Mulla menee jopa 1,5 h tuntia aamurutiineihin, ihan älytöntä!
En vaan tunnu selviävän nopeammin, jos aion tehdä itsestäni ihmisen näköisen ja syödä aamupalan. Silloin kun en meikkaa ja jätän aamupalan väliin, menee silti 45 minuuttia ennen kuin pääsen ovesta ulos.
Tässä esimerkkiaamu kuluneelta viikolta:
Herätyskello soi 05.15. Heräämiseen menee hyvässä tapauksessa pari minuuttia, mutta monesti viisi.
Hampaiden pesu, aamupissa, vesilasi. Yht. 5 minuuttia.
Pikainen suihku. Veden alla muutama minuutti, mutta kuivaaminen, alusvaatteiden pukeminen, naaman pesu ja rasvaus, hajuveden lisääminen tuohon lisäksi niin aikaa on mennyt jo yhteensä 10 minuuttia. Kello on nyt jo noin 05.35.
Keittiöön aamupalalle, mehulasi, jugurttia ja pari leipää, vitamiinit. Luen samalla kännykästä uutisia. Aamupala vie vartin.
Sitten sängyn petaaminen, verhojen avaaminen, työvaatteiden pukeminen. Kello on 6.
Meikkaamisessa olen näköjään tosi hidas, koska kaikki aina sanovat että heidän aamumeikkiin menee viisi minuuttia, max 10. Itse kun laitan primerin, meikkivoiteen, peitepuikon, puuterin, poskipunan, kulmat, ripsarin, silmänrajaukset, kevyen luomivärin (en mitään hienoa varjostusta) ja huulikiillon, se vie jopa puoli tuntia. Hiuksia ei ole aikaa laittaa mitenkään, korkeintaan harjata. Jos laittaisin ponnarin, letin, tai nutturan, siihen menisi vähintään viisi minuuttia että saisin siistin kampauksen.
Kello on tässä vaiheessa jo 6.30 ja tarkistan laukun sekä laitan kengät ja päällysvaatteet päälle ( 5 min). Ehdin junaan, joka lähtee 6.50. Töissä olen 7.45, kun työt alkavat klo 8.
Laitan aina edellisenä iltana kaiken valmiiksi esille aamupala-astioista päivän vaatteisiin, mutta silti aikaa vaan menee aamuisin rutiineihin. Nytkin tosiaan herään jo viiden jälkeen. En tajua miten jotkut ehtivät esimerkiksi laittaa tekoripset, kihartaa hiukset ja tehdä kunnon contourit aamuisin ennen töihin lähtöä!
En halua meikata junassa, koska mielestäni se on vähän mautonta ja lisäksi ihmiset tuijottavat. Aamupalan voisin ehkä syödä töissä, mutta onko se esimiehelle ok?
Kommentit (309)
Ison osan ajasta näyttäisi vievän työmatka (jolle on hankala tehdä mitään ellet halua muuttaa), ehdotan seuraavaa:
- käy illalla suihkussa aamun sijaan
- syö aamupala ilman kännykän räpläämistä tai ota "aamupalaeväät" mukaan työmatkalle (tee eväät illalla etukäteen)
- vähempi ehostus, kokeile kevyemmän meikin tekoa ja vähennä vähitellen niin ihmiset "tottuvat" luonnollisempaan lookiisi
Hah hah hah! Tuli heti mieleen pari julkkista eli Helena Lindgren ja Martina Aitolehti, jotka ovat avautuneet rutiineistaan. Hellulla rutiinit veivät tunteja, mutta Martina on nopeampi:
"Aamulla minulla herätys jokaikinen aamu 06. Aina en tähän aikaan nouse sängystä, mutta haluan pitää rytmini selkeänä.
Lapset herää aina viimeistään 08, arkisin 07, joten mulla on amaa aikaa aamuisin suorittaa näitä alla mainittuja rutiineja.
hampaiden pesu
juon puoli litraa suola- sitruuna vettä
keitän kahvin
puran meilit tai maksan laskuja tai työstän blogia ( aamut on blogille parasta aikaa )
juuri ennen kun herätän tytöt, keitän puuron
otan vitamiinit ( magnesium, sinkki, maitohappo, b, c, d )
pesen kasvot ja levitän voiteet ( näistä lisää erillisessä postauksessa )
vim 7.15 herätän tytöt
petaan sängyt
7.55 lähdemme ovesta ulos"
Lähde: https://www.idealista.fi/martina/2017/01/millaiset-mun-rutiinit/
Mikset käy suihkussa illalla? Se koko ruljanssi vie ainakin omaan makuun liikaa aikaa aamulla.
Meikkauksen ymmärrän kun itelläkin ollut todella huono iho. Nykyään en niin välitä enää. Kuhan laitan nopeasti meikkivoiteen, puuterin, maskaraa ja kulmaväriä. Jos liikaa koittaa peittää ihoa niin se itseasiassa vaan korostaa sitä paskaa ihoa. Kannattaa mieluummin keskittyä ihon parantamiseen. Lämpimästi suosittelen itsetehtyä merisuola naamiota joka ilta. Merisuolaa ja vettä vaan naamaan! Voit lisäks laittaa oliiviöljyä (tai jotain muuta öljyä kuten arganöljyä jos sattuu löytymään)
Sulla menee työmatkaan suuri osa ajasta. Se taitaa olla se ongelma.
Voisitko käydä suihkussa illalla ja aamulla tehdä vain nopean pikapesun aamulla, eli kainalot, varpaanvälit ja intiimihygienia. Kasvot voit vain pyyhkiä nopeasti misellivedellä. Meikkaamiseen menee tosiaan paljon aikaa sulla. Yksinkertaista niin paljon, että saat puolitettua ajan. Korvaa vaikkapa primeri, peitepuikko ja meikkivoide CC-voiteella. Jos olet hidas laittamaan rajauksia, niin nekin voi hyvin jättää pois. Kyllä silmät tulevat jo kauniisti esille pelkän ripsarinkin avulla.
Pikameikkini kiireaamuina: Meikkipuuteria, luomiväri, ripsari, kulmiin väriä kuituväriharjalla, sipaisut aurinkopuuteria, huulipuna. Noin 5 minsaa riittää.
Vinkkinä vaan.
Sä heräät siis parissa minuutissa? Aika hyvä, mulla menee aina vähintään 20 min. Sitten vaan hassaat aikaa kaikkeen älyttömästi.
Ap todella käyttää naurettavan paljon aikaa aamulla. Herätyskellosta ylös, suihkuun, vaatteet, kosteusvoide naamaan, hampaiden pesu, ja jos pakko meikata niin vähän ripsiväriä 10 sec, hiusten harjaus, mahdolliseen ponnariin 10 sec, sitten alkaakin olla jo valmista. Jos kahvin haluaa, kahvinkeitin on pitänyt panna päälle jo ennen suihkua, jolloin tässä vaiheessa matkakuppi mukaan ja ulos ovesta. Ei siinä paljoa aikaa mene.
Nämä meikkipytyt ovat kyllä käsittämättömiä. Jollei ole töissä Stockan meikkiosastolla, voi mennä ihan pelkällä ripsarilla, tai jos oikein haluaa panostaa, voi huiskaista vähän puuteria. Kaikkeen sitä ihmiset aikaansa käyttävät.
Jotkut tykkää rauhallisista aamuvalmisteluista. Ei siinä mitään vikaa ole. Mutta jos ap haluaa nukkua pitempään, niin aamupala kannattaa säästää junaan. Siinä voittaa 15 minuuttia. Meikin puolittaa puolesta tunnista varttiin. Siinä säätyy toinen 15 minuuttia. Suihkussa käydään illalla. Siinä säästyy vajaa 10 minuuttia.
Näin ap saa lyhennettyä aamutoimia kotona n. 40 minuuttia.
Lopeta meikkaus. Itsellänikin on huono iho aknen jäljiltä, tai niin luulin. Meikki pahentaa niitä iho-ongelmia, vaikka muuta väitetään. Jos ei raaski lopettaa kaikkea kerralla niin jätä pikkuhiljaa asioita pois rutiinista. Suihkussa voi käydä jo illalla, ja petiä ei tarvitse pedata. Hiuksille riittää harjaus, tukka kiinni jos työ sitä vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tykkää rauhallisista aamuvalmisteluista. Ei siinä mitään vikaa ole. Mutta jos ap haluaa nukkua pitempään, niin aamupala kannattaa säästää junaan. Siinä voittaa 15 minuuttia. Meikin puolittaa puolesta tunnista varttiin. Siinä säätyy toinen 15 minuuttia. Suihkussa käydään illalla. Siinä säästyy vajaa 10 minuuttia.
Näin ap saa lyhennettyä aamutoimia kotona n. 40 minuuttia.
Kyllä, juuri näin! Lisäksi voi jättää sängyn petaamatta, ja muut siivoustoimet aamulla. Pitka työmatka, voisko senkin mennä autolla?
Noin yleisesti on tietysti suuri ero siinä, millaista työtä ihminen tekee. Jos työskentelee esimerkiksi varastossa tai muussa suorittavassa työssä työhaalareissa/-vaatteissa, ei työkulttuuriin varmaankaan kuulu sen kummempi laittautuminen meikkeineen ja kampauksineen.
Jos taas työ pitää sisällään jonkinlaista edustamista, asiakastapaamisia yms., ja työpaikan pukeutumiskulttuuri (tai jopa ohjeistus) on vaativampi, voi hyvällä syyllä olettaa, että aamuisin valmistautuessa menee pidempään.
Jälkimmäisissä tapauksissa antaisin neuvoksi yksinkertaistamaan ja hiomaan meikkaustapahtuman. Se on yksittäisistä rutiineista se, jossa voi säästä eniten aikaa. Kannattaa pitää meikki aina (ehkä huulipunaa lukuunottamatta) samanlaisena, eikä ruveta aamutokkurassa miettimään, millaisen lookin tänään tekisi. Samoin meikkituotteisiin kannattaa panostaa. Hyvät ja laadukkaat täsmätuotteet varmistavat nopean levityksen ja kerralla hyvän lopputuloksen.
Olen itse asiantuntijatyössä, jossa on oletuksena olla aina perussiisti ja valmiina erilaisiin tapaamisiin. Yksinkertaiset, siistit mekot pelastavat pukeutumispuolella. Kun vaatekappaleita on vain yksi (+ alusvaatteet, sukkahousut ja kengät, ehkä myös huivi) ei tarvitse käyttää aikaa asusteiden yhdistelyyn.
Meikkini on viime ajat ollut tällainen: kevyt meikkivoide joka ei kaipaa puuteria (Chanelin Perfection Lumière Velvet), peitevoide (Bobbi Brownin Instant Full Cover Concealer), yhtä keskitummaa luomiväriä koko luomelle ja luomivakoon (IsaDoran paletista 61 Smoky Mauves), puuterimainen kulmaväri (Make Up Storen Microshadow sävyssä Deadly), jota laitan viistopäisellä siveltimellä, ripsien taivutus ja Cliniquen High Impact Mascara. Huulet rajaan joko nudella, kirkkaamman punaisella tai viinpunaisella huultenrajauskynällä ja lisään sopivaa huulipunaa kolmesta vaihtoehdosta. Joskus harvoin lisään vielä poskipunaa, mutta yleensä pärjään näillä seitsemällä tuotteella. Meikin tekemiseen menee alle 10 minuuttia.
Hiuksia pidän useimmiten kiinni, koska se vie vähiten aikaa ja soveltuu toimistoympäristöön. Nuttura kieputtuu päähän muutamassa minuutissa, vähän lakkaa perään, korvakorut korviin ja se on siinä.
Mulla menee kans 1,5h-2h. Kyllä se välillä ärsyttää. En muutenkaan ole aamuihminen ja jos pitäisi vielä suoraan sängystä juosta töihin niin eijeijei. Olisin vaan loppupäivän ihan pihalla. Mielummin herään vähän aikaisemmin ja juon kahvia rauhassa, meikkaan, laitan hiukset ja lähden töihin.
Minä herään aamuisin aina puolitoista tuntia aikaisemmin että saan rauhassa juoda kahvit, lukea lehden jne. Valmistautua päivän koitoksiin 😁
Ite oon mies ja työt alkaa klo 8. Tänää heräsin klo 7:30. Puin vaatteet päälle ja kävin vessassa. Sen jälkeen lähdin..
Eli olin ennen lähtöä hereillä n. 10min.
T. Mies22
Tee "luonnollinen meikki", eli sellanen et sen jälkeen useimmat miehet menee halpaan ettei sulla oo ollenkaan meikkiä mutta ihon sävy on kuitenkin vähän tasaisempi ja silmänaluset vähän siedettävämmät :D mun aamumeikkaus on ainakin peitevoide, joku kevyt meikkivoide, sitten antaa sen meikkivoiteen asettua samalla kun tekee aamupalan, puuteri päälle ja kulmat kuntoon that's it max. 10min. Jos on tapaamisia niin ripsien taivutus ja ripsari päälle, +2min. Aamusuihkuja en yleensä harrasta, luonteeltani olen niin peruslaiska että sänky jäi sinkkuna petaamatta, nykyään avokki nousee myöhemmin ja hoitaa sen. Laiskuudesta johtuen käyttäisin kyllä junamatkan hyväksi aamutoimiin ja vetäisin ainakin kiireessä esim. aamupalan rauhassa vasta junassa.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon mies ja työt alkaa klo 8. Tänää heräsin klo 7:30. Puin vaatteet päälle ja kävin vessassa. Sen jälkeen lähdin..
Eli olin ennen lähtöä hereillä n. 10min.
T. Mies22
Oot varmasti tosi "ihana" naisten mielestä!
Et selvästikkään välitä vähääkään ulkäöstäsi !
T. N20
Lisätkää tähän vielä aamujumppa/venyttely 45 min., kolmen lapsen herättäminen ja hoitoonvieminen niin saatte minun aamuni:)
Mun aamurutiineissa menee hitaasti ja leppoisasti tehden noin tunti.
Kun olen torkuttamisesta päässyt ylös, pesen ja rasvaan kasvot ja laitan kahvin tippumaan. Juon kahvin ja meikkaan samalla (primer, meikkivoide, poskipuna, kulmat, ripset) aikaa menee 15-20min, enkä edes kiirehdi vaan kuuntelen musiikkia yms samalla. Meikin jälkeen jatkan kahvin juomista ja syön aamupalan, tässä menee noin 10min ja selaan kännykkää samalla.
Aamupalan jälkeen pesen hampaat 3min ja laitan hiukset 5min, yleensä letti tai nuttura.
Sen jälkeen puen vaatteet (en ikinä laita tavaroita valmiiksi....) jos aikaa on jäänyt, vietän sen kännykkää selaillen ennenkuin lähden ovesta ulos.