Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla menee jopa 1,5 h tuntia aamurutiineihin, ihan älytöntä!

Vierailija
12.01.2018 |

En vaan tunnu selviävän nopeammin, jos aion tehdä itsestäni ihmisen näköisen ja syödä aamupalan. Silloin kun en meikkaa ja jätän aamupalan väliin, menee silti 45 minuuttia ennen kuin pääsen ovesta ulos.

Tässä esimerkkiaamu kuluneelta viikolta:

Herätyskello soi 05.15. Heräämiseen menee hyvässä tapauksessa pari minuuttia, mutta monesti viisi.

Hampaiden pesu, aamupissa, vesilasi. Yht. 5 minuuttia.

Pikainen suihku. Veden alla muutama minuutti, mutta kuivaaminen, alusvaatteiden pukeminen, naaman pesu ja rasvaus, hajuveden lisääminen tuohon lisäksi niin aikaa on mennyt jo yhteensä 10 minuuttia. Kello on nyt jo noin 05.35.

Keittiöön aamupalalle, mehulasi, jugurttia ja pari leipää, vitamiinit. Luen samalla kännykästä uutisia. Aamupala vie vartin.

Sitten sängyn petaaminen, verhojen avaaminen, työvaatteiden pukeminen. Kello on 6.

Meikkaamisessa olen näköjään tosi hidas, koska kaikki aina sanovat että heidän aamumeikkiin menee viisi minuuttia, max 10. Itse kun laitan primerin, meikkivoiteen, peitepuikon, puuterin, poskipunan, kulmat, ripsarin, silmänrajaukset, kevyen luomivärin (en mitään hienoa varjostusta) ja huulikiillon, se vie jopa puoli tuntia. Hiuksia ei ole aikaa laittaa mitenkään, korkeintaan harjata. Jos laittaisin ponnarin, letin, tai nutturan, siihen menisi vähintään viisi minuuttia että saisin siistin kampauksen.

Kello on tässä vaiheessa jo 6.30 ja tarkistan laukun sekä laitan kengät ja päällysvaatteet päälle ( 5 min). Ehdin junaan, joka lähtee 6.50. Töissä olen 7.45, kun työt alkavat klo 8.

Laitan aina edellisenä iltana kaiken valmiiksi esille aamupala-astioista päivän vaatteisiin, mutta silti aikaa vaan menee aamuisin rutiineihin. Nytkin tosiaan herään jo viiden jälkeen. En tajua miten jotkut ehtivät esimerkiksi laittaa tekoripset, kihartaa hiukset ja tehdä kunnon contourit aamuisin ennen töihin lähtöä!

En halua meikata junassa, koska mielestäni se on vähän mautonta ja lisäksi ihmiset tuijottavat. Aamupalan voisin ehkä syödä töissä, mutta onko se esimiehelle ok?

Kommentit (309)

Vierailija
161/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin kuvitella, että ap:llä menee aikaa, kun on noin perusteellinen kirjoittajakin. Ei todellakaan mikään hutaisija. 

Vierailija
162/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sellaisia kysymyksiä tästä mieleen,  että mikä on contouri ja mikä on primeri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole aamulla koskaan kiire, vaikka nousen vähän yli seitsemän ja työt alkaa kahdeksalta. Ylös, vessaan, kasvopaperilla pyyhin kasvot ja kainalot, dödö, hampaat, kosteusvoide. Vaatteet päälle, kaapista illalla valmiiksi tehty tuorepuuro ja lasillinen mehua. Tähän kaikkeen kuluu n.15- 20 min, eikä ole kiireen tunnetta yhteen. Kävely töihin, jossa kahvi ja hedelmä.

Vierailija
164/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot vaan ihan tosi hidas, ap.

Vierailija
165/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vaan ovat hitaampia toimissaan, ystävälläni menee aina aamulähtöihin tuntikausia. Olen joskus reissussa/yökylässä seurannut tätä aamua ja todennut että hän vain on epätehokas rutiineissaan ja tekee aamutoimet nautiskellen ja kiireettömästi.

Minun nopeiden aamujeni salaisuus on se että olen minimoinut kaikki siirtymät ja tyhjät odotteluvaiheet, kaikki toiminnot ovat hioutuneet vuosien varrella huippuunsa :).

Minä pomppaan sängystä heti ylös, pesen naaman ja hampaat ja laitan dödöt jne rasvat (en edes yritä ehtiä aamulla suihkuun). Tähän menee n.5min. Heti perään meikkaan (meikkivoide, peitevoide, puuteri, korostusvoide, poskipuna, kulmakynä, ripsiväri, luomiväri eli ihan perusmeikki) ja suoristan/kiharran tukan sen jälkeen. Laitan suoristimen/kihartimen lämpeämään jo meikatessani, että se on käyttövalmis heti kun pääsen tukan kimppuun. Meikkiin menee 15min ja tukan nopeaan siistimiseen 10min.

Sitten astun ulos kylppäristä ja aikaa on tosiaan mennyt vasta 30min heräämisestä. Jos juoksisin välillä pois vessasta toimittamaan sitä ja tätä asiaa, aikaa menisi hirveästi. Pukeutumiseen menee noin 2minuuttia, en valitse vaatteita illalla valmiiksi mutta usein minulla on ihan hyvä käsitys mitä on puhtaana kaapissa ja mitä haluan päälleni panna. Sitten petaan sängyn, avaan verhot ym, laitan laukkuni kuntoon (yhteensä alle 10min) ja menen herättämään lapsen, pakkaan hänen tarvikkeensa kerhoreppuun ja kiskon omat ulkovaatteet päälle ja lähden (mieheni vie lapsen aamuisin tarhaan). Aikaa menee alle tunti. Monesti selviän 45 minuutissa jos mieheni petaa sängyn ja en tarvitse mitään ihmeempää laukkuuni.

30 minuuttia vessassa ennen töihinlähtöä? Mites muu perhe pääsee vessaan, vai onko teillä kaksi vessaa?

Mä oon 30 minuuttia heräämisestä jo töissä melkeen, jos niikseen tulee.

Vierailija
166/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin vastata niille, jotka ihmettelivät mitä teen töissä 7.45-8.00. Kävelen rappuset neljänteen kerrokseen, ulkovaatteet pois, kenkien vaihto, vessassakäynti, nopea ulkoasun siistiminen tarvittaessa, kahvi ja jos kukaan aamuvirkku kollega ei keskeytä, aamulehden pikainen selailu.

Ap

Vierailija
167/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö samalla kun meikkaat, säästät 15 min. Tai tee aamupalaks smoothie ja juo töissä. Käy suihkussa illalla, säästät ainakin 5 min. Käyä vain meikkivoidetta, peitepuikkoa, puuteria, ripsaria ja kulmakynää, siinä säästää minuutteja. Tai kerkeisitkl tehdä osan meikistä töissä kun oot siellä niin aikasin, ite laitan usein kulmat ennen vuoron alkua.

Vierailija
168/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän taas ne hyväihoiset pätee miten se meikkaaminen on turhaa. No kai nyt onkin, jos iho on luonnostaan kiva, eikä rasvoitu ja punoita.

Vähän sama kun nudisti täällä ihmettelisi, että miten ne akat jaksaa vaatteista kohkata, kun ainakin itse on helppo olla ilmankin.

Vierailija
169/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan tunnu selviävän nopeammin, jos aion tehdä itsestäni ihmisen näköisen ja syödä aamupalan. Silloin kun en meikkaa ja jätän aamupalan väliin, menee silti 45 minuuttia ennen kuin pääsen ovesta ulos.

Tässä esimerkkiaamu kuluneelta viikolta:

Herätyskello soi 05.15. Heräämiseen menee hyvässä tapauksessa pari minuuttia, mutta monesti viisi.

Hampaiden pesu, aamupissa, vesilasi. Yht. 5 minuuttia.

Pikainen suihku. Veden alla muutama minuutti, mutta kuivaaminen, alusvaatteiden pukeminen, naaman pesu ja rasvaus, hajuveden lisääminen tuohon lisäksi niin aikaa on mennyt jo yhteensä 10 minuuttia. Kello on nyt jo noin 05.35.

Keittiöön aamupalalle, mehulasi, jugurttia ja pari leipää, vitamiinit. Luen samalla kännykästä uutisia. Aamupala vie vartin.

Sitten sängyn petaaminen, verhojen avaaminen, työvaatteiden pukeminen. Kello on 6.

Meikkaamisessa olen näköjään tosi hidas, koska kaikki aina sanovat että heidän aamumeikkiin menee viisi minuuttia, max 10. Itse kun laitan primerin, meikkivoiteen, peitepuikon, puuterin, poskipunan, kulmat, ripsarin, silmänrajaukset, kevyen luomivärin (en mitään hienoa varjostusta) ja huulikiillon, se vie jopa puoli tuntia. Hiuksia ei ole aikaa laittaa mitenkään, korkeintaan harjata. Jos laittaisin ponnarin, letin, tai nutturan, siihen menisi vähintään viisi minuuttia että saisin siistin kampauksen.

Kello on tässä vaiheessa jo 6.30 ja tarkistan laukun sekä laitan kengät ja päällysvaatteet päälle ( 5 min). Ehdin junaan, joka lähtee 6.50. Töissä olen 7.45, kun työt alkavat klo 8.

Laitan aina edellisenä iltana kaiken valmiiksi esille aamupala-astioista päivän vaatteisiin, mutta silti aikaa vaan menee aamuisin rutiineihin. Nytkin tosiaan herään jo viiden jälkeen. En tajua miten jotkut ehtivät esimerkiksi laittaa tekoripset, kihartaa hiukset ja tehdä kunnon contourit aamuisin ennen töihin lähtöä!

En halua meikata junassa, koska mielestäni se on vähän mautonta ja lisäksi ihmiset tuijottavat. Aamupalan voisin ehkä syödä töissä, mutta onko se esimiehelle ok?

En tiedä, mutta siistit ja raikkaan puhtaat ihmiset on ihania!

Vierailija
170/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä keskustelu toi aivan uusia ihmeellisyyksiä. Naamaan laitetaan jotain primeria ja contouria ja viimeinen laittaa kulmat - mitähän sekin tarkoittaa. Kyllä miehet pääsee helpolla ja kyllä useimmat tuntemani naisetkin. Ei sairaanhoitajilla ja naislääkäreillä ole juuri pakkelia naamassa. Oikeastaan kenelläkään naisella, joita tapaan päivän aikana, ei ole ap:n kaltaista paksua meikkiä. Ei työtovereilla, ei päiväkodin työntekijöillä, ei Hakaniemen hallin ihanilla myyjillä, ei kuorokavereilla, ei perhetutuilla.

Vierailija
171/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, joten voi olla jo samoja vastauksia.

Menee mullakin lähes tunti, ei ihan mutta melkein.

Meikkaamiseen menee just se 5+ min. Allekin nykyään, kun olen keventänyt entisestään. Meikkipuuteri, ripsari ja kulmakynä. Ennen "piti" laittaa kajalit ja valokynät ja kevyet luomiväritkin. Tuo meikkaaminen on vähän sellainen juttu että siinä itse luo itselleen niitä tarpeita ja "pakollisia" rutiineja. En usko, että kaikki tuo meikki olisi sinulle oikeasti tarpeen. Vaikka youtuben meikkivloggaajat elää erilaisista meikkituotteista, ei se tarkoita että sellainen olisi tarpeen. Se on ennemminkin kuin harrastus. Kauhea määrä kemikaalejakin tulee elimistöön.

Suihkussa en käy aamulla. Käyn illalla, ja aamulla pesen vaan kainalot. Hiuksille en tee mitään.

Sänkyä en petaa, ihan ajanhukkaa.

Aamupalan laitan kaikkineen valmiiksi jo illalla. Tuorepuuro jääkaappiin ja muutkin antimet valmiiksi lautaselle. Syöminen on silti se, mihin menee eniten aikaa.

Vierailija
172/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruman ihmisen pitää pakkeloida itseään kauan, jotta olisi edes ihmisen näköinen. Itse voin lähteä ilman meikkiäkin liikkeelle. Olen jo aika vanha ja rypytön ihoni on vissiin saatu geeneissä, koska en ikinä ole hoitanut sitä mitenkään.

Vierailija
173/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä  taas. En muuten tajua tirskis-kommentteja, mutta kiva jos joku sai naurut tästä aloituksesta :D

Ei, minulla ei mene 10 minuuttia verhojen avaamiseen, mutta varmaan noin 1,5 minuuttia kuitenkin, kun kaikkien huoneiden verhot kuljen avaamassa. Minulla on paljon viherkasveja, jotka eivät ilahdu siitä jos jätän verhot kiinni päiväksi. Illalla en halua jättää verhoja auki naapureiden takia. Mainitsemaani 10 minuuttiin sisältyi myös mm. sängyn petaaminen. Senkin tykkään tehdä, koska töistä on mukava tulla siistinnäköiseen kotiin, mutta ehkä jos ostaisin kauniimmat lakanat ja uusisin tyynyt voisin jättää pedin rennosti auki :)

Tuleeko muille aamuisin tunnetta, että aika on vain kadonnut yhtäkkiä? Teen aamutoimet mielestäni yhtään hidastelematta, mutta en toisaalta tykkäisi kauheasta kiireestäkään eli jos pitäisi parissakymmenessä minuutissa suoriutua ulos kodista. Käyn nyt kuitenkin ajatuksella uudestaan läpi aamurutiinini, tämä on ollut hyödyllinen ketju, kiitos teille!

Minä olin tuo, joka ihmettelin, miten verhojen avaamiseen menee 10 minuuttia. Teet sen siis 1,5 minuutissa ja sängyn kai saa pedattua parissa minuutissa ja alle minuutti menee siihen, että kiskot päällesi vaatteet, ellei työasusi ole joku keskiajan ritarin varustus. Näistä ei siis yhteensä tule kymmentä minuuttia millään, vaan korkeintaan viisi. Tietysti, jos jokaisen verhon avaamisen kohdalla jäät ihastelemaan maisemia tai työvaatteesi ovat hukassa, sitä aikaa saakin kulumaan. 

Ja monia muitakin asioita näytit laskevan sen viiden minuutin mukaan. Esimerkiksi aamupissassa ei mene viittä minuuttia, ellet jää huviksesi istuskelemaan, eikä myöskään kasvojen ja hampaiden pesussa. Nämä kaikki onnistuu ihan helposti yhteensä siinä viidessä minuutissa. Tässä on nyt jo mainittu suurin osa pakollisista aamutoimista ja homma hoitui 15 minuutissa. Sitten vielä suihku, meikki ja aamupala. Suihkuun sanoit menevän 10 minuuttia ja aamupalaan 15. Eli nyt on 40 minuuttia mennyt. Loppuaika on käytettävissä meikkaamiseen ja rasvojen läträämiseen. Siinä näyttää olevan aika paljon lyhentämisvaraa ja se on sinun omassa päätäntävallassasi. 

Vierailija
174/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee kolme tuntia ja ihan tarkoituksella! Herään klo 3.30. Syön hitaasti, luen sanomalehdet, tiskaan, tunti. Meikkaan, laitan hiukset, puen, 45 min. Sitten keitän vielä kahvit, selaan nettiä tainkaton Netflixiä, tunti ja vartti. Klo on 6.30 ja lähden bussipysäkille. Töissä olen klo 7.10, työt alkaa klo 8. Töissäkin ihana olla vähän aikaa rauhassa valmistelemassa päivän töitä.

Vierailija
175/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on sairasta. Sillo ku mulla oli 1h työmatka, niin kului aikaa saman verran kuin nyt koulumatkaan 3 km jonka kävelen.

Kun olin töissä, niin rytmi seuraa. Klo soi 7.00. Nopeesti päälle, autolla junalle n. 10 min ajo. Juna lähti 7.35 tjsp. Välillä ehin välillä en. Aamupalan vedin junassa, joskus harvoin meikkasin. Juna perillä n. 8.25 Totta, että junissa meikkailu junttia. Mutta syödä voi. Sitten Pasilassa kävelyä n. 10 min ja töissä 8.30-8.40. Jos julkisella Hesassa niin meni 1 min ja vähä kävelyä.

Mutta nyt opiskelupaikkakunnalla jos tunti alkaa 8.15 niin herään 6.45, käyn suihkussa, venyttelen syön rauhassa ja katon että lukusaliin kaikki messissä. Kotoota lähen 7.45-8.00. JOs lähen 8 oon myöhässä hieman. Tunteja yleensä pari, jonka jälkeen syön päivän ainoan ruuan ja sen jälkee istun kirjastossa. 

Kaikki on suhteellista, meikkaan vaan, jos on fiilistä. En tajua tota akkojen "haluan olla i hmisen näköinen" juttua. Niinku toiset akatko sua siel kyttää. Ja pitääkö näyttää joltain ihmiseltä jolla kilon pakkelit naamassa. Vessasa voi töissäki meikkaa

Vierailija
176/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessa meikkaat noin kauan! Opettele nopeammin. Meikkivoide, puuteri, poskipuna, vaaleaa luomiväriä, ripsarit, punaista huulipunaa, tadaa, 7min max. En tykkää meikata, se on rasittavaa, mutta teen sen etten näytä väsyneeltä tms. Ja tarviitko aamusuihkua? Käy illalla. Onks sänkyä pakko pedata? Mä en petaa arkena, ovi vaan kiinni.

Vierailija
177/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aamujen pitää olla pikajuoksua? Mä haluan rauhassa aamulla olla ja tehdä ennen töitä. Saatan lukea tai katsoa tv syödessä, rauhassa hörpsiä teetä jne

Vierailija
178/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aknen jäljiltä tosi huono iho, joten mielelläni teen kunnon pohjustuksen, mihin menee varmaan eniten aikaa.

Voisin tietysti vähentää meikkiä mutta surullista tai ei, oloni on aina paljon itsevarmempi ja parempi töissä, kun olen meikannut. Työ ei ole ihan edustamista, mutta suurin osa työkavereista laittautuu ainakin jonkin verran.

Ap

Helppoa, iho on siis ongelmasi. Meikkaat vain sen eli vedät bb-voiteen kasvoille + vähän lisäät peitevoidetta.

Vierailija
179/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän taas ne hyväihoiset pätee miten se meikkaaminen on turhaa. No kai nyt onkin, jos iho on luonnostaan kiva, eikä rasvoitu ja punoita.

Vähän sama kun nudisti täällä ihmettelisi, että miten ne akat jaksaa vaatteista kohkata, kun ainakin itse on helppo olla ilmankin.

Minulla on atooppinen iho, joten en todellakaan kuulu hyväihoisten kastiin. Ja silti voin mennä meikittä ja yleensä menenkin. Kenenkään ihmisen iho ei ole täydellinen. Se ei ole muovisen sileä, ilman huokosia ja värivaihteluja. Siinä on sävyjä, se on IHO, siinä on niitä pieniä reikiä eli huokosia, karvoja, röpölää, finniä ja ties mitä. Ja se on ihan ok. Joillain onnekkailla on "hyvä iho", mutta ei sekään ole täysin muovinen ja sileä ja tasavärinen. Heilläkin nousee punaa poskille jne.

Suurin osa miehistä ei meikkaa, ja silti he ovat mielestämme "ihmisen näköisiä". Heillä voi olla huono iho, eikä silti tarvita meikkivoidetta. Silmäpussia, mustia silmänalusia jne, ja ilman meikkiä.

Totuus on se, että suurin osa ihmisistä on kauniimpia ilman meikkiä tai hyvin hennolla kädellä tehdyllä meikillä. Kova tai raskas meikki vanhentaa ja on päivänvalossa läheltä katsottuna todella kamalan näköinen. Ymmärrän luovuuden ja meikkitaiteilun ilon, mutta se onkin sitten aivan eri asia kuin mistä nyt puhutaan.

Vierailija
180/309 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunoihin saa kaihtimet, jotka voi ajastaa aukeamaan. Alexa Dagmarin asuntoblogissa oli niistä juttua.

Tukan voi pitää lyhyenä, simppelinä tai pitkänä ja silloin siihen ei mene aikaa: superlyhyt ei tarvitse mitään, lyhyen voi vain kammata ja pitkän kietaista nutturalle - ja nutturaan menee 15 sekuntia aikaa. Aamulla ei tarvitse käydä suihkussa, alapesun voi tehdä mutta kainaloihin kannattaa laittaa pari kertaa viikossa iltaisin pesun jälkeen voidemaista antiperspiranttia ja se on siinä. Aamupalaksi kelpaa smoothie jonka voi tehdä illalla valmiiksi ja sekoittaa ja kulauttaa aamulla. Kahvin voi ajastaa valmiiksi ja ottaa termoskuppiin työmatkalle. Sänkyä ei tarvitse pedata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme