Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt selvisi miksi kierrätyskeskuksesta ei löydy hyvää, työntekijät ottavat parhaat päältä

Vierailija
13.01.2018 |

Kuulin tänään kassajonossa kun kaksi naista juttelivat, toinen on kuntouttavassa työtoiminnassa kierrätyskeskuksessa. Kertoi kuinka sinne saapui tänään haluttuja tuotteita ja hän osti ne itselleen ja aikoo myydä eteenpäin. Oikein ylpeillen kertoi tästä sille toiselle naiselle. Kyllä tympi kuulla tuota. Itse käyn lähes päivittäin kierrätyskeskuksen nettisivuilla tutkimassa tuoteluetteloa eikä löydy koskaan ostamisen arvoista. Samoin käyn monta kertaa viikossa kirppiksillä, en löydä juuri ikinä mitään. Miten voisikaan löytää kun myyjät vie parhaat päältä. Tähän loppui minun kirpputorilla käyminen. Tästä lähtien suosin vain torin ja huutonetin kaltaisia paikkoja.

Kommentit (281)

Vierailija
121/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verrattuna SPR:n ja Pelastusarmeijan hintoihin, kirrätyskeskus on halpa.

SPR:n piikki valtiolle oli auki niin kauan, että olettaisi heidän tukevan myös kotimaisia köyhiä edes halvoilla hinnoilla, mutta eipä siltä näytä.

Jälleenmyyjienkin takia pitävät korkeampia hintoja eli samaa tasoa kuin kilpailevilla yksityisillä.

Vierailija
122/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trokaan ilmaista kunnostettavaa tavaraa ja myyn pois. Esimerkkejä

- tuskin kasassa pysynyt ulkoisesti siisti kenkäkaappi. Pienillä fixauksilla sain yli 30 e

- sisältä fixausta vaatinut ulkoisesti priima wc- kaappi n. 90e

- useita kenkähyllyjä, joista esim. Metalliosat hieman vääntyneet. 10- 30e/ kpl

- konkurssipoistoja useita: toimistokalusteita 25-50e/ kpl

- lamppuja 5- 10e/ kpl

Näistä kertyi niin paljon että sain ostettua itselleni jotain isompaa...

Heittäkää kuraa, olen köyhä mutta näen myös vaivaa hakemisten ja kunnostustyön suhteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä maksetaan palkkaa 9 e/päivä, niin varkaudet kukoistavat.

Vierailija
124/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vuotta sitten yksi tuttava oli työllistettynä hyväntekeväisyyskirppiksellä, jossa työntekijät hinnoittelivat arvokkaat lahjoitukset ihan minimihintaisiksi ja "ostivat" ne itse. Jotkut eivät edes vaivautuneet "ostamaan" vaan yksinkertaisesti ottivat lahjoituksista haluamansa tavarat päältä.

En tiedä, onko kyseisen puljun toiminta sittemmin muuttunut vähemmän korruptoituneeksi. Mutta tuttavani sanoi kyllä, että sitä touhua katseltuaan ei koskaan tule lahjoittamaan mitään vastaaviin paikkoihin.

Vierailija
125/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trokaan ilmaista kunnostettavaa tavaraa ja myyn pois. Esimerkkejä

- tuskin kasassa pysynyt ulkoisesti siisti kenkäkaappi. Pienillä fixauksilla sain yli 30 e

- sisältä fixausta vaatinut ulkoisesti priima wc- kaappi n. 90e

- useita kenkähyllyjä, joista esim. Metalliosat hieman vääntyneet. 10- 30e/ kpl

- konkurssipoistoja useita: toimistokalusteita 25-50e/ kpl

- lamppuja 5- 10e/ kpl

Näistä kertyi niin paljon että sain ostettua itselleni jotain isompaa...

Heittäkää kuraa, olen köyhä mutta näen myös vaivaa hakemisten ja kunnostustyön suhteen

Hienoa työtä teet :)

Itse olen harrastanut vähän samaa vintage-vaatteiden kanssa. Kun pienet viat saa korjattua, "rätin" arvo voikin yhtäkkiä olla monta kymppiä. Kengistäkin saa pienellä vaivalla uudenveroisia.

Vierailija
126/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan itsekin koettaa päästä kierrätyskeskukseen kuntouttavaan työtoimintaan, niin pääset valkkaamaan parhaat päältä.

Miten ongelma ratkeais tällä?

Vierailija
127/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kaltainen etu pitäisi olla kaikissa muissakin paikoissa, missä ihminen tekee ilmaista työtä vasten tahtoaan.

Ei tartte. Ei laillista.

Vierailija
128/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys paikan johtoon, myös lehden yleisönosastolle juttua.

Jos ostais omaan käyttöön vois sietää mutta kun myy...törkeää.

Vierailija
129/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saha kirjoitti:

AP Menisit itse töihin kierrätykseen jos noin ottaa " pattin " ite viihtynyt nyt 3 vuotta 🙌

Ehkäpä ap:llä on oikea aikuisten työpaikka ja ura joten se nyt ei noin vaan pysty menemään.

Vierailija
130/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
131/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
132/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
133/281 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu tavallisellakin kirppiksellä, tosin silloin toki myyjänä saan pyytämäni hinnan. Olen yrittänyt vain ajatella, että kait se on sama kenen pussista maksu tulee, mutta silti on vähän outoa, että kirpparin pitäjä ns. syö kuormasta eikä anna asiakkailleen ensin mahdollisuutta.

Vierailija
134/281 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastaminen kierrätyksestä on just kivaa.

Vierailija
135/281 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me testattiin tätä kerran. Vietiin meidän vanhat, mutta toimivat ja siistit smegin paahdin ja vedenkeitin kierrätyskeskukseen. Ajateltiin, että saavat myydä ne, niistä saa vähän rahaa, jotta toiminta pysyy yllä. Tästä nyt puoli vuotta aikaa, eivätkä ole tulleet myyntiin. Käyn melkein joka päivä kävelylenkin yhteydessä katsomassa onko tullut jotain uutta. 

Ajattelin myös itse niin, että ihan ok sitten jos ottavat päältä, sen heille suon mutta itse en kehtaisi.

N32

Jos puhut pääkaupunkiseudun Kiekkarista niin he jakavat tavaraa muihin myymälöihin.

Eli et voi MILLÄÄN tietää onko sun tuomasi tavarat myynnissä Espoossa, Vantaalla vai Helsingissä.

Ellet sitten päivittäin kierrä kaikkia myymälöitä läpi.

Vierailija
136/281 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdin Kierrätyskeskus on eri kuin nämä pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukset. Olen niissä ollut työkokeilussa.

Ja ainakin viimeisessä oli sääntö, että jos epäillään, että tavara ei mene työntekijän omaan tai lähipiirin käyttöön, niin voi esimies evätä sen saamisen. En muista koskiko tämä myös ostettavia tuotteita vai vain ilmaisia.

Mutta periaatteessa ei saisi ottaa tavaraa ja myydä sitä edelleen.

Varastosta sai luvan kanssa ottaa ilmaisia, mutta tavaroita sai ostaa vasta hinnoittelun jälkeen.

Tietty työssä ollessa näkee kaikki parhaimmat ekana, joten niitä tulee ostettua. Samoin alennukseen tai ilmaisiin menevät.

Viime paikassa oli sääntöjä tosin, että mitään ylimääräistä aikaa tehdä hankintoja ja penkoa laatikoita ei ole, eikä sitä saa tehdä tauolla.

Vierailija
137/281 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse joskus opiskelijana töissä kierrätyskeskuksessa, ja tasan tarkkaan ostin tuotteet jotka itse halusin. Joskus olin lajittelemassa sisääntulevaa tavaraa, ja siellä näki helposti kuka on kipannut varaston roskakasan kierrätyskeskukseen ja mikä kuorma oli jonkun hienostokodin kevätsiivous. Tuona vuotena ostin töistä pilkkahinnalla mm. nahkalaukun, oman alan törkykallista ammattikirjallisuutta (ei näy kirjoista päälle asiaan perehtymättömälle, sain kirjat itse 25 senttiä kpl kun pomo halusi tukea opiskelujani), kivoja astioita, yksipyöräisen, kameran linssejä jne jne jne. Oi niitä aikoja, oli ihana työ. Lopuksi aloin jättämään pankkikortin kotiin kun menin töihin.

Vierailija
138/281 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse työtön ja silti koen että tuollainen toiminta on väärin. Ei omaa asemaansa (vaikka olis sinne ns. pakotettu) saa käyttää hyväksi. Jotenkin vielä ymmärtäisin, että joku tavara ostettaisiin omaan käyttöön. Mutta tuollainen bisneksen tekeminen työpaikkaa hyväksi käyttäen. En itse tekis enkä hyväksy muiltakaan. Ei se ole hyväksyttyä normi työpaikoissa ja samat säännöt myös näissä kuntouttavissa ym.

Laita palautetta kuntaan

Vierailija
139/281 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vein Konttiin aikoinaan hyviä lastenvaatteita lapseltani. Menin sitten vähän ajan päästä katsomaan ja yhtään vaatetta ei löytynyt myynnistä vaikka oli iso määrä. No, ne oli mennyt jo eukkojen omiin kasseihin ennen hinnoittelua.

Vierailija
140/281 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismissa on sallittua syödä kuormasta. Tuollainen varastelu tekee sen, että kierrätyskeskuksissa ei käy sitten oikeita asiakkaita, kun tarjolla vain jämätuotteita. Kierrätyskeskuksien taso on huono ja asiakkaat eivät löydä sieltä mitään.