Asiantuntijatehtävät, mitä helvettiä ne on? Nyt on vielä niitäkin joilla se työ on jopa vaativaa.
Kertokaa mitä ihmettä te teette työksenne, ihan konkreettisesti, jotka olette asiantuntijatehtävissä. Minä olen nelikymppinen eikä mun aikana koulutettu sellaiseen tehtävään ketään, kaikilla oli joku alansa mukainen tehtävänimike. Kai nyt kaikki ovat oman työnsä asiantuntijoita, työ=tehtävä, se joka tietää mitä siinä työssä tehdään= asiantuntija.
Kuulemma palkatkin on jotain ihan muuta kuin tavallisilla ihmisillä, miten sellaiseen asiantuntijatehtävään pääsee töihin? Onko väliä minkä asian asiantuntija on?
Onko asiantuntijatehtävät toimistotöitä? Eli tietokoneella jotain tehdään, mutta mitä? Vastaillaan sähköpostilla ym. toisten lähettämiin kysymyksiin, koska sinä olet se joka tietää? Eikö ennen kysytty asioita vaan esimieheltä? Ja joskus oli jopa konsultteja jotka kävi tekemässä jotain selvityksiä työpaikoilla jostain tietystä isosta asiasta mitä työpaikalla ei omalla porukalla kyetty ratkomaan.
Esim. jos olisin vaikka talonmies, olisi meidän firman toimistolla joku suuripalkkainen tyyppi joka istuisi tietokoneella, pomon viereisessä huoneessa, ja häneltä kysyisin jos vaikka jonkun taloyhtiön vesimittarilukemissa olisi jotain häikkää, ennen olisin kysynyt kokeneemmalta työkaverilta, pomolta ja lopulta putkimieheltä tai vesilaitokselta.
Kommentit (70)
Juu asiantuntijatehtäviäpä on jokainen työ. Tuo on sitä nimikkeillä kikkailua ja uskottelua itselle että olisi jotenkin poikkeuksellinen.
Toki jotkut ovat vativampia tehtäviä kuin toiset. Yrityjsen pyörittäminen on vaikeampaa kuin kaupan kassana oleminen, mutta molemmat ovat oman tehtävänsä asiantuntijoita. Olettaen että tuntevat työn sisällön, tunnstavat kipupisteet ja pystyvät kehittämään työtä, siihen kuuluvia tehtäviä, sekä tuottoa
Työhän on aina joko suorittavaa työtä tai asiantuntijatyötä.
Jos lakaiset lattian, se on suorittavaa työtä. Jos laadit lattianlakaisuohjeen, se on asiantuntijatyötä.
Monissa ammateissa raja on häilyvä ja myös vaihdella tehtävien mukaan.
Itse teen tuotesuunnittelua. Asiat jotka tunnen on 3d-mallinnus, materiaalit (muovit, metallit yms), valmistustekniikat, kokoonpanotyö, automaatio, tuoterakenne, PDM, projektinhallinta, mekaniikka, FEM-laskenta, dokumentointi, ohjeistus (psykologiaa), hankintatoimi....
Vierailija kirjoitti:
Itse teen tuotesuunnittelua. Asiat jotka tunnen on 3d-mallinnus, materiaalit (muovit, metallit yms), valmistustekniikat, kokoonpanotyö, automaatio, tuoterakenne, PDM, projektinhallinta, mekaniikka, FEM-laskenta, dokumentointi, ohjeistus (psykologiaa), hankintatoimi....
Miksi sinä et sitten tee tuotesuunnitelijan työtä? Tai edes esimiestyötä joku suunnittelupäällikkö? Tietäisi jo heti tittelistä mitä sinä teet työksesi. Tiedät asioita jotka vaikuttaa asioihin joita suunnittelet, eikö se ole itsestäänselvyys? Onko olemassa suunnittelijoita jotka eivät tiedä niistä valmistustekniikoista ja materiaaleista joihin liittyviä juttuja suunnittelevat?
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lakaiset lattian, se on suorittavaa työtä. Jos laadit lattianlakaisuohjeen, se on asiantuntijatyötä.
Eli tuotannontyöntekijä= ei asintuntijatehtävä
esimies= asiantuntijatehtävä?
Voiko kuka tahansa esimies sanoa tekevänsä työkseen asiantuntijatehtäviä?
ap
Turhapurossa hartikainen ja sörsselsön ryhty asiantuntijoiksi. antaa asiantuntemusta asiasta kuin asiasta.. noin se spede arvosti vttuili asiantuntijoille.
Esim. kirjanpitäjä on (vaativaa)asiantuntijatyötä. Siksi meillä on varmaan niin surkeat työolot ja palkka. Ja karsea kevät taas tulossa.
Pitäisköhän sitä pistää liitto pystyyn, että päästäisiin vihdoin eroon tästä riistotouhusta. Vauvan kirjanpitäjät, riittäisikö intoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et sitten tee tuotesuunnitelijan työtä? Tai edes esimiestyötä joku suunnittelupäällikkö? Tietäisi jo heti tittelistä mitä sinä teet työksesi. Tiedät asioita jotka vaikuttaa asioihin joita suunnittelet, eikö se ole itsestäänselvyys? Onko olemassa suunnittelijoita jotka eivät tiedä niistä valmistustekniikoista ja materiaaleista joihin liittyviä juttuja suunnittelevat?
ap
Voihan tuon edellisen titteli olla tuotesuunnittelija. On se silti asiantuntijatyötä. Ja esimiehenhän ei välttämättä tarvitse olla asiantuntija, riittää että osaa tehdä ne esimiehen tehtävät! :D
Esimerkiksi omassa työssäni käännän harvinaisesta kielestä. Itse miellän asiantuntijatehtäväksi työn, jossa vaaditaan suhteellisen kapean erikoisalan korkeatasoista osaamista.
Asiantuntijatyö on sellaista, joka vaatii koulutusta ja laajaa ymmärrystä alasta. Esim. kaupan kassa ei ole "asiakasasiantuntijatyötä", vaan ihan perustyötä. Ei vaadi erityisen kattavaa osaamista ja taitojen ylläpitoa, jotta työt saadaan suoritettua.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mitä sinä teet?
Jos työtä ei voi tehdä pystymetsästä ilman laajaa koulutusta/kouluttautumista, se on asiantuntijatyötä.
Suomessa se ei tosin palkassa näy.
Vierailija kirjoitti:
Esim. kirjanpitäjä on (vaativaa)asiantuntijatyötä. Siksi meillä on varmaan niin surkeat työolot ja palkka. Ja karsea kevät taas tulossa.
Pitäisköhän sitä pistää liitto pystyyn, että päästäisiin vihdoin eroon tästä riistotouhusta. Vauvan kirjanpitäjät, riittäisikö intoa?
Miten niin on asiantuntijatehtäviä? Se on kirjanpitoa, sitä on tehty maailmansivu. Varsinkin tietokoneaikana ei se ole niin vaikeaa, ihan normityötä, toki pitää perehtyä niihin ohjelmiin ja alaan ja sen lakijuttuihin minkä kirjanpitoa tekee, mutta yhtäkaikki kirjanpitoa, perusteet opetetaan jo yläasteella valinnaisaineena.
ap
Asiantuntijatyö on sellaista työtä johon pääsee vain suhteilla.
Siivous on vaativaa asiantuntijatyötä ja se pitää tuntemisen lisäksi pystyä myös suorittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuotannontyöntekijä= ei asintuntijatehtävä
esimies= asiantuntijatehtävä?
Voiko kuka tahansa esimies sanoa tekevänsä työkseen asiantuntijatehtäviä?
ap
Ei voi. On ihan tavallista että asiantuntijoilla on paljon enemmän oman alan osaamista kuin esimiehellään.
Toisaalta myöskään esim. ravintolan vuoropäällikkö ei mun mielestä tee varsinaista asiantuntijatyötä, harvemmin myyntipäällikötkään, tää voi kyllä riippua paljon myös firman toimialasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voihan tuon edellisen titteli olla tuotesuunnittelija. On se silti asiantuntijatyötä. Ja esimiehenhän ei välttämättä tarvitse olla asiantuntija, riittää että osaa tehdä ne esimiehen tehtävät! :D
Mutta jos (vaikka täällä) esitelee itsensä, että "teen asiantuntijatehtäviä" niin pitäisi se olla jotain muuta kuin sen työ joka esittelee itsensä että "olen tuotesuunnittelija". Mikä esimiestehtävä ei ole asiantuntijatehtävä? Eikö esimiehen idea ole se että hän tietää, ohjeistaa, koodinoi, delekoi, kehittää ym?
ap
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi omassa työssäni käännän harvinaisesta kielestä. Itse miellän asiantuntijatehtäväksi työn, jossa vaaditaan suhteellisen kapean erikoisalan korkeatasoista osaamista.
Eli koska satut osaamaan jotain harvinaisempaa kieltä et ole enää kielenkääntäjä, vaan asinatuntijatehtävissä toimiva henkilö? Kuka sen määrittää mikä on tarpeeksi kapea erikoisala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin on asiantuntijatehtäviä? Se on kirjanpitoa, sitä on tehty maailmansivu. Varsinkin tietokoneaikana ei se ole niin vaikeaa, ihan normityötä, toki pitää perehtyä niihin ohjelmiin ja alaan ja sen lakijuttuihin minkä kirjanpitoa tekee, mutta yhtäkaikki kirjanpitoa, perusteet opetetaan jo yläasteella valinnaisaineena.
ap
Reps! Koitapa tulla tekemään osakeyhtiön kirjanpitoa ja tilinpäätöstä kirjanpidon perusteilla. :D Voi luoja että repesin. Onkos ne deebitit ikkunan vai seinän puolella? :D
- Äly hoi. Niillä kirjanpidon perusteilla ei tehdä vielä yhtään mitään, ja yksikään kirjanpito-ohjelma ei tee kirjanpitoa automaattisesti.
Kaikki työ on mulle vaativaa. Tämän asian tunnen hyvin.