Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityinen vai kunnallinen pk

Vierailija
13.01.2018 |

Mietinnässä, plussat ja miinukset?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi noin tietää. Mene tutkimaan ne varsinaiset päiväkodit.

Vierailija
2/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisi kiva kuulla myös työntekijöiden vinkkelistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella voi tulla yllätyksenä, että koko päivähoito menee kiinni eikä varahoitoa ole järjestetty sitä tarvitseville.

Vierailija
4/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä henkilökunta myös siivoaa, laittaa ruokaa ja tekee pihatöitä! Lasten kanssa on pakko siivota, joten sitä nimitetään hienosti siisteyskasvatukseksi :/ Samoin väitetään, että kestävä kehitys on tärkeä arvo, mutta käytännössä piirustuspaperia ja ostettuja askartelutarvikkeita säännöstellään niiden kalleuden takia. Välipalat ovat niukkoja ja janojuomaksi tarjotaan mieluusti vettä. Yrittäjä haluaa päästä voitolle.

Yksityinen on villi länsi. Kokemusta on molemmista.

Vierailija
5/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä ei puututa lapsen kehitysasioihin tai tarjota tehostettua/erityistä tukea.

Vierailija
6/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon olen juu kuullut että yksityisissä siivoaminen ja tiskaamiset kuuluu hommiin. Eikö se aika ole pois lapsilta? Ja täytyypä kysellä vähän tuosta, että miten lapsen tarvitsema tuki on järjestetty. Työskenteleekö yksityisissä erityisopettajia?

Muuten kuulostaa hyvälle yksityinen, kun olisi tuo liikuntapainotteisuus.

Vierailija
7/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä puolella voi tulla yllätyksenä, että koko päivähoito menee kiinni eikä varahoitoa ole järjestetty sitä tarvitseville.

Ja jos taas on yksityinen ketju, ja useampia saman ketjun päiväkoteja paikkakunnalla, silloin tuota ongelmaa ei ole.

Minä työskentelen yksityisessä päiväkodissa, voit kysyä mitä haluat.

Vierailija
8/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on pienessä kielipäiväkodissa, joka on yksityinen. Ryhmän koko on 5 lasta ja kaksi opettajaa. Ruoka on kotiruokaa ei laitoskeittiöruokaa. Paljon käyvät retkillä, tutustumiskäynneillä, kirjastossa jne. Opetus on yksilöllistä ja ainakin Helsingissä erikoisopetuskin on järjestetty kiertävänä myös yksityisiin päiväkoteihin. Puuttuvat kasvautksen ja kehityksen haasteisiin tarvittaessa. Olen ollut todella tyytyväinen.

Vierailija
9/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos taas on yksityinen ketju, ja useampia saman ketjun päiväkoteja paikkakunnalla, silloin tuota ongelmaa ei ole.

Minä työskentelen yksityisessä päiväkodissa, voit kysyä mitä haluat.

Kuinka iso teidän päikky on ja onko siellä paljon lapsia jotka tarvitsee tukea? Entä onko teillä siivooja/keittiöhenkilökuntaa?

Oletko työskennellyt kunnallisessa? Osaisitko verrata keskeiset erot, jos niitä on?

Kovasti mietityttää, että meneekö tässä vähän "ansaan" kun yksityinen mainostaa mutta kunnallinen ei. Totta kai yksityinen kuulostaa silloin houkuttelevalta, eikä maksukaan olisi erityisen suuri vrt. kunnalliseen.

Vierailija
10/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani on pienessä kielipäiväkodissa, joka on yksityinen. Ryhmän koko on 5 lasta ja kaksi opettajaa. Ruoka on kotiruokaa ei laitoskeittiöruokaa. Paljon käyvät retkillä, tutustumiskäynneillä, kirjastossa jne. Opetus on yksilöllistä ja ainakin Helsingissä erikoisopetuskin on järjestetty kiertävänä myös yksityisiin päiväkoteihin. Puuttuvat kasvautksen ja kehityksen haasteisiin tarvittaessa. Olen ollut todella tyytyväinen.

Oi kuulostaa täydelliseltä! Täälläpäin ei pikkukunnassa ole paljon vaihtoehtoja.. :D

Vierailija
11/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä henkilökunta myös siivoaa, laittaa ruokaa ja tekee pihatöitä! Lasten kanssa on pakko siivota, joten sitä nimitetään hienosti siisteyskasvatukseksi :/ Samoin väitetään, että kestävä kehitys on tärkeä arvo, mutta käytännössä piirustuspaperia ja ostettuja askartelutarvikkeita säännöstellään niiden kalleuden takia. Välipalat ovat niukkoja ja janojuomaksi tarjotaan mieluusti vettä. Yrittäjä haluaa päästä voitolle.

Yksityinen on villi länsi. Kokemusta on molemmista.

Anteeksi jos takerruin mut mitähän pitäis Janojuomaksi tarjota jos ei vettä??

Vierailija
12/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitajalle.

Vierailija
13/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös kuullut, että yksityisellä vaihtuu usein työntekijät. Jotenkin jännä, kun ajattelis että yksityisen suurempi palkka (?)motivoisi? Vai onko vaan sattumaa.

Vierailija
14/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon myös kuullut, että yksityisellä vaihtuu usein työntekijät. Jotenkin jännä, kun ajattelis että yksityisen suurempi palkka (?)motivoisi? Vai onko vaan sattumaa.

Yksityisellä on usein pienempi palkka kuin kunnallisella,koska tes tämän sallii.

Vierailija
15/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhepäivähoitajalle.

Ensi vuonna eskariin, oma ajatus on se, että päikyssä ujohko lapsi saisi jo vähän tuntumaa mitä on olla isommassa ryhmässä :)

Vierailija
16/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä on usein pienempi palkka kuin kunnallisella,koska tes tämän sallii.

Onpa jännä, kun muissa palveluissa menee toisin päin! Millä ne perustelee sitten korkeammat hoitomaksut?

Vierailija
17/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhepäivähoitajalle.

Ensi vuonna eskariin, oma ajatus on se, että päikyssä ujohko lapsi saisi jo vähän tuntumaa mitä on olla isommassa ryhmässä :)

Jos on viisivuotias niin olennaista olis päästä jo niiden tulevien koulukaverien kanssa samaan paikkaan.

Vierailija
18/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa jännä, kun muissa palveluissa menee toisin päin! Millä ne perustelee sitten korkeammat hoitomaksut?

Yksityinen pk on yleensä firma, jonka pitää tuottaa voittoa omistajilleen. Siksi on täysin ymmärrettävää että palkat on pienemmät, ruoassa, tarvikkeissa yms. säästetään. Yksityisellä puolella on myös tarkistuksissa jatkuvasti olllut tilanteita joissa henkilökuntaa on liian vähän tai esim. pihan leikkivälineet eivät täytä laatuvaatimuksia.

Vierailija
19/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutkohan ihan totta? Jotta olisi kannattavaa palkata kaksi aikuista per 5 lasta niin hoitomaksujen pitäisi olla varsin järjettömän suuruiset.

Vierailija
20/27 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt useammassa päiväkodissa niin yksityisessä kuin kunnallisessa. Kyllä se niin riippuu päiväkodista. Sun on parasta käydä itse katsomassa nuo vaihtoehdot läpi.

Yhdessä yksityisessä päiväkodissa eräs hoitaja (osakas) antoi aamupalaksi aina suklaakeksejä ja kaakaota, kun muut keitti omalla vuorollaan kaurapuuroa. Kunnallisella puolella ruokasuunnitelmat tehdään aina pitkälti etukäteen ja pitää olla edes suunnilleen monipuolista ja terveellistä.

Mutta sitten taas eräs yksityinen kielipäiväkoti oli ruoka ja siivousasioissa samalla tasolla kuin kunnallinen, mutta sieltä tuli lapsille "potkut", jos vaikutti siltä että heillä on kehitysviivästymiä, oppimisvaikeuksia tms.

Mutta hyvänä puolena yksityisessä on, että ryhmäkoot on usein pienempiä. Yksityisessä usein muuten pyydetään vanhemmilta materiaalirahaa päivähoitomaksun lisäksi. Joissakin yksityisissä järjestetään harrastusmahdollisuuksia esim. soitonopettaja tulee paikalle parina iltapäivänä opettamaan eikä vanhempien tarvitse siis kuljettaa niitä lapsiaan soittotunneille työpäivän jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän