Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Kommentit (672)
Muistan! Olin kaksvitonen yliopisto-opiskelija, parivuotiaan lapsen äiti, asuin Myyrmäessä Vantaalla ja kävin juurikin alkuvuodesta -99 joka päivä ma-pe eräällä kokopäiväisellä kurssilla Viikissä Helsingissä. Kuljin Myrtsistä Ilmalaan junalla ja Ilmalan seisakkeelta vaihdoin Viikkiin vievään bussiin, ja kotiin päin tullessa toisin päin. Ja tämä "toisin päin" oli tuolloin pakkastammikuussa se ongelma: monena päivänä kävi niin, että kun neljän jälkeen iltapäivällä hytisin michelinvaatetettuna Ilmalan seisakkeella (missä ei ollut sisätiloja) odottamassa junaa, niin yhä uudestaan tuli kuulutus, että "ei tietoa milloin seuraava juna Vantaankoskelle tulee". Silloin meinasi kyllä päästä itku, koska oli niin saamarin kylmä ja toisaalta koska minun olisi pitänyt ehtiä hakemaan lapsi ajoissa hoidosta. Mies ajoi oman työnsä takia pystynyt hakemaan lasta.
On Pokassa pitelemistä, kun Turussa on 120.
Muistan minäkin! Olin loppiaisena -99 Pyhällä laskettelemassa,pakkanen nousi lähelle -40°...
Mökissä oli lämmintä.
En mitenkään erityisesti muista. Olen elänyt niin monta kovan pakkasen talvea, että ei sieltä muisti mieleen, miten kova pakkanen kulloinkin. Noin vuonna 2004 tai 2005 oli 2 viikkoa Suomessa todella kovat pakkaset. Muistan, kun menin palaveriin, ja oli pakko käydä välillä ajamassa autolla lenkki, ettei auto ehdi hyytyä pihaan. Kotona vesihana tippui koko ajan, ettei vesiputki pääsisi jäätymään. Heräsin aamuisin klo 4 laittamaan auton lämpiämään, että pääsen lähtemään työpaikkaa kohti klo 7. Oli niin kylmä, ettei ajastinkaan liikkunut, joten ei saanut säädettyä lämmitystä alkamaan ajastimella.
Vierailija kirjoitti:
Mä en muista todellakaan yhtään, vaikka olen ollut 12-vuotias ja asunut Keski-Suomessa. Tammikuun lopulla vuonna 99 olin synttäreillä ja sinä päivänä oli ihan normaali talvikeli. Ja mikään muukaan muisto tuolta ajankohdalta ei tuo mieleen pakkasia.
Keski-Suomessa Jyväskylän Keljossa oli 28.1.1999 kovimmillaan pakasta 29 C. Itse muista hämärästi, että uutisissa olisi kerrottu Lapin pakkasista.
https://suja.kapsi.fi/fmi-tilastot.php?paiva=28&kuukausi=01&vuosi=1999
Ladasta vaihtui valot 15 minuutin viiveellä. Isä jäätyi äidin selkään ja mummo saatiin sulamaan vasta keväällä.
Viime vuosikymmenellä oli pakkastalvia ihan etelässäkin. Uudella maalla alkoi eräänäkin talvena pakkasjakso joulukuun puolivälin tienoilla ja kesti pitkälle helmikuuhun asti. Kertaakaan ei käyty plussan puolella.
Muistan! Asuin silloin etelä-Amerikassa, missä oli lämmintä yli 30 C-astetta. Eivät uskoneet, kun kerroin kotimaani pakkasista :)
Muistan, Oltiin viikko Rovaniemellä Arctic Tunturirallissa ajamassa Etelä-Pohjanmaalta. Koko viikko oli yli 35 pakkasta.Rallin harjoitustusten aikana Kemijärvelläkin oli -45 pakkasta, uusi autokin tuntui aika kankealta. Välillä piti pysähtyä kun kytkinpoljin ei enää liikkunut. Rallin aikana lauantaina lämpötila lauhtui -30 asteesta muutaman asteen pakkaseen. Perjantaina ei ajettu kuin pari lyhyttä kaupunki ek:ta.
Muistan.. auton istuin oli kun jääkuution päällä olisi istunut. Ja kova ku ikivi. Kaikki oli jähmeää, sisälle piti juosta kiireesti.. autossa toimi vaan 2 ja 4 vaihde ja autoa piti tyhjäkäyttää pyoli h ennekuin pystyi lähteä liikkeelle.. sormet ja varpaat jäätyi lyhyellä matkalla vaikka kuin oli päällä.. ja lapsi oli silloin vajaa 2v..
Tuo -54,4 on jo aika kova. :O
Miettikääs: Jos silloin sää lauhtuu 14 astetta, vielä on -40,4!
Sairaan kylmä kirjoitti:
Tuo -54,4 on jo aika kova. :O
Miettikääs: Jos silloin sää lauhtuu 14 astetta, vielä on -40,4!
Ja vielä toisen kerran 14 astetta, vielä on -26,4 astetta.
Ja vielä kolmannenkin kerran 14 astetta, vielä on -12,4 astetta.
Muistanpa hyvinkin, oltiin tuolloin perheen kanssa Teneriffalla. Uima-altaalla joku kertoi sitten tuon uutisen ja eipä sillä hetkellä tehnyt mieli palata Suomeen ollenkaan. No, pitihän sitä tietysti tulla ja ihme kyllä, auto ei hiiskahtanutkaan oltuaan pari viikkoa lentoparkissa...
Enpä muista.
Sen sijaan vuoden 1984/-85 pakkastalven muistan !
Se se vasta oli talvien talvi. Kovempi tilastojen mukaan kuin Talvisodan talvi.
Olin armeijassa tuolloin. 1984/-85.
Silloin ei velli- eikä verihousut olisi pärjänneetkään.
Minä muista, vaikka olinkin silloin Etelä-Suomessa. Uutisissa hehkutettiin.
Muistan ja olen muistellut sitä siitä asti joka päivä tähän päivään asti.
Asuin myös Rovaniemellä, 1 ½ kilometrin koulumatka käveltiin. En muista erityisen kylmänä kuitenkaan.
Olin 9. luokalla ja lähdin kävelemään kouluun ilman pipoa, koska pipot ei todellakaan olleet muotia silloin. Äiti ajoi autolla perään ja toi minulle lisää vaatetta. 😄
Tulisipa joskus koko Suomeen tällaiset pakkaset niin se olisi hyvä luonnon desinfiointi. Kuolisi kaikki tänne kuulumattomat lajit pois.
Mä en muista todellakaan yhtään, vaikka olen ollut 12-vuotias ja asunut Keski-Suomessa. Tammikuun lopulla vuonna 99 olin synttäreillä ja sinä päivänä oli ihan normaali talvikeli. Ja mikään muukaan muisto tuolta ajankohdalta ei tuo mieleen pakkasia.