Mulla menee jopa 1,5 h tuntia aamurutiineihin, ihan älytöntä!
En vaan tunnu selviävän nopeammin, jos aion tehdä itsestäni ihmisen näköisen ja syödä aamupalan. Silloin kun en meikkaa ja jätän aamupalan väliin, menee silti 45 minuuttia ennen kuin pääsen ovesta ulos.
Tässä esimerkkiaamu kuluneelta viikolta:
Herätyskello soi 05.15. Heräämiseen menee hyvässä tapauksessa pari minuuttia, mutta monesti viisi.
Hampaiden pesu, aamupissa, vesilasi. Yht. 5 minuuttia.
Pikainen suihku. Veden alla muutama minuutti, mutta kuivaaminen, alusvaatteiden pukeminen, naaman pesu ja rasvaus, hajuveden lisääminen tuohon lisäksi niin aikaa on mennyt jo yhteensä 10 minuuttia. Kello on nyt jo noin 05.35.
Keittiöön aamupalalle, mehulasi, jugurttia ja pari leipää, vitamiinit. Luen samalla kännykästä uutisia. Aamupala vie vartin.
Sitten sängyn petaaminen, verhojen avaaminen, työvaatteiden pukeminen. Kello on 6.
Meikkaamisessa olen näköjään tosi hidas, koska kaikki aina sanovat että heidän aamumeikkiin menee viisi minuuttia, max 10. Itse kun laitan primerin, meikkivoiteen, peitepuikon, puuterin, poskipunan, kulmat, ripsarin, silmänrajaukset, kevyen luomivärin (en mitään hienoa varjostusta) ja huulikiillon, se vie jopa puoli tuntia. Hiuksia ei ole aikaa laittaa mitenkään, korkeintaan harjata. Jos laittaisin ponnarin, letin, tai nutturan, siihen menisi vähintään viisi minuuttia että saisin siistin kampauksen.
Kello on tässä vaiheessa jo 6.30 ja tarkistan laukun sekä laitan kengät ja päällysvaatteet päälle ( 5 min). Ehdin junaan, joka lähtee 6.50. Töissä olen 7.45, kun työt alkavat klo 8.
Laitan aina edellisenä iltana kaiken valmiiksi esille aamupala-astioista päivän vaatteisiin, mutta silti aikaa vaan menee aamuisin rutiineihin. Nytkin tosiaan herään jo viiden jälkeen. En tajua miten jotkut ehtivät esimerkiksi laittaa tekoripset, kihartaa hiukset ja tehdä kunnon contourit aamuisin ennen töihin lähtöä!
En halua meikata junassa, koska mielestäni se on vähän mautonta ja lisäksi ihmiset tuijottavat. Aamupalan voisin ehkä syödä töissä, mutta onko se esimiehelle ok?
Kommentit (327)
Hirveää elämän tuhlausta käyttää noin paljon aikaa meikkaamiseen. En kyllä jaksaisi kahta päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Oon asiakaspalvelutyössä ja I feel you ton laittautumisen osalta. Jos jätät tekemättä, niin saat kyllä kuulla sitten suttuisesta olemuksestasi. Suunnilleen tunnin verran menee itsellä aamurutiineihin plus koiran ruokinta ja lenkitys 15-30min. Suihkussa käyn joka toinen ilta (tai useammin, jos on tarve), säästyy sitten sekin aika aamusta. Aina joskus kaipailen työtä, jossa voisin suhahtaa vartissa ovesta.
Keneltä saat kuulla? Itse ainakaan en pidä ylimeikatuista asiakaspalvelu joista.
Ainakaan ap:lla ei tuhraannu aikaa aamuisin siihen, että käy kahteen tai kolmeenkin otteeseen istunnolla. En tiedä mitä pitäisi tehdä, että suoli ei ilmoittelisi itsestään aamuisin jatkuvasti. Ei ole siis mitään intoleransseja tai IBS-juttuja, mutta usein kakkoshätä ajoittaa itsensä juuri sille minuutille kun pitäisi lähteä jo ovesta ulos, eli vaihtoehtoina on joko lähteä liikenteeseen myyrä pilkistäen tai jäädä kotiin vessaan vielä yhdelle istunnolle, vaikka pitäisi olla jo matkalla.
Jos mulla alkaa työt klo: 8.00 niin herään n. 6.20. työmatkaa mulla on 15 km (asun maalla) ja käytän koiran aamupissillä. Olen myös hidas meikkaaja, mutta jää mulle aina se puoli tuntia aikaa ehostukseenkin tuolla aikataululla. Töihin lähden klo: 7.30. Eli lähtövalmiiksi ehdin arkena 1 h 10 min. Ja olen hidas ...
Lopettakaa se meikkaaminen ja pesujakin riittää kerta päivässä. Mulla menee noin 10 min., aamurööki, vessa, purkka suuhun, tukan kampaus ja vaatteet lattialta päälle.
Jos työpaikalla pitää olla aloittamassa työtehtävää kello 6.00, herätys1 on 3.45 mutta lopulta nousen ehkä juuri ennen neljää.
Laitan collegehousut ja paidan päälle, käyn vessassa, ja menen valmistamaan aamupalaa. Kahvin tippuessa teen voileivän. Aamupalaa syön viiteen asti. Luen uutisia, facea, sähköpostia jne. Sitten naamapesu, kosteusvoide, dödö. Nopea meikkaus (käytän bare mineralsia laitan kulmat ja ripset, huulipunan). Menee max 5 minuuttia. Vaatteiden vaihto, repun tarkistus. Hampaiden harjaus ja ovesta ulos 5.25. Autoa käytän hetken aikaa, työmatkaan menee päälle 10 minuuttia. Vaatteiden vaihto työpaikalla. Ehkä vessassakäynti, joskus jopa ehdin olemaan kännykällä hetken. 5.59 astun pukkarista ulos.
Miten saa työpäivämeikkiin kulutettua puoli tuntia?
Mulla tuo paljastui keskittymishäiriöksi. Monet kommentit eivät tavoita AP:n ahdistusta siitä, että aika ja toiminta ei ole ns. omassa hallussa. En ymmärtänyt ennen lääkitystä, miksi olin sekä valtavan hidas että valtavan stressaantunut. Se ei käynyt järkeen, kun yleensä stressi yhdistetään nopeuteen ja kiireeseen. Syytin itseäni ja olin yhä stressaantuneempi. En jotenkin kehittynyt rutiineissa sulavammaksi. Oikeasti keskittymishäiriötä ei itse havaitse, vaan keskittyminen herpaantuu huomaamatta ja sen ylläpitäminen vaatii valtavasti voimia. Sitä luulee tekevänsä jotain, mutta tekeekin jotain muuta.
Olin aivan lopussa ennen kuin pääsin edes liikkeelle. Se piti salata muilta. No, lääkitys auttoi keskittymisen ongelmiin, mutta sitten onkin edessä se, että taitotaso on kuin ala-asteelaisella joka ottaa organisoinnin ja ajan hallinnan ensiaskeleita. Järkyttävää. Mutta ainakin olen nopeampi ja vähemmän stressaantunut, melkein nautin tekemisestä. Kaikessa kestää oletettua vähemmän aikaa, joten vaikka edelleen stressaan tottumuksen vuoksi, tunnen myös helpotusta ja onnistumista jatkuvasti.
Ap, tiedät itse mitä tunnet ja hyvää tarkoittavatkaan neuvot eivät toimi, mikäli niitä ei pysty hyödyntämään. Sinulla on oikeus saada apua jos tilanne ei omin keinoin helpotu, meillä on erilaisia haasteita. Älä uuvu niiden alle yksin, vaikka ne olisivat muille näkymättömissä. Olet yhtä arvokas kuin muutkin.