Hajusteherkkä lapseni kaverin äiti paasaa..
Lapseni kaverin äiti ei voi kuulema enää päästää lastansa meille, koska lapseni vaatteet muka tuoksuvat liikaa huuhteluaineelle. Tämä äiti valitti siitä hetki sitten, vaikka tuosta kyseisestä vaatteidenpesusta on aikaa pari päivää jo. Sanoin tälle äitille, että ehkä on tosiaan parempi, ettei tule kyläilemään, koska en jaksa tuollaista käsittämätöntä mutinaa. Muutoinkin pännii nämä "hajusteherkät ihmiset". Mikään pyykinhuuhteluaine ei kyllä tuoksu kahta päivää niin voimakkaasti, että ei voisi olla samassa tilassa.Älytöntä touhua sanon kyllä!
Kommentit (134)
Huuhteluaineet taisivat tulla markkinoille joskus 70-luvulla. Meillä oli siihen aikaan pulsaattorikone ja puhtaat pyykit oli hirveän kovia ja koppuraisia, varsinkin trikoovaatteet piti venytellä ennen kuin niitä pystyi edes pukemaan päälle. Kun äiti alkoi käyttää huuhteluainetta, pyykeistä tuli ihanan pehmeitä. Nykykoneilla pyykki on ihan yhtä pehmeää käyttipä huuhteluainetta tai ei, siis on ainakin täällä pehmeän veden alueella.
Pesu- ja huuhteluaineita saa tuoksuttominakin ja hintakin on sama mitä hajustetuissa. Viimeksi ostin Omo Sensitiveä, jonka litrahinnaksi tuli 2 euroa.
On sitten mahdottoman onnellista, ettei minulla ole ketään "hajusteherkkää" kaveria, jonka takia kaikkien muiden ihmisten pitäisi elää hänen määräystensä mukaan. Ennen kaikkea nämä ovat henkilöitä, joilla on halu pomputtaa kaikkia muita kaikissa muissakin asioissa.
83
Olet onnekas!
Minullakin, onneksi, suurin tuttavista on niitä, jotka tykkäävät, että pyykki tuoksuu hyvälle.
On siitä keskusteltukin, kiitos tämän palstan tietotulvan.
Mutta eräs on tarkkanokkainen, hän nuuskuttaa ihan kaikki, ruoat, vaatteet, mitä tahansa.
Sanoo mullekin, haista nyt tuota, eikös haisekin epäilyttävälle, pahalle, tms.
No, eihän ne haise, ihan vaan sille mille pitääkin.
Kauhea *hajustressi* sille ihmiselle.
Minä vaan tyynesti sitten sanon, että ei haise, ei ole epäilyttävä, jne.
En ala mielistellä tai mene mukaan, en vaan jaksa ja viitsi, kun on selkeästi päähänpinttymä hänellä.
Ihan ihastelee itseään, kun minulla on ihan lapsesta saakka ollut tämmöinen hyvä hajuaisti, Juupajuu.
Pesuaineiden zeoliitti on yksi osa ongelmaa. Toinen on liian alhaiset pesulämpötilat ja liian pieni vesimäärä pesukoneen ohjelmissa (etenkin ns. Eco-ohjelmat). Kolmas on pesukoneen tunkkaisuus eli pitäisi puhdistaa useammin ja pestä välillä tyhjä pesu 90 asteen ohjelmalla. Pyykkejä ei saa seisottaa koneessa tuntikaupalla vaan nostaa nopeasti kuivumaan. Pyykki pitää kuivata tilassa, jossa on hyvä ilman kierto, esim. meillä kodinhoitohuoneessa pyykki kuivuu pitokuivaksi muutamassa tunnissa, kun pitää ovet auki kylppäriin ja saunaan.
Itse käytän zeoliititonta Serto-pesuainetta ja pienen määrän (ei läheskään ohjeen mukaista) Comfort pure huuhteluainetta tai välillä Dettol -desinfioivaa pyykinhuuhteluainetta. Ei haise pyykki tunkkaiselta eikä liian kemialliselta. Haistan kyllä lasten kavereilta näitä samoja Omo- ja Ariel ylituoksuja ja yhden sukulaisen tunkkaiset, ilmeisesti koneessa seisotetut tai huonosti kuivuneet vaatteet. Maakellarilta heillä ei kyllä haise ja koti on vain muutaman vuoden vanha, joten veikkaan noita alussa listattuja syitä.
Niin ja 85 lisää vielä, että itse valitsen aina pyykkiohjelmaan vesi plus -lisävalinnan.
Vierailija kirjoitti:
On sitten mahdottoman onnellista, ettei minulla ole ketään "hajusteherkkää" kaveria, jonka takia kaikkien muiden ihmisten pitäisi elää hänen määräystensä mukaan. Ennen kaikkea nämä ovat henkilöitä, joilla on halu pomputtaa kaikkia muita kaikissa muissakin asioissa.
Itsekäs kommentti.
Jouduin pesemään lakanat ja pyyhkeet taloyhtiön pesutuvassa kun oma kone ei toiminut. Ennen pesua puhdistin pesuainelokeron ja pesin koneen ensin tyhjänä.
Nyt minulla on kasa lakanoita ja pyyhkeitä menossa roskiin, kun se hajusteiden löyhkä ei lähde pois 3 kertaa pestynäkään.
Eihän taloyhtiön saunassakaan saa käyttää mitään löylytuoksuja, miksi sitten pesukoneessa.
Huom! Taloyhtiön pesutuvassa käyttö on maksutonta, eli ei ole tasa-arvoa koska allergiset ja astmaatikot eivät voi tätä etua käyttää.
Kuinka juntti pitää olla, että käyttää huuhteluainetta? Nehän pilaa vaatteet!
88, sulla on ilmeisesti liikaa rahaa, kun raaskit ja voit heittää hyviä lakanoita roskiin.
Onneksi olkoon, mulla ei olis, mutta onneksi taas toisaalta mulla ei ole tuollaista fobiaakaan jonka kanssa joutuisin elämään.
89, ei ne kulu.
Laskin juuri, että osa lakanoistani, pyyhkeistäni ja muista on ajalta kun erosin ja hankin silloin uusia.
Siitä on yli kaksikymmentävuotta, osan olen heittänyt jo pois, mutta suurin osa on ihan käyttökelpoisia.
Olen koko ajan pessyt hajustetuilla tuotteilla, paitsi jos olen vahingossa ostanut hajusteettoman, mutta senkin olen sitten pitänyt varalla, jola pesen hätätapauksessa jos muut loppu.
Mulla ainakin ovat kestäneet sen ajan kun pitääkin, jopa ylikin.
Ei tuo kemikaaliyliherkkyys koske vain pyykkäystä ja hajuvesiä. Moni kampaaja joutuu lopettamaan työt, kun myrkyt allergisoi.
Kampaajilla on eri asia, kun joutuvat jatkuvasti näiden tuotteiden kanssa tekemisiin.
Ja ovat varmaan myös hieman vahvempia kuin aloituksessa mainitut tuotteet.
Ja hajutkin varmaan vahvempia.
Kampaajalla on kyseessä ihan eri luokan altistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Voi kamala. En tiennytkään että hajusteet ovat paholaisen keksintö. Minä pidän kaikesta tuoksuvasta, huuhteluaineita on ihana tuoksutella. Samoin käytän hajuvesiä ja tuoksukynttilöitä.
Sori vaan kaikille, kivittäkää.
Paljon terveellisempi tapa itselle, muille sekä ympäristölle ja luonnolle olisi käyttää tuoksuja valitsemalla luonnontuoksuja, aitoja eteerisiä öljyjä, jotka on uutettu esim. ruususta, mintusta, eucalyptuksesta jne jne, eikä valmistettu synteettisinä laboratorioissa.
Esimerkiksi tuoksulyhdyssä voi käyttää näitä aitoja luonnotuoksuja (korvaa hyvin teolliset tuoksukynttilät). Kaupoissa, nykyään myös suurissa marketeissa, ekologisiin tuotteisiin erikoistuneiden kauppojen lisäksi (kuten esimerkiksi Ruohonjuuri), myydään myös näitä ekologisia ja myös luonnontuoksuja sisältäviä, ihanailta tuoksuvia tuotteita kuten shampoita, hoitoaineita, muuta kosmetiikkaa jne. Aivan tuoksuttomana ei siis tarvitse elää, vaikka haluaisi välttää haitallisia kemikaaleja. Suosittelen käymään tutustumassa näihin tuotteisiin! Moni kemikaaliyliherkkäkin pystyy käyttämään näitä aitoja luonnontuoksuja, ei kuitenaan kaikki tai välttämättä kaikkea.
vinkki: jos tuoksuttomiin ekologisiin pesuaineisiin haluaa tuoksun, voi pesuveteen/pesuaineeseen lisätä tipan esimerkiksi mintun raikasta aitoa eteeristä öljyä.
90: ei ole fobiaa, olen allerginen ja minulla on vaikea astma. Ja mitä minun pitäisi sun mielestä niille pilalle menneille lakanoille tehdä? En voi niitä enää käyttää, ja en laita kierrätykseen löyhkääviä liinavaatteiden.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Jos sulla olisi hajusteyliherkkä kaveri, niin ehkä olisit joutunut edes hieman perehtymään asiaan ja ymmärtäisit edes vähän mistä on kyse. Ennakkoluulosi on väärä. Hajusteyliherkkiä on samalla tavalla mukavia ja ärsyttäviä jne. niin kuin muitakin ihmisiä. Sulla sen sijaan tuntuu olevan jokin ongelma ymmärtää jollakin tavalla itsestäsi poikkeavia henkilöitä ja vaikutat voimakkaasti ennakkoluuloiselta, tietämättä edes asiasta mitään. Päteeköhän tämä muissakin asioissa kuin tässä hajusteyherkkyydessä?
Vierailija kirjoitti:
Heh. En ole hajusteherkkä mutta en pidä hajustettujen pesuaineiden hajusta.
Lapsillani on yksi kaveri, jonka vaatteet haisevat niin voimakkaasti niille pesuaineille, että kotiin tullessa jo ulko-ovella haistaa jos ko lapsi on meillä kylässä.
Samoin, lapsen yhden kaveri haistaa jo ulko-ovelta... aika tymäkkä huuhteluaineen haju..
Olen joutunut jättämään kouluni kesken, sillä hajusteherkkyyteni paheni todella pahaksi.
Mielestäni silti minulla ei ole oikeutta vaatia toisia käyttämään pesuaineita, jotka sopivat minulle. Oma ätini ja anoppini käyttää hajustetta vahvasti. Ainut mitä olen pyytänyt on se, että eivöt pese meidän pyykkejä, sillä en kestä sitä hajua.
Huomaan myös, että monet puhuvat noissa hajusteisissa olevan myrkkyä. Niitä myrkkujä on myös hajusteettomissa pesuaineissa. Kannattaa katsoa inci-listoja. Tämän kerkesin tuossa koulussa oppia, eli ne hajusteettomatkin kannattaa valita tarkkaan.
Siskoni saa ihottuman jos nukkuu yhdenkin yön tuoksullisella pesuaineella pestyissä lakanoissa. Eikä tämä ole keksittyä, alkoi jo lapsena ja pitkään sitä ihmeteltiin mistä hänen sitkeä ihottumansa johtuu, kunnes äiti keksi vaihtaa pesuaineen. Kappas oireet hävisivät saman tien. Muuten hän ei onneksi oireile, pystyy käyttämään esim. hajuvesistä suurinta osaa ihan normaalisti, mutta kantaa kyllä aina kyläpaikkaan omat lakanat mukaan jos ei ole varma että siellä on käytössä tuoksuttomat aineet. Ja kun siihen tuoksuttomuuteen tottui lapsena, ei ole ollut minullakaan tarvetta käyttää hajustettuja aineita ollenkaan. Suurin osa niistä haisee ihan karmean pahalle... Villapesuaine on hajustettua koska jostain syystä en ole löytänyt hajusteetonta, järkevän hintaista pesuainetta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina miettinyt, mihin näitä haisevia pesu- ja huuhteluaineita tarvitaan? Onko teillä niin pinttyneitä vaatteita, ettei hajut normaalissa pesussa lähde, vaan ne pitää kemikaaleilla peittää? Meillä vaatteet ja muut tekstiilit on puhtaita ja hajuttomia normaalin pesun jälkeen.
No olen kuullut näiltä jotka ovat kokeilleet tuoksuttomia aineita ja palanneet takaisin hajustettuihin, että tuoksuttomista aineista jää pyykkiin tunkkainen haju.
Itse olen sitä mieltä, että tuo haju tulee siitä että pestään aina liian alhaisilla lämpötiloilla (40 ja alle) sekä liian pienellä vesimäärällä. Tuoksullisia aineita käyttäessä ei tuota hajua tietenkään huomaa, koska hajusteet peittävät alleen tuon tunkkaisen hajun.
Toiset taas laittavat ihan normisti varoiksi vähintään kaksinkertaisen määrän pesuainetta lukematta paketin tai pullon kyljestä ollenkaan suositusmääriä.Huom.monet pesuaineet kyllä toimivat myös hyvin jo 40-astessa ja aika harva pitää nykyään normi vaatteita todella likaisiksi.Poikkeuksena tietysti monet työt yms.
Vierailija kirjoitti:
Niin montako päivää te saippuahaisulit pidätte samoja vaatteita? Ei sillä saippuan löyhkällä kauaa peitellä lastenne lian hajua.
Pesetkö sinä yhden vaatteen kerrallaan ja käytät sitä yhden päivän ja peset taas seuraavan? Me normaalit ihmiset pestään kerralla koneellinen ja viikataan ne kaappiin, josta voi ottaa joka päivä uuden vaatteen.
En ole hajusteherkkä, mutta lapseni ystävän vaatteet haisevat todella voimakkaalle ja epämiellyttävän hajuiselle huuhteluaineelle. Tiedän mistä aineesta on kyse, kun ole kaupassa haistellut eri huuhteluaineita ennen ostopäätöksen tekoa. Meillä taas käytetään mietoa tuoksua ja sitäkin tosi vähän. Toiset ihmiset eivät välttämättä huomaa, miten voimakkaalle haisevat vaan tulevat ajan myötä immuuneiksi käyttämälleen voimakastuoksuiselle aineelle. Koskee siis sekä pesu- ja huuhteluaineita, että myös hajuvesiä.