Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä

Kun järvet kiehuivat
10.01.2018 |

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

Kommentit (1052)

Vierailija
101/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kyllä tuon kuumuudeen erittäin hyvin, koska olin sillon vielä raskaana. Vaikka lämmöstä tykkään, niin sillon olin maailman onnellisin kun vähän viileni.

Sama, odotin esikoistani. Pahoinvointiviikot osuivat sinne heinäkuulle (rv 12 paikkeille). Toki loppuraskaus olisi ollut vielä tukalampaa. Minulla on tapana talvellakin kerätä 1,5kg viikossa nestettä raskausviikkoina 36-42 :D

Vierailija
102/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä, kun lähivesistöt uutisoitiin uimiskelvottomiksi. Silti kävin uimassa isommassa järvessä, mutta ei sekään enää edes viilentänyt. Suihkussa piti ravata yölläkin vilvottelemassa. +25 olisi ihanne lämpötila kesäksi eikä yhtään sen yli.

Tosin pari viime kesää on ollut aivan surkeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sitä kiveshikeä unohtaa?

Vierailija
104/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista muuta kuin joskus oli hiestovaa nukkua pari yötä. Siitä on jo vuosia. Mutta vuotta en muista. En kyllä mitään helleaaltoja saa mieleen. Suomessa oon ollut matkustamatta mihinkään ulkomaille kymmeniin vuosiin, kun ei ole varaa. Aika jännä että jos on ollut hellettä viikkoja putkeen niin en muista. Uimassakin oon käynyt tyyliin pari kertaa per kesä. Kai töissä oli sit niin kylmää että palelin illat kotona.

Vierailija
105/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kesä oli kyllä niin hanurista.Olin vielä ulkohommissa koko kesän...

Vierailija
106/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli hyvä vuosi säiden osalta. Kuuma kesä ja sitä seurannut mahtava runsasluminen talvi jopa ihan turussa asti. Lunta ja pakkasta riitti ihan maaliskuulle asti. Täydellistä!

Vierailija
107/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen että sinä kesänä innostuin vuosien tauon jälkeen uimaan. Jokivesikin oli lämmintä. Poljin pyörällä kotiin pyyhe ympärillä, oli tyyni ilta ja auringonlasku.

Vierailija
108/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin kipujen takia melkein liikuntakyvytön ja odotin leikkausta. Aika kului kotona maatessa.

Vierailija
109/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Pystyin joinain päivinä syömään ainoastaan jäätelöä. Yleensä kyllä tykkään kuumasta.

Vierailija
110/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain sen toukokuun, kun mittari näytti auringossa +50, alle vuosikas istui ulkona vesiämpärissä, vaikka puihin ei ollut tullut vielä kunnolla lehtiäkään. Muistan myös, että 2011 oli aika lämmin, koska olin viimeisilläni raskaana ja oli aika tuskaista.

Vierailija
111/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kesä nuoruudestani

Vierailija
112/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010 ja 2011 olivat ihania säävuosia: runsaslumiset ja suht kylmät talvet, aurinkoiset keväät, hellekesät ja lämpimät syksyt. 2013 oli myös aika lailla samanlainen, sitten alkoivat kummalliset säät. 2010 oli itselleni ihana kesä, viimeinen kesä kotipaikkakunnalla ja suunnittelin innoissani muuttoa pois :D Muistan kun +35 asteen helleputki päättyi ja ulkona oli jotain +28, ja se tuntui kylmälle! Olin tuolloin 19-vuotias, täytin lokakuun alussa 20 ja silloinkin vielä oli muistaakseni aika lämmintä.

Itse veikkaan että näihin paskoihin keleihin on vaikuttanut ilmastonmuutos jo vajaassa 10 vuodessa.

Vierailija
113/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin lomalla Joensuussa. Muistan myös Venäjän metsäpalojen savunkäryn, joka tyyninä öinä tunki sisälle. 

Vierailija
114/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun järvet kiehuivat kirjoitti:

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D

Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.

Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.

Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

En ymmärrä logiikkaasi. Olen ollut vajaassa 40 asteessa tropiikissa eikä tuntunut missään, mutta silti tuo Suomen kuiva kesä oli tappoa.

Vierailija
115/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, muistetaan. Pojalla oli syöpä (parantui siitä) mutta oli yhtä tuskaa, kun oli keskuslaskimokatetri tuossa rinnassa puoli vuotta, ja uimaan ei päässyt. Hiukset lähtivät, niin kaljua piti varoa, ettei päässyt palamaan, lääkkeet vielä moninkertaistivat palamisriskin. Asumme vielä vanhassa puutalossa ja makuuhuoneet yläkerrassa. Oikein kun peltikattoon räkitti se aurinko..mulla oli välillä alusvaatteet yön pakastimessa, oli ihana laittaa ne päälle aamulla, mutta eihän ne kauan pysyneet viileinä..

Vierailija
116/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin tuulettimen vieressä hikoillen.  Kovaluonteisimmatkin tyypit olivat uupuneen näköisiä.

Vierailija
117/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan koska vauva piti nukuttaa päiväunille, oli liian kuumaa ulkona ja sisällä.. ja päivän kestävälle kesäreissulle otettiin mukaan vain 2v koska autossa liian tukalaa vauvalle, joka jäi mummon hoitoon. Mutta on kesäisiä valokuvia siltä vuodelta!

Vierailija
118/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä, helleaalto alkoi Pirkanmaalla kun synnytin esikoispoikani 2. päivä heinäkuuta :)

Vierailija
119/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole 2014 jälkeen helteitä tai edes lämpöä nähty, tuskin nähään tänäkään vuonna :(

En ole uinut järvessä enkä hiihtänyt ladulla tuon vuoden jälkeen.

Vierailija
120/1052 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan vain sen toukokuun, kun mittari näytti auringossa +50, alle vuosikas istui ulkona vesiämpärissä, vaikka puihin ei ollut tullut vielä kunnolla lehtiäkään. Muistan myös, että 2011 oli aika lämmin, koska olin viimeisilläni raskaana ja oli aika tuskaista.

Samat muistot 2011 että oli todella hikistä olla vastasyntyneen kanssa. Mutta tuo että auringossa mittari näyttää +50... niin se on yhtä relevanttia kun että mittari näyttää 90 astetta jos tökkäät sen kuumaan kahviin. Se auringossa olleen mittarin tuijotus on ihan turhaa kun maaliskuussakin parvekkeella auringossa mittari voi näyttää vaikka 30 astetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän