Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Voi, muistan! Poikani pelasi silloin aktiivisesti futista ja kesän peleissä pojat viilentäytyivät kentän laidalle toimitetun vesisaavin avulla.
Minä muistan!!!
Muistan hellekesän siksi, että olin juuri kirjoittanut ylioppilaaksi ja saanut ensimmäisen kesätyöni. Muuten kiva, mutta kesätyö sattui olemaan Joensuun kaupungin puistojen hoitoa eli oli liiankin lämmintä haravointiin jne. Onneksi saimme pidemmät tauot lämmön vuoksi.
Ainoa sadepäivä heinäkuussa oli muistaakseni Ilosaarirockin jälkeinen maanantai. Tämän muistan puolestaan siksi, että keräsimme roskia ympäri keskustaa ja litimärkä pizzalaatikko painoi todella paljon kadulta noukkiessa.
Tässä pitää vielä tietää, että asuin Liperissä ja siellä oli nämä lämpöennätyksen tapaiset. Menin töiden jälkeen joka päivä uimaan ja vesi oli ihanan lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Ostin uuden asunnon ja kesällä kävi ilmi että asuntoon on mahdotonta saada minkäänlaista läpivetoa. Parveke ja ikkuna olivat auki öisin mutta ilma ei liikkunut. Lisämakuna ulkona huutavat ihmiset pitkien puistoiltojen jälkeen ja vuvuzelaa soittavat jalkapallofanit viereisellä terassilla. Pinna oli kireällä ja hikeä riitti. Siitä lähtien olen viettänyt heinäkuut ystävien mökeillä
Sama. Läpivetoa ei saa tähän asuntoon mitenkään. Kaikki ikkunat ihanasti lounaan puolelle. Käytössä oli useampi tuuletin ja lakanatkin pakkasessa. Yöllä oli pidettävä kaikki räppänät auki, jolloin humalaisten ölinä raikui aamuyölle. Plussana vielä röökin tuoksu, sekä naapurin myöhäisten grillailujen rasvakäryt. Mielessä kävi jo mennä pariksi yöksi ilmastoituun hotelliin, että saisi edes pari yötä kunnolla nukutuksi. Tuon kesän jälkeen olen pelännyt samanlaisen helleputken toistumista. Onneksi ei vielä ole vastaavaa ainakaan täällä päin ollut. Toivottavasti ei tulekaan.
Se oli kaiken kaikkiaan sellainen kesä jota en haluaisi muistaa. Muutenkin ei mieliala tuollon ollut mistään parhaasta päästä ja piti vielä olla semmoisien tukalien helteiden kesä. Paljon parempi oli olla vain sisällä tuulettimen ääressä, ja kyllä siitä syksyllä arkeen palatessa sai kuulla vittuilua muilta "sisällä on oltu kun sitä ollaan noin valkoisena" -.-
En oikein muista. Olin yötöissä sinä kesänä ja varmaan meni päivät nukkuessa. Asuin sen kesän vanhempien luona ja siellä pöhisi niin tehokas ilmalämpöpumppu, ettei sen ansiosta tiennyt mitään, vaikka ulkona olisi paahtava ilma.
Muutenkin olin vielä niin teini, että silloin kun en nukkunut tai ollut töissä, aika meni varmaan hyvin pitkälti tietokoneella tai telkkarin ääressä.
Tänä kesänä oon pyrkinyt ottamaan ilon irti näistä muutamista hellepäivistä ja ulkoillut mahdollisimman paljon. Onneksi myös vapaapäiville on sattunut lämmintä.
Kesä 2010 on ollut yksi elämäni parhaista kesistä. Ihan OK olivat myös 2011, 2014, 2003 ja 2006.
Kesällä 2010 nautin elämästä täysillä. Yleensä olen kovin viluinen, mutta tuolloin kävin joka päivä uimassa. Muistan, kun voimakas lämpö iski pyöräillessä "aaltoina". Muutin tuolloin, ja se oli kyllä aika rankka duuni.
Siitä huolimatta olen joka vuosi odotellut vastaavaa kesää, jota muuten edelsi kunnon pakkastalvi, kuten nytkin.
Olisikohan nyt sellaisen kesän aika!!!
Minä muistan. Vietin tuntikausia päivittäin kauppojen kylmäosastoilla, koska muualla ei kestänyt olla. Se kesä oli ihan hanurista.
Taisi olla se vuosi, kun Venäjän metsäpalosavut leijuivat Suomeen ja tekivät olosta entistäkin tukalampaa.
Muistan. Mun hullu eksä pakotti maauimalaan ja selkä paloi niin, että edelleenkin oireilee toisinaan. Vei siis vieraaseen kaupunkiin ja mun rahat ja puhelin oli hänen autossaan. Olin silloin nuori, epävarma ja hieman ylipainoinen. Varmaan nautti kun pystyi "pakottamaan" julkisesti vähiin vaatteisiin kuumuuden avulla.
Pidin huolen nesteytyksestä, en muista koko kesästä mitään 😂
Muistan, oli kyllä todella mukavaa raivata metsää +35 asteessa, piti minuutin välein pyyhkiä hiet naamalta ja silmistä kun ei meinannut nähdä eteensä enää. Ja juotavaa meni varmaan 5l about 5 tunnissa.
Joo, muistan. Olin yhdet opinnot lopettanut ja vapaalla. Jotenkin siihen aikaan tollanen lämpö tuntu vaan mukavalta. Saatoin käydä jopa juoksemassa 25 + -keleillä. Nykyään alkaa tuskanen olo jo 20 + -asteilla.
Muistan että lämpöön tottui hetkessä. +32 astetta ei tuntunut juoksulenkillä oikein miltään, kun juoksuvauhdin piti reippaana. Silloin ilmavirta jäähdyttää kivasti.
Pitää muistaa, että yleensä arvokisat juostaan vielä lämpimämmässä ja paljon kosteammassa ilmassa.
Muistan! Minä jäin vauvan kanssa kotiin kun lähti vanhemman lapsen kanssa etelänmatkalle. Tällainen järjestely siis koska ei haluttu viedä vauvaa vielä liian kuumaan. No, vauvan kanssa kärvisteltiin täällä +37 asteessa, ja lomakohteessa +25 :D
Siis mies lähti lapsen kanssa/298.
Vierailija kirjoitti:
Kesä 2010 on ollut yksi elämäni parhaista kesistä. Ihan OK olivat myös 2011, 2014, 2003 ja 2006.
Kesällä 2010 nautin elämästä täysillä. Yleensä olen kovin viluinen, mutta tuolloin kävin joka päivä uimassa. Muistan, kun voimakas lämpö iski pyöräillessä "aaltoina". Muutin tuolloin, ja se oli kyllä aika rankka duuni.
Siitä huolimatta olen joka vuosi odotellut vastaavaa kesää, jota muuten edelsi kunnon pakkastalvi, kuten nytkin.
Olisikohan nyt sellaisen kesän aika!!!
Olisipa! Olen taas tähdännyt lomani heinä-elokuun vaihteeseen hellettä silmälläpitäen.
Sain uuden työn johon oli 45min ajomatka. Ilmastoimaton autoni oli kuin sauna kun ajoin kotiin. Pyysin vkon palkattoman loman josta ilkea pomo muistutteli vuosia jälkeempäin. Kummasti kesäsijaiset saivat kuitenkin lomia. Onneksi on entinen työpaikka.
Oli ihan hirveää! Istuin vesisaavissa ja itkin.
Muistan oikein hyvin, esikoinen syntyi 06/10 ja muistan mitä tuskaa oli olla vastasyntyneen kanssa niillä helteillä.
Muistan. Ostin uuden asunnon ja kesällä kävi ilmi että asuntoon on mahdotonta saada minkäänlaista läpivetoa. Parveke ja ikkuna olivat auki öisin mutta ilma ei liikkunut. Lisämakuna ulkona huutavat ihmiset pitkien puistoiltojen jälkeen ja vuvuzelaa soittavat jalkapallofanit viereisellä terassilla. Pinna oli kireällä ja hikeä riitti. Siitä lähtien olen viettänyt heinäkuut ystävien mökeillä