Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä

Kun järvet kiehuivat
10.01.2018 |

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

Kommentit (1052)

Vierailija
301/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun järvet kiehuivat kirjoitti:

Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Heinäkuussa kotipaikkakunnallani oli ainakin yksi lyhyt sadekuuro, ja sen seurauksena ilma oli suorastaan tukahduttavaa... Muistan siis sen kesän aika hyvin. Ja muistan pitkään jatkunutta hellettä seuranneen ukkosmyrskyn, joka repi pihavaahterasta latvan.

Vierailija
302/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan polkeneeni tuolloin kesätöihin joka aamu ennen kuutta - jopa sortsit ja toppi olivat liikaa, toki se pyöräilykin sai hien virtaamaan.

Mietin tuota kesää aina, kun poljen taas aamukuudelta kesätöihin mutta on pakko pitää takkia, kun palelee. Tulisipa tänä kesänä edes lähes samat kelit kuin 2010 tai 2014!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jotenkin, olin 14-vuotias. Parhaiten kuitenkin muistan kesän 2009, keväällä mulla loppui ala-aste ja syksyllä alkoi yläaste. Kesäloman alun kruunasi luokkaretki Linnanmäelle, kaikilla oli aivan helvetin kivaa. Kesälomalla kävin paljon uimassa Kumpulan maauimalassa, oikeastaan melkeinpä joka päivä. Kävin viime äitienpäivänä ensimmäistä kertaa Kumpulassa vuosiin, ja samantien kun astuin sisään naisten pukuhuoneeseen ja sieltä siihen uima-allasalueelle, niin tuli siitä ominaistuoksusta mieleen kesä 2009.

Kesäkuussa 2014, 18-vuotiaana, aloin seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa.

Vierailija
304/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan :) Tyttöni oli silloin vauva ja käytännössä koko kesä kuljettiin pelkässä vaipassa.  Oltiin anoppilassa itä-Suomessa kun lämpömittari näytti +35... oli se päivä jolloin Joensuussa mitattiin ennätys, yli 37C. Yöllä tuli sitten Asta-myrsky. Huh mikä myräkkä. 

Muutenkin muistan nämä kuumat MM-kesät. 2006 Lordin voittaessa euroviisut oli kuumaa jo toukokuussa... kesäkuun alussa oli kuumaa, heinäkuussa oli kuumaa. Silloin taisi olla myös niitä Venäjän metsäpalon savuja, ainakin E-Suomessa. 

2014 oli myös ihanan kuuma kesä. Minä nautin näistä keleistä :) 

Vierailija
305/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sitä kiveshikeä unohtaa?

No ei!

Vierailija
306/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan oikein hyvin, olin nimittäin kesätöissä pienessä keittiössä, johon paitsoi aurinko koko päivän ja jossa ei ollut ilmastointia. Aamulla oli pakko kastella hiukset, pitää ne lakin alla märkinä koko päivän ja vilvoitella välillä kylmiössä, ettei taju lähtenyt.

Vierailija
307/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Oli todella mukava aloittaa armeijan harmaissa 12.07.2010. Focking hell. 

Vierailija
308/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun järvet kiehuivat kirjoitti:

Muistan, olin kesälomasijaisena, ja voi sitä työpaikkakiusaamisen määrää kaiken hikoilun keskellä. Unohtaa ei voi, eikä anteeksi antaa, mutta jotenkin on juttuun tultu sen jälkeenkin.

Vierailija
309/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Sinä kesänä oli vain kahden viikon kesäloma.

Vierailija
310/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helleputki päättyi ukkosmyrskyyn, joka sai hätänumeron ruuhkautumaan. Erään perheen äiti joutui jonottamaan hätänumeroon 20 minuuttia katsellen samalla salaman sytyttämän tulipalon yltymistä täyteen roihuun. Lapset sai onneksi pihalle.

No eipä tuo jonotus mitään merkannut, koska palolaitos ei ehtinyt paikalle kuin vasta aikojen päästä. Ajelivat pitkin maakuntaa hälytysten takia. Talo paloi kivijalkaan asti.

Tästä oli juttu aikakausilehdessä.

Vierailija
311/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Oliko silloin jotain erikoista? Joka kesä on ollut hieno, järvet sulana ja ei ollenkaan lunta.

Vierailija
312/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Joka päivä sai lukea juttuja puistonpenkeille hapertuneista vanhuksista, jotka niukin naukin pelastuivat nirvanalta. Lapset oli vaarassa hukkua täpötäysillä uimarannoilla ja koiria pelastettii kiehuvan kuumista tunkkaisista autoista kauppahallien parkkipaikoilla. Mitään ei voinut tehdä, kun koko ajan oli hiki ja tunkkainen ilma. Hyi helvetti, onneks ei enää koskaan!

Sanon sen mitä aina, että kylmää pääsee karkuun, kuumaa ei. Siksi viileä parempi.

Vierailija
313/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin muistan, olin raskaana silloin, la lokakuussa :D

Vierailija
314/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan. Oli aivan kammottavaa kun yöllä ei pystynyt nukkumaan kuumuuden takia. Rupesi jo terveys ja työturvallisuus (ajoin päivittäin autoa) vaarantumaan.

Vierailija
315/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan.  Olin ottanut eron ja muuttanut toiseen kaupunkiin tuolloin 1v 6kk pojan kanssa. Onneksi saatiin muutto pois alta ennenkuin helleaalto iski! 

Poika lähinnä istuskeli nakupellenä pienessä puhallettavassa altaassa parvekkeella päässä lippis jossa  niskasuoja ja  silmillä aurinkolasit, itse olin vetänyt tuolin ainoaan varjoisaan nurkkaan ja kykötin  siellä bikinit päällä.  Mieluiten olisin ollut alasti  mutta piti armahtaa naapureita :D

Laitoin päivittäin jääkaappiin täyden kannun  vettä  kylmenemään ja aloin myös juoda ensimmäistä kertaa teini-iän jälkeen kahvia maidolla, oli liian kuuma mustaan kahviin!.  Sitten keksin energiajuomat  ja jestas että menikin  Batteryä!  Poika söi  terttukaupalla banaaneja  kun ei lämmin ruoka maistunut. Ei maistunut minullekaan.  Hedelmillä mentiin.  

Ulos ei tehnyt mieli mennä, mutta pakkohan se välillä oli. Tuntui että semmoiset ohuet varvassandaalit, joita silloin käytin sulavat kiinni jalkoihin.  Aurinkolasitkin hiostivat inhottavasti. Poika ulkoili vaipassa ja t-paidassa, entisestä innokkaasta kävelijästä tuli rattaissa retkottava lötkö.  Öisinkin oli kuuma , ilma ei liikkunut yhtään.  

Vierailija
316/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan ja itse olen meteorologi ilmatieteen laitoksella

Vierailija
317/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun talossa on ilmastointi niin ei helle haittaa.

Aivan upeaahan tuo oli, kun olisikin aina tuollaista.

Ensi kesän helteistä vinkujille: ne ilmalämpöpumput kannattaa hankkia NYT.

Jos se helle on niin hieno asia niin mitä sinä sillä ilmalämpöpumpulla teet?

Vierailija
318/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pihalla mitään auta.

Eikä tarvitsekaan. Varjossa istuen joku 30 astetta ei ole yhtään paha.

Ja jos tulee siinä kuitenkin kuuma niin menee sisälle viileään hetkeksi. Mökillä voi pulahtaa järveen.

30 astetta istuessa on ihmiselle aivan liian kuuma. Ihmisen ei ikinä pitäisi hikoilla kun hän istuu. 

Vierailija
319/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pihalla mitään auta.

Eikä tarvitsekaan. Varjossa istuen joku 30 astetta ei ole yhtään paha.

Ja jos tulee siinä kuitenkin kuuma niin menee sisälle viileään hetkeksi. Mökillä voi pulahtaa järveen.

Niin eli mitä järkeä kesässä jos ei voi olla ulkona.

Illalla aina viilenee. Siksi esim. Välimerenmaissa ihmiset ovat päivät sisällä (ja viettävät siestaa) ja illat ulkona myöhään. Täällä onneksi on kesällä iltaisinkin valoisaa, koska talviaikaan valoa ei juuri ole.

Mitä helkutin järkeä tuossa on? Päivällä ollaan töissä. Yöllä nukutaan. Koska siellä ulkona voi sitten olla kun iltapäivällä on liian kuuma?

Vierailija
320/1052 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun  mies oli sillo töissä raksalla ja ukkoja tipahteli kuumuudesta, ois kuulemma ottanut loparit jos olis ollu jotain muuta duunia tiedossa! Mä odotin esikoista ja menin usein alakerran baariin, missä kaveri oli töissä juomaan limsaa ja rupattelemaan kaverin kanssa, siellä oli viileämpää ku meidän kämpässä vitoskerroksessa. Mulla paloi selkä vaikka en ollu ikinä ennen  palanut ja sitte punotus ku lähti, olin ruskea ku jostain etelänlomalta tullu :D Tyttö synty sitte  heinäkuussa  ja  nukuttiin koko perhe partsilla ku oli niin helvetin kuuma , me peittojen ja tyynyjen päällä lattialla ja tyttö vaunuissaan.