Voi helkkari näitä menkkoja... :(
Eilen alkoi taas valuminen. Käytössä Pirkan extra super inkontinenssisuoja (todella pitkä ja leveä) sekä super tamponi. Tällainen yhdistelmä pitää noin tunnin. Onneksi on sentään vapaapäivä, mutta ihmettelen vaan, että miten pääsen edes kauppaan tätä menoa. En selviä kauppareissusta alle tunnissa eikä matkalla ole vessoja missä käydä vaihtamassa suojia... Pitää vaan sitten kai istua kotona pyyhkein vuoratun sohvan päällä. 😡
Äh, miksi kuukautisten pitää olla näin hankalat? En todellakaan ymmärrä miten naiset ovat näin runsaiden vuotojen kanssa selvinneet ennen kuin kunnon kuukautissuojat keksittiin. Onko kohtalotovereita tai muuten vaan vertaistukea, kun nyt ällöttää ja sapettaa niin saakelisti?
Kommentit (19)
Ihan ensihätään ota buranaa. Se hillitsee hiukan vuotoa.
Cyklokapron 500g oli kummitytölle kirjoitettu runsaisiin menkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensihätään ota buranaa. Se hillitsee hiukan vuotoa.
Minulla ei ainakaan auta yhtään, kokeiltu on.
Kiitoksia vastauksista. Buranalle olen allerginen. Onko parasetamolilla sama vaikutus? Mirenasta en ole kuullutkaan. Onko se joku hormonivalmiste, sopiiko yli 40 vuotiaille?
- ap
Mä käytän ensimmäisinä päivinä kun kuukautiset on runsaimmillaan OB:n super plus- tamponeja, niitä kaikkein suurimpia, vihreässä pakkauksessa, olikohan siinä pakkauksessa kuusi pisaraa.
Ne on erittäin hyviä, koska turpoavat todella paljon leveyssuuntaan. Mutta jos on todella todella runsaat kuukautiset, niin eipä nekään välttämättä montaa tuntia vaihtamatta riitä.
Miten yli 40v voi olla noin pihalla runsaiden menkkojen hoitomuodoista?
Hae Caprilon-resepti tai jos lapsiluku on täynnä, pyydä lähete lämpöpallohoitoon. Samalla selviäisi, onko runsaan vuodon taustalla esim. myoomia tai polyyppeja.
Prototyyppi kirjoitti:
Hae Caprilon-resepti tai jos lapsiluku on täynnä, pyydä lähete lämpöpallohoitoon. Samalla selviäisi, onko runsaan vuodon taustalla esim. myoomia tai polyyppeja.
Kuukautiseni eivät ole aiemmin olleet erityisen runsaat. Nyt on viimeisen vajaan vuoden aikana koko kierto kokenut suuria muutoksia. Epäilen että liittyy jotenkin tulossa oleviin vaihdevuosiin. Siksi varmaan olen näin tyhmä ja pihalla.
Varaan ajan lääkäriin ja anteeksi että vaivasin. Olisin vähän lähinnä vertaistukea kaivannut.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Buranalle olen allerginen. Onko parasetamolilla sama vaikutus? Mirenasta en ole kuullutkaan. Onko se joku hormonivalmiste, sopiiko yli 40 vuotiaille?
- ap
En osaa sanoa, miten parasetamol vaikuttaa. Kokeile. Ota vaikka kaksi kerralla. Itse nappailen aina buranaa pahaan vuotoon, vaikka astman vuoksi sitä ei suositellakaan.
Prototyyppi kirjoitti:
No jopas olet vihamielinen. Jotkut lämpöpallohoidot ovat ihan kattia kanssa, lääkkeetkin pitää katsoa huolella ja mennä labratestien kautta ennen kuin niitä saa antaa. Esimerkiksi minulle tuo mainitsemasi lääke ei sovi.
Ei auta patacetamol vuotoihin. Lääkäriin hop.
Prototyyppi kirjoitti:
Miten voi olla noin pihalla siitä, että kaikki kehot eivät toimi samalla tavalla, eli kaikilla ei välttämättä ole ikinä ollut ylitulvivaa vuotoa, jolloin asiaa ei ole koskaan tarvinnut miettiä, eli se on täysin uusi juttu silloin kun se tulee ajankohtaiseksi. 🙄
Minullakin on ollut menkat 20 vuotta eikä mitään kokemusta tuollaisesta vuodosta, omani ovat olleet aina muutamaa satunnaist poikkeusta lukuunottamatta normaalivuotoiset sekä melkein päivän heitolla säännölliset. Joten olisin varmaan itsekin vähän kuutamolla ensin alkuun, jos yhtäkkiä alkaisin vuotaa kuin seula välillä kolmen ja välillä viiden ja toisinaan kuuden viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
No jopas olet vihamielinen. Jotkut lämpöpallohoidot ovat ihan kattia kanssa, lääkkeetkin pitää katsoa huolella ja mennä labratestien kautta ennen kuin niitä saa antaa. Esimerkiksi minulle tuo mainitsemasi lääke ei sovi.
Vihamielistä heittää faktoja hoidoista kehiin? Ihmettelen aidosti, miten voi olla niin pihalla tässä iässä hoitovaihtoehdoista. Gyne on se ensimmäinen askel. Todella vaikea muiden sanoa, mistä kenenkin runsaat menkat johtuvat. Syitä kun on monia. Itse olen käynyt läpi kaikki mahdolliset itselleni sopivat hoidot ja tutkimukset runsaiden menkkojen takia ja lopulta poistettiin kohtu, kun mikään muu ei auttanut. Kuulun siihen vähemmistöön, jolla lämpöpallohoito lisäsi vuotoa entisestään. Isolla osalla toi kaiketi toimii joko vähentäen vuodon määrää tai poistaen menkkavuodot kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Miten voi olla noin pihalla siitä, että kaikki kehot eivät toimi samalla tavalla, eli kaikilla ei välttämättä ole ikinä ollut ylitulvivaa vuotoa, jolloin asiaa ei ole koskaan tarvinnut miettiä, eli se on täysin uusi juttu silloin kun se tulee ajankohtaiseksi. 🙄
Nykyään tietoa on helposti saatavilla netin ihmeellisestä maailmasta. Kannattaa googlettaa, jos jokin asia terveydessä mietityttää. Luotettavia lähteitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
- ap
Mirena on hormoonikierukka, ja sopii hyvin myös yli 40 vuotiaalle. Laitatin sen itse 40- kymppisenä, ja harmittelen vain, etten tehnyt sitä aikaisemmin! Minulle jäi niukka vuoto, mutta ystävälläni kuukautiset loppuivat kokonaan!
Heitetään nyt vielä yksi hoitomuoto. Minulta poistettiin kohtu 45-vuotiaana. Syynä runsaat vuodot ja iso myooma. Mikä autuus, kun ei enää tarvinnut harrastaa side- ja tamponisulkeisia! Nykyään vain taidetaan olla nihkeämpiä tuon kohdunpoiston kanssa.
kannataa tosiaan mennä gynelle..
Minulla 46-vuotiaana tuli myös runsas vuoto joka kesti vielä kaksi viikkoa, tosin loppui itsekseen..
Lääkäri sanoi, että ennen vaihdevuosia saattaa tulla vuotohäiriöitä. Otin käyttöön estrogeenilääkityksen ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Minulla tosin ennenaikaisesti hiipuva hormonitoiminta.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vihamielistä heittää faktoja hoidoista kehiin? Ihmettelen aidosti, miten voi olla niin pihalla tässä iässä hoitovaihtoehdoista. Gyne on se ensimmäinen askel. Todella vaikea muiden sanoa, mistä kenenkin runsaat menkat johtuvat. Syitä kun on monia. Itse olen käynyt läpi kaikki mahdolliset itselleni sopivat hoidot ja tutkimukset runsaiden menkkojen takia ja lopulta poistettiin kohtu, kun mikään muu ei auttanut. Kuulun siihen vähemmistöön, jolla lämpöpallohoito lisäsi vuotoa entisestään. Isolla osalla toi kaiketi toimii joko vähentäen vuodon määrää tai poistaen menkkavuodot kokonaan.
Tässä iässä hoitovaihtoehdoista voi olla pihalla siitä yksinkertaisesta syystä, että ei ole sellaisia koskaan tarvinnut eikä välttämättä koe tarvitsevansa vieläkään. Itselläni esimerkiksi on aina ollut ihan normaali vuoto eikä edes suuremmin mitään erityisiä kipuja. Noin 43-44 vuotiaana kierto muuttui pikkuhiljaa ja siihen on kuulunut silloin tällöin tuleva, noin vuorokauden tai maksimissaan kaksi kestävä erittäin runsas vuoto. En koe olevani vielä siinä pisteessä, että erillisiä hoitoja tarvitsisin, kun se vuorokauden tai kahden Niagaran leikkiminen menee kuitenkin lähinnä epämukavuuden piikkiin. Harmittaa ja ärsyttää, mutta ei huolestuta.
Aloittaja ei kysynyt, mistä hänen runsas vuotonsa johtuu eikä liioin pyytänyt ketään tarjoamaan hoitomuotoja. Vertaistukea hän pyysi aloitusviestissään. Ehkä sinä olisit ilman piilov*ttuilua pihalla olemisesta voinut ihan jotain ystävällistä sanoa, kun kerran tiedät niin hyvin, miten veemäistä runsas vuoto voi olla?
N45
Itse olen 43v ja n. 40v alkoi yöhikoilu välillä ja menkat muuttu,on kuin suoraan hanasta lorottaisi. Ja kovat kivut ekana päivänä. Otettiin vaihdevuositesti josta yleislääkäri sanoi että ei mitään. Sain kuitenkin lähetteen gynelle runsaiden kuukautisten takia ja gyne sanoi samasta testistä että selvä merkki vaihdevuosioireet alkaneet.
Mirenaa suositteli mullekkin. En halua kierukkaa en ole koskaan syönyt hormooneita.
En ota mitään, katson että ennemin pari päivää menee vessassa kuin et mulla jotain hormooneja kehossa
Yksityiset gynikset suosittelevat Mirenaa. On myös joku tablettilääke, joka kuulema auttaa. Lääkäriin siis mars mars, varaa aika jo saman tien. Minulla myös sama juttu, mutta en voi jäädä kotiin istumaan.