Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?

Vierailija
13.01.2018 |

Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?

Kommentit (1229)

Vierailija
521/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että tyhmimmät ei tahdo pysyä mukana. Rapsuttelevat päätään kun joku tunnustautuu takinkääntäjäksi ja ilmoittaa äänestävänsä Väyrystä.

Pitäkää hatusta kiinni ja pysykää mukana, nyt on Väyrysen aika. Hyppää älykköjen kelkkaan ja piirrä nymero 7 väliviivalla.

Vierailija
522/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävän älykäs kun on ei haittaa muut ihmiset ollenkaan. Miksi ihmeessä haittaisi? Minua haittaa kun harakat on niin juntteja, tyyliin? Yhteistyötä en ole koskaan oppinut kaipaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäämmät masentuvat helpommin. Liika asioiden tajuaminen ja kelailu masentaa. Normimenijä vain menee virran mukana eikä kyseenalaista ympärillään olevia asioita juurikaan.

Vierailija
524/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos on riittävän älykäs, niin ymmärtää, ettei masentuminen mitään auta. Tiedän tässä puhutaan keskivertoa älykkäämmästä.

Vierailija
525/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että muut ihmiset pitää omituisena. Ja se että ei löydä mistään ketään kelle jutella. 

Koulaika oli raskainta, kun kiusattiin hikipinkona, eikä ollut ketään samanlaista. Opiskelemaan lähtö helpotti valtavasti.

Valitettavasti piti lähteä ja hajaantua työelämään, ja olen taas outolintu.

Vierailija
526/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma, että tämä älykköketju jatkaa elämäänsä, samana päivänä alkanut keskivertoa älyttömempien ketju kuoli alkuunsa. Itse kirjoitin siihen ja nyt vois joku kielellisesti älykäs kertoa miten tuo älytön taipuu monikon xxx sijamuodossa.

Vierailija
527/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että muut ihmiset pitää omituisena. Ja se että ei löydä mistään ketään kelle jutella. 

Koulaika oli raskainta, kun kiusattiin hikipinkona, eikä ollut ketään samanlaista. Opiskelemaan lähtö helpotti valtavasti.

Millaisista asioista sitten haluaisit keskustella tai olet kiinnostunut?

Vierailija
528/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Politiikasta, maailman tilasta, kulttuurista, arkeologiasta, keskiajasta, ihmiskunnan historiasta, matkustelusta, avaruusmatkailusta, taiteesta, kirjallisuudesta, elokuvista ja hyvistä sarjoista, pelaamistani peleistä (eso, wot, skyrim), kuuntelemastani ja harrastamastani musiikista, kielistä, alani tutkimuksesta.

En ole kiinnostunut urheilusta, julkkisjuoruista tai siitä mitä tulee televisiosta, joten työpaikan kahvipöydässä olen enimmäkseen hiljaa.

Olen keski-ikäinen perheenäiti.

Vierailija
529/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysytään yleisesti kuinka moni on keskivertoa parempi kuski, noin 80% vastaa olevansa. Samoin tuntuu käyvän älykkyyskeskustelussa. Surullisintahan on se että puolet meistä on keskivertoa älykkääpiä ja puolet keskivertoa "yksinkertaisempia". Itse en lähtisi turhan ylimielisesti tituleeraamaan tämän perusteella itseään älyköksi koska se ei ole mikään suuren suuri saavutus. Myös tutkitusti ihmisillä on varsin vääristynyt minäkuva ja sinä politiikasta kiinnostunut "älykkö" saatatkin olla maagisen 50% rajan alapuolella. Sanomattakin on selvää että sen ei pitäisi olla huono asia, koska älykkyys ei ole verrattavissa menestymiseen, onnellisuuteen tai muihin "hyvän" elämän mittareihin.

Vierailija
530/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Politiikasta, maailman tilasta, kulttuurista, arkeologiasta, keskiajasta, ihmiskunnan historiasta, matkustelusta, avaruusmatkailusta, taiteesta, kirjallisuudesta, elokuvista ja hyvistä sarjoista, pelaamistani peleistä (eso, wot, skyrim), kuuntelemastani ja harrastamastani musiikista, kielistä, alani tutkimuksesta.

En ole kiinnostunut urheilusta, julkkisjuoruista tai siitä mitä tulee televisiosta, joten työpaikan kahvipöydässä olen enimmäkseen hiljaa.

Olen keski-ikäinen perheenäiti.

Jos mittaat älykkyyttäsi mielenkiinnon kohteiden perusteella niin tuskin olet keskivertoa älykkäämpi.

Vierailija
531/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaat ihmiset ärsyttävää suunnattomasti.

Vierailija
532/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju kertoo älykkyydestämme paljon.

Vierailija
533/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju kertoo älykkyydestämme paljon.

Ei kerro minun älykkyydestäni mitään.

Vierailija
534/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hämmästyttävää sekä huvittavaa, että tämä ketju on näin pitkä. Täällä taitaa palstailla älykästä porukkaa :D

Vierailija
535/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan tässä nyt vain niin, että, koska näin moni kuvittelee olevansa KESKIVERTOA ÄLYKKÄÄMPIÄ, se viestii enemmän siitä, että me olemme sulkeutuneessa kulttuurissa emmekä annan luulojemme takia itsestämme ulos tavalla, joka yhdistäisi meitä jolloin tajuaisimme suurin osa, ettemme nyt olekaan keskivertoa älykkäämpiä ja parempia kuin "nuo muut tyhmemmät" ja vielä kaiken kukkuraksi uhriudumme tästä johtuen. Myönnän, että itsekin olen ajatellut näin, mutta pudottanut jalkani maan pinnalle. Uskon, että itseasiassa ne oikeasti keskivertoa älykkäämmät eivät ajattele itseään juurikaan tällä tavoin älykkäämmiksi eli mm uhriutumalla. Se viestii epä-älykkyydestä itseasiassa.

Vierailija
536/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan tässä nyt vain niin, että, koska näin moni kuvittelee olevansa KESKIVERTOA ÄLYKKÄÄMPIÄ, se viestii enemmän siitä, että me olemme sulkeutuneessa kulttuurissa emmekä annan luulojemme takia itsestämme ulos tavalla, joka yhdistäisi meitä jolloin tajuaisimme suurin osa, ettemme nyt olekaan keskivertoa älykkäämpiä ja parempia kuin "nuo muut tyhmemmät" ja vielä kaiken kukkuraksi uhriudumme tästä johtuen. Myönnän, että itsekin olen ajatellut näin, mutta pudottanut jalkani maan pinnalle. Uskon, että itseasiassa ne oikeasti keskivertoa älykkäämmät eivät ajattele itseään juurikaan tällä tavoin älykkäämmiksi eli mm uhriutumalla. Se viestii epä-älykkyydestä itseasiassa.

Kyllä, älykäs pystyy ymmärtämään, miksi vaikeuksia on ja etenkin, kuinka niitä lähteä ratkomaan. Jos omaa hyvän asioiden omaksumiskyvyn uusien asioiden opettelun, vaihtoehtoisten lähestymistapojen löytämisen ja omien vajavuuksien kompensoimisen pitäisi olla helpohkoa.

Useissa artikkeleissa on myös viitattu sopeutumiskyvyn ja joustavuuden viittaavan korkeaan älykkyyteen, kuitenkin tässä keskustelussa tuodaan jatkuvasti esille vaikeutta sopeutua toimimaan muiden kanssa. Voisiko kyseessä olla virheellisesti ylivoimaiseen älyyn pohjautuva minäkuva, joka luotu selittämään omaa outoutta ja ulkopuolisuutta itselle?

Vierailija
537/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, älykäs pystyy ymmärtämään, miksi vaikeuksia on ja etenkin, kuinka niitä lähteä ratkomaan. Jos omaa hyvän asioiden omaksumiskyvyn uusien asioiden opettelun, vaihtoehtoisten lähestymistapojen löytämisen ja omien vajavuuksien kompensoimisen pitäisi olla helpohkoa.

Useissa artikkeleissa on myös viitattu sopeutumiskyvyn ja joustavuuden viittaavan korkeaan älykkyyteen, kuitenkin tässä keskustelussa tuodaan jatkuvasti esille vaikeutta sopeutua toimimaan muiden kanssa. Voisiko kyseessä olla virheellisesti ylivoimaiseen älyyn pohjautuva minäkuva, joka luotu selittämään omaa outoutta ja ulkopuolisuutta itselle?

Vilkaisin ketjua ja alkoi tuntua samalta. Jos huippuälykäs käyttää päivänsä pohtimalla omaa älykkyyttään ja erojaan muihin niin jotain on vialla. Äly auttaa hoksaamaan kokonaisuuksia, linkkaamaan asioita, oppimaan ja soveltamaan nopeasti uutta. Ei tuossa mitään raskasta ole, ainakin itse koen, että älyn vuoksi pääsen vähemmällä haastavassa työssä. Hitaammat ihmiset taas ovat hyviä työyhteisössä, pakottavat minutkin pysähtymään asiaan pidemmäksi aikaa jolloin joudun pohtimaan niitä muitakin ratkaisuja kuin sen äkkiä kehittämäni. Toisaalta, älykkyys ja kärsimättömyys ovat kaksi eri piirrettä, tässäkin liian nopeasti vedän johtopäätöksiä, en älykkyyden vaan ... Eli äly paljon ihmistä rasita, aivotkaan ei paina normaalia enempää :D

Vierailija
538/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tehnyt testiä mutta melko varmasti en ole keskivertoa älykkäämpi. Silti minua ärsyttävät samat asiat ja minulla on kaikki samat ongelmat kuin kaikilla ketjuun vastanneilla nro 2:ta lukuun ottamatta.

Hassua, niin minullakin ja ÄO:ni on ihan keskitasoa. Taitaa olla niin, etä moni pohtii esimerkiksi elämän tarkoitusta ja muita filosofisia kysymyksiä, mitkä itsessään eivät ole mikään merkki korkeasta älykkyydestä. 

Vierailija
539/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eronneena keski-ikäisenä en meinaa löytää asioita yhtä syvällisesti pohtivaa kumppania. Jos olisin tyytyväinen huutokauppakeisaria kaljatölkki kädessä tuijottavaan mieheen, olisin pariutunut jo ajat sitten.

Vierailija
540/1229 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että tyhmimmät ei tahdo pysyä mukana. Rapsuttelevat päätään kun joku tunnustautuu takinkääntäjäksi ja ilmoittaa äänestävänsä Väyrystä.

Pitäkää hatusta kiinni ja pysykää mukana, nyt on Väyrysen aika. Hyppää älykköjen kelkkaan ja piirrä nymero 7 väliviivalla.

Minäkin äänestän väykkää, ainakin tässä ekalla kierroksella. Sitten ehkä peksuu.