Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun tarinani siitä, miten "päästin lapseni lihomaan"

Vierailija
11.01.2018 |

Nyt 11v tyttö oli pienenä laiha rimpula, hyvä ettei kylkiluut paistaneet! Sitten tuli 7v synttärit, kännykkä ja tabletti sekä lokakuun loskakelit. Koulun jälkeen tyttö söi päivällistä ja istui tabletti sylissä, jos meni kaverille niin siellä leikittiin barbeilla paikallaan istuen tai räplättiin kännyköitä ja sitten kotiin iltapalalle.
Kavereiden kanssa myös alkoivat käydä itsenäisesti lähi- Siwassa ja kun yksi osti sipsipussin tms, siitä saivat muutkin . Monesti tyttö tuli kotiin karkkia mässyttäen" Mona/Roosa/Venla antoi".

Toisen luokan terveystarkastuksessa lääkäri sitten pyysi tyttöä siirtymään odotushuoneeseen ja kysyi minulta ruokatottumuksista, liikunnasta ym " Koska nythän on niin, että Aadalla on aika paljon ylipainoa". Se oli kuin märkä rätti kasvoille! Tyttö oli siis tuolloin 130 cm pitkä ja painoi 36kg kiloa, se oli hurja hyppy kun ottaa huomioon että esikoulussa mitat olivat tyyliä 122cm/ 13 kg, eli oli lähes alipainoinen ... Silmissäni tyttö oli yhä se laiha rimpula! I

Olin aikasemmin ihmetellyt, miten joku voi syöttää lapsensa plussapalloksi eikä tajua itse asiaa, enpä ihmetellyt enää :( Enkä ollut mitenkään " syöttänyt" tyttöä . Me vanhemmat olimme normaalipainossa. Söimme tavallista kotiruokaa. Oli miettiminen miten saada tytön painoa alas aiheuttamatta tälle syömishäiriötä! Ei lapselle voi sanoa olet lihava".

Nykyän tyttö on noin 152cm pitkä ja painaa suunnilleen 40kg, eli paino on normalisoitunut. Harrastaa tanssia ja keppariratsastusta, kävelee kouluun ym.

Mutta halusin jakaa tämän tarinan varoituksena.

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mutta miten estää lihominen. Mun tyttöni kuukautiset alkoi 12-vuotiaana ja kasvu 14-vuotiaana. Siihen asti oli ollut miinuskäyrillä painossa, mutta nyt se on noussut jo ylipainon puolelle. Tyttö on 16-v.

Häntä harmittaa valtavasti. Silti ei pysty olemaan ostamatta herkkuja ja lihoaa edellee. Mitä tehdä.

Vierailija
2/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vasta kaksi pientä lasta, herkkuja ei todellakaan syödä kuin kerta viikkoon ym. Ihan perusruokaa ja terveellisesti syömme. Toinen on laiha ruippana, jolta saa kuroa housut niin tiukalle kuin saa ja toinen on pulleampi. Samaa ruokaa syövät ja tämä hoikkeliini välillä enemmänkin. Tämä toinen alkoi lihoa heti kun jouduin korvikkeeseen siirtymään. Toinen on rintaruokittu kokonaan.

Herkutkaan eivät ole suuria määriä, sillä haluan pitää myös itseni kunnossa. Ne ovat lauantaisin mm. puolikas muumipussi tai yksi pieni askillinen karkkia.

Kasvua on tullut tälle toiselle enemmän ja nopeammin. Tämä hoikempi kasvaa todella hitaasti. En kuitenkaan ole itse vielä huolissani vaikka tällä toisella vatsaa hieman onkin. Tosiaan on vielä alle kouluikäinen, joten tiedän, ettei ainakaan ole kyse liiasta syömisestä. Itse olin jossain välissä isompi myös ja tasaantui kyllä siitä kasvujen myötä.

Mutta kouluikäiselle meillä on sääntönä, että kauppaan ei mennä kavereiden kanssa, enkä tosiaan anna edes rahaa, kuten et ilmeisesti sinäkään ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häntä harmittaa valtavasti. Silti ei pysty olemaan ostamatta herkkuja ja lihoaa edellee. Mitä tehdä.

Jatkuva herkkuhimo viittaa siihen, ettei keho tunnista nälkää vaan alkaa vaatia nopeita hiilihydraatteja verensokerin laskuun -> tekee mieli karkkia ja muita herkkuja, joista saa nopeasti energiaa ja verensokerin ylös. Tai sitten tunnistaa nälän, mutta syö nälkäänsä herkkuja oikean ruuan tilalta. Tärkeää olisi nyt kannustaa syömään ensin oikeaa ruokaa ja sitten kuulostelemaan oloaan, että tekeekö herkkuja mieli. Himo on melko suurella todennäköisyydellä joko lievittynyt tai mennyt kokonaan ohi kun on saanut nälkänsä tyydytettyä. Tehkää vaikka yhdessä kauppareissu, jolla etsitte nopeita, mutta terveellisiä ja herkullisia välipaloja joita ostaa herkkujen sijaan. Tai sitten teette yhdessä/kannustat tyttöä tekemään itse välipalaa jota voi ottaa mukaan kouluun, mikäli herkkujen ostaminen tapahtuu koulun aikana/jälkeen.

Vierailija
4/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kanssa itsekin painitaan, miten saada lapsi laihtumaan. On vielä normaalipainossa, mutta jos sama linja jatkuu ei kauan ole. Pitääkö mun putää tytön käyttörahaksi varattu raha takanani ja antaa harkinnan mukaan, että se riittää leffalippuun tai bussilippuun muuten vaan kaupungille pyörimään, mutta ei siihen että käy muiden kavereiden kanssa syömässä javakottaa lenkille mun kanssa. Ei 14-vuotiaalle voi sanoa, että oot kohta liian lihava jos et muuta elintapoja.

Tää tilanne lähti meillä menemään tähän silloin, kun minä en voinut enää koko aikaa valvoa missä se kulkee ja mitä ne tekee. Liikuntaharrastus heitti kiinnostamasta ja tabletti alkoi kiinnostaa enemmän kuun leikkiminen ulkona. Ennen oli helppoa, kun lapsi oli joko kotona tai kaverilla ja leikkivät ja liikkuivat pihalla. Nyt ne saa jo kulkea vapaammin ja en pysty valvomaan kaikkea mitä tyttö syö. Myös koukumatkaliikunta jäi pois, kun yläaste on 10km päässä ja kulkee bussilla.

Vierailija
5/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOIVOTTAVASTI nimet on muutettu.

Vierailija
6/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa tämä video

... se on suomennettu just siksi, ettette vanhempina tee hirveitä virheitä lasten painoa ajatellen.

Vierailija
7/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mutta miten estää lihominen. Mun tyttöni kuukautiset alkoi 12-vuotiaana ja kasvu 14-vuotiaana. Siihen asti oli ollut miinuskäyrillä painossa, mutta nyt se on noussut jo ylipainon puolelle. Tyttö on 16-v.

Mitäpä jos menisitte vaikka terveyskeskuksen lääkärin lähetteellä laillistetulle ravitsemusterapeutille? Sitä kautta voisitte saada kunnon ohjeet terveelliseen elämäntapaan. Ja huom, tuon ikäisen lapsen/teinin kohdalla se terveellisten elämäntapojen muutos koskee koko perhettä, eli te vanhempina näytätte mallia ja tuette lapsenne oikeaoppista syömistä - ei siis niin että vain yksi perheenjäsen vetää jotain kausiluontoista erikoisruokavaliota.

Tsemppiä!

Vierailija
8/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika alkoi lihomaan 13 v. Pienenä oli aina -2 - käyrällä, niin kitukasvuinen oli.

Sitten hän alkoi mussuttamaan ihan itse. Joka päivä haki karkkia tai sipsejä... miten sitä voi estää kuin saattamalla lapsi kouluun ja hakemalla hänet sieltä, ja koko illan katsomalla, ettei käy kaupassa?

Nyt poika on 15 v ja pituuskasvu vasta lähdössä käyntiin. Toivottavasti tasaantuu.

Vierailija
9/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska koko Suomessahan ei voi olla kuin yksi Aada-niminen tyttö, jonka kaikki nyt ap:n aloituksen perusteella tunnistavat...?

Vierailija
10/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos menisitte vaikka terveyskeskuksen lääkärin lähetteellä laillistetulle ravitsemusterapeutille? Sitä kautta voisitte saada kunnon ohjeet terveelliseen elämäntapaan. Ja huom, tuon ikäisen lapsen/teinin kohdalla se terveellisten elämäntapojen muutos koskee koko perhettä, eli te vanhempina näytätte mallia ja tuette lapsenne oikeaoppista syömistä - ei siis niin että vain yksi perheenjäsen vetää jotain kausiluontoista erikoisruokavaliota.

Tsemppiä!

Ravitsemusterapeuttien tulokset ovat hyvin heikkoja. Eikä ihme, sillä jos vuoraa huoneensa Nutrilet-pakkauksilla ja terapeutti ei kartoita asiakkaidensa psyykkistä tilaa, niin eipä siinä oikein taida valistuskaan mennä perille.

Neurologian kannalta mindfulness voisi olla se jota kannattaa kokeilla. Tässä aiheesta video, nyt myös suomenkielisillä teksteillä

Vierailija
11/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva herkkuhimo viittaa siihen, ettei keho tunnista nälkää vaan alkaa vaatia nopeita hiilihydraatteja verensokerin laskuun -> tekee mieli karkkia ja muita herkkuja, joista saa nopeasti energiaa ja verensokerin ylös. Tai sitten tunnistaa nälän, mutta syö nälkäänsä herkkuja oikean ruuan tilalta. Tärkeää olisi nyt kannustaa syömään ensin oikeaa ruokaa ja sitten kuulostelemaan oloaan, että tekeekö herkkuja mieli. Himo on melko suurella todennäköisyydellä joko lievittynyt tai mennyt kokonaan ohi kun on saanut nälkänsä tyydytettyä. Tehkää vaikka yhdessä kauppareissu, jolla etsitte nopeita, mutta terveellisiä ja herkullisia välipaloja joita ostaa herkkujen sijaan. Tai sitten teette yhdessä/kannustat tyttöä tekemään itse välipalaa jota voi ottaa mukaan kouluun, mikäli herkkujen ostaminen tapahtuu koulun aikana/jälkeen.

Kannattaa myös miettiä sitä vaihtoehtoa, että harrastaako lapsi tunnesyömistä ja käyttää herkuttelua oman pahan olonsa "hoitamiseen". Eli sujuuko koulu, onko kavereita, kiusaamista, ahdistusta tms. huolia, joihin lapsi saattaa syödä lohtua saadakseen?

Vierailija
12/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa. Näyttää nuorilla liikunta vaikuttavan parhaiten. Oma lapseni syö kuin hevonen ja herkkuja roppakaupalla. Treenitauolla alkaa heti lihomaan.

Vierailija
13/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Ravitsemusterapeuttien tulokset ovat hyvin heikkoja. Eikä ihme, sillä jos vuoraa huoneensa Nutrilet-pakkauksilla ja terapeutti ei kartoita asiakkaidensa psyykkistä tilaa, niin eipä siinä oikein taida valistuskaan mennä perille.

Neurologian kannalta mindfulness voisi olla se jota kannattaa kokeilla. Tässä aiheesta video, nyt myös suomenkielisillä teksteillä

Riippuu varmaan ravitsemusterapeutista, its olen kyllä saanut aikoinaan sitä kautta järkevää apua krooniseen krooniseen suolisto-ongelmaan, johon muu lääketiede ei tarjonnut keinoja. Mutta totta, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, eli parhain tulos varmaan saadaan aikaan sillä, ettei hoideta paitsi sitä fyysistä puolta (oikeat ravintotottumukset + liikunta), vaan otetaan selvää mahdollisista psyykkisistä syistä ongelman taustalla ja etsitään tukikeinoja myös niihin.

T. kommentoimasi

Vierailija
14/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska koko Suomessahan ei voi olla kuin yksi Aada-niminen tyttö, jonka kaikki nyt ap:n aloituksen perusteella tunnistavat...?

Siinä mainittiin ne kaveritkin...

Vierailija
15/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Jos ravitsemusterapeutti markkinoi jotain laihdutusvalmisteita, niin hän ei ole ainakaan laillistettu ravitsemusterapeutti, vaan joku puoskari. "Oikeat" ravitsemusterapeutit opiskelevat samoissa paikoissa joissa koulutetaan lääkäreitäkin, eikä fokus ole missään kaloreiden laskemisissa tms. vaan esim. oikean ravitsemuksen kautta saatavissa ravintoaineissa, ruoansulatuselimistön tasapainossa jne. He myös tietävät eri sairauksien vaikutuksesta elimistöön ja antavat ohjeita siihen, kuinka sillä ruoalla pystyy osaltaan parantamaan omaa vointia ko. taudinkuvassa. 

Vierailija
16/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aada, jolla on Mona-, Roosa- ja Venla-nimiset kaverit...

Vierailija
17/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä mainittiin ne kaveritkin...

Okei, siis haussa esiteini-ikäinen Aada jolla on mahdollisesti kaverit Mona, Roosa ja Venla. Tunnustan, etten itse ole sen veroinen sherlock että vielä tuon perusteella tunnistaisin kenestä on kysymys.

Vierailija
18/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Jos ravitsemusterapeutti markkinoi jotain laihdutusvalmisteita, niin hän ei ole ainakaan laillistettu ravitsemusterapeutti, vaan joku puoskari. "Oikeat" ravitsemusterapeutit opiskelevat samoissa paikoissa joissa koulutetaan lääkäreitäkin, eikä fokus ole missään kaloreiden laskemisissa tms. vaan esim. oikean ravitsemuksen kautta saatavissa ravintoaineissa, ruoansulatuselimistön tasapainossa jne. He myös tietävät eri sairauksien vaikutuksesta elimistöön ja antavat ohjeita siihen, kuinka sillä ruoalla pystyy osaltaan parantamaan omaa vointia ko. taudinkuvassa. 

Sairaaloissa toimivat ravitsemusterapeutit ovat maistereita ja heidän esitteistä lähtien lähes kaikki materiaali on jonkun laihdutusfirman sponsoroimaa ja vastaanottohuone vuorattu Nutrileteillä. Meneppä katsomaan miltä näyttää HYKS:n lihvauusyksikössä (endokrinologia), aikalailla sitä samaa näet sielläkin.

Vierailija
19/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa. Näyttää nuorilla liikunta vaikuttavan parhaiten. Oma lapseni syö kuin hevonen ja herkkuja roppakaupalla. Treenitauolla alkaa heti lihomaan.

Samas sanoisin kokemuspohjalta. Nuori ihminen pysyy normaalipainossa kun liikku ja nukkuu riittävästi ja syö terveellisesti.

Vierailija
20/153 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samas sanoisin kokemuspohjalta. Nuori ihminen pysyy normaalipainossa kun liikku ja nukkuu riittävästi ja syö terveellisesti.

Kyllä varmaan. Mutta miten pakotat, kun lapsi on jo isompi?