Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteherkkä lapseni kaverin äiti paasaa..

Vierailija
12.01.2018 |

Lapseni kaverin äiti ei voi kuulema enää päästää lastansa meille, koska lapseni vaatteet muka tuoksuvat liikaa huuhteluaineelle. Tämä äiti valitti siitä hetki sitten, vaikka tuosta kyseisestä vaatteidenpesusta on aikaa pari päivää jo. Sanoin tälle äitille, että ehkä on tosiaan parempi, ettei tule kyläilemään, koska en jaksa tuollaista käsittämätöntä mutinaa. Muutoinkin pännii nämä "hajusteherkät ihmiset". Mikään pyykinhuuhteluaine ei kyllä tuoksu kahta päivää niin voimakkaasti, että ei voisi olla samassa tilassa.Älytöntä touhua sanon kyllä!

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet että nämä hajuste herkät ovat aina naisia? Työpaikalla oli yksi itseään hyvin herkäksi kutsunut nainen. Hänen nenäänsä eivät sitten kaikki haisseetkaan, lähinnä toiset naiset. Miehet eivät kuulemma haisseet ikinä. Mikähän lie siinäkin sitten oli?

Vierailija
62/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kaveri taas haisee tunkkaiselle, heti kotiin tullessa tietää että on kylässä. Kerran oli yötä ja se ummehtuneen haju sitten pinttyi vuodevaatteisiin ja jopa tyynyyn ja täkkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet että nämä hajuste herkät ovat aina naisia? Työpaikalla oli yksi itseään hyvin herkäksi kutsunut nainen. Hänen nenäänsä eivät sitten kaikki haisseetkaan, lähinnä toiset naiset. Miehet eivät kuulemma haisseet ikinä. Mikähän lie siinäkin sitten oli?

Niin on. Ja sitten ei tule oireita kun tsihauttelevat oikein haisevia mansikkalimevadelmamustaherukka-siidereitä auki 😂 jännä juttu....

Vierailija
64/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kaveri taas haisee tunkkaiselle, heti kotiin tullessa tietää että on kylässä. Kerran oli yötä ja se ummehtuneen haju sitten pinttyi vuodevaatteisiin ja jopa tyynyyn ja täkkiin.

Homekoti. Ei auta saippuanhajun lisäys.

Vierailija
65/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina miettinyt, mihin näitä haisevia pesu- ja huuhteluaineita tarvitaan? Onko teillä niin pinttyneitä vaatteita, ettei hajut normaalissa pesussa lähde, vaan ne pitää kemikaaleilla peittää? Meillä vaatteet ja muut tekstiilit on puhtaita ja hajuttomia normaalin pesun jälkeen.

No olen kuullut näiltä jotka ovat kokeilleet tuoksuttomia aineita ja palanneet takaisin hajustettuihin, että tuoksuttomista aineista jää pyykkiin tunkkainen haju.

Itse olen sitä mieltä, että tuo haju tulee siitä että pestään aina liian alhaisilla lämpötiloilla (40 ja alle) sekä liian pienellä vesimäärällä. Tuoksullisia aineita käyttäessä ei tuota hajua tietenkään huomaa, koska hajusteet peittävät alleen tuon tunkkaisen hajun.

Tuttuni myös pesevät pyykkiä edullisemmin hinnoitellulla yösähköllä, jolloin märät pyykit odottavat läjänä koneessa tuntikausia ennen ripustamista. Sitten kuulemma ainoa oikea tapa kuivat pyykki on ripustaa se ulos, koska muuten vaatteisiin jää tunkkainen haju. No miksiköhän...

Mutta onneksi siis eivät käytä hajustettuja pesuaineita.

Vierailija
66/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sisältää Butylphenyl Methylpropional joka on yksi yleisimmin allergisoivasta 26:sta hajustekemikaalista.

EU:n kosmetiikkadirektiivissä on määritelty 26 ainetta, jotka on esitettävä, mikäli niiden pitoisuudet ylittävät iholta pois huuhdeltavissa tuotteissa 0,01 % ja iholle jäävissä tuotteissa 0,001 %.

Butyylifenyylimetyylipropionaali

INCI: Butylphenyl methylpropional

Synteettinen

Voimakas, raikas, kukkainen

Kosmetiikka ja hygieniatuotteet: aftershave, kylpyaineet, hiustenhoito, kosteusvoiteet, hajuvedet, sampoot, ihonhoito

https://www.allergia.fi/kemikaalit/hajusteet/26-yleisinta-hajusteallerg…

Jopa EU:n direktiivissä pyykinpesuaineessa oleva hajuste on allergiaa aiheuttava.

Vierailija
67/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä vuosikymmenellä nuo hajusteyliherkät saapuivat planeetallemme?Ei niitä ollut ainakaan vielä 70-luvulla. Mainintoja havainnoista ei löydy edellisiltäkään aikakausilta. 

Hajusteyliherkkyyden yleisyys on varmasti todellakin lisääntynyt monen vaikutuksen yhteisseurauksena, eikä välttämättä näitä tekijöitä kaikkia vielä tiedetäkään.

Yksi tekijä on todennäköisesti se että ihmisten kemikaalikuorma, niin ihon, hengityksen, kuin sisäisesti ruokien mukana on kasvanut teollisessa yhteiskunnassamme vuosikymmen vuosikymmeneltä. Tällä on varmasti vaikutuksensa. Suurin osa nykyihmisten käyttämistä hajusteistahan siis on teollisesti valmistettuja kemikaaleja.

Suomessa vaikutuksensa on myös asumusten muovi ja kemikaalipitoisissa rakennusmateriaaleissa, mistä irtoaa kemikaalikuormaa jatkuvasti sisäilmaan. Varsinkin n. 70-luvulla rakennetuissa taloissa on käytetty runsaasti näitä silloin uusia rakennusmateriaaleja. Myös rakennustavat muuttuivat radikaalisti n. 60-luvulta lähtien. Tästä seurasi suuret määrät ongelmia, kuten olemme nykyään vuosikymmenten päästä huomanneet, kun ongelmat ovat tulleet vähitellen ilmi ja kasaantuneet. Olemme rakentaneet epäterveitä helposti homehtuvia taloja. Lisäksi homeet ja erilaiset mikrobit kasvavat nykyään myös näissä muovi-ja kemikaalimateriaaleissa, joten myös tällaiset mikrobit ovat erilaisia ja tuottavat erilaisia toksiineja kuin "ennen vanhaan" vain luonnonmateriaaleissa kasvaneet homeet. Erilaisia homeita ja mikrobeita on aivan valtava kirjo ja vaarallisuus näiden välillä vaihtelee suuresti. Emme tiedä kuitenkaan vaikutusten laajuutta ja syntymekanismeja vielä kunnolla koska näiden asioiden tutkimus on vielä aika alkuvaiheessa.

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/hometalossa_riehuvat_mikrobijengit

Kirjoitan näistä home- ja kosteusvaurio-ongelmista sen takia, koska monella on puhjennut kemikaaliyliherkkyys (myös hajusteyliherkkyys) juuri homeiden ja eri mikrobien toksiineille altistumisen myötä. Tämä altistuminen alkaa usein jo lapsesta lähtien eri paikoissa ja tilanteissa.

Elämäntavat ovat muutenkin muuttuneet yhteiskunnassamme ja vietämme sisätiloissa suurimman osan aikaamme. Aiempina vuosikymmeninä, varsinkin 1900-luvun alkupuoliskolla, ihmiset viettivät paljon enemmän aikaansa ulkona (töissä ja muutenkin) eikä myöskään kemikaali- ja saastekuormitus ollut vielä nykyisellä tasolla.

Haluaisin vielä lisätä että kemikaaliyliherkkyys/hajusteyliherkkyys (ja ns. homeyliherkkyys) voi tosiaan pahimmillaan olla vakava sairaus, joka aiheuttaa monenlaisia elämää vakavasti haittaavia oireita ja rajoittaa elämää monella muullakin tapaa. Tähän ei pidä suhtautua vähätellen, vaikka sairauden/oirehdinnan syitä ja mekanismeja ei vielä tunnetakaan tarkasti.

Nämä monet eri kemikaalit mitä nyky-yhteisunnassa käytetään valtavia määriä ovat kyllä luonnolle, eläimille, ekosysteemeille ja kaikille ihmisille haitallisia, vaikkei yliherkkyyttä olisi puhjennutkaan, joten niiden käyttöä pitäisi vähentää muutenkin radikaalisti, jos haluamme pitää huolta yhteisestä maapallostamme.

terv. kemikaaliyliherkkä

Vierailija
68/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen hajuaisti on ihan tutkitusti herkempi kuin miehen. Tupakoimattoman hajuaisti on herkempi kuin tupakoitsijan.

Yleensä hajuvesien kanssa yliannostelevat naiset, meillä töissä harva mies tuoksahtaa edes partavedelle.

Vierailija
69/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina miettinyt, mihin näitä haisevia pesu- ja huuhteluaineita tarvitaan? Onko teillä niin pinttyneitä vaatteita, ettei hajut normaalissa pesussa lähde, vaan ne pitää kemikaaleilla peittää? Meillä vaatteet ja muut tekstiilit on puhtaita ja hajuttomia normaalin pesun jälkeen.

No olen kuullut näiltä jotka ovat kokeilleet tuoksuttomia aineita ja palanneet takaisin hajustettuihin, että tuoksuttomista aineista jää pyykkiin tunkkainen haju.

Itse olen sitä mieltä, että tuo haju tulee siitä että pestään aina liian alhaisilla lämpötiloilla (40 ja alle) sekä liian pienellä vesimäärällä. Tuoksullisia aineita käyttäessä ei tuota hajua tietenkään huomaa, koska hajusteet peittävät alleen tuon tunkkaisen hajun.

Tuttuni myös pesevät pyykkiä edullisemmin hinnoitellulla yösähköllä, jolloin märät pyykit odottavat läjänä koneessa tuntikausia ennen ripustamista. Sitten kuulemma ainoa oikea tapa kuivat pyykki on ripustaa se ulos, koska muuten vaatteisiin jää tunkkainen haju. No miksiköhän...

Mun pyykit ei haise tunkkaiselta vaikka ovat olleet tuntikausia ohjelman jälkeen koneessa. Ei ole ollut myöskään koskaan sitä haisevan pesukoneen ongelmaa mistä on välillä täälläkin aloituksia. Käytän hajusteetonta pesuainetta, huuhteluainetta en koskaan. Voisikohan tuo haju johtua jos käyttävät zeoliittia sisältävää pesuainetta, joka siis kertyy koneen uumeniin. Ehkä myös alhaisien pesulämpötilojen käyttö aiheuttaa sen, että kone ei koskaan puhdistu kunnolla ja loppujen lopuksi tulee hajua.

Vierailija
70/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän tuoksuista. Tuoksu ei ole sama asia kuin haju.

Mutta kun osa ihmisistä tulee oikeasti sairaaksi tuoksuista, niin eikö niiden käyttöä olisi fiksua rajoittaa?

Pestyjen vaatteiden ei ole pakko tuoksua eikä haista.

Vierailija
71/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pikkuhiljaa herkistynyt hajusteille. Vieläkään en reagoi kaikkiin, mutta esim tuoksukynttiläosastolta pakko lähteä äkkiä pois. Olen käyttänyt hajusteettomia aineita melkein 20 vuotta. Ja täytyy sanoa, että nykyään haistaa tosi selkeästi toisten pyykistä kaikki tuoksut. En ole ikinä ymmärtänyt mihin huuhteluainetta tarvitaan. Hajusteettomalla pesuaineella pesty pyykki ei haise tunkkaiselta, jos niitä ei unohda pesukoneeseen tunneiksi. Käytän nykyään lisähuuhteluita pyykinpesussa, koska nykyajan koneet käyttää niin vähän vettä.

Vierailija
72/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saamme usein kaveriperheestä pieniksi käyneitä vaatteita omalle lapsellemme, ikäeroa noilla kun on muutama vuosi. Ongelma on se, että kaveriperheessä käytetään hajustettua pesuainetta. Minä sitten pesen vaatteet ennen käyttöä kolmeen neljään kertaan ja tuuletan ulkona, mutta silti se haju ei tahdo kunnolla niistä vaatteista lähteä.

Toisen kaverin lapsi kulkee toisinaan autossamme, ja sen jälkeen autoni haisee pari päivää pesuaineelta.

Jostain meille jahkaantui pari pehmolelua, jotka oli ystävällisesti pesty ennen meille antamista... Niitä pehmoleluja emme voineet ottaa käyttöön lainkaan täällä sisällä vaan niistä tuli lopulta leikkimökkileluja. Siellä haju on parin vuoden jälkeen hälventynyt pois.

Eihän siinä muuta vaivaa ole kuin helvetillinen migreeni, kun hajukynnys ylittyy. Myös näin flunssakaudella ja pakkasilla menee herkästi hengitysteihin niin, että tuntuu, ettei saa happea.

Vierailija
73/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pyykit ei haise tunkkaiselta vaikka ovat olleet tuntikausia ohjelman jälkeen koneessa. Ei ole ollut myöskään koskaan sitä haisevan pesukoneen ongelmaa mistä on välillä täälläkin aloituksia. Käytän hajusteetonta pesuainetta, huuhteluainetta en koskaan. Voisikohan tuo haju johtua jos käyttävät zeoliittia sisältävää pesuainetta, joka siis kertyy koneen uumeniin. Ehkä myös alhaisien pesulämpötilojen käyttö aiheuttaa sen, että kone ei koskaan puhdistu kunnolla ja loppujen lopuksi tulee hajua.

Asia voi toki olla myös kuten epäilet, en tiedä. Itse olen vain huomannut, että jos pyykki ripustusvaiheessa jää vahingossa ruttuun (farkun lahje tms) ja kangas pitkäksi aikaa märäksi eikä kuivu normaalitahtia, niin helpostihan siihen on sellainen tunkkainen haju.

T. kommentoimasi

Vierailija
74/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneessa pitäisi käyttää kerran kuussa itsepuhdistusohjelma, jossa tyhjä kone pyöräytetään 90 asteen ohjelmalla. Se puhdistaa koneen niin, että pesuainejäämät lähtevät, eikä pitäisi tulla mitään ummehtuneita hajuja vaatteisiin, saati turhia pesuainejäämiä.

Vierailija
75/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin montako päivää te saippuahaisulit pidätte samoja vaatteita? Ei sillä saippuan löyhkällä kauaa peitellä lastenne lian hajua.

Ei haju tule samojen vaatteitten pitämisestä monta päivää vaan päin vastoin. Niitä pestään yhtenään ekopesuissa. Niissä ei ole vettä, jolloin lika ei huuhtoudu pois vaatteista eikä mikrobit kuole matalissa lämpötiloissa.

Lian haju pitää peittää voimakkailla hajusteilla - joka pesussa! Ja päivittäin otetaan uudet "puhtaat" pesu- tai huuhteluaineelle löyhkäävät vaatteet päälle.

Oikeasti joskus tulee kadulla vastaan niin haiseva ihminen, että on siirryttävä kauemmas. Eikä ne ole yleensä pultsareita vaan "hienoja" naisia.

Vierailija
76/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä huuhteluaineella lotraajat eivät ymmärrä, että huuhteluaineessa ei haise vain se "kukkaistuoksu" tms. vaan läpi tunkee toinekin haju ja se on kemikaalin haju. Todella vastenmelinen haju, ei yhtään raikas. Suosittelen mietoa huuhteluainetta ja sitäkin vain teelusikallinen villaisen pyykin joukkoon viemään sähköisyyttä pois.

Nenä turtuu vahvoihin hajuihin ja ei haista, moni länträäjä kulkee tuoksupilven keskellä, vetää jokaisella henkäyksellä keuhkoihinsa kemikaalia. Lopettakaa nyt herranen aika sentään. Ihan oman ja muidenkin keuhkoterveyden vuoksi.

Hajuvedessä on noin 5000 myrkyllistä kemikaalia, puhumattakaan tuoksukynttilöistä ja huonetuoksuista. Hajuvedet on keksitty aikana, jolloin ei pesulla käyty ja paskan haju piti peittää jollakin. Enää niin ei ole, lämmin vesi tulee hanasta, peseytyä voi joka päivä ja vetää päällensä puhtaat vaatteet!

Vierailija
77/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala. En tiennytkään että hajusteet ovat paholaisen keksintö. Minä pidän kaikesta tuoksuvasta, huuhteluaineita on ihana tuoksutella. Samoin käytän hajuvesiä ja tuoksukynttilöitä.

Sori vaan kaikille, kivittäkää.

Vierailija
78/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluaine on tuote, jonka tarpeen ovat luoneet nämä pesuainefirmat mainoksillaan. En edes muistanut tällaisen tuotteen olemassaoloa, ennen kuin luin tuon otsikon (kahteen kertaan piti lukea). Ihan turha tuote ja rahanhukkaa, koskahan nämä muuten tulivat markkinoille? En käytä, eikä pyykissäni ole mitään vikaa tai asiaa mikä ilmaisisi, että huuhteluainetta ei ole käytetty. Hyvähän näistä asioista on keskustella, jospa joku viesti kantautuisi näiden aineiden tuottajienkin korviin. Kyllä liian voimakas ja hallitseva tuoksu vaatteissa voi ärsyttää kaikkia, vaikkei allerginen tai tuoksuyliherkkä olisikaan, vielä.

Vierailija
79/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hajusteetonta huuhteluainetta edes olemassa?

Vierailija
80/134 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, ettei moni tiedä millaista on oikeasti olla hajusteyliherkkä. Itselläni tämä alkoi vasta aikuisiällä, ja on todella harmillinen vaiva kun oireet ovat niin pahoja. On täyttä piinaa istua esimerkiksi töissä sellaisen ihmisen lähellä, jonka hajuvesi aiheuttaa hengenahdistusta, lamauttavaa päänsärkyä, oksetusta, kutinaa ja jopa näköhäiriöitä. Olen joutunut lähtemään sukulaisilta vierailulta, jos heillä on ollut pyykkipäivä, koska en yksinkertaisesti kestä tiettyjen pyykki- tai huuhteluaineiden hajuja. Samoin joudun varulta kuskaamaan omat lakanat mukaan yövierailuille, koska hajustetuissa nukkuminen on mahdotonta. Joskus olen joutunut poistumaan julkisista tai luennoilta, jos samassa tilassa on ollut joku jonka hajusteesta saan voimakkaat oireet. Mihinkään muuhun ei voi keskittyä, kun oireet iskevät päälle. Lapselle kaverilta saamamme vauvanvaatteet piti pestä moneen kertaan uudestaan, kun kaverin käyttämä pesuaineen haju oli niin voimakas että aiheutti hengitysvaikeuksia. On pitänyt passittaa mies kolmeen kertaan suihkuun ja tuulettaa asuntoa pitkään, kun hän osti vääränlaisen suihkugeelin itselleen. Monet puuterit sun muut on lentäneet roskikseen, kun niidenkin haju on ollut sietämätön. Edes kaikkia lehtiä ei voi lukea, riippuen käytetystä painomusteesta. Yliherkkä voi haistaa todella voimakkaina ja häiritsevinä hajuja, joita monet muut eivät välttämättä edes huomaa. Mies ei monestikaan edes haista juuri mitään, kun itselleni jokin tuoksu saattaa olla aivan sietämätön. 

En todellakaan toivoisi tätä itselleni tai kellekään, enkä paasaa asiasta ympäriinsä vaan mahdollisuuksien mukaan yritän vain kestää. Enemmänkin hävettää, jos joudun joskus sanomaan toiselle että nyt ei pysty olemaan jonkin hänestä johtuvan hajun takia. Kyseessä ei ole se, että joku asia vain haisisi turhan voimakkaasti, vaan haju voi olla mietokin ja aiheuttaa silti järkyttävät oireet. Toisaalta siedän joitakin vahvempiakin hajuja ja pystyn käyttämään esimerkiksi tiettyjä hajustettuja suihkugeelejä ja deodorantteja ym, eli herkkyys on täysin ainesosista ja kemikaaleista kiinni. 

Ymmärrän täysin, jos jollain on vaikeuksia kestää huuhteluaineen hajua kotonaan, sillä itselläni tuollaisissa hajuissa sinnitteleminen tuntuu välillä koettelevan jo mielenterveyttäkin. Tiedän myöskin sen, ettei moni ymmärrä millainen olo noista hajuista oikeasti tulee tai ei välitä, kun esimerkiksi oma veljenikin suihkuttaa surutta hajuvettä tai mitä lie itseensä ollessani siellä kylässä, vaikka tietää sen aiheuttavan mulle todella huonon olon. Selvästi ei vain tajua, kuinka kauhea se olo oikeasti on. Joten, ei todellakaan ole kyse mistään huomionhausta tai nillittämisen tarpeesta tai siitä, että vähän nyt ärsyttää kun jollain on lipsahtanut hajuvettä ja vähän nenää kutkuttaa, vaan kyse on elämänlaatuun joskus suurestikin vaikuttavasta, todella v-mäisestä ja harmittavasta asiasta. Harmitusta lisää se, ettei millään haluaisi valittaa muille kun tietää, ettei ihmiset yleensä itse tiedosta koko asiaa, ja jotkut voivat loukkaantuakin jos asiasta mainitsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan