Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Aloitin armeijassa tuolloin ja enimmäiset 4 viikkoa oli melkoista tuskaa, kun ulkona oli joka päivä +30 astetta ja kasarmilla oli hankala nukkua, koska sisätiloissa oli lämpötila samaa luokkaa öisinkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Olin suurimman osan kesästä sairaalassa. Elimistöni ei kestä helteitä :(
Menit sitten haaskaamaan resursseja? Kellän ei olisi ongelmia jos vain joisi tarpeeksi!
Eh? Miten (veden) juominen parantaa vaikka ms-taudin? Tai sydänsairauden? Ihme tolloja tällä palstalla. Kaikkien pitää palvoa Pyhää Hellettä (TM). -ohis
En muista, olin tuolloin 16v ja hilluin/ryyppäsin kyllä ulkona paljon. Ehkä vähän liikaakin, kun muisti kadonnut. Tältäkin vuodelta...
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Se oli lämpötilojen osalta paras juhannuksesta elokuun puoliväliin oleva jakso koskaan. Sitä ennen oli kylmää ja sateista, kuten myös sen jälkeen. Mutta tuo vajaan kahden kuukauden jakso oli ihanaa, aurinkoista hellettä. Tervetuloa koska vain sellainen sääjakso uudelleen, tällä kertaa siten, että katetaan kaikki kesäkuukaudet siihen mukaan, bonuksena vaikka toukokuu ja syyskuukin vielä. :)
Juu, tervetuloa vaan vaikka koko loppuelämän kestävä helle, kun juuri minä tykkään. Muista viis.
Kun järvet kiehuivat kirjoitti:
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Olikohan se juuri tuo kesä, kun ajattelimme, että lämpömittari Etelä-Karjalan mökillä oli rikki, kun se näytti joka päivä +33C. Mittari on kuistilla enimmäkseen varjossa. Sitten yhtenä iltana, kun tulin klo 22 aikaan uimasta, mittari näytti +29C. Se siis toimi!
Järven vesi oli reippaasti yli +20C.
Mitään hirveän tieteellisiä tutkimuksia tai lämpötilojen mittaamista desimaaleineen ei tehdä. Nautitaan vain kauniista ja lämpimästä säästä, oltiin me sitten kauopungissa töissä tai maalla lomalla. Kasveja pitää tietysti kastella helteellä enemmän, mutta sehän on vain kivaa. Ja viime kesän surkeista säistä huolimatta saatiin parvekkeelta aivan mainioita tomaatteja runsaasti. Ne jäivät pieniksi, osa kypsytettiin sisällä, mutta ihanan maukkaita olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan vain sen toukokuun, kun mittari näytti auringossa +50, alle vuosikas istui ulkona vesiämpärissä, vaikka puihin ei ollut tullut vielä kunnolla lehtiäkään. Muistan myös, että 2011 oli aika lämmin, koska olin viimeisilläni raskaana ja oli aika tuskaista.
Samat muistot 2011 että oli todella hikistä olla vastasyntyneen kanssa. Mutta tuo että auringossa mittari näyttää +50... niin se on yhtä relevanttia kun että mittari näyttää 90 astetta jos tökkäät sen kuumaan kahviin. Se auringossa olleen mittarin tuijotus on ihan turhaa kun maaliskuussakin parvekkeella auringossa mittari voi näyttää vaikka 30 astetta.
Miehen kanssa just muisteltiin, että joskus 2000-luvun vaihteessa oli todella lämmintä maaliskuun lopussa Turussa. Istuimme eteläpuolen parvekkeella kerrostalossa ja tpaidoissa ja sortseissa. Paikka oli aivan tuuleton. Siis maaliskuun ja huhtikuun vaihteessa.
Hei muistan saman! Oli oikeasti lämmin ja mulla oli joku toppi päällä tuolloin. Ihmiset katsoi kummissaan :D nykyään ei vois kuvitellakaan laittavansa toppia päälle kuin hyvällä tuurilla heinäkuussa
En muista 2010, mutta muistan 2014, koska olin ulkona töissä ja luulin pökertyväni vähän väliä.
En muista mutta tässä taannoin mietin, että tulipa oltua ennen aina kesäisin ilman sukkia, jota en ole tehnyt pariin vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
En muista mutta tässä taannoin mietin, että tulipa oltua ennen aina kesäisin ilman sukkia, jota en ole tehnyt pariin vuoteen.
Mun sukaton kausi kestää aina lokakuulle (huhtikuun lopusta). Ja kotona talvellakin ekaks sukat pois.
Muistan. Ihan tuskaa kun muutenkin kärsin liikahikoilusta. Ja sai pelätä koko ajan että koira saa lämpöhalvauksen. Sellanen +22 on ihan riittävä. Viime kesä oli juuri ihana.
Muistan. Olin 12 ja sairastin syöpää. Hoitojen takia rinnassani oli keskuslaskimokatetri, jonka kanssa ei saanut mennä uimaan. Oli todella paha mieli, kun mökillä ollessa sisarukset pääsivät uimaan ja leikkivät vedessä koko päivän ja itse istuin mökissä tuulettimen edessä, kun en muuten voinut itseäni viilentää. Sinä kesänä uimaan pääsemättömyys harmitti tuhannesti enemmän, kuin syöpä :D
Oli kiva olla viimeisillään raskaana tuolloin😱
Muistan. Sinä kesänä olin 17-vuotias ja ensimmäistä kertaa korviani myöten rakastunut ja sain jopa vastarakkauttakin. Oli kyllä ikimuistoinen kesä ja sitä onnea jatkui neljä vuotta siitä eteenpäinkin.
Muistan kun kävin silloin kylässä naapurin mummolla ja se valui tuolissaan läkähtyneenä kuin Salvador Dalin kellot. Olin kyllä itsekin ihan naatti.
Todellakin muistan.
Olimme Suomessa käymässä, tarkoituksena kokea sellainen vehmas, virkistävä pohjoismainen kesä, mutta ihan niin se ei mennyt. Olimme etukäteen varanneet myös kaupunkilomajakson, muutaman päivän Helsinkiä ja kesäyöelämää. Ydinkeskustan hotellillamme ei ollut lainkaan viilentävää ilmastointia! Luulin kuolevani sekä hapenpuutteeseen, että kuumuuteen.
Maalla oli ihan kivat uintikelit. Olihan se kyllä vähän erilainen Suomen-loma. 😀
Todellakin muistan!!! Olin viimeiselläni raskaana!!😥😥😰😰 monta viikkoa nukuin parvekkeen ovi ja ikkunat auki. Joka kerta kun menin kauppaan, halusin mennä pakastelaareihin vilvoittelemaan...🤣🤣
Mä muistan. Ei paljon autolla ajeletu vauvan kanssa kun ei ollut ilmastointia. Juoksin sinä kesänä tosi vähän kun oli aina niin kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Oli kiva olla viimeisillään raskaana tuolloin😱
Niin mäkin, ikää 41v ja painoa 140kg eikä tuntunut missään.
Hah, joku hellekkö täällä ollut. Aika on kullannut muistot.
Muistaks kun oltiin nuijamiehinä mustassasodassa?