Keskusteletko usein puolisosi kanssa parisuhteestanne?
Olen pitkässä parisuhteessa, eikä meillä aivan alkuaikoja lukuunottamatta ole koskaan ollut tapana keskustella parisuhteestamme rakentavasti tai kysyä toisiltamme, mitä haluamme suhteelta. Emme kumpikaan halua lapsia tai tunne tarvetta avioitua, joten olemme kyllä todenneet olevamme näiden asioiden suhteen samoilla linjoilla. Emme kuitenkaan koskaan keskustele siitä, miten meillä noin yleisesti menee. Olen ryhtynyt miettimään, eikö meillä ehkä vain ole mitään -
- hyvää tai pahaa - keskusteltavaa, vai välttelemmekö kenties ikävien asioiden nostamista pöydälle.
Kiinnostaisi tietää, keskustelevatko muut puolisoidensa kanssa parisuhteestaan usein, vai ovatko tälläiset keskustelut vain elokuvien luomaa harhaa?
Mä oon meillä joka ottaa parisuhteen puheeksi aina silloin talloin ja miehellä on aina kyllä mielipiteensä, joten hänkin asioita miettii vaikka ei varmaan ikinä ottaisi niitä esille jos en tekisi aloitetta. Aina ei tartte olla niin syvällistä, saatan esim. pyytää luettelemaan kolme asiaa joista hän minusta tykkää ja sitten kerron hänelle mistä minä pidän hänessä.
Puretaan myös riidat sovinnon jälkeen puhumalla, miksi meni sukset ristiin, miltä toisesta tuntui ja miten voisi välttää jatkossa samanlaisen riidan syntymisen. Näillä keskusteiluilla oon oppinut valtavasti toisesta ja ollaan todella erilaisia, niin ymmärtänyt myös toisen ajatuksenkulkua.