Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Luulen että monet näistä älykkäistä on todellisuudessa vain normaali älyisiä. Ei sitä suurta älykkyyttä tarvii että tiedostaa maailmaa ja asioita. Ja miten tätä edes tutkittaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Albert Einstein oli tyhmä mies. Sanoi jotakuinkin "älykkyystesteissä käyvät vähä-älyisimmät".
Älykkyyttä on mahdotonta mitata, varsinkaan millään mensan testeillä, jotka rajoittuvat hyvin kapealle osa-alueelle eri älykkyyden tai paremminkin lahjakkuuden osa-alueista.
Erikoista muuten on, ettei Mensan jäseninä ole kovin paljon ihmisiä, jotka olisivat menestyneet muuten kuin niissä testeissä.
Mistä tiedät? Oletko jäsen? Minä olin jonkun aikaa, ja jokunen tuttu poliitikko-nimi oli jäseninä, ja jokunen taiteilija. Mutta tästä on vuosia aikaa. En olisi tunnistanut tuolloin nimeltä esim yritysjohtajia, jos sellaisia joukossa oli
Se, että suurin osa ihmisistä on tyhmiä ja ilkeitä. Kuin olisi yksin ainut ihminen järjettömän eläinlauman keskellä. Ihmispirujen ja vajakkien ympäröimänä.
Kun tietää ehkä vähän liikaakin, varsinkin salattua tietoa, niin kyllähän se tietynlasta herranpelkoa. Toisaalta olen sangen tyytyväinen tilanteeseen, parempi olla hereillä oleva yksilö ja toivoa, rukoilla parasta.
Vierailija kirjoitti:
Maailman tuskan ja vääryyden kokeminen. Jollekin helvetin jääkiekkoilijalle lyödään kymmeniä miljoonia käteen pelkästä viihteestä. Samaan aikaan miljardeja ihmisiä miettii onko seuraavaksi päiväksi ruokaa. Loputon määrä huolenaiheita muutenkin. Ja en tiedä olenko keskivertoa älykkäämpi, mutta oletettavasti ehkä hieman kun tekniikan akateeminen tutkinto löytyy hyvillä arvosanoilla.
Laske miten paljon kymmenistä miljoonista riittää jaettavaa miljardeille ja korjataanko sillä lopullisesti mitään?
Vierailija kirjoitti:
Se, että suurin osa ihmisistä on tyhmiä ja ilkeitä. Kuin olisi yksin ainut ihminen järjettömän eläinlauman keskellä. Ihmispirujen ja vajakkien ympäröimänä.
Vähänkin fiksu ihminen ei käyttäisi sanaa "vajak ki"?
Se minua ihmetyttää, että näihin älykkäille tarkoitettuihin ketjuihin tulee aina paljon vastauksia ja vastaajat kehuvat omaa älykkyyttään. Ja kuitenkin, kun ihmiset kirjoittavat palstalle ongelmistaan ja pyytävät neuvoja, niin niihin ketjuihin tulee pelkkiä hölmöjä vastauksia, joista ei varmaan ole ap:lle mitään apua. Monet vastaavat jopa aivan eri asiaan mitä on kysytty yms... Silloin tulee mieleen, että missähän ne älykkäät nyt ovat, kun heitä tarvittaisiin. Miksi te älykkäät haluatte vain kehua itseänne eikä teitä kiinnosta muiden auttaminen?
Jatkuva muiden ihmisten perseily yksinkertaisissa asioissa. Siis ei tajuta kertakaikkiaan mitään ja sitten se kateus kun ratkaisen asian heidän puolestaan vaikka koetan vain auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Se että ihmiset eivät ymmärrä perusteluitani tai suuttuvat jos osoitan heidän selityksensä puutteelliseksi. Lisäksi jotkut tavikset viljelevät "poikkeus vahvistaa säännön"-vitsiä tosissaan, en kestä
Ei se mikään vitsi ole. Se vain tarkoittaa oikeasti aivan eri asiaa kuin missä merkityksessä sitä yleensä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Se minua ihmetyttää, että näihin älykkäille tarkoitettuihin ketjuihin tulee aina paljon vastauksia ja vastaajat kehuvat omaa älykkyyttään. Ja kuitenkin, kun ihmiset kirjoittavat palstalle ongelmistaan ja pyytävät neuvoja, niin niihin ketjuihin tulee pelkkiä hölmöjä vastauksia, joista ei varmaan ole ap:lle mitään apua. Monet vastaavat jopa aivan eri asiaan mitä on kysytty yms... Silloin tulee mieleen, että missähän ne älykkäät nyt ovat, kun heitä tarvittaisiin. Miksi te älykkäät haluatte vain kehua itseänne eikä teitä kiinnosta muiden auttaminen?
Minulla on mitatusti korkea älykkyys ja kun neuvon palstalla ihmisiä niin minua haukutaan äärioikeistolaiseksi ja perskokkareeksi heti. Ei jotenkin motivoi auttaa tuollaisia ihmisiä enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Normaaliälyllä varustettu voi kouluttautua ja saada "oppineen" arvon. Jopa keskijakauman alaosan edustajat sinnikkyydellä ja ahkeruudella. Kyse on kuitenkin vain siitä, että omaksutaan muiden valmiiksi ajattelemia asioita ja oppeja. Tämä ei tietenkään koske kaikkia kouluttautuneita, mutta suurinta osaa. Ja se on ongelman osa nykymaailmassa, jossa älykkyydelle olisi isompaa tilausta. Keskinkertaisuudet "asiantuntijoina" asiassa kuin asiassa.
No eikö se ole juuri koulutuksen tarkoitus, että sinulle opetetaan jonkun toisen jo ennestään osaamat asiat? Mitä paremmin ne opetetut asiat olet oppinut, sen oppineempi olet. Tutkijat sitten tutkivat uusia asioita, mutta ei kaikkia se tutkiminen välttämättä kiinnosta tai ei ainakaan siitä aiheesta mitä ovat opiskelleet.
Älykkyys ihmisessä saattaa tuollaisessa tilanteessa tulla esille kuinka nopeasti ne asiat oppii ja kuinka oikein. Ei se ole mikään merkki älykk
Ei tuo "oppineisuus," että kuinka nopeasti ne asiat oppii ja kuinka oikein ole mitään älykkyyttä, vaan ainoastaan hyvää muistia. Siksihän maailma on pulassa, kun virastot ja päättäjien paikat on täytetty tällaisilla korkeastikoulutetuilla idiooteilla, joiden pää on täynnä turhaa nippelitietoa tai koulutuksessa opetettuja suoranaisia valheita, mutta joilta puuttuu kokonaan kyky ajatella itse, yhdistellä asioita ja nähdä suuria kokonaisuuksia. Näille riittää, että "ylemmältä taholta" kerrotaan, kuinka asiat on ja miten pitää toimia. Repeaters.
Näen asiat kokonaisuuksina tai kokonaisuusien osina, kuin verkostona, missä kaikella on paikkansa.
Se on raskasta, kun asioita ei voi jakaa. Esim. kun näkee selkeäsi, miten jokin homma tulee menemään, ei voi neuvoa, kun suu-päät ei siedä neuvomista.
Pitää vain keskittyä omiin juttuihinsa, antaa muiden tehdä virheensä ja oppia kantapään kautta.
Älykkyyskin on niin suhteellinen käsite. Ehkä tulevaisuudessa pystytään paremmin seulomaan oikeasti älykkäät ihmiset muista. Siis sellaiset ihmiset jotka tuovat älyllään jotain hyvää ihmiskunnalle ja vievät sitä jotenkin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi kysyä asiaa mielummin REILUSTI keskivertoa älykkäämmiltä. Joku reilu satasen äo tai edes alle 120:n ei välttämättä ole vielä mitään ihmeellistä...
No tutkimusten mukaan miehistä kolmannes ylittää normaalirajan (äo yli 110) ja naisista noin neljännes. Ja tuosta ylöspäin määrät laskee aika radikaalisti ja vaikkapa äo 150 on jo äärimmäisen harvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. On mielenkiintoista että älykkyyteen liittyy empatiakyky ja huoli maailman tilanteesta ja muista ihmisistä. Mitä tyhmempi ihminen sen enempi ajatukset pyörii oman itsen ympärillä eikä välitä lainkaan muista tai heidän vaikeistakin elämäntilanteistaan.
Tässä on nyt jokin väärinkäsitys. Ei ole olemassa ainuttakaan älykästä liberaalia tai sosialistia. Jos ja kun ihmisen käsitys ihmisyyden perusluonteesta on niin toivottoman kaukana havainnoitavasta todellisuudesta, peli on pelattu. Kaikki äly on meillä konservatiiveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mitatusti korkea älykkyys ja kun neuvon palstalla ihmisiä niin minua haukutaan äärioikeistolaiseksi ja perskokkareeksi heti. Ei jotenkin motivoi auttaa tuollaisia ihmisiä enää nykyään.
Tämä. Heti haukutaan täydellisyyttä tavoittelevaksi narsistiksi ja kontrollofriikiksi ja ties miksi jos ehdottaa jotain tai on eri mieltäkin
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ollut monia hyviä vinkkejä. Aina hyvää neuvoa ei tunnisteta ja joskus se ei miellytä. Muita ei voi auttaa väkisin ja vaikeassa tilanteessa pelkästään suunnan osoittaminen ei auta, täytyy kannatella toivoa tai näyttää esimerkkiä ja tämä syntyy läsnäolon kautta. Toivottavasti vastasi osin ihmettelyysi.
Muistelo: Olin kymmeniä vuosia sitte seurakunnan leirillä, kun finninaama alkoi vertauskuvallisen tarinan äärimmäisen rikkaasta veljestään. Yleisö oli ikäistäni ja aloin kauhulla odottaa katastrofia, kun paljastuisi ikäisilleni noin kymmenvuotiaille, että poika puhui vertauskuvallisesti Jeesuksesta. Henkeä pidätellen kuuntelivat silmät ymmyrkäisinä kaikki nuo valheet, miten veli voi hommata mitä tahansa jne. Lopulta naurunremakka oli valtava, kun poika paljasti kuka oli kiihottavan tarinan päähenkilö.
Näin koko ajan etukäteen mitä tulisi tapahtumaan ja etukäteisaavistin pojan tulevan nolautumisen myös. Sama nykyelämässä, kun käsitän mihin Suomi ja maailma on menossa. Hirveää, ei mulla muuta.
Kyllä mulla älykkäänä vassareihin menee hermot täällä palstalla. Toki tiän, että omassa kaveripiirissä on fiksuja vassareita, jotka ei meuhkaa ja osaavat keskustella rakentavasti ja tiedetään kummankin puolen hyvät ja huonot puolet.