Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O

Oikeasti kylmää
10.01.2018 |

28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)

Kommentit (672)

Vierailija
201/672 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun Euroopassa oli kerran pakkasaalto vuonna 1987.

Asuin Lähi-idässä ja muistelen että tästä pakkasaallosta tuli tv-uutisissakin. Katsoimme uutisia työpaikalla sen takia, että Lähi-idässä tietty lumi ja pakkanen ovat uutiskynnyksen ylittäviä ilmiöitä.

Uutisissa näytettiin nimittäin joka maasta jotain kuvaa, Ranskassa ja muualla Keski-Euroopassa oli hätätila, oli tullut ruumiitakin. Pakkasasteet eivät olleet mitenkään merkittäviä, ehkä jotain -15 ja silleen.

Vihdoin tuli sitten Suomesta kuvaa, ja ruutuun pamahti asteet siinä 50 tuntumassa. Kuvassa näkyin nätti jouluisen luminen maisema, ihan rauhallista, ei mitään paniikkia kuten etelämpänä.

Mua vaan nauratti, mutta työkaverit olivat aivan kauhuissaan, eivät millään uskoneet että mun sukulaiset ovat enää elossakaan :)

Jotkut Lontoon tuttuni ovat myös myöhemmin muistelleet tätä pakaksaaltoa kauhulla, heilläkin oli jopa -10 astetta :D

Vierailija
202/672 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin silloin Floridassa lomalla ja ihmettelin lämpöeroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/672 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin muistan. Se oli hienoa aikaa, kun koiraa kusettaessa kusi jäätyi kaarelle.

Vierailija
204/672 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin kolmannella luokalla. Kävelin kouluun, karvareunus haalarin hupussa suojasi kasvoja, mutta ripset jäätyi silti. Ei ollut pakko mennä kouluun, mutta halusin. Äitin auto ei käynnistynyt moneen päivään ja takkaa lämmitettiin normaalia enemmän.

Vierailija
205/672 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 1867 oli pakkasta 89 astetta. Se oli kylmää. Järvet jäätyivät pohjia myöten.

Vierailija
206/672 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kylmää kirjoitti:

28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5°C.

28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4°C.

Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin.

Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)

vain virallinen pitää, ei puumalan kuumat kohdatkaan päteneet

Vierailija
207/672 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kouluun piti mennä äiti ei antanut jäädä kotiin.  Otin sitten polkupyörän tavalliseen tapaan alleni ja poljin 4 km koulumatkan joka tuntui olevan elämäni pisimpiä.  Muistan ihmetelleeni, että pyörä liikkui yllättävän nihkeästi ja puolimatkassa aloin jo pohtia, ehkä sittenkin olisi pitäny mennä sillä äidin ehdottamalla bussilla, mutta järki ei teini-iässä riittäny vanhempien ohjeita aina noudattamaan. :D Osa kavereista katsoi koululla minua kuin hullua, kun taisin olla harvoja pyörällä kouluun tulleita.  Matkalla oli digitaalinen lämpömittari, jonka näyttämä lukema on syöpynyt mieleeni -45,6. 

Vierailija
208/672 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkaslapsi kirjoitti:

Muistan, kouluun piti mennä äiti ei antanut jäädä kotiin.  Otin sitten polkupyörän tavalliseen tapaan alleni ja poljin 4 km koulumatkan joka tuntui olevan elämäni pisimpiä.  Muistan ihmetelleeni, että pyörä liikkui yllättävän nihkeästi ja puolimatkassa aloin jo pohtia, ehkä sittenkin olisi pitäny mennä sillä äidin ehdottamalla bussilla, mutta järki ei teini-iässä riittäny vanhempien ohjeita aina noudattamaan. :D Osa kavereista katsoi koululla minua kuin hullua, kun taisin olla harvoja pyörällä kouluun tulleita.  Matkalla oli digitaalinen lämpömittari, jonka näyttämä lukema on syöpynyt mieleeni -45,6. 

WOW!!!! Talvisotameininkiä!!! Varmasti pyörä on ollut kankea noin kylmässä, koska laakerien ja ketjujen vaseliini jähmettyy ja kosteus jäätyy. Pyörä ei lämpene ja notkistu niin kuin auton moottori ja vaihdelaatikko.

Vierailija
209/672 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Etelä-Suomessa ja alkuvuodesta 1999 olin lukion vikalla. Ajelin kouluun vuoden 1977 Fiatilla, jossa oli kyllä öisin lohkolämmitin käytössä, mutta koulussa piti jättää aina kylmälle parkkikselle. Aina se lähti käyntiin, vaikka seisoi jotain 6-7 tuntia 20 asteen pakkasissa. Naureskelin aina luokan pojille, joiden pösöt ja muut autot hyytyivät sinne.

Vierailija
210/672 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Kuusamossa oli -40 ja tulin joulunviettoon Englannista, jossa olin vaihto-oppilasvuotta viettämässä. Lämpötilaero oli siis nelisenkymmentä astetta, oli pienoinen shokki kun astuin lentokoneesta ulos eikä farkkujen alla ollut mitään pitkiä alusvaatteita :D 

Olin aikaisemmin lupautunut taluttamaan perheen koiraa lomallani (berninpaimenkoira), ja talutinkin urhoollisesti pitkiäkin lenkkejä. Useita kerroksia vaan vaatteita päälle ja hyvin tarkeni (tai no, tarkeni ja tarkeni). Koira ei ollut moksiskaan :D 

Vierailija
211/672 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jäänyt sen kummemmin mieleen. Kylmimpänä talvena muistan 1987, jolloin oli Etelä-Suomessakin melkoisen kylmää.

Vierailija
212/672 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli noin - 40 c ja se on alhaisin lämpötila, jonka olen kokenut.

Vierailija
213/672 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä silloin kouluun :) Ei se pahakaan kun ei tuullut.

Vierailija
214/672 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä silloin kouluun :) Ei se pahakaan kun ei tuullut.

Vierailija
215/672 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hämärästi, koska olin tuolloin 12 -vuotias ja asuin Kittilän kunnassa. Kouluun tosiaan mentiin, taisin jopa kävellä kun koulumatka oli n. 0,5 km. Mittari näytti -52. Meidän omakotitalon putket jäätyi ja yöllä heräsin, kun äiti toi mulle toisen peiton päälle.

Vierailija
216/672 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Olin vaihtamassa työpaikkaa, joten vietin edellisen työpaikan viimeisen viikon pitäen pois vuosilomani. Siihen aikaan sitä sanottiin kesälomaksi. :) Pakkasta oli meillä -38. Auton renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Kaupassa piti käydä nopsaan. 

Vierailija
217/672 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin 22. linkin mukaan 28.2.1999 Sallassa oli vain -2.7 astetta ja lunta pyrytti.

Vierailija
218/672 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa pakkaskesät 1866-1868, kun 8% väestöstä kuoli nälkään?

Aloituksesta 0/5.

Vierailija
219/672 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti pelkään että tämä kyseinen talvi on syy sille etten ole raskautunut. muistan silloin kun oli ollut useita hyvin leutoja talveja (itse asiassa 93-98) Etelä-Suomessa eikä enää edes kunnon lämpimiä vaatteita löytynyt kaapista silloin kuin lämpötila laski -40:een, ei villaisia alusvaatteita eikä toppahousuja kun kerran en laskettelua tms enää ollut harrastanut. En vaan tajunnut varautua ja sitten kun tämä kylmä tuli niin muistan kuinka olin ihan jäässä ja tuntui alavatsakipua (luulen että tuli jonkinlainen tulehdus joka vaurioitti munatorvet). Joten olkaapa varuillanne jos tulee kovia pakkasia!!

Vierailija
220/672 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli51.5miinus kirjoitti:

Oikeasti kylmää kirjoitti:

28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5°C.

28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4°C.

Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin.

Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)

vain virallinen pitää, ei puumalan kuumat kohdatkaan päteneet

Naruskan mittari ei ollut silloin virallinenmittauspaikka, joten ei tilastoissa.  Olin silloin moottorikelkalla lähellä Nuortitunturia , siellä tutkimusaseman virallisessa mittarissa, joka ei myöskään ole virallinen mittauspaikka, oli samoja lukemia kuin Naruskalla.  Oli muuten kovapaikka saada moottorikelkan tela pyörimään, vaikka se oli haudattu syvälle lumeen yöksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan