Miten kestätte olla Suomessa koko vuoden?
Itse olen, enkä ymmärrä, miten suomalaiset kestävät tätä.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Missä on muka nytkin +5 ja vesisadetta ja harmaata? Ainakin täällä etelässä on ollut upeita kelejä, muutama aste pakkasta ja aurinko paistanut monta päivää. Todella kaunista.
Tuntuu, että osa kitisee vaan kitisemisen ilosta ja muka aina on paska sää. Ei se nyt ihan niinkään ole, viime kesänäkin oli kyllä aurinkoisia lämpimiä päiviä ainakin täällä etelässä. Toki jos on pessimisti eikä käy ulkona niin kai sitä voi ajatella että aina vaan sataa.
Alapeukuttakaa rauhassa.
Miten voi aurinko paistaa monta päivää, kun valoisaa aikaa on nyt noin 4 tuntia vuorokaudessa, ja useimmat meistä viettävät sen töissä? Aurinkoa voi nähdä enintään viikonloppuisin, mutta joka noin 3/4 päivistä on pilvisiä, käytännössä auringon näkee noin kerran pari kuussa...
Asun eteläisessä Suomessa ja ainoa mistä keksin valittaa on talvien vähälumisuus, toivoisin enemmän pakkaspäiviä ja LUNTA :) Kesäisin tunnen itseni aina vähän nuupahtaneeksi mutta kun syksyn viileät ilmat tulevat, herään ihan uudella tavalla eloon. En kyllä kaipaa minnekään ulkomaille ilmaston takia. Pidän vaihtuvista vuodenajoista, jokaisessa vuodenajassa on aina se oma kiva juttunsa. Eli hyvin viihdyn Suomessa :) Jos matkustan ulkomaille, syyt ovat ihan muut kuin lämpö tai aurinko. Ei mun ihokaan oikein sopisi minnekään auringon porotukseen. Joskus haluan lämpöä, suorastaan kuumuutta mutta siihen riittää saunassa käynti!
Onko täällä ihan pakko asua valittajat!!!
Menkää ihan oikeasti sinne (missä pippuri kasvaa), missä mielestänne on hyvä asua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on muka nytkin +5 ja vesisadetta ja harmaata? Ainakin täällä etelässä on ollut upeita kelejä, muutama aste pakkasta ja aurinko paistanut monta päivää. Todella kaunista.
Tuntuu, että osa kitisee vaan kitisemisen ilosta ja muka aina on paska sää. Ei se nyt ihan niinkään ole, viime kesänäkin oli kyllä aurinkoisia lämpimiä päiviä ainakin täällä etelässä. Toki jos on pessimisti eikä käy ulkona niin kai sitä voi ajatella että aina vaan sataa.
Alapeukuttakaa rauhassa.
Miten voi aurinko paistaa monta päivää, kun valoisaa aikaa on nyt noin 4 tuntia vuorokaudessa, ja useimmat meistä viettävät sen töissä? Aurinkoa voi nähdä enintään viikonloppuisin, mutta joka noin 3/4 päivistä on pilvisiä, käytännössä auringon näkee noin kerran pari kuussa...
Päivän pituus on Etelä-Suomessa n. 6,5h päivässä tällä hetkellä. Kyllähän niitä on ihmisiä jotka auringon onnistuvat näkemään, ei kaikki ole kaltaisiasi päivätyötä tekeviä. Ja Helmikuussa päivän pitenemisen huomaa varmasti myös päivätyötä tekevät.
Ap puhui Suomen säästä ja jotkut täällä vastaavat miten ei ole enää neljää vuodenaikaa ja talvet on vaan räntäsadetta. Haloo, näin suurimmissa kaupungeissa varmasti onkin, mutta ei oikein voi yleistää että koko Suomessa. Kyllä suurin osa Suomen pintä-alasta on tälläkin hetkellä lumen peitossa. Suurin osa ihmisistä asuu toki lumirajan eteläpuolella mutta silti, valittaessaankin voisi käyttää suhteellisuudentajua ja vaikka kertoa mitä kohtaa Suomesta on haukkumassa.
Muutenkin olen sitä mieltä, että jokaisessa ilmastossa on omat huonot puolensa. Ei se lomakohdekaan sadekautena välttämättä kovin kiva ole. Tai ilmaston lämmetessä monesta paratiisikohteesta saattaa tulla liiankin kuuma.
Mä harrastan lenkkeilyä 5 kertaa viikossa ja hyvin on onnistunut säässä kuin säässä. :D
Nyt ei onneksi ole etelään luvattu sadetta ainakaan viikkoon :)
Höpö höpö. Norjassa on vielä surkeammat säät kuin Suomessa ja sataa paljon useammin, mutta norjalaiset ovat silti iloinen kansa!
Pakko on kestää, kun olen tänne syntynyt ja tämä on kotimaani, sydämeni maa jossa olen kotona ja jota rakastan eniten kaikista maailman maista. Ei se ehkä aina ihan helppoa ole, mutta kun olen täällä jo reilut 36 vuotta elänyt niin olen kohtalaisen hyvin siihen sopeutunut. Poiskaan en halua täältä lähteä esim. talveksi saati että muuttaisin pois täältä. Sitä eivät ainakaan esivanhempieni henget antaisi minulle koskaan antaisi anteeksi, koska he ovat eläneet täällä satoja vuosia ennen minua, esivanhempani siis niin kyllä minunkin on täällä elettävä, varsinkin kun esivanhemmillani ei ollut sellaisia mukavuuksia kuin minulla ehkä isovanhempiani lukuun ottamatta ja heilläkin vasta loppuvaiheessa elämää. Siis vaikka juokseva vesi ja lämmin koti ilman, että piti sahata ja hakata puita tai ilman puiden kantoa sisään ja talon lämmittämistä niillä. Sitä paitsi tiedän, että Jumala loi minut syntyväksi tähän maahan ja haluaa siksi minun asuvan täällä. Jos joskus ajattelen muuttoa pois suomesta edes leikillä, niin kuulen mielessäni äänen, joka kuiskaa minulle, että "Älä jätä kotimaatasi, et saa muuttaa pois suomesta". Olen varma, että jollain ihmeellisellä tavalla Jumala ja esivanhemmat minulle jotenkin sillä lailla kuiskaavat.
En mä ihan aina kestäkään. Jokunen reissu on tullut tehtyä Alaskaan ja Pohjois-Norjaan. Norjassa käyn kesäisin, Alaskassa olen käynyt viisi kertaa, maaliskuu on silloin ollut ajankohta.
Vierailija kirjoitti:
Ap puhui Suomen säästä ja jotkut täällä vastaavat miten ei ole enää neljää vuodenaikaa ja talvet on vaan räntäsadetta. Haloo, näin suurimmissa kaupungeissa varmasti onkin, mutta ei oikein voi yleistää että koko Suomessa. Kyllä suurin osa Suomen pintä-alasta on tälläkin hetkellä lumen peitossa. Suurin osa ihmisistä asuu toki lumirajan eteläpuolella mutta silti, valittaessaankin voisi käyttää suhteellisuudentajua ja vaikka kertoa mitä kohtaa Suomesta on haukkumassa.
Muutenkin olen sitä mieltä, että jokaisessa ilmastossa on omat huonot puolensa. Ei se lomakohdekaan sadekautena välttämättä kovin kiva ole. Tai ilmaston lämmetessä monesta paratiisikohteesta saattaa tulla liiankin kuuma.
Tällä palstalla ollaan hyvin Helsinkikeskeisiä. Siksi moni sieltä päin oleva kuvittelee, että siellä oleva sää on koko maan sää.
Meillä on täällä Oulun alapuolella lunta ollut jatkuvasti muistaakseni joulukuun puolivälistä alkaen. Nyt sitä taitaa olla muutama kymmentä senttiä. Pakkasta on tällä viikolla ollut -1...-15 astetta. Ihan oikea talvi siis.
En tiedä, mutta olen kestänyt täällä jo vuosikymmeniä.
Ja hyvin menee.
Pakko kestää ku ei oo rahaa saati kielitaitoa mennä ulkomaille. Pitäs opiskella kieliä ja jotain uutta että vois lähteä ulkomaita kahtoon. En keksi kyllä mitä .
Nyt en kyllä jaksaisi talvea. Monta viikkoa lumisadetta, nollakeliä, välillä pakkasta, nyt taas nollakeliä ja sadetta eri muodoissaan, jäätä, lunta. Pimeää. Onneksi kolmen kuukauden päästä alkaa kevättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ollaan hyvin Helsinkikeskeisiä. Siksi moni sieltä päin oleva kuvittelee, että siellä oleva sää on koko maan sää.
Meillä on täällä Oulun alapuolella lunta ollut jatkuvasti muistaakseni joulukuun puolivälistä alkaen. Nyt sitä taitaa olla muutama kymmentä senttiä. Pakkasta on tällä viikolla ollut -1...-15 astetta. Ihan oikea talvi siis.
Minä asun Oulussa, ja täällä on lumi satanut ja sulanut nyt neljä kertaa. Eli kolmesti on ollut hirveä loskapaskakeli, ja sen jälkeen jäinen helvetti. Näin vaihdellut vesisateen kanssa lokakuusta lähtien. "Siisti" talvikeli kestänyt ehkä kolmisen viikkoa. Ja tosiaan päivän pituus noin neljä tuntia...
Mistä kaukaa kirjoittajat ovat tulleet Suomeen lomapaikanhakijoiksi? Kielitaito kannattaa opetella ensin ja muista puitteista valittaminen jättää sitten sinne kotimaahan.
Kyllä sen kestää, kun vetää pään täyteen säännölisesti. Nollaus auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kestämistä tässä on? Tykkään Suomesta. Vuodenaikojen täytyy vaihtua, olisi kamala asua jossain kuumassa ikuisen kesän maassa. Ja pimeys ei vaikuta minuun mitenkään.
Sama. Eniten taitavat kärsiä ne joihin pimeys ja sää vaikuttavat tavallista enemmän. Itse ajattelen että sää on se mikä se on, ei se siitä muuksi muutu.
Sekin vaikuttaa todella paljon, onko kavereita, ystäviä, läheisiä, ihmisiä keille voi puhua kaikesta mahdollisesta. Itselläni on todella rajoitetusti ihmisiä, jotka haluavat puhua asioista ja koulukiusaaminen johti siihen, että uusien tuttavuuksien hankkiminen on todella haastavaa.
Rakastan vaihtelua, täällä itä suomessa on ainakin tällä hetkellä ihana talvi!
Lappiin pääsee ihanaan tykkylumeen hiihtämään jos on varaa.
Mutta noin muutoin asun täällä mieluummin kuin jenkeissä säästämässä lasten collegeen ja yliopistoon tehden kolmea duunia..
Alapeukuttakaa rauhassa.