Nyt selvisi miksi kierrätyskeskuksesta ei löydy hyvää, työntekijät ottavat parhaat päältä
Kuulin tänään kassajonossa kun kaksi naista juttelivat, toinen on kuntouttavassa työtoiminnassa kierrätyskeskuksessa. Kertoi kuinka sinne saapui tänään haluttuja tuotteita ja hän osti ne itselleen ja aikoo myydä eteenpäin. Oikein ylpeillen kertoi tästä sille toiselle naiselle. Kyllä tympi kuulla tuota. Itse käyn lähes päivittäin kierrätyskeskuksen nettisivuilla tutkimassa tuoteluetteloa eikä löydy koskaan ostamisen arvoista. Samoin käyn monta kertaa viikossa kirppiksillä, en löydä juuri ikinä mitään. Miten voisikaan löytää kun myyjät vie parhaat päältä. Tähän loppui minun kirpputorilla käyminen. Tästä lähtien suosin vain torin ja huutonetin kaltaisia paikkoja.
Kommentit (281)
Ei ne pidä vaan varastaa ja myy ne . Pitää rahat myös varastaa kassasta rahat Itäkeskus ja Samaria kirppikset ja muut . Eikä kassoja ole rokotettu edes .
Onhan tuollaista ollut aina.
Puolituttu oli vuosia vuosia sitten töissä yhdessä paikassa, joka otti vastaan lahjoitusvaatteita. Aina kun keräyslaatikoiden kuorma tuli, ottivat työntekijät parhast päältä. Osa varmasti itselleen, osa ilmeisesti myi eteenpäin.
Ikävää sinänsä, etteivät päädy siihen mihin lahjoittaja on ne ajatellut (hyväntekeväisyys), itselleni tosin on aivan sama, mitä tavaroilleni tapahtuu sen jälkeen, kun olen niistä itse luopunut.
sultsu kirjoitti:
tiedän myös henkilön, joka on ns töissä tommosessa paikassa, ottavat parhaat päältä ja myyvät sit toisella kirppiksella, mm kaikki Marimekot, Iittalat yms ottavat itselleen. Ja tämä on tieto. Kehu vielä tekevänsä n satasen tilin/vko. Kyllä vituttaa, tekis tod mieli käräyttää!
Käräytä!
Vierailija kirjoitti:
Kierraätyskeskuksiin päätyy paljon designlasia, arvotaidetta, artekkia, tynelliä jne. Nämä eivät koskaan päädy myyntitiskeille, vaan myydään kovasta hinnasta eteenpäin tiskin alta. Toiminta on hyvinorganisoitua jakelukanavineen, mutta rikollista.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen kuullut, että tapahtuu myös mm. UFFilla eli työntekijät ottavat parhaat vaatteet päältä, usein edes maksamatta mitään.
Sehän on hyvä että saavat parhaimmat päällensä ja ilmaiseksi. Onko ne työntekijät työttömiä kuntouttavassa tai näitä palkkatuki työntekijöitä. Ei niillä varmaan palkka päätä huimaa.
Palkka lisineen noin 1600 e / kk. Kela maksaa asumisen ja laskut.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse työtön ja silti koen että tuollainen toiminta on väärin. Ei omaa asemaansa (vaikka olis sinne ns. pakotettu) saa käyttää hyväksi. Jotenkin vielä ymmärtäisin, että joku tavara ostettaisiin omaan käyttöön. Mutta tuollainen bisneksen tekeminen työpaikkaa hyväksi käyttäen. En itse tekis enkä hyväksy muiltakaan. Ei se ole hyväksyttyä normi työpaikoissa ja samat säännöt myös näissä kuntouttavissa ym.
Hyvä tavara on lahjoitettu että sen voi vähävarainen halvalla saada. Ei siksi että sillä työntekijä maksimoi voittojaan. Jos oikeasti vielä myyntiarvoa omaavasta kamasta on kyse. Parin euron jutuista ei väliä, pääasia että on kierrossa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse työtön ja silti koen että tuollainen toiminta on väärin. Ei omaa asemaansa (vaikka olis sinne ns. pakotettu) saa käyttää hyväksi. Jotenkin vielä ymmärtäisin, että joku tavara ostettaisiin omaan käyttöön. Mutta tuollainen bisneksen tekeminen työpaikkaa hyväksi käyttäen. En itse tekis enkä hyväksy muiltakaan. Ei se ole hyväksyttyä normi työpaikoissa ja samat säännöt myös näissä kuntouttavissa ym.
Taidat olla pikkuisen naiivi tässä sinun yo. rehellisyysajattelussasi?
Kuvitteletko todellakin, että em. ihmiset kierrätyskeskuksissa on siellä yleensäkään ottaen omasta tahdostaan? Sehän on epärehellisyyteen perustuvan systeemin toiminnan seurausta kun em. ihmiset pakotetaan/kiristetään/painostetaan töihin tuommoisissa paikoissa, mikä siinä mielestäsi on epärehellistä, jos jo alunalkaenkin koko systeemi toimii epärehellisesti niin eikö myös ne työntekijät voisi toimia ihan yhtälailla epärehellisesti?
Hyvin sanottu!
Eräänkin paljonparjatun hyväntekeväisyysjärjestön kirpparilla on työt ohi, jos paljastuu, että vetää välistä.
Vierailija kirjoitti:
Asiatonta! Eihän työntekijät voi "syödä kuormasta" ainakaan työajallaan tai mitenkään jemmata tai laittaa syrjään tuotteita itselleen, jotta voi ostaa ne vapaa-ajallaan. Noin ei vaan työntekijät voi toimia, vaikka olisi minkälainen työsopimus. Miettikääpä jos noin saisi tehdä kaikki kauppojen työntekijät? Alkaisi olla superalet yhtä tyhjän kanssa, kun mitään ei jäisi asiakkaille. Entäpä satunnaiset kakkukahvit ja ilmaistuotteet? Turha olisi minnekään enää asiakkaiden tulla jos työntekijät saavat viedä kaikki parhaat aina päältä.
Kyllä niistä aletuotteista ja kakkukahveista riittää ihan kaikille halukkaille, jotka on vaan ajoissa paikalla. Alessahan ei normisti kukaan saa tehdä varauksia, ei asiakkaat, ei työntekijät. Ja mikä estää niitä työntekijöitä ostamasta omalla ajallaan, mitä tykkäävät? Ei mikään. Ennemmin haukkuisin eläkeläisiä, jotka ostaa aina kaikki Lidlin tarjoukset heti aamusta niin loppuun, että kun duunarit pääsee iltapäivällä töistä, kaikki hyvät tavarat on jo loppuneet.
Vierailija kirjoitti:
Eräänkin paljonparjatun hyväntekeväisyysjärjestön kirpparilla on työt ohi, jos paljastuu, että vetää välistä.
Tunnen yhden lahjoitustavaroilla toimivan kirpputorin. Ei siellä työntekijät saa tietenkään viedä mitään, vaan ne maksavat niistä. Toki ne samat työntekijät myös hinnoittelevat ne tuotteet. Joten se antaa mahdollisuuksia. Haluamansa tavarat ostavat erästä, jos sellaisia on, ennen kuin yksikään asiakas pääsee niitä näkemään.
Ollessani kierrätyskeskuksessa töissä piti vaatelumpuista pyytää tuojalta maksu, ns käsittelymaksu kilojen mukaan,
koski heikkolaatuisesta materiaalia(likaisia ja rikkinäisiä.).
Usein jos vastaanotin niin annoin anteeksi, enkä veloittanut mitään maksua.
Samaistuin mielestäni asiakkaan tilanteeseen huonosti palkattuna.
Viihdyin työssä 10 vuotta.
Kyllä vaan henkkamaukkaa ja muita kun tarkemmin katsoo kierrätyskamaa uusio värjättyä pyyhkeet myös osa ja Aasian armeijan vanhaa kamaa ette voi pitää niitä aitoina. Suuri osa jäte vaatteista uusio käsitellään myyntiin. Vanhoista verhoista nyt ehkä voi ommella tyynypäällisiä tai koiran patjan suojan. Kierrätyskeskukseen menee ihan melkein uuttakin kun ihmiset muuttaa ei ota mukaan. Mökille sieltä löytää kyllä sängyt ja juomalasit.