Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Muut ihmiset. Kun "pitäisi" olla sosiaalinen, mutta niin harva ihminen on oikeasti kiinnostava. Oma rauha on paras.
Rakentamisen virheet, kun aiemmin on osattu rakentaa terveitä taloja, mutta sen jälkeen on alettu rakentamaan radon- , home taloja, joissa ilmastointi ei toimi, ja lisänä vielä tasakatto. Ikkunat puuttuvat kosteista tiloista.
Varalämmitystä ei ole, esim. hella ja muurinpohjapata kerrostaloissa.
Tuholaiset vipeltävät asunnosta toiseen. Talot eivät hengitä. Äänieristys puuttuu. Roskat viedään pihan perälle, josta niitä on tuskallista ja kallista tyhjentää. Parkkipaikat puuttuvat.
Kun meriveden korkeus nousee muutaman metrin, on talot pilalla.
Näihin ongelmiin riittää kovin vähäinen äly, jos sitä älytään käyttää.
Pitää vain osata esittää kysymys: Miten saan tuon ongelman estettyä rakentamisessa?
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt testiä mutta melko varmasti en ole keskivertoa älykkäämpi. Silti minua ärsyttävät samat asiat ja minulla on kaikki samat ongelmat kuin kaikilla ketjuun vastanneilla nro 2:ta lukuun ottamatta.
Jos viittaat siihen mensan testiin niin sillä ei oikeesti ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
Jotenkin huvittavaa, että ihmiset tulkitsevat olevansa keskivertoa älykkäämpiä. Älykkyys on nimittäin kimurantti asia.
Ehkä sitä voi verrata kielitaitoon. Yksi formulakuski puhui hyvin englantia, mutta kun pyydettiin auttamaan varikolla, kielitaito katosi taivaan tuuliin.
"Sinulla oli tavalliset aivot, mutta ajattelit itse"
- ultra bra
Katsoa vierestä, kun ihmiset maalaa itseään nurkkaan ja ampuu itseään polveen (kun lopputulos on jo täysin selvä). Nähdä, kuinka kujalla ihmiset on valintojensa seurauksista tai itsensä pettämisen määrässä.
Eri älykkyystesteissä olen aina ollut ykkönen. Mutta, jos minulla olisi haulikko, ne aivot olisivat olleet seinällä jo vuosia sitten. Kuka teitä muka kestää kuunnella tai lukea älyttömiä kommenttejanne. No joku tollo.
ps. minulla on varasuunnitelma.
Olen keskivertoa älyssä. Harmittaa kuitenkin ihmisten turha loukkaantuminen. Tyhmät ottavat itseensä aika herkästi.
Älyykyydessä ei ole mitään raskasta. On helppo huomata viisastelijät ja todella viisaat. Sinun kysymys, ap, on jo itsestään näkyvissä, kun jaat oman näkemyksen mukaisesti ihmisiä " keskivertaisesti älykkäimäksi". Tiesitkö, että todella älykäs ei jaa eikä lokeroi eikä keksi mitään luokkia ihmisten välille. Sitä tekevät vaan " keskivertaisesti kehityksestä jälkeenjäänet". Niin että kuinka vaikea teillä itsellä on, kun ei ole mitään oma elämä, vaan pitää pakostakin tunkeuttua toisten elämän, viisastella ja lokeroidaa koko yhteiskuntaa? Olisiko korkein aika hankkia oma elämä ja lopulta kiinnittää huomiota siijen oman henkilökohtaisen jaksamisen ja terveyteen liityviin vaikeuksiin?
No en tiedä olenko, niin vain väitetään. Ainoastaan kaksi asiaa
1) Wannabe-älyköt. Ihmiset jotka luulevat olevansa älykkäitä jonkun kotitestin perusteella. Kirjatietoakin on. Mutta älykkyyden puutteen näkee siitä, ettei osaa kyseenalaista lukemaansa ja/tai looginen päättelykyky puuttuu kokonaan. Eli omilla aivoilla ajattelu on oikeasti aika vähäistä. Saattavat jopa inttää että asia X on tasan X kun ovat sen kirjasta lukeneet, vaikka jollain toisella on asiasta elämänkokemusta ja asia voi ollla X- tai X++ tai vaikkapa vain 0,5X.
2) Se että kun minua jostain käsittämätöstä syystä pidetään älykkäänä - matikassa olen kyllä huomattavasti keskitasoa parempi ja opin asioita kyllä helposti itsestään - niin minun oletetaan olevan joka alan asiantuntija ja pystyvän antamaan neuvot tai ainakin löytämään vastaukset ihan kaikkeen.
Tätä ei kysytty, mutta paras ystäväni on on sellainen joka ei oikein koulussa oppinut ja teoriatieto ei pysy päässä. Hänen kanssaan on parhaat jutut. Emme juoruile. Meillä on samanlaiset arvot ja puhumme tavallisia asioita, esim. lintujen muutosta, marjapaikoista, liikunnasta, käsitöiden tekemisestä, paikoista joissa olemme käyneet yhdessä tai erikseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Älyykyydessä ei ole mitään raskasta. On helppo huomata viisastelijät ja todella viisaat. Sinun kysymys, ap, on jo itsestään näkyvissä, kun jaat oman näkemyksen mukaisesti ihmisiä " keskivertaisesti älykkäimäksi". Tiesitkö, että todella älykäs ei jaa eikä lokeroi eikä keksi mitään luokkia ihmisten välille. Sitä tekevät vaan " keskivertaisesti kehityksestä jälkeenjäänet". Niin että kuinka vaikea teillä itsellä on, kun ei ole mitään oma elämä, vaan pitää pakostakin tunkeuttua toisten elämän, viisastella ja lokeroidaa koko yhteiskuntaa? Olisiko korkein aika hankkia oma elämä ja lopulta kiinnittää huomiota siijen oman henkilökohtaisen jaksamisen ja terveyteen liityviin vaikeuksiin?
Asia on juuri näin. Wannabe-älykkö korostaa älykkyyttään, todellisen älykön ei tarvitse. Älykkyyden yksi osa-alue on kyetä toimimaan erilaisissa ympäristöissä ja sopeutua siihen. Älykäs selviää tilanteesta mihin viisas ei edes joudu on hyvä sanonta.
Eräs julkisuuden henkilö totesi lehtihaastattelussa : olin besserwisser. Olisiko tässä asian ydin ? Tämä henkilö on ollut alussa kykenemätön lukemaan sosiaalisen yhteisön sanatonta viestintää. Kahvipöytäkeskustelussa hän on täräyttänyt aikansa ihmeteltyään oikean vastauksen muiden silmille. Muut ovat olleet ihmeissään "mistä se nyt tuonkin tiesi?". Vastaus : ei mistään. Mutta aivoissa välähti ja hän näki ratkaisun sekunnin murto-osassa.
Myöhemmin häntä ohjeistettiin JOS hänellä oli todella läheisiä kavereita "ei noin". Tai sitten häntä alettiin eristää porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihmiset tituleeraavat itseään keskivertoa älykkäämmäksi.
Luulet olevasi nokkela, mutta tämä juttusi on vanhempi kuin kategorinen imperatiivi.
Älä käytä sanoja joita et edes ymmärrä.
Menisit töihin!
Kukaan nykyajan ihminen (alta 30v) ei voi kutsua itseään kovin älykkääksi. Meillä on insinöörejä jotksa eivät osaa laskea ja kukaan nuori tai nuori aikuinen ei osaa edes kirjoittaa nimeään kynällä. Pisa-tutkimus on ollut valetta.
Itselleni on hyvin vaikea ymmärtää ihmisten lyhyt katseita ja täysin epäloogista sekä suorastaan järjenvastaista toimintaa. Ja kun kysyy että miksi sä noin toimit ja ehdottaa että eikö olisi järkevää, ja perustelen sen niin loukkaantuvat sensijaan että sanovat että juu, oot oikeassa. Itselleni ei ole koskaan vaikeaa myöntää jos olen väärässä ja toinen oikeassa, ja tähän aina toteankin että oot oikeassa, noinhan se kannattaakin tehdä.
Lehtiä lukiessa hermot menee kun uutisointi on kaikkea muuta kuin tärkeitä, niitä oikeita asioita mitä pitäisi käsitellä. Niiden sijasta lehdet on täynnä julkkisten touhuja, sanna marinia, sara sieppiä, martina aitolehteä, käärijää yms, ja siihen päälle että testaa mikä leipä olet tai olet aina pessyt hampaasi väärin yms. Medioiden suoranainen pakottaminen tietynlaiseen ajattelutapoihin ja määräily mitä saa ajatella ja mitä ei, sekä valehtelu kirkkain silmin.
Myös se ottaa päähän kun moni valehtelee kirkkain silmin ja itelle tulee sellainen fiilis että pitääks toi mua noin saakelin tyhmänä että uskon tota soopaa vaikka tiedän miten asiat on todellisuudessa mennyt tai on.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskivertoa älyssä. Harmittaa kuitenkin ihmisten turha loukkaantuminen. Tyhmät ottavat itseensä aika herkästi.
Tarkoitatlo ihmisiä, joilla on huono sosiaalinen äly?
Kyllä minua tyhmyys ärsyttää ja tuntuu pahalta.
Tyhmä ihminen joutuu monesti käyttämään epärehellisiä keinoja pärjätäkseen, ja se on taas minun arvoja vastaan. Minulle rehellisyys ja totuus on oikeasti tärkeitä arvoja. Tyhmän ihmisen häikäilemättömyys ja häpeämättömyys temppujensa kanssa, rikkoo jotain minussa.
Minulla on myös toinen tärkeä arvo, se että kohtelee toista elävää arvokkaasti.
No mitäpä tyhmä tekee? Kohtelee alentavasti tai väkivalloin. Riistää, raatelee, repii alas.
Vierailija kirjoitti:
Eräs julkisuuden henkilö totesi lehtihaastattelussa : olin besserwisser. Olisiko tässä asian ydin ? Tämä henkilö on ollut alussa kykenemätön lukemaan sosiaalisen yhteisön sanatonta viestintää. Kahvipöytäkeskustelussa hän on täräyttänyt aikansa ihmeteltyään oikean vastauksen muiden silmille. Muut ovat olleet ihmeissään "mistä se nyt tuonkin tiesi?". Vastaus : ei mistään. Mutta aivoissa välähti ja hän näki ratkaisun sekunnin murto-osassa.
Myöhemmin häntä ohjeistettiin JOS hänellä oli todella läheisiä kavereita "ei noin". Tai sitten häntä alettiin eristää porukasta.
Mulla on tuo sama. Mistä olisin voinut nepsy lapsena tietää, että tyhmempien kanssa pitää ihme teatteria pitää yllä koko ajan.
Tuskin edes Einstein ja kumppanit pitivät itseään hirveän älykkäinä, kun tajusivat että järki ei riitä ratkaisemaan kaikkia universumin mysteereita.