Miten ihmeessä kaikki lääkärit aina myöhässä?
Aina saa odottaa ainakin 15minuuttia. Eilen yksityisellä lääkäriasemalla odotin 30min nyt hammaslääkärissä olen odottanut 10min eikä viitteitäkään siitä että pääsis. Huoneesta imuri vaan suhisee koko ajan.
Ärsyttää kun itse aina ajoissa.
Kommentit (15)
Olen myös päässyt etuajassa viimeksi pari viikkoa sitten ihan terkkarissa. Mehiläisessä on ainakni yksi mieslääkäri jota kolleegat kutsuvat 5 minuutin Villeksi. Ottaa potilaita niin tiuhaan, ettei varattu aika millään riitä. Siitä johtuu, että myöhästymisiä ja huolimattomuuksia esiintyy.
Ei sitä potilasta voi niskapersotteella uloskaan heittää, jos se paljon kyselee. Lääkärin työ on muutakin kuin kliinistä tutkimista. Voihan sitä keskustelua yrittää nopeuttaa ja yhteenvetää, mutta sitten on niitä potilaita, jotka jatkaa ja jatkaa puhumista. Voi olla että lääkäri on potilaan ainoa keskustelukumppani päiviin, joten potilaalla juttua riittää. Näitä kun osuu muutama päivään, koko aikataulu kusahtaa.
Se on sinänsä kummallista, että itse selviän siitä puoleksi tunniksi varatusta ajasta n. 10 minuutissa kertomalla:
Tämä on vaiva. Tarvii nämä ja nuo lääkkeet. Se on Bum ja kymmenessä minuutissa ulos. Kuka käyttää ne tyhjät väliajat siten, että kaikki jonottaa?
Sinkkumies
Koska ihmiset ei ole koneita, ja harva potilas on oppikirjacase, ts. luulit ottavasi vastaan flunssaisen nuoren aikuisen jotta hän saa sairaslomatodistuksen ja yllärinä löydätkin voimakkaan sivuäänen sydämestä. Tai perus gynekologisessa sisätutkimuksessa löytyy jotain, mistä pitää ottaa näyte. Tällöin mennään potilaan terveys edellä, ei aikataulu. Perseestähän se on odottaa, mutta en oikein näe järkevää ratkaisua tähän.
Koskaan en ole päässyt lääkärille ajoissa. Hoitajalle olen joskus päässyt heti jopa aikaa varaamatta. Johtuu ilmeisesti lääkärien liian suurista palkoista ja vähäisestä koulutettavien lääkärien määrästä. Voivat tehdä mitä huvittaa.
Joka buranareseptistä ja 2 päivän saikusta merkkaavat ainakin 0,5h käynnin, vaikka asiakas olisi ollut 5 minuuttia paikalla. Helppo siinä on sitten tehdä 30 tunnin työpäiviä.
Liian tiukat aikataulut. Meidän terkkarissa 15 min. potilas. .
Vierailija kirjoitti:
Se on sinänsä kummallista, että itse selviän siitä puoleksi tunniksi varatusta ajasta n. 10 minuutissa kertomalla:
Tämä on vaiva. Tarvii nämä ja nuo lääkkeet. Se on Bum ja kymmenessä minuutissa ulos. Kuka käyttää ne tyhjät väliajat siten, että kaikki jonottaa?
Sinkkumies
Minusta tuntuu, ettei koskaan kyllä mene edes sitä kymmentä minuuttia. Yleensä kun lapsen kanssa käy, sanotaan päivää, istutaan, sanotaan parilla lauseella, paljonko on ollut kuumetta ja montako päivää, lääkäri katsoo kurkkuun tai korvaan ja sitten lääkäri antaa ohjeet. Meneekö edes viittä minuuttia? Ei paljon kauempaa kuin tämän viestin kirjoittamiseen (pari minuuttia).
Mutta eikös niihin aikoihin ole varattu myös se lääkärin kirjaamiseen menevä aika ja muu järjestelmähäslääminen.
Tämä on niin totta täällä Suomessa! Lääkärit ovat aina noin vartista yhteen tuntiin myöhässä.
Olen asunut USAssa, Tanskassa, Ruotsissa ja Saksassatyön takia, ja niissä kaikki lääkärit oli aina minuutilleen ajoissa. Eivätkä käyttäytyneet yhtä ylimielisesti kuin suomalaislääkärit!
Ne ei kykene etukäteen arvioimaan, miten pitkään potilaiden kanssa mene. Vedetty liian tiukille.
Niin, mutta toisaalta se nimenomaan on positiivista että ihminen pyritään hoitamaan hyvin, eikä jätetä hoitoa vajavaiseksi ja heitetä potilasta ulos ajan päätyttyä. Sille nyt vain ei voi mitään, että kaikki asiat eivät ole suoraviivaisia ja jotkut jutut vaativat paljon selvittelyä vastaanotolla.
Varmaan siksi, että kaikkea ei voi aikatauluttaa ja ennustaa tarkkaan. Olen ollut esim. toimenpiteessä, jonka piti olla helppo ja kestää vartin. Tulikin aiemmin näkymättömiä mutkia matkaan. Lopulta toimenpide kesti lähemmäs tunnin ja vaati myös ylimääräisiä lääkäreitä paikalle. Pahaa jälkeä tulisi, jos pitäydyttäisiin tarkoissa etukäteisaikatauluissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta toisaalta se nimenomaan on positiivista että ihminen pyritään hoitamaan hyvin, eikä jätetä hoitoa vajavaiseksi ja heitetä potilasta ulos ajan päätyttyä. Sille nyt vain ei voi mitään, että kaikki asiat eivät ole suoraviivaisia ja jotkut jutut vaativat paljon selvittelyä vastaanotolla.
Kiitos tästä kommentista! Olet ymmärtänyt ongelman ytimen. Toinen ongelma on julkisella puolella, että terveyskeskuksessa akuuttiajat annetaan 10min välein eikä jotain vanhaa huonosti liikkuvaa ihmistä saa edes riisutettua, autettua tutkimuspöydälle, tutkittua, haastateltua, diagnosoitua, hoidettua ja kirjoitettua tekstit koneelle tuossa ajassa.
t.lääkäri joka haluaisi tehdä parhaansa mutta järjestelmä ei anna mahdollisuutta siihen
Liian paljon potilaita, ei avustavaa henkilökuntaa, monimutkaisia sairauksia, paljon kirjaamista.
Mun kokemuksen mukaan ne on melkein aina ajoissa, viimeksi pääsin 10 minuuttia etuajassa sisään.