Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä

Kun järvet kiehuivat
10.01.2018 |

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

Kommentit (1052)

Vierailija
81/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kyllä muistan. Me tehtiin remonttia sinä kesänä ja mä maalasin 60 m2 paneelikattoa siinä helteessä. Oli harvinaisen v....maista hommaa!

Kiittelin luojaani viisaudestani kun olin siirtänyt vanhan jääkaappimme ja pakastimemme autotalliin jossa toimi työmaan keittonurkkaus. Ensin nimittäin ajattelin että kaatikselle vaan vanhat kylmälaitteet mutta joku järki pisti säilömään ne remontin loppuun asti.

Siinä helteessä oli ihanaa saada jääkaapista kylmää juotavaa ja eväät säilyivät pilaantumatta. Olis ollut todella tuskaa jos olisi pitänyt kylmälaukun kanssa siellä yrittää tulla toimeen...

Yöt oli tuskaa varsinkin kun meidän väliaikaisasunnon ilmalämpöpumppu oli rikki...

Vierailija
82/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Tampereella se hauskuus päättyi isoon noroepidemiaan. 3-4 uimarantaa meni uintikieltoon.

Tämä hauskuus olikin vuoden 2014 helleputken jälkeen. +1000 ihmistä sai noroviruksen Tampereella.

Tuolla viruksella ja lämpötilalla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ku painettiin töissä, ku viimestä päivää

Vierailija
84/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, tuohon kesään liittyy yksi tapaus joka jäi jostain syystä erityisesti mieleen. Paikallinen Siwa ryöstettiin päivänä jolloin paikallinen kaikkien aikojen lämpöennätys oli mennyt kirkkaasti rikki. Ryöstäjällä oli pipo päässä. Siis ei mikään kommandopipo, vaan aivan tavallinen. Vaatetus ei muistaakseni oikein muutenkaan vastannut lämpötilaa, toisaalta kieltämättä jotenkin vaikea kuvitella jotain epätoivoista nistiä ryöstämässä lähikauppaa jotkut rantavetimet päällä... Muistan kun päivittelimme tätä yhdessä kavereiden kanssa. (Media julkaisi turvakamerakuvan, jos joku nyt ihmettelee, että mistä voi tietää mitä ryöstäjällä oli päällä.)

Vierailija
85/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvinkin. Olin vuodelevossa juhannuksesta asti. Olin raskaana ja oli ennenaikaisen synnytyksen vaara. Sain sentään olla kotona, mutta riittävän tukalaa sekin oli.

Vierailija
86/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun järvet kiehuivat kirjoitti:

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D

Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.

Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.

Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

Muistan!! Sen kesän jälkeen en ole uinut luonnon vesissä. Minulle veden pitää olla lempeän lämmintä. Kesää 2010 on iso ikävä.

Vierailija
87/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sitä hienoa aikaa, nyt on pelkkää paskaa säätä aina kesät talvet.

Vierailija
88/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Makasin sängyssä pikkuhousuissani ja pidin märkiä pyyhkeitä päälläni. Kävin kasteleemassa niitä aina uudestaan kun ne lämpeni ja kuivui hetkessä. Parvekkeen ovea ei voinut pitää auki kun sieltä tuli niin kuuma. Olin ihan läkähdyksissä ja kun lähdin hakemaan ruokaa, niin järkytyin siitä kuumuudesta mikä tuli ulko-ovella vastaan. Kävin hakemassa ruokaa kiinalaisesta ja muistan kuinka tuskallisen kuuma oli ravintolan sisällä ja ulkona vielä kuumempaa kun aurinko porotti täysillä.

Oli se tukalaa ja päätä särki, mutta silti se oli jollain tavalla myös ihanaa, ja mieluummin ottaisin sen kesän uudestaan kuin näitä kylmiä kesiä mitä nyt on ollut.

Vierailija
89/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että ilma tuoksui silloin usein samalta kuin edelliskesänä helteisessä Hong Kongissa.

Vierailija
90/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kesä oli todella ihana vaikka välillä meinasi läkähtyä. Sain paljon uusia ystäviä. Kävin yöuinnilla todella usein. Ihailin ukkosta. Jossain kohtaa vedet lähijärvestä olivat tosin uimakelvottomia sillä uimareita oli rannalla niin paljon että ranta saastui. Sitten makoilin tuulettimen alla. Iltaiset pyöräilyt kesän tuoksussa olivat ihania. Nykyään kesäisin jäätyy ja uidakaan ei siedä.

Vierailija
91/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vuoden 2013 kesän kun olin viimeisilläni raskaana ja oli niin saakrlin kuuma. Se oli hyvä kesä.

Vierailija
92/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen kesän erittäin hyvin. Olin keittiössä kesäduunissa jossa ei ilmastointi toiminut. Oli erittäin kuuma! :D

Vierailija
93/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan.

Espanja voitti maailmanmestaruuden jalkapallossa.

Vierailija
94/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä muistan, olin viimeisilläni raskaana ja uimakiellossa, mökillä vietin aikaa jalkoja uitellen!

Vierailija
95/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan nuo kesät. Niiden jälkeen jokainen kesä on ollut pettymys jo monta vuotta.

Sama täällä. Ihanaa oli.

Vierailija
96/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2014 juhannuksena oli kylmä ja satoi.

Vierailija
97/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno kesä, hieno vuosi. Nuoruuteni viimeinen vuosi ja viimeinen kesä, tai sillä tavalla olen sen kokenut. Olin 26 vuotias ja juuri tavannut uuden tytön. Talvella minusta tuli isä.

Vierailija
98/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hoitovapaalla nuorimman lapsen kanssa. Talo oli kuuma kuin sauna, meillä ei ollut mitään ilmalämpöpumppua viilennyksellä tms. ja talo keskellä peltoa niin ettei yhtään varjoa. Mutta nautittiin silti lämmöstä. Huvittavaa kyllä, olin jo talvella varannut meille lomamatkan Turkkiin heinäkuun loppuun ja siellä vasta kuuma olikin! No, olipa ensimmäinen ja viimeinen Turkin reissu ja vähän harmitti kun lämpöä oli kotonakin.

Vierailija
99/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ikävä kyllä, se kesä oli TUSKAA

Vierailija
100/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kyllä muistan. Odotin esikoista, laskettuaika heinäkuusda ja olo oli tuskainen! Olin turvoksissa, kun ilmapallo ja hikoilin tekemättä mitään. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä