Hajusteherkkä lapseni kaverin äiti paasaa..
Lapseni kaverin äiti ei voi kuulema enää päästää lastansa meille, koska lapseni vaatteet muka tuoksuvat liikaa huuhteluaineelle. Tämä äiti valitti siitä hetki sitten, vaikka tuosta kyseisestä vaatteidenpesusta on aikaa pari päivää jo. Sanoin tälle äitille, että ehkä on tosiaan parempi, ettei tule kyläilemään, koska en jaksa tuollaista käsittämätöntä mutinaa. Muutoinkin pännii nämä "hajusteherkät ihmiset". Mikään pyykinhuuhteluaine ei kyllä tuoksu kahta päivää niin voimakkaasti, että ei voisi olla samassa tilassa.Älytöntä touhua sanon kyllä!
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet että nämä hajuste herkät ovat aina naisia? Työpaikalla oli yksi itseään hyvin herkäksi kutsunut nainen. Hänen nenäänsä eivät sitten kaikki haisseetkaan, lähinnä toiset naiset. Miehet eivät kuulemma haisseet ikinä. Mikähän lie siinäkin sitten oli?
JOS olettaisimme niin, että tähän kemikaaliyliherkkyyteen (hajusteyliherkkyyteen) sairastuu naiset useammin kuin miehet, niin sille voi aikanaan löytyä selityksensä, mitä emme vielä tiedä, koska tutkimusta aiheesta ylipäätään on tehty vasta vähän. Onhan muissakin sairauksissa suurtakin eroavaisuutta sukupuolten välillä.
Hajuste/kemikaaliyliherkkyyksiä on monentasoisia. Toisille nämä kemikaalit aiheuttavat pahoja kokonaisvaltaisia reaktioita, kuten hengitysongelmia, sydämenlyöntitiheyden lisääntymistä, kuumeilua, nivel-ja lihaskipuja, muita kiputiloja, voimattomuutta, migreeniä, valtavaa väsymystä, iho-oireita, jne. Toisille aiheutuu paljon lievempää haittaa. Jos edelleen lähdemme puhtaasti arvailemaan, niin saattahan olla esimerkiksi myös niin, että (lievemmissä tapauksissa?) naiset jostain syystä tuovat asian ilmi helpommin? Kemikaaleja on käytössä valtava määrä ja myös se vaihtelee jonkin verran, mille kemikaaleille on yliherkkä.
MUTTA ei ole kuitenkaan niin, että vain naiset kärsivät tästä ongelmasta.
Tässä seuraavana alla miehen kertomus erittäin pahasta home-ja kemikaaliyliherkkyydestään. Monenlaisia kemikaaleja käytetään paljon mm. rakennusmateriaaleissa ja tekstiileissä. Juttu on otettu homepakolaiset ry:n nettisivuilta.
nimimerkki puhki, mies 33v, Itä-Suomi kirjoittaa:
"En löydä enää mitenkään kotia joka sopisi minulle. Olen altistunut homeelle, ehkä stachybotrykselle ja sädesienelle. En pysty olemaan enää missään ilman vakavia oireita. Asun ulkona ja koska minulle on puhjennut myös voimakas kemikaaliyliherkkyys, en löydä enää edes sopivaa telttaa käyttööni. Olen koittanut asua autossakin, mutta tulin sielläkin kipeäksi. Saan pahoja oireita nyt jo myös ulkoilman homeista, esim. lihasnykinöitä, kipuja ja vatsakramppeja. Hakiessani apua tilanteeseeni lääkäriltä, minut suljettiin psykiatriselle osastolle."
t. kemikaaliyliherkkä nainen (no:67)
Vierailija kirjoitti:
Kampaajilla on eri asia, kun joutuvat jatkuvasti näiden tuotteiden kanssa tekemisiin.
Ja ovat varmaan myös hieman vahvempia kuin aloituksessa mainitut tuotteet.
Ja hajutkin varmaan vahvempia.Kampaajalla on kyseessä ihan eri luokan altistuminen.
Periaatteessahan kaikki huuhteluaineen käyttäjät altistavat itseään 24/7 tuolle kemikaalille, oli se tuoksutonta tai ei. Konehan annostelee huuhteluaineen viimeiseen huuhteluveteen, eli se huuhteluaine jää kankaaseen.
Urheiluvaatteet on hyvä pestä nestemäisellä pesuaineella.
Niillä tulee myös raikkaantuoksuisia ja vaatteet tuoksuvat monta päivää. Suosuittelen!
Vierailija kirjoitti:
Urheiluvaatteet on hyvä pestä nestemäisellä pesuaineella.
Niillä tulee myös raikkaantuoksuisia ja vaatteet tuoksuvat monta päivää. Suosuittelen!
Mitä tekemistä nestemäisellä pesuaineella ja tuoksuvilla vaatteilla on keskenään? Itse käytän hajustamatonta nestemäistä pesuainetta eikä vaatteet tuoksu millekään.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni saa ihottuman jos nukkuu yhdenkin yön tuoksullisella pesuaineella pestyissä lakanoissa. Eikä tämä ole keksittyä, alkoi jo lapsena ja pitkään sitä ihmeteltiin mistä hänen sitkeä ihottumansa johtuu, kunnes äiti keksi vaihtaa pesuaineen. Kappas oireet hävisivät saman tien. Muuten hän ei onneksi oireile, pystyy käyttämään esim. hajuvesistä suurinta osaa ihan normaalisti, mutta kantaa kyllä aina kyläpaikkaan omat lakanat mukaan jos ei ole varma että siellä on käytössä tuoksuttomat aineet. Ja kun siihen tuoksuttomuuteen tottui lapsena, ei ole ollut minullakaan tarvetta käyttää hajustettuja aineita ollenkaan. Suurin osa niistä haisee ihan karmean pahalle... Villapesuaine on hajustettua koska jostain syystä en ole löytänyt hajusteetonta, järkevän hintaista pesuainetta mistään.
Suosittelen Sonett- nestetä villalle, hajusteeton ja villapyykki jää tosi raikkaaksi ja pehmeäksi! Oon itse ostanut ruskovillan nettikaupasta, varmaan saa muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosikymmenellä nuo hajusteyliherkät saapuivat planeetallemme?Ei niitä ollut ainakaan vielä 70-luvulla. Mainintoja havainnoista ei löydy edellisiltäkään aikakausilta.
No oltaisikohan 2010-luvulla vähän viisaampia kuin 70-luvulla? : )
Ei todellakaan haisseet pyykinpesuaineet ennen niin voimakkaasti kuin nykyään. Tuoksuivat vain miedosti "puhtaalle pyykille".
Oon tavannut ja tavannut tuota otsikkoa enkä ymmärrä vieläkään mitä siinä yritetään sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosikymmenellä nuo hajusteyliherkät saapuivat planeetallemme?Ei niitä ollut ainakaan vielä 70-luvulla. Mainintoja havainnoista ei löydy edellisiltäkään aikakausilta.
No oltaisikohan 2010-luvulla vähän viisaampia kuin 70-luvulla? : )
Ei todellakaan haisseet pyykinpesuaineet ennen niin voimakkaasti kuin nykyään. Tuoksuivat vain miedosti "puhtaalle pyykille".
Lisään vielä, että itse haistoin edellisten asukkaiden pyykinpesuaineen asunnossani, joka oli ollut pitkään tyhjillään.
94, laita mieluummin kierrätykseen kuin roskiin ne lakanat.
Vaikka sinulle ne lakanat ovat pilalle menneitä, niin jollekin muulle ne ovat tarpeellisia.
Ja täällä on ainakin sellainen joku kierrätyssysteemi, että käyttävä sinne viedyt vaatetavarat uusiokäytössä.
Ei siis välttämättä *löyhkä* haittaa mitään.
Vaikka sinua haittaa, ei välttämättä haittaa muita.
Minä kävin kylässä äidillä. Hänen naapurinsa kuulemma käyttää Omoa. Olen pessyt vaatteeni nyt kolme kertaa ja ne haisevat vieläkin.
On sitä aikoihin eletty, kun muut alkavat jo määräilemään mitä pesu-/huuhteluainetta saa käyttää. Itse pidän siitä, kun pyykki tuoksuu vähän. Aikoinaan käytin aina hajusteettomia, nyt en varmuudella enää. Raikas tuoksu täytyy olla.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että monet pesu-/huuhteluaineet haisevat aivan liian voimakkaasti. Ariel oli ykkönen hajun määrässä monta vuotta sitten. En tiedä nykytilannetta, vai onko edes sitä enää? Sen haistoi kauas, kun naapuri oli pessyt pyykkiä vaikka kuivatti sitä ULKONA.
Osa ihmisistä ei osa annostella pyykinpesu- ja huuhteluaineita, ja silloin ne vaatteet todella haisevat . Ei tarvitse olla hajusteyliherkkäkään.
Vierailija kirjoitti:
Heh. En ole hajusteherkkä mutta en pidä hajustettujen pesuaineiden hajusta.
Lapsillani on yksi kaveri, jonka vaatteet haisevat niin voimakkaasti niille pesuaineille, että kotiin tullessa jo ulko-ovella haistaa jos ko lapsi on meillä kylässä.
Sama täällä. Haistoin yläkertaan hyvin nopeasti kun yks tietty lapsi tuli meille kylään. Pitäis muistaa, että haju ei ole pelkkä haju, vaan ihan oikeasti kemikaalia, joka leijuu ilmassa. Ei ole terveellisiä nuo ylimääräiset kemikaalit. Kyseisen lapsen äiti totesi, että hänen mielestään pyykki ei tunnu puhtaalle, jos siinä ei ole sitä lemua. Minä taas rakastan ulkona kuivattuna pyykin tuoksua. Se on se raikas tuoksu.
Lapsen kaverin äiti on hajusteherkkä ja paasaa? Lapsen kaveri on hajusteherkkä ja äitinsä paasaa? Oma lapsi on hajusteherkkä ja lapsen kaverin äiti paasaa?
Selvää on ainoastaan yksi asia: aloittajaa kiukuttaa hajusteherkkyydestä paasaaminen.
Suositellaan aloittajalle rentoutus- ja vihan hallinta harjoituksia. Suositellaan, että hän rentoutuneessa tilassa pohtii sitä, mitä on kun ei ihminen pysty hengittämään. Vähitellen hän voi oppia eläytymään toisen ihmisen asemaan. Hyvää jatkoa!
En halua aiheuttaa muille sairautta joten en haise kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sitten mahdottoman onnellista, ettei minulla ole ketään "hajusteherkkää" kaveria, jonka takia kaikkien muiden ihmisten pitäisi elää hänen määräystensä mukaan. Ennen kaikkea nämä ovat henkilöitä, joilla on halu pomputtaa kaikkia muita kaikissa muissakin asioissa.
Itsekäs kommentti.
Joo se on kyllä itsekästä ettei elä koko elämäänsä niinkuin joku muu haluaa, mutta se ei ole että vaatii muita elämään nii kuin hän haluaa :,D
Täällä ihmeteltiin miten naiset muka reagoi enemmän hajusteisiin.
No kai myös naiset on enemmän tekemisissä niitten altistavia hajujen kanssa
Minusta tuli hajusteherkkä homeisen työpaikan vuoksi
Ei tarvitse olla tuoksuyliherkkä haistaakseen sen kammottavan kemiallisen tuoksun lasten ja aikuisten vaatteissa. En tiedä edes kuka kehittää ne tuoksut. Jos ei itse haista millään, kysykää kaverilta. Yksi pesuaine on ollut suht hyvän tuoksun omaava.
Huuhteluaineet ovat paljon päällekäyvemmän tuoksuisia kuin tavalliset parfyymit tai toilettet. Miettikää kun vaatteeseen lotrataan hajustettua huuhteluainetta, ihminen pukee sen päälleen ja ihon lämpö alkaa vapauttamaan sitä tuoksua entistä enemmän ympäristöön?! En ole allerginen tai yliherkkä millekään mutta aina kun kuljen huuhteluainehyllyn ohi marketissa niin niiden litkujen pullotkin löyhkää tosi voimakkaalle! Ottaa silmiin, nenään, henkeen ja joskus iskee migreeni.
Jos on pakko käyttää noita, vaikka ne pilaa ja löystyttää joustavien vaatteiden kuten stretchfarkkujen kuidut, niin ottakaa edes hajuton versio.
Mua hajusteet ärsyttää lähinnä pyykkituvassa. Ja nekin vain siksi, että meillä on aatamin ajalta olevat koneet jotka on muutenkin lähellä eläkeikää ja jotkut lyö koneista luukut kiinni ja omiin pyykkeihin jää sitten hajujen sekamelska ummehtuneesta koneest eri pesuainejäämiin. Ja ennen kuin kukaan ehtii viisastelemaan niin kyllä, ostin oman koneen, kun vitutti yhteiset.