Mulla menee jopa 1,5 h tuntia aamurutiineihin, ihan älytöntä!
En vaan tunnu selviävän nopeammin, jos aion tehdä itsestäni ihmisen näköisen ja syödä aamupalan. Silloin kun en meikkaa ja jätän aamupalan väliin, menee silti 45 minuuttia ennen kuin pääsen ovesta ulos.
Tässä esimerkkiaamu kuluneelta viikolta:
Herätyskello soi 05.15. Heräämiseen menee hyvässä tapauksessa pari minuuttia, mutta monesti viisi.
Hampaiden pesu, aamupissa, vesilasi. Yht. 5 minuuttia.
Pikainen suihku. Veden alla muutama minuutti, mutta kuivaaminen, alusvaatteiden pukeminen, naaman pesu ja rasvaus, hajuveden lisääminen tuohon lisäksi niin aikaa on mennyt jo yhteensä 10 minuuttia. Kello on nyt jo noin 05.35.
Keittiöön aamupalalle, mehulasi, jugurttia ja pari leipää, vitamiinit. Luen samalla kännykästä uutisia. Aamupala vie vartin.
Sitten sängyn petaaminen, verhojen avaaminen, työvaatteiden pukeminen. Kello on 6.
Meikkaamisessa olen näköjään tosi hidas, koska kaikki aina sanovat että heidän aamumeikkiin menee viisi minuuttia, max 10. Itse kun laitan primerin, meikkivoiteen, peitepuikon, puuterin, poskipunan, kulmat, ripsarin, silmänrajaukset, kevyen luomivärin (en mitään hienoa varjostusta) ja huulikiillon, se vie jopa puoli tuntia. Hiuksia ei ole aikaa laittaa mitenkään, korkeintaan harjata. Jos laittaisin ponnarin, letin, tai nutturan, siihen menisi vähintään viisi minuuttia että saisin siistin kampauksen.
Kello on tässä vaiheessa jo 6.30 ja tarkistan laukun sekä laitan kengät ja päällysvaatteet päälle ( 5 min). Ehdin junaan, joka lähtee 6.50. Töissä olen 7.45, kun työt alkavat klo 8.
Laitan aina edellisenä iltana kaiken valmiiksi esille aamupala-astioista päivän vaatteisiin, mutta silti aikaa vaan menee aamuisin rutiineihin. Nytkin tosiaan herään jo viiden jälkeen. En tajua miten jotkut ehtivät esimerkiksi laittaa tekoripset, kihartaa hiukset ja tehdä kunnon contourit aamuisin ennen töihin lähtöä!
En halua meikata junassa, koska mielestäni se on vähän mautonta ja lisäksi ihmiset tuijottavat. Aamupalan voisin ehkä syödä töissä, mutta onko se esimiehelle ok?
Kommentit (309)
Käy suihkussa aamulla, jos haluat olla puhdas. Älä illalla, jota monet suosittelevat. Antiperspirantin laittaminen pesemättömälle iholle on kuvottavaa. Ei ihme, että busseissa haisee.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että niin harva käy suihkussa aamulla. Ihminen hikoilee paljon yöaikana (vaikkei sitä välttämättä edes huomaa!), sitten vedetään dödöt likaiseen kainaloon. What? Ei se suihkussa käyminen montaa minuuttia vie, joten ihan vaikka niitten työkavereitten takia suosittelen aamusuihkua. Raksamiehet ym. raskasta työtä tekevät ovat sitten ihan eri asia. Silloin suihkutellaan vasta työpäivän jälkeen.
Jos käyn illalla suihkussa, niin kyllä mä silti pesen kainalot, alapään ja jalkapohjat aamulla. Eli dödö tulee puhtaaseen kainaloon. Mutta itsellä tuo illalla suihkussa käyminen kyllä säästää paljon aikaa tästä huolimatta, koska mun iho kutisee ainakin niin paljon, että se pitää huolella rasvata suihkun jälkeen ja sen jälkeen antaa hetki levähtää ennen kuin pukee päälle. Mutten vaatteet kutisevat ja pää sekoaa kun tekee mieli vain raapia.
Vierailija kirjoitti:
No huhuh! Mä herään 6.15 ja töissä olen 6.58. Hyvin ennätän, eikä tule edes kiire.
Mä en mene työmaalle norkoilemaan, kahdessa minuutissa heitän työvaattet päälle.
Mä tykkään olla hereillä kun työpäivä alkaa, mun työssä ei ehdi enää aamukahveja nauttia ja heräillä koko aamupäivää. Vaikka saisinkin kaikki rutiinit suoritettua alle tunnissa, en tahdo pilata päivää kiirehtimällä. Itselläni menee siis aikaisina aamuina pika-aamutoimiin (aamiainen + pukeminen, ei suihkua) tunti, jos taas ei ole hirveän aikainen herätys ja pitää käydä suihkussa, laitan herätyksen viimeistään kahta tuntia ennen lähtöä, mielellään kolmea.
Mä ainakin nukun puhtaissa lakanoissa enkä hikoile öisin. Harmi jos teillä joillain kainalot likaantuu yön aikana:)
Aion edelleenkin käydä suihkussa illalla, en aamulla.
APn ja kaltaistensa kannattaa varmaan kysyä itseltään, onko lopputulos kaiken tuon arvoinen?
Kuinka paljon huonompi se olisi vähemmällä vaivalla? Voisiko sen kanssa elää? Tuottaisiko vaikkapa 0,5 tuntia tai vähän yli lisää unta kokonaisuuteen nähden paremman lopputuloksen. Sellaisen, jolla saisi hieman lisää energiaa ja paremman mielen itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin nukun puhtaissa lakanoissa enkä hikoile öisin. Harmi jos teillä joillain kainalot likaantuu yön aikana:)
Aion edelleenkin käydä suihkussa illalla, en aamulla.
JOKAINEN hikoilee öisin puolitoista desilitraa. Harmi, että kaikki eivät huomaa tilannetta.
Minulla menee suunnilleen vastaaviin aamurutiineihin tunti ja kymmenen minuuttia. Jotkut toimet ap:n mainitsemista jätän tekemättä.
Meikkaan aina huolellisesti (tarkoittaa, että meikkaan rauhallisesti; en meikkaa paljon), ja siitä en tingi. Eniten aikaa kuluu juuri meikkaamiseen. Sängyn petaamista aamulla en edes harkitse. Aamiaiseksi syön juotavan jogurtin tai jonkin kaura-välipalajuoman; nämä vaihtoehdot ovat ihan hyviä sekä vatsan hyvinvoinnin (no riippuu tietysti vatsasta) että ajan säästämisen kannalta. Usein syön, tai siis juon, aamiaisen samalla kun meikkaan. Haluaisin käydä aamuisin suihkussa, mutta teen sen suosiolla edellisenä iltana, niin voi herätä myöhemmin.
Minulle on todella tärkeää pitää aamuisin jossain välissä ennen kotoa lähtemistä 10-15 minuutin tauko, jolloin voin vain istua rauhassa ilman, että täytyy tehdä jotain. Tämän tauon aikana yleensä haluan lukea netistä uutisia tms. ja juon kahvin. Joskus pidän tauon ennen muita aamutoimia sängyssä, eli silloin juon kahvin heti ensimmäisenä herättyäni. Joskus taas teen sen viimeisenä.
Ap, jätä se kännyn selaaminen pois kun syöt, menee aikaa ihan huomaamatta ja ihan turha pedata sänky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saat verhojen avaamiseen kulumaan 10 minuuttia?
Meillä on 24 kaihdinta, jotka pitäis aamul veivata auki, kyllä siihen menee yllättävän paljon aikaa;-)
Ei kai niitä kaikkia ole pakko yöksi edes sulkea? En minäkään esimerkiksi keittiön kaihtimia sulje, kun siellä ei kukaan nuku eikä iltamyöhään alusvaatteissa hengaile.
Voisin vaikka lyödä vetoa, että hikoan työmatkalla ja kahden ensimmäisen työtunnin aikana enemmän kuin yöllä nukkuessani. Pitäisikö töissäkin päästä käymään suihkussa parin tunnin välein, etten vain haise?
Säästäisikö nämä muutaman minuutin?
-Älä petaa sänkyä aamulla (tuulettuminen tekee muutenkin hyvää petivaatteille)
-Juo mehut + vitamiinit kotona mutta syö aamupala junassa tai töissä. Tee aamupala valmiiksi illalla.
-Hanki sähköhammasharja jolla pesee hamput 2 minuutissa ja juo vesilasi harjauksen päätteeksi.
Tee huviksesi tarkka aikataulu ilman tuota mainittua meikkausta ja aamupalaa niin näet mihin aika kuluu.
Ap täällä taas. En muuten tajua tirskis-kommentteja, mutta kiva jos joku sai naurut tästä aloituksesta :D
Ei, minulla ei mene 10 minuuttia verhojen avaamiseen, mutta varmaan noin 1,5 minuuttia kuitenkin, kun kaikkien huoneiden verhot kuljen avaamassa. Minulla on paljon viherkasveja, jotka eivät ilahdu siitä jos jätän verhot kiinni päiväksi. Illalla en halua jättää verhoja auki naapureiden takia. Mainitsemaani 10 minuuttiin sisältyi myös mm. sängyn petaaminen. Senkin tykkään tehdä, koska töistä on mukava tulla siistinnäköiseen kotiin, mutta ehkä jos ostaisin kauniimmat lakanat ja uusisin tyynyt voisin jättää pedin rennosti auki :)
Tuleeko muille aamuisin tunnetta, että aika on vain kadonnut yhtäkkiä? Teen aamutoimet mielestäni yhtään hidastelematta, mutta en toisaalta tykkäisi kauheasta kiireestäkään eli jos pitäisi parissakymmenessä minuutissa suoriutua ulos kodista. Käyn nyt kuitenkin ajatuksella uudestaan läpi aamurutiinini, tämä on ollut hyödyllinen ketju, kiitos teille!
Miksi pitää meikata töihin? En ole koskaan meikannut ja olen edennyt urallani hyvin. Riittää, kun on puhdas ja siisti.
Ammattitaito ratkaisee, miten menestyy, ei se, miltä näyttää.
Likaiselle iholle deodorantti? En voisi tehdä noin.