Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteherkkä lapseni kaverin äiti paasaa..

Vierailija
12.01.2018 |

Lapseni kaverin äiti ei voi kuulema enää päästää lastansa meille, koska lapseni vaatteet muka tuoksuvat liikaa huuhteluaineelle. Tämä äiti valitti siitä hetki sitten, vaikka tuosta kyseisestä vaatteidenpesusta on aikaa pari päivää jo. Sanoin tälle äitille, että ehkä on tosiaan parempi, ettei tule kyläilemään, koska en jaksa tuollaista käsittämätöntä mutinaa. Muutoinkin pännii nämä "hajusteherkät ihmiset". Mikään pyykinhuuhteluaine ei kyllä tuoksu kahta päivää niin voimakkaasti, että ei voisi olla samassa tilassa.Älytöntä touhua sanon kyllä!

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ärsyynnyin yhdessä vaiheessa hajuista siihen pisteeseen asti että minua kuvotti.

Samaan aikaan labrakokeissa todettiin että hemoglobiiniarvoni oli mennyt alas 138:sta 123:een. Allergiatesteissä ei todettu mitään poikkeavaa.

Kun aloitin rautapitoisten ruokien lisäämisen ruokavalioon, ja otin rautatabletteja jonkin aikaa, niin hajuherkkyysoireet katosi.

Vierailija
122/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään hajustamattomia pesuaineita eikä huuhteluaineita ollenkaan. Mummini käyttää voimakkaan tuoksuista huuhteluainetta ja meillä kun on kylässä niin huuhteluaineen haju tarttuu naulakossa viereisiin takkeihin hänen takistaan ja sohvaan ja koristetyynyihin hänen vaatteistaan istuskellessaan sohvlla. Lapsi oli joskus ollut yökyläilemässä mummilla ja mummi pesi lapsen vaatetta. Huuhteluaine tuoksui vielä parin pesun jälkeenkin lapsen vaatteessa. Ja ei olla hajuyliherkkiä, meillä vain on pieniä lapsia enkä halia altistaa heitä kaiken maailman kemikaaleille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
124/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
125/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
126/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole herkkä, mutta vituttaahan se, kun koko kämppä haisee vieraan jäljiltä. Sohva jos on istunut tai esim päiväpeitto. On vaan niin karsea löyhkä. Hikikin parempi.

Vierailija
127/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen äiti myy suhteellisen säännöllisesti paikallisella kirppiksellä vaatteitaan. Tunnistan myyntiloossin ohi kulkiessani. Siitä huuhteluaineen hajusta. 

Vierailija
128/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vuosia käynyt erilaisista syistä tukiperhelapsia ja suurin ongelma yhteistyössä on ollut nämä tuoksut.

Yhden ainoan perheen lapset eivät ole tyoksuneet huuhteluaineelle ja perheitä on ollut useita.

Rajoittaa toimintaa yllättävän paljon, kun päähän koskee lähes aina lasten kanssa ollessa.

Minulla ei ole näitä ongelma hajuste kokemuksia lähipiirissä muista kuin juuri näistä sosiaalista apua tarvitsevista perheistä eli pakko todeta, että liittyy tiettyyn elämänkoululaisten porukkaan paljolti tämä hajusteiden ylikäyttö

Meillä täsmälleen sama tilanne kaikkien tukiperhelasten kanssa, huuhteluaineen haju vielä yhdistettynä tupakkaan useimmilla. Kesäaikaan vaatereput voi jättää ulkoverannalle mutta näin talvella olemme ongelmissa. Pidemmillä lomajaksoilla ongelma lievittyy, kun on aikaa pestä kaikki mukana olevat vaatteet ennen käyttöä löyhkän miedontamiseksi. Kokemukseni mukaan hajusteilla yritetään juurikin peittää likaisuutta: pyykit kuulemma usein unohtuvat koneeseen pariksi päiväksi ja sieltä sitten vain narulle ilman uutta pesua, tai pyykkikone on vanha ja tiensä päässä, tai vaatteet pidetään niin likaisiksi ettei niitä enää pelastaisi kuin 90c pesu, hygienia on usein muutenkin tuntematon asia. Useimpia näistä lapsista kiusataan hoidossa tai koulussa, kaverit välttelevät ja aikuiset nenäänsä nyrpistellen huomauttelevat hajusta. Mutta mikään neuvonta tms ei vain auta, jos perheessä ei ole voimavaroja.

Vierailija
129/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hajusteyliherkkä ja on se kammottavaa, kun tiettyjen asukkaiden pyykkiaikojen jälkeen pyykkitupa ja kuivaushuone lemuaa. Onneksi minulla on asunnossani kuivausteline, niin ei tarvitse koskaan jättää vaatteita sinne kuivaushuoneeseen hajua ottamaan. Lääkäri epäilee, että olen herkistynyt hajusteille, koska olin ala-asteen ajan homekoulussa.

Vierailija
130/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluainetta käyttävä exäni soitti ja koko puhelun ajan pyörrytti se löyhkä.

Vierailija
131/134 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän kanssa kun asuin, lotrattiin huuhteluaineella. Muostan, kun oikein etsittiin kaupassa mahdollisimman raikkaan tuoksuista huuhteluainetta nenät kiinni korkeissa. Ei tykätty itämaisen tyylisistä hajuista.

Kun erosimme, jätin huuhteluaineen kauppaan. Nyt tuosta on yli kymmenen vuotta aikaa ja suorastaan häpeän sitä löyhkää, mikä meistä on mahtanut lähteä. Että anteeksi vain. En voi ymmärtää.

Vierailija
132/134 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä osta kirpparilta huuhteluaineelle haisevia vaattteita.

Ystäväni osti kerran huuhteluaineelta haisevan vaatteen ja usean pesun jälkeen vaate haisi savulle. Epäilen että vaate oli ollut tulipalossa ja haju pinttynyt.

Vierailija
133/134 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse tuoksuttomia pesuaineita atooppisen ihon takia. Iho ei siis kestä mitään kemikaaleja. Sääliksi käy ne allergisen näköiset lapset, joiden vaatteet haisee kauaksi huuhteluaineilta. Samoin en voi ymmärtää vauvojen vaatteissa käytettäviä tuoksuja. Vauvoilla on hirveän ohut iho ja ne vaatteissa olevat huuhteluaineet on kemikaaleja. Toisin sanoen vauvan vaatteet kyllästetään kemikaaleilla ja puetaan päälle. Ei ihme, että allergiat ja lapsettomuus on tosi yleisiä.

Kirpparivaatteista lähtee huuhteluaineen tuoksu noin neljässä pesussa. Aikamoisen tehokkaita kemikaaleja on ne.

Vierailija
134/134 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hajusteyliherkkä, eikä kukaan perheestämme. Mutta välillä halutti kieltää pojan kaveria käymästä meillä kylässä, kun vaatteet haisi niin kauhealle ja koko poika samantein. Kun hänen takki oli naulakossa, se haju tarttui myös muihin vaatteisiin.  En tiedä, millä ihmeellä hänen äitinsä pesi ne vaatteet

Vielä 10 vuotta tapahtuneen jälkeen lapset muistelee sitä, kuinka hirveälle haisi talo, kun poika kävi kylässä. Mutta emme raskineet kieltää tätä kyläilyä, koska pojan kotiolot olivat aika karut. Vietti siksi paljon aikaa meillä.

Nyt aikuisena poika on käynyt myös meillä ja kas kummaa, pesee hajusteettomilla vaatteensa, kun on päässyt muuttamaan kotoaan pois. 

Joku pesuaine tai huuhteluaine on kyllä niin tömäkkää, että minulla ihan kirvelee silmiä, kun jollakin on sen hajuinen vaate päällä lähellä. Ja silti ei ole mitään yliherkkyyksiä, eikä allergioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän