Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Kommentit (671)
Muistan. Olin yläasteella. Kouluun oli pakko mennä. Vain järvikyläläiset sai jäähä kotia, vissiin koska bussit ei voinu kulkea/riski että jää matkalle tai jotaki semmosta. Isä lähti käymään kaupassa; autosta tippu renkaita valssilta koska olivat kulmikkaat jne :).
Kaikki kävi minusta aika normaalisti töissä ja kaupassa, koulussa ym. Kestiköhän tuo pakkasjakso jonku viikon ajan...
Oikeasti kylmää kirjoitti:
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5°C.
28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4°C.Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin.
Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Nii ni mitä
Synnyin vasta puolisen vuotta myöhemmin. Ikävä kyllä en muista
Tuon kylmyyden oikein tuntee kun tuota muisteleekin. Itse asustellut täällä Pohjanmaan rannikolla ja kyllä meillä mittarit näytti jos ei tuota 50 astetta, mutta lähemmäs 40 hipoi täälläkin ainakin muistaakseni.
Olin 15-vuotias tuolloin eli yläasteikäinen ja puhuttiin pakkasrajasta, että onko pakko mennä kouluun, että saisi jäädä kotiin sitten kun on tarpeeksi kylmä. Koulua käytiin kuitenkin normaalisti niin en muista mitä se raja sitten oli ja alittiko tuota sallittua lukemaa.
Muistan koska menin inttiin 1/99. Silti kaikki ikäluokat väittää että kylmin talvi oli heidän vuorollaan
Vierailija kirjoitti:
Gauheata, jos ilmasto tosiaan lämpiää 2 astetta emmekä enää ikinä pääse -54 asteen lämpötiloihin vaan joudumme tyytymään -52 asteeseen. Miten luontokin selviää tuosta katastrofista?
Mutta aatelkaas oikeasti, että on varmasti olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat ilmastonmuutoksesta näin yksioikoisesti - pari astetta vähemmän pakkasta tai pari astettä enemmän hellettä - ja that¨'s it, mikä siinä on niin gauheaa? Eli se ymmärrys kokonaisuuksista on surkeaa.
Tällaisten hmmm... ajattelemattomien ihmisten lääkkeet ongelmiin:
inflaatio - no painetaan lisää rahaa, mitä ihmettä tuossa nyt on?
ruokapula - no syökää täytekakkua, mitä ihmettä tuossa nyt on?
köyhyys - no laittakaa joka kuukausi 500 euroa säästöön, mitä ihmettä tuossa nyt on? jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gauheata, jos ilmasto tosiaan lämpiää 2 astetta emmekä enää ikinä pääse -54 asteen lämpötiloihin vaan joudumme tyytymään -52 asteeseen. Miten luontokin selviää tuosta katastrofista?
Mutta aatelkaas oikeasti, että on varmasti olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat ilmastonmuutoksesta näin yksioikoisesti - pari astetta vähemmän pakkasta tai pari astettä enemmän hellettä - ja that¨'s it, mikä siinä on niin gauheaa? Eli se ymmärrys kokonaisuuksista on surkeaa.
Tällaisten hmmm... ajattelemattomien ihmisten lääkkeet ongelmiin:
inflaatio - no painetaan lisää rahaa, mitä ihmettä tuossa nyt on?
ruokapula - no syökää täytekakkua, mitä ihmettä tuossa nyt on?
köyhyys - no laittakaa joka kuukausi 500 euroa säästöön, mitä ihmettä tuossa nyt on? jne jne
Energia - no otetaan sähkö pistorasiasta. Raha - no otetaan taikaseinästä.
En muista ikinä millainen talvi on milloinkin ollut. Sen tiedän, että joskus on Helsingissäkin ollut alle -30 astetta. Eipä se palele, kun on kunnolla päällä. Enemmän palelee Hgin keskustassa, kun tuulee kylmästi, vaikkei pakkasasteita olisikaan.
Oulussa oli myös aika kylmä, vanhemmat eivät päästäneet kävellen kouluun.
Muistan! auto oli töissä lämppärissä, mutta silti piti käydä käyttämässä ettei jäätyisi. Työmatkani oli lapissa 60km, välillä piti jäädä tienvarteen tyhjäkäyttämään autoa kun se meinasi jäätyä. Sitten kun pakkanen laski -20 asteeseen tuntui lauhalta!
Ulkoilija kirjoitti:
Etelän ihmisenä olisi kiva kokea miltä noin kylmä oikeasti tuntuu verrattuna 30 asteen pakkaseen. Reilussa -30 asteessa voi vielä ulkoilla, kunhan kiinnittää huomiota sormien lämpimänä pysymiseen (kunnon hanskat ja villaa alla) ja pysyy pois järvien seliltä ja isoilta pelloilta, koska niissä voi tuulla.
Ei se pohjoisen tyynessä ja kuivassa kelissa tunnu sen kauheammalta kuin etelärannikon viimassa 30 astetta. Olen kokeillut kumpaakin. Kolmantena päivänä 50-asteiseen pakkaseen alkoi jo tottua. No, ei sitä sentään kovin monta päivää ollut. Pystykorvaisilla koirilla ei vielä tuntunut olevan kylmä vaan hyvin viihtyivät ulkona.
Kaikilla ei lämmintä tallia kirjoitti:
Miten ihmiset oikeasti pärjäsivät silloin autojensa kanssa?
Huonosti. Pitemmillä matkoilla joillakin oli kasa puita peräkontissa, että sai tulet jos auto hyytyi välille. Vähän oli autoja liikkeellä niinä päivinä, ja ne harvat enimmäkseen takseja, jotka olivat käynnissä koko ajan. Lämmityslaitteet autoihin oli jo keksitty, mutta jotkut ottivat silloin käyttöön vielä kaasun.
Ei mitään muistikuvaa vaikka olin 20 vuotias.
muistan, olin miesporukan kokkina lapissa aina sillä välin kun kävivät hiihtämässä... tjaa muuten kuntoilemassa
kerran kävin vääntömässä ”väliajalla” 😉 oythonin kuuman kiukaan jopa alle koska sauna oli muuten niin viileä pakkasen takia. Yleensä oythonit on saanut korkeintaan ulosveetyn tuhkaluukun.. alle nätisti sijoitettua
olihan se talvi.... kaihålla muistan
Miten koira ulkoilutetaan silloin kun ulkona on tulipalopakkaset?
Sillonkin oli kylmä kun annoin oman kullan kaverille ekan yhteisen asunnon parvekkeella lämpimäistä
Oma kulta makasi soffalla sammuneena kuola poskella - parvekkeen oven raosta vaan kuului kullan unista tuhinaa ;)
Muistan hyvin. Olin juuri muuttanut Ouluun eteläisestä Suomesta (enkä todellakaan rannikolta) ja oli niiiiin kylmä! Merituuli puhalsi niin että ensivaikutelma Oulusta oli ihan hirveä. Vieläkin kun muistelen tuota kaupunkia, ensimmäinen mielikuva on, että siellä on todella kylmä!
Ulkoilija kirjoitti:
Etelän ihmisenä olisi kiva kokea miltä noin kylmä oikeasti tuntuu verrattuna 30 asteen pakkaseen. Reilussa -30 asteessa voi vielä ulkoilla, kunhan kiinnittää huomiota sormien lämpimänä pysymiseen (kunnon hanskat ja villaa alla) ja pysyy pois järvien seliltä ja isoilta pelloilta, koska niissä voi tuulla.
Käytännössä sitä eroa ei huomaa, en ainakaan minä huomannut. -30 tuntuu samalta kuin tuolloin se yli -50. Ihan hyvin voi mennä ulos, jos on perusterve (ei esim. astmaa tai sydänvaivoja) kun pukeutuu hyvin (ilmavat kerrokset), suojaa pään, kasvot, kädet ja jalat hyvillä varusteilla ja LIIKKUU. Jos pysähtyy, tulee kylmä. Jos joskus joudutte korpeen ilman varusteita, lähtekää hölkkäämään. Pakkasellakin tulee hiki.
Henkilökohtaisesti pidin viime kesän piinaavan pitkää hellekautta raskaampana kuin tuota hetkellistä superpakkasta.
Mä muistan kun joku talvi olin ehkä 6. Luokalla n. Vuonna 2000 ja oltiin menossa hiihtämään koulun ulkoilutapahtumassa, ja pakkasta oli jotain 25-30 astetta. Varmaan nykyään toivottavasti noin kovilla pakkasilla ulkoilutapahtuma peruttaisiin