasta kiinnostuneille ihmeteltäväksi taulukko, joka selittää montakin asiaa maailman menosta:
https://www.worlddata.info/iq-by-country.php
Suomes
Juuri näin!
Kehitysmaat ovat kehitysmaita vain ja ainoastaan siksi, että ne ovat täynnä kehitysmaalaisia!
Kun Suomeen päästetään tarpeeksi kehitysmaalaisia, muuttuu Suomikinkehitysmaaksi!
Alamme olla jo lähellä tätä!
Vierailija kirjoitti:
Minua on lapsesta asti sanottu älykkääksi, ja kai sitä jossain määrin olenkin. Itselläni ehkä huonoin juttu tässä on ollut se, että en koskaan oppinut opiskelemaan ja tekemään töitä menestyksen eteen. Peruskoulu oli ns. liian helppo, ja lukiokin monilta osin. Tavallaan minusta tuli alisuoriutuja, koska olen myös varsin kunnianhimoton. Jälkimmäistä olen viime aikoina miettinyt siltä kantilta, että se voi liittyä myös heikkoon itsetuntoon, joka on ollut ongelmani oikeastaan aina. Kun ei mitään tavoittele, ei myöskään pety. Kauppikseen menin, kun en muutakaan keksinyt, mutta työelämässäkin olen oikeastaan jättänyt suurimman osan kapasiteetistani käyttämättä. Toisaalta olen malliesimerkki huijarisyndroomaisesta, ja kyseenalaistan usein osaamistani ja kykyjäni.
Omassa tuttavapiirissäni tunnen itseni keskiverroksi, mutta monesti oman "kuplan" ulkopuolella hämmennyn siitä, miten hitaalla osa ihmisistä käy. Joissain tapauksissa huo
Jatkan sen verran, että ehkä eniten itseäni rasittaa se, että tunnistan turhankin selvästi muiden ihmisten tunnetilat. Tämä tosin lienee opittua, lapsuudenkodin ilmapiiri teki minusta varpaillani kulkevan ilmapuntarin.
Yksinkertaisemmat kollegat työelämässä, jotka kinuamassa jatkuvasti apua/tukea, kun eivät itse ymmärrä jotain. Hyväntahtoisena tästä on välillä hankala kieltäytyä, jos/kun ihminen on mukava. Auttaminen ei ole ongelma, vaan se että sitten nämä ihmiset toistelevat puhuvana päänä mun heille selittämää ja antavat itsestään osaavamman kuvan. Tai toimivat mun ohjeesta järkevämmin ja heistä saa osaavamman kuvan. Hieno toki, että kokonaisuudessaan sitten asiat hoituvat paremmin. Kun ei kilpailla, niin tämä ei ole pois minulta, eli siitä ei ole kyse. Kuten sanoin, autan hyviä tyyppejä mielelläni, mutta rajansa kaikella.
Kyllä se on nämä perussuomalaiset politiikot ja heidän kannattajansa, jotka ovat kaikkein raskainta.
Olen keskivertoa älykkäämpi, mutta en mielestäni mikään huippuälykäs. Olen toki pärjännyt aina opinnoissa jne, mutta sanoisin että siitä älykkyydestä, joka yli keskiarvon menee, on minulle ollut vain ja ainoastaan hyötyä. Olen sen verran älykäs että olen voinut opiskella ihan mitä haluan ja voinut jatkaa siinä niin pitkään kuin haluan (tohtoriopinnot). Rahahommat on onnistunut ja arki yhden lapsen kanssa on niin rentoa kuin se voi lapsiperheessä olla. En ole outolintu ja muut ihmiset lähtökohtaisesti eivät ärsytä minua. Tajuan sosiaaliset konventiot ja voin helposti navigoida niissä. Mikään stereotyyppinen älykkyyden ongelma ei vaivaa minua, joten oletan että olen juuri sopivan älykäs, mutta en liian.
Ihmisten yksinkertaisuus ja jumittuminen. Ei osata selvittää asioiden taustoja ja toistetaan samoja vääriksi todistettuja asioita totuuksina, kun ne on nähty jossain elokuvassa kauan aikaa sitten tai luettu viihteellisestä sarjakuvasta. Toisaalta jos itse sanon jotain, minkä keskustelun päätteeksi totean olleen väärä käsitys ja hyväksyn vasta-argumentin, niin enkös kuule, että minun sanotaan olevan alkuperäisen ajatukseni takana silti, eli ei anneta enää muuttaa mielipidettä, kun sen on kerran lausunut.
Julkisuuden henkilöiden osalta tämä on erityisen ikävää, koska heidän kämmeistään muistutetaan jatkuvasti, vaikka he itse olisivat niistä päässeet yli.
Se kun ei jaksaisi seurustella vieraiden kanssa joutavia, vaan haluaisi vetäytyä omaan rauhaan mietiskelemään.
Jos luulet olevasi keskivertoa älykkäämpi niin kärsit ylivertaisuusharhasta:D Älä huoli, moni ihminen kärsii siitä ja nimenomaan niin, etä luulee olevansa älykäs:)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulisi että älykäs ihminen ymmärtäisi kaikenlaisia ihmisiä.
Tunneälykäs ymmärtääkin ja näin menestyy koulu- ja työelämässä.
Ärsyttävintä ovat muut ihmiset:
1) Ymmärrys on hidasta.
2) Päätöksenteko ei perustu faktoihin vaan tunteisiin.
3) Mitään mielenkiintoista sanottavaa niillä ei ole.
Tv-ohjelmat ovat tosiaan pinnallisia. Haluaisin hieman enemmän tutkimusperäistä tietoa käsitellyistä aiheista, ei esim. pelasta pörriäinen hömppää. Kaipaisin ohjelmaan tietoa, miksi pölyttäjät katoavat? Saahan sitä tietoa, kun jaksaa hakea, kääntää suomeksi ja suodattaa, mutta YLEltä odottaisin parempaa toimittamista.
Se muiden tyhmyys aiheuttaa kuitenkin eniten vahinkoa niille tyhmille itselleen. Minulle on mielestäni älystäni pelkästään hyötyä. Outoa, miten moni tässä ketjussa näkee itsensä jonkinlaisena alienina tyhmien maailmassa. Tajuatteko että jos eläisimme tyhmien maailmassa, ihminen ei olisi ikinä oppinut käyttämään edes työkaluja? Tämä on älykkäiden maailma, jossa tyhmät joutuvat marginaaliin. No, viimeisten parinkymmenen vuoden aikana tyhmät ovat alkaneet mellastaa somealustoilla, mutta siitäkin he kärsivät eniten itse, kun kaikenmaailman salaliittoteoriat pääsevät leviämään heidän keskuudessaan.