Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Eniten se, että kaiken maailman vähä-älyiset luulee olevansa keskivertoa älykkäämpiä.
Raskainta on kun näkee niin selvästi joidenkin muiden tyhmät touhut eikä voi sille mitään. Ihmisiä ei voi pakottaa älykkäämpiin ja hyödyllisimpiin asioihin.
Ja raskasta on sekin kun huomaa omastakin elämästä tyhmiä valintoja eikä tunnu itsekään viisastuvan vaikka kuinka yrittää.
Vaikeinta on sellaisten ihmisten kanssa, joilta tavallisen älyn lisäksi puuttuu tunneälyä. Omia mielipiteitä puolustetaan aggressiivisesti, vaikka kaikki faktat ja tutkimukset osoittavat henkilön olevan väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävintä taitaa olla se, ettei siitä ole mitään hyötyä. Omaksi iloksi ehkä.
Mitenkähän yhteiskunta muuttuisi tai miten se olisi erilainen tapauksessa joissa gaussin käyrän keskikohta ei olisikaan satasessa vaan vaikkapa nykyisen mensan sisäänpääsyrajan kohdalla ?
Mahdotonta sanoa. Se kun olisi ensimmäinen kerta, kun enemistö naisista olisi älykkäitä. Oletettavasti siirryttäisiin jonkinlaisen eugeniikan pariin.
Yritin tuolla kysymykselläni vihjata että yhteiskunnan struktuurit ja toimintatavat ovat muotoutuneet "kriittisen massan" mukaan. Eli nykyisiä rakenteita ei ole suunniteltu huippuälykkäiden tarpeisiin. Työelämässä huomaa että sillä älykkyydellä ei tee yhtään mitään.
Tajusin kyllä potentiaalin. Jäin vain jumiin siihen, että mitä tosiaan tapahtuu, kun korkea älyykkyys ja naisten lisääntymisvietit joutuvat kunnolla napit vastakkain. Käsitykseni mukaan naisten "mensalaiset" eivät käytännössä lisäänny yhtään. Toki heidän määrä on niin vähäinen, että on mahdotonta sanoa. Mitä kävisi.
Vaikeinta on sellaisten ihmisten kanssa, joilta tavallisen älyn lisäksi puuttuu tunneälyä. Omia mielipiteitä puolustetaan aggressiivisesti, vaikka kaikki faktat ja tutkimukset osoittavat henkilön olevan väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joidenkin ihmisten hitaus oivaltaa asioita saa joskus turhaitumaan. Haittapuoli on myös se, että en jaksa tehdä "tylsiä" asioita. Siksi minusta ei tule minkään alan huippua. En jaksa opiskella ja tutkia mitään riittävän pitkään. Luotan liikaa kykyyni oivaltaa asioita nopeasti.
Tää on sit näköjään normaalia. Mulle toi matematiikka on aina ollut älyttömän helppoa. Kaikissa todistuksissa 10.
Mut mä vihaan sitä. En voisi kuvitella tosiaan tekeväni työtä jossa matematiikka näyttelee osaa.
Yksi sellainen asia mikä kanssa tuli mieleen niin mä turhaudun todella helposti ihmisiin. Mä en jaksaisi kuunnella yhtään ongelmia heiltä. Koska mä nään sen virheen ja ratkaisun heti.. Tuntuu typerältä käydä tuntikausia kestäviä keskusteluja ihmisten ongelmista.
En tiedä nerokkaista. Mutta vaikka tälläinen esimerkiksi. Sukulaiseni valittaa usein köyhyyttä ja lainailee kymppejä. Ei ole rahaa nyt vaikka jouluun. Samalla hetkellä muistan että poltat tupakkaa. Muistan että viime kesänä kun sait kesäloma rahat. Istuit terassilla ja joit tyytyväisenä 12€ drinkkejä. Mun on hirveän vaikeata antaa empatiaa. Kun hän selittää köyhyyttään sillä että maito litran hinta on noussut 0.05€.
Helppo ratkaisu, lopeta rööki 3600€ vuosi. Säästä kesälomarahat 2000€ vuosi. Katkaise Netflix/ ruutu yms 500€ vuosi.
Sit ei tarvitse itkeä ettei ole rahaa ostaa lapselle lahjoja.
Tai se että joku on hakattavana parisuhteessa toistuvasti. Helppo ratkaisu eroa.
Tyhmät ihmiset ketuttaa jos joutuu pakolla kuuntelemaan. Vasta piti jättää uimahallin hyvät löylyt kun ei viitsi kuunnella oikeasti tyhmiä kovin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyden määrän voi kapitalistisessa yhteiskunnassa, mikä Suomikin on, mitata suoraan varallisuudella. Mikään ei ole säälittävämpää kuin köyhä selittelemässä kuinka älykäs hän tosiasiassa onkaan.
No ei kyllä varallisuus (eikä edes tulot) korreloi juurikaan älykkyyden kanssa. Tottakai moni älykäs pystyy ja haluaa käyttää kykyjään varallisuuden kartuttamiseksi, mutta eivät kaikki. Mutta siinä olet oikeassa, että harva oikeasti älykäs köyhäksi jää, ellei ole muita ongelmia. Päihderiippuvuus, asperger jne.
Se, että monessa paikassa joutuu sietämään ihmistä, jotka ovat tyhmempiä kuin vasemman jalan saapas.
Tyhmät ihmiset.. no vähän vitsillä tämä. No ehkä haastavinta on kun asioista keskustellessa ei osata erottaa faktoja mielipiteistä tai tunteista. Muutenkin fiiliksillä ja tunteille on liikaa valtaa päätöksissä. Analyyttisen ja rationaalisuuden puute.
Vierailija kirjoitti:
Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa...
Noilla asioilla ei älykkyyden kanssa ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin, että suomalaisten keskimääräinen äo on joku 105. Tosi alhainen.
Minun äo:ni on 99
Olen käynyt lukion ja ammattikoulun.
Perustanut yrityksen.
Kotoisin hyvin köyhistä oloista.
Olen pistänyt kaiken älyn käyttöön.
Exkaunotar56v
Minun äo:ni on yli 132.
Olen käynyt lukion ja yliopistonEn ole perustanut yritystä, mutta haaveilen siitä. Minua estää lähinnä sen tuoma epävarmuus omaan talouteen.
Olen kotoisin köyhistä oloista.
Käytän älyäni täydellä kapasiteetilla ja tunnen välillä olevani altavastaajana.
Sanoisin että olemme melko samanlaisia, meitä erottaa lähinnä älykkyysosamäärä. Molemmilla ollut varmasti
Minulla ei ollut mitään menetettävää.Olin pienipalkkaisessa työssä, asiakkaat kehuivat, pomoni lähinnä naureskeli..mitään rahaa en saanut vaikka tein hurjasti lisämyyntiä.Mietin, miksi teen toiselle..perustan oman yrityksen vaikka se menisi konkurssiin.Ensimmäinen vuosi oli järkky.Mies jatkoi töissä, että saimme ruokaa ja vuokran maksettua.Sitten alkoi helpottaa.
Mitä menetettävää sinulla on?
Exkaunotar56v
_____
Minulla on hyvä palkkainen työ ja mieheni on pienituloinen yrittäjä. Käytännössä taloutemme nojaa minun työtuloihini. Jos nyt perustan oman firman, tulee se tarkoittamaan ensimmäisenä vuonna erityisesti merkittävästi pienempiä tuloja. Jopa 4000€ droppaus nykyiseen tasoon on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole älykäs, mutta koska suomessakin porukka alkaa olla niin junttia ja äärioikeistolaista, koen olevani kuin Einstein.
Niitä on muuten varsin älykkäitäkin äärioikeistolaisia ja juntteja. Mun exä oli Mensan jäsen, ja on kova äärioikeistolainen ja uskoo kaikenlaisiin salaliittoteorioihin.
Mensan jäsen ja uskoo salaliittoihin?! Eiköhän nämä normaalisti sulje toisensa pois. Tai voiko olla ihan sekopää ja jollain tavalla älykäs yhtaikaa?
Tässä ketjussa todella moni sekoittaa älykkyyden oppineisuuteen.
Keskivertoa korkeampi äo ei kerro mitään henkilön tietotaidoista.
Voit olla älykkyydeltäsi ihan keskivertoa ja silti pidemmälle koulutettu kuin joku jolla on isompi äo.
Hiukan OffTopic..
Erilaisten lukunopeustestien perusteella luen noin neljä kertaa nopeammin kuin keskivertolukija ja testit mittaavat myös mitä luetusta tekstistä on jäänyt mieleen. Varmaan syyllisenä se, että kansakoulun toka luokalla sain vesirokon ja olin viikkoja pois koulusta. Ei ollut TV:n päivälähetyksiä eikä nettiä, mutta kotona oli monta kirjahyllyllistä kirjoja, siispä lukemaan, josta innostuin aivan hemmetisti. Lukuharrastusta kesti vuosikymmenen ja enemmänkin ja kannoin selkä vääränä kirjastoautolta ja koulun kirjastosta romsuja luettavaksi.
Kun tultiin aikuisena työelämään ja annoin vaikka vain yhden A4:n mittaisen tekstin jollekulle luettavaksi, useimmiten alkoi itsellä keittää, kun vastaanottaja tavaa ja tavaa paprua, eikä valmista meinaa tulla millään. Sama asia tuli vastaan 'potenssiin kolme' jos teksti oli teknistä englantia, siinä sitä oli vasta tavaamista ja aikaa paloi!
- Nopeana lukijana olen kokenut monien muiden lukunopeuden varsin kiusallisen hitaana.
Älysolut on liian raskaita kantaa siispä poistan niitä alkoholilla päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasri huomattavasti keskivertoa älykkäämpi. Silti sen ongelmat ei mulla ollenkan liity muden verrattaiseen tyhmyyteen, vaan siihen, että toistuvasti saatan itseni tilanteisiin, joissa joudun pelkäämään, että omakaan älyni ei riitä.
Oi, nyt heräsi mieleenkiinto, kerro millaisia? Olen utelias! (Ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, esimerkiksi vaikkapa tämä: tämä miten tässä reagoin, ajateltaisiin herkästi jonkinlaiseksi vattuiluksi, kun oikeasti heräsi ajatus, että tuolla voisi olla joku virkistävä tapa ajatella, let's hear it!)
Suurin osa tähänkään ketjuun vastanneista ei luultavasti ole juuri keskivertoa älykkäämpi. Itse en pidä älykkyyttäni raskaana millään muotoa, mutta olenkin korkeasti älykäs. Kykenen vaihtamaan filtteriä tilanteen ja ihmisten mukaan niin, että toimintani ja ajatteluni on tarkoituksenmukaista kussakin tilanteessa. Voin jutella täystolvanalle niitä näitä ja olla tyytyväinen keskusteluun, tai sukeltaa teoreettisen fysiikan aiheisiin tohtorisihmisen kanssa. Asiat ja elämä on helppoja, energia kannattaa käyttää märehtimisen sijaan tavoilla jotka oikeasti saavat aikaan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät ihmiset.. no vähän vitsillä tämä. No ehkä haastavinta on kun asioista keskustellessa ei osata erottaa faktoja mielipiteistä tai tunteista. Muutenkin fiiliksillä ja tunteille on liikaa valtaa päätöksissä. Analyyttisen ja rationaalisuuden puute.
Ystävä kallis, pysähdypä nyt vähän miettimään, mitä meidän tällä hetkellä tuntemat faktat ovat. Niin. Aika paljolti mielipiteitä, jotka vastaavat suhteellisen lähelle jotakin, mitä voi mitata. Tai jotain sinnepäin. Faktat ovat joka tapauksessa ihmisen käsitteitä.
En ole itse mitenkään älykäs, mutta ihailen älykkäitä ihmisiä, ja keskustelen älykkäinä pitämieni ihmisten kanssa mielelläni.
Tavallaan mielessäni nostan heidät jalustalle.Ikävänä koen sen, jos huomaan että joku älykkäänä pitämäni ihminen ei sitä olekkaan, tai ei omasta mielestäni ole.Lipsauttaa jotain, joka saa itseni pohtimaan asioita uudelleen. Tulee pettynyt olo.