Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?

Vierailija
13.01.2018 |

Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?

Kommentit (1229)

Vierailija
901/1229 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se minua ihmetyttää, että näihin älykkäille tarkoitettuihin ketjuihin tulee aina paljon vastauksia ja vastaajat kehuvat omaa älykkyyttään. Ja kuitenkin, kun ihmiset kirjoittavat palstalle ongelmistaan ja pyytävät neuvoja, niin niihin ketjuihin tulee pelkkiä hölmöjä vastauksia, joista ei varmaan ole ap:lle mitään apua. Monet vastaavat jopa aivan eri asiaan mitä on kysytty yms... Silloin tulee mieleen, että missähän ne älykkäät nyt ovat, kun heitä tarvittaisiin. Miksi te älykkäät haluatte vain kehua itseänne eikä teitä kiinnosta muiden auttaminen?

Täällä on ollut monia hyviä vinkkejä. Aina hyvää neuvoa ei tunnisteta ja joskus se ei miellytä. Muita ei voi auttaa väkisin ja vaikeassa tilanteessa pelkästään suunnan osoittaminen ei auta, täytyy kannatella toivoa tai näyttää esimerkkiä ja tämä syntyy läsnäolon kautta. Toivottavasti vastasi osin ihmettelyysi.

Jos hyvää neuvoa ei tunnisteta, niin ehkäpä sitä ei ole perusteltu tarpeeksi ymmärrettävästi. Ja jos neuvo ei miellytä, niin onko se sitten ollenkaan kysyjän tarpeisiin sopiva. Jos neuvo on hyvä vain antajansa mielestä, mitä hyötyä sellaisesta neuvosta on?

Vierailija
902/1229 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyskin on niin suhteellinen käsite. Ehkä tulevaisuudessa pystytään paremmin seulomaan oikeasti älykkäät ihmiset muista. Siis sellaiset ihmiset jotka tuovat älyllään jotain hyvää ihmiskunnalle ja vievät sitä jotenkin eteenpäin. 

Ei aina ihan noin. Olen ollut sairauteni takia hoitorumbassa ja kauhistunut varsinkin nuorten älykkäiden ja itseään älykkäinä pitävien lääkäreiden asennetta potilaaseen. kuin korjattava huonekalu heille olen. Minulle ei kerrota edes perusasioita sairaudesta suuresta korkeudesta, varsinkaan jos en osaa kysyä juuri tiettyä asiaa. Eivät nämä vie ihmiskuntaa muualle kuin eriarvoisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1229 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö jostain osata tietää, millaisen neuvon (joka toimii) se kysyjä haluaisi?

Jokaisen elämässä on niin monta muuttujaa, että neuvot nyt vaan ei sovi kaikille ja tosi älykkään ihmisen elinpiiri voi olla aika kaukana siitä neuvoa kyselevän elinpiiristä. 

Vierailija
904/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ymmärretä lukemaansa, esitettyä kysymystä, tai koko aihetta, mutta lörpötetään silti.

Esimerkki: facen ryhmät joissa joku kysyy selkeän kysymyksen kuten "voiko graavilohta pakastaa?" niin 100 vastausta tyyliin "itse syön vain tuoretta savusiikaa, siian on kalastanut mieheni".

Nää ajaa mut hulluksi enkä pysty osallistumaan mihinkään fb ryhmiin tuon takia.

Sama! Enkä ole kuin ehkä keskivertoälykäs. Eli nuo on vaan keskitasoa tyhmempiä.

Vierailija
905/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa aina selittää ja tuntee olevansa muiden äiti tai isukki sen takia. 

Vierailija
906/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuushan on se, etten tiedä, olenko keskivertoa älykkäämpi. Olen vain tottunut kuulemaan älykkyydestäni läheisiltä ihmisiltä tavalla, joka saa tuntemaan jollain tavalla toiseutta. Sensuroin itseäni, koska en halua toisten tulkitsevan aitoja mielenkiinnon kohteitani hienovaraiseksi kerskailuksi (näin on usein vitsin varjolla tokaistu korkeasti koulutetussakin seurassa, jolle mielenkiinnon kohteideni ei pitäisi olla mitenkään epätavallisen "viisaita"). Myös ap:n avaus herättää samaistusta.

Vierailija
907/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se minua ihmetyttää, että näihin älykkäille tarkoitettuihin ketjuihin tulee aina paljon vastauksia ja vastaajat kehuvat omaa älykkyyttään. Ja kuitenkin, kun ihmiset kirjoittavat palstalle ongelmistaan ja pyytävät neuvoja, niin niihin ketjuihin tulee pelkkiä hölmöjä vastauksia, joista ei varmaan ole ap:lle mitään apua. Monet vastaavat jopa aivan eri asiaan mitä on kysytty yms... Silloin tulee mieleen, että missähän ne älykkäät nyt ovat, kun heitä tarvittaisiin. Miksi te älykkäät haluatte vain kehua itseänne eikä teitä kiinnosta muiden auttaminen?

Täällä on ollut monia hyviä vinkkejä. Aina hyvää neuvoa ei tunnisteta ja joskus se ei miellytä. Muita ei voi auttaa väkisin ja vaikeassa tilanteessa pelkästään suunnan osoittaminen ei auta, täytyy kannatella toivoa tai näyttää esimerkkiä ja tämä syntyy läsnäolon k

"Jos hyvää neuvoa ei tunnisteta, niin ehkäpä sitä ei ole perusteltu tarpeeksi ymmärrettävästi. Ja jos neuvo ei miellytä, niin onko se sitten ollenkaan kysyjän tarpeisiin sopiva. Jos neuvo on hyvä vain antajansa mielestä, mitä hyötyä sellaisesta neuvosta on?"

Suurin osa oikeasti toimivista neuvoista ei ainakaan välittömästi miellytä saajaansa. Koska muuten hän olisi jo toteuttamassa niitä. Syitä tähän on esim. ajatuksen vieraus, toteutuksen vaatima työ (mentaalinen ja emotionaalinen, konkreettinen), halu pitää yllä olemassa olevia uskomuksia. Mikään näistä ei tarkoita, että neuvo olisi huono tai edes tarpeeton. Joskus muutokset vaativat aikaa ja mahdollisuuden jäävät tekemään työtään alitajuntaan. Todellakin totta, hyvän neuvon ja sen tarpeen määrittää sen kohde. Muuten jää käyttämättä ja turhaksi, oli miten loistava vain.

Vierailija
908/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että keskivertoa älykkäämpi ihminen on sitä vain omasta mielestään, joten mietipä hetki.

Vierailija
909/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näkee, että ympärillä päätöksiä tehdään tunnepohjaisesti. Ja se, että on tie nyt niiden seuraukset vuosia etukäteen.

Vierailija
910/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun lukeminen, jossa kehutaan sitä omaa älykkyyttä ja sitä, että "muut ei vaan ymmärrä". Oikeasti älykäs ei suhtaudu kehenkään ylimielisesti. Oikeasti älykäs ymmärtää toimia paremmin. Tai tarkemmin sanottuna, ei ymmärrä, miksi yhtä kohtaan pitäisi toimia eri tavalla, kuin toista

Vierailija
911/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko välttämättä älykkäämpi, en ainakaan matemaattisesti, mutta olen nopea hoksaamaan ja mulla on tarkka muisti (joka ei aina ole kivaa). Yksi asia mikä ärsyttää on se että usein joutuu "tyhmentämään" itseään kun ei halua loukata muita ja se on tosi raskasta. Toki jos olisi samassa tilassa ydinfyysikkojen kanssa niin silloin vaikuttaisi varmaan itse tosi tyhmältä. 

Monet arkiset asiat ärsyttävät (uutiset, keskusteluohjelmat, viihdeohjelmia en edes katso) kun tuntuu että ne on vain vedätystä ja klikkausten hakemista. Osaan ajatella ja ajattelen omilla aivoilla enkä niele valmiiksi pureskeltua propagandaa mikä tekee keskustelun monessa paikassa hankalaksi, tiedän itsekin että vaikutan kärsimättömältä ja omahyväiseltä :(

Joskus tuntuu siltä että vähemmän ajattelevat ja analysoivat ihmiset pääsevät oikeasti helpommalla. 

Vierailija
912/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla keskivertoa älykkäämpi, mutta verbaalisesti ei niin lahjakas?

Voi tietenkin. Ainoa oikea älykkyyden laji on matemaattinen, eli tämä perinteinen älykkyys. Verbaaliset ja sosiaaliset älykkyydet on sitten kehitetty ettei ihmisille tulisi paha mieli.

Nämä mainitsemasi taidot, joita et pidä älykkyytenä, taitavat olla sinulle kiekkolatinaa.

Vierailija
913/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla keskivertoa älykkäämpi, mutta verbaalisesti ei niin lahjakas?

Voi tietenkin. Ainoa oikea älykkyyden laji on matemaattinen, eli tämä perinteinen älykkyys. Verbaaliset ja sosiaaliset älykkyydet on sitten kehitetty ettei ihmisille tulisi paha mieli.

Eka matemaattisesti huippuälykäs neanderthaali löydettiin luolan perukasta muumioituneena, koska ei osannut tulla toimeen muun metsästäjä-keräilijäsakin kanssa eikä kukaan muistanut antaa hänelle osaa saaliista.

Vierailija
914/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyskin on niin suhteellinen käsite. Ehkä tulevaisuudessa pystytään paremmin seulomaan oikeasti älykkäät ihmiset muista. Siis sellaiset ihmiset jotka tuovat älyllään jotain hyvää ihmiskunnalle ja vievät sitä jotenkin eteenpäin. 

Ei aina ihan noin. Olen ollut sairauteni takia hoitorumbassa ja kauhistunut varsinkin nuorten älykkäiden ja itseään älykkäinä pitävien lääkäreiden asennetta potilaaseen. kuin korjattava huonekalu heille olen. Minulle ei kerrota edes perusasioita sairaudesta suuresta korkeudesta, varsinkaan jos en osaa kysyä juuri tiettyä asiaa. Eivät nämä vie ihmiskuntaa muualle kuin eriarvoisuuteen.

Viimeisin tutkimustuloshan kertoi, että jonkin sorttista ajatteluun liitettävää solukkoa on paitsi aivoissa myös sydämessä ja ne osallistuvat hengityksen ja sykkeen säätelyyn. Pelkkään kylmään älyyn perustuva järkeily ei näytä tuottavan millään mittakaavalla toimivia yhteiskuntia tai laadukasta hoitoa, kun sydän, myötätunto ja empatia puuttuvat. Luonto tuhoutuu ympärillä ja väki haalii uusimpia teknologisia härpäkkeitä.

Vierailija
916/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskainta älykkyydessä on iso painava pää.

Retkottaa kuin molo.

Vierailija
917/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ymmärretä lukemaansa, esitettyä kysymystä, tai koko aihetta, mutta lörpötetään silti.

Esimerkki: facen ryhmät joissa joku kysyy selkeän kysymyksen kuten "voiko graavilohta pakastaa?" niin 100 vastausta tyyliin "itse syön vain tuoretta savusiikaa, siian on kalastanut mieheni".

Nää ajaa mut hulluksi enkä pysty osallistumaan mihinkään fb ryhmiin tuon takia.

Sama! Enkä ole kuin ehkä keskivertoälykäs. Eli nuo on vaan keskitasoa tyhmempiä.

Voi ei, repesin tuolle savusiikavertaukselle. Niin osuva!

Eikö älykkyyttä nimenomaan ole joustavuus, vaikka kuinka arvostaa tuotetta aromikasta ruokaa, niin älykkyyttä on kyetä joustamaan pikkuasioissa, joilla ei viimekädessä ole mitään merkitystä. Luutuneiden toimintamallien toisto ei ole älykkyyttä. Ei ole älykästä jonottaa ruuhkassa haudoilla jouluaattona vain koska niin on tehty 53 vuotta. Voihan ne kynttilät tökätä vaikka pari iltaa aiemmin, ja kas taas säästyy aikaa fiksumpiin hommiin, vaikka vapaaehtoistyöhön. Tai jättää väliin ja tarkkailee kaukoputkella, tippuuko taivas päähän. Tai kyseenalaistaa tuon kuusien massamurhan. Mitä ihmettä? Käskikö Jeesus?

Vierailija
918/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen testien mukaan jonkin verran keskivertoa älykkäämpi, mutta niin on moni muukin samoissa lukemissa. En koe olevani erityisen älykäs siinä mielessä, että osaisin pyöritellä päässäni ongelmia ja löytää nopeita ratkaisuja. Olen kuitenkin selvästi keskimääräistä harkitsevampia ja tykkään analysoida tilanteita ja väitteitä. Siten minulla on yleensä paljon keskivertoa laajempi näkökulma asioihin ja koen olevani erittäin objektiivisesti ajatteleva ihminen verrattuna moneen muuhun. Esimerkiksi huomaan, että monella on suuria ongelmia löytää hyviä puolia heitä ärsyttävän ihmisen väitteistä.

Mikä on raskainta? Se, että huomaan olevani toistuvasti idioottien ympäröimänä. Idiootti tarkoittaa minulle ihmistä, joka ei harkitse tekemisiään, vaan tekee. Usein tästä seuraa se, että he aiheuttavat toimillaan haittaa muille tai toimivat täysin järjen vastaisesti. Eniten minua ärsyttää nähdä kuinka tunteet sumentavat järjen, eikä

Puhut itseasiassa tunneälystä mutta et itse siitä tiedä mitään. Meitä ihmisiä on periaatteessa neljänlaisia ja jos osaat tunnistaa nämä neljä, ei tarvitse tuskailla muiden tekemisistä kun ymmärtää miksi joku toimii niin kuin toimii. Kyse ei ole välttämättä siitä että joku on idiootti. 

Vierailija
919/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni älykkäänä, mutta useamman kerran on sanottu, että puhun tai ajattelen viisaasti. Pohdiskelen paljon asioita, harrastan tiedon hakua ja lukemista sekä opin tarvittaessa asioita nopeasti.

Raskainta ihmisissä on semmoinen selkeästi puolitiehen jäänyt ymmärrys yhdistettynä asenteeseen, missä ihminen kuvittelee olevansa aina oikeassa. 

Vierailija
920/1229 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaikkitietavat-ihmiset-eivat-ole-mu…

Asenteella aksellilla nöyryys-ylimielisyys ei korrelaatiota älykkyyteen. Asenteella nöyryys positiivinen korrelaatio yleistietoon. Eli yleistiedolla ei korrelaatiota älykkyyteen? Logiikkatesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi