Työnantaja määrää työkenkien valmistajan ja mallin
Meillä työnantaja on valinnut kengille tietyn valmistajan ja mallin, eli kaikille työntekijöille n. 30 henkilöä, tilataan samanlaiset kengät (jokaiselle oikea koko tietysti).
Ongelmana on se, ettei tuo kenkämalli sovellu kunnolla minulle liian leveän lestin takia. Työssä seisotaan/kävellään jatkuvasti ja minulla jalat kipeytyy huonosti istuvien kenkien takia.
Olen jo useampana vuotena pyytänyt, voisinko saada toiselta valmistajalta vastaavanlaiset kengät, mutta menee kuulemma liian vaikeaksi, ei onnistu. Kenkien hinnoissa ei juurikaan ole eroa, ja olenpa jopa tarjoutunut maksamaan mahdollisen erotuksen itse.
Kysymykseni onkin, että voiko työnantajan valta todellakin mennä noin pitkälle, ettei työntekijä itse saa valita itselleen sopivia kenkiä?
Kommentit (46)
Saat toki käyttää omia (määräysten mukaisia, jos käytössä turvakengät tms.) kenkiä työssäsi, jos ta:n ostamat eivät sovi.
Siis mikset voi itse käydä ostaa niitä kenkiä? Miksi työnantajan pitäisi ne sinulle tilata?
Työntekijä saa valita itselleen sopivat kengät, mutta hän ei saa vaatia työnantajaa tilaamaan ja maksamaan niitä hänen puolestaan. Mitä siitä tulisi, että Pirkolle ostetaan erilaiset kuin muille? Sirpa ja Liisakin haluaa ja tietenkin erilaiset kuin Pirkolla... Ymmärrätkö pointin miksi tämä menee työnantajan kannalta hankalaksi?
Jos työnantaja vaatii työssä käytettävän tietynlaisia vaatteita, on työnantajan ne maksettava. Tästä syystä en ole tarjoutunut itse maksamaan kenkien koko hintaa. Voin kyllä itse ne käydä ostamassa, ei ta:n tarvitse niitä minulle tilata.
Eikö kenenkään muun mielestä ole absurdia, että kaikille ostetaan täysin samanlaiset kengät? Ei ole edes paria mallia, joista voisi valita.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä saa valita itselleen sopivat kengät, mutta hän ei saa vaatia työnantajaa tilaamaan ja maksamaan niitä hänen puolestaan. Mitä siitä tulisi, että Pirkolle ostetaan erilaiset kuin muille? Sirpa ja Liisakin haluaa ja tietenkin erilaiset kuin Pirkolla... Ymmärrätkö pointin miksi tämä menee työnantajan kannalta hankalaksi?
Itse olen putkiasentaja ja me saadaan kahdet kengät vuodessa työnantajalta. Käydään vaan hakemassa liikkeestä ja ne laskuttaa sit työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikset voi itse käydä ostaa niitä kenkiä? Miksi työnantajan pitäisi ne sinulle tilata?
Työntajan täytyy tarjota tarivittavat suojavarusteet. Kyse lienee turvakiengistä.
Jos työnantaja on noin idiootti, niin minä ainakin menisin valittamaan työterveyteen kipeytyvistä jaloista ja kertoisin että se johtuu sopimattomista kengistä. Ehkä pari päivää saikkua viikossa tulee kuitenkin hankalammaksi.
On normaali käytäntö että työntekijä saa valita jalkaansa sopivan kengän.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja vaatii työssä käytettävän tietynlaisia vaatteita, on työnantajan ne maksettava. Tästä syystä en ole tarjoutunut itse maksamaan kenkien koko hintaa. Voin kyllä itse ne käydä ostamassa, ei ta:n tarvitse niitä minulle tilata.
Eikö kenenkään muun mielestä ole absurdia, että kaikille ostetaan täysin samanlaiset kengät? Ei ole edes paria mallia, joista voisi valita.
Se, että työnantaja tilaa vain yhdenlaisia kenkiä, ei vielä tarkoita, että hän vaatisi kaikkien käyttävän niitä työssä. Se voi olla esim joku tarjousmalli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen putkiasentaja ja me saadaan kahdet kengät vuodessa työnantajalta. Käydään vaan hakemassa liikkeestä ja ne laskuttaa sit työnantajaa.
Sama meillä. Itse saa hakea kenkänsä kun tarvii. Työnantaja on nimennyt pari liikettä, joista ne saa hakea. Ei ole vaivaa työnantajalle, mutta tietysti siitä tulee vähän kustannuksia jos työajalla käydään vartavasten kenkiä hakeamassa. Meillä ne kengät haetaan samalla kun haetaan muutakin tarviketta tai työkalua.
Edellisessä työpaikassa jossa osalla oli turvakengät he saivat tietyistä vaihtoehdoista valita omaan jalkaan sopivimmat. Nykyisessä työssäni tarvin itsekin turvakengät ja hankitaan ne ite työpaikan piikkiin.
Jos puhe ei auta, niin saisko jotenkin työterveyden kautta? Entisessä työssä oli ongelmia työpisteen ergonomian kanssa ja kun ei pomoille puhe auttanu otettiin yhteys työterveyteen. Kyllähän kengätkin vaikuttaa terveyteen, ergonomiaan ja turvallisuuteen.
Mun työpaikalla monet ostaa itse kenkänsä, kun työnantajan kengät ei miellytä.
Mulle itselle on hyvin sopinut nuo ta:n tarjoamat kengät toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. Itse saa hakea kenkänsä kun tarvii. Työnantaja on nimennyt pari liikettä, joista ne saa hakea. Ei ole vaivaa työnantajalle, mutta tietysti siitä tulee vähän kustannuksia jos työajalla käydään vartavasten kenkiä hakeamassa. Meillä ne kengät haetaan samalla kun haetaan muutakin tarviketta tai työkalua.
Ja miksi työnantaja on valinnut ne pari liikettä tai yhden toimitttajan voi johtua esim. laskutuslisästä, laskujen käsittelyn kalliudesta.
Esim. meillä kaikki alle sadan euron ostokset pitää maksaa itse ja niistä sitten tehdään kululasku. Yksittäisen laskun käsittely, kun maksaa 60€. Eli ap ne sinun 60 euron kengät saattaa maksaa tuplasti enemmän sille työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä oletkin niitä harvoja tässä ketjussa, jotka yleensä tietävät mistä on kyse. Moni neuvoo ostamaan itse jalkineensa, mutta esim. minun työturvakenkäni maksavat 169 euroa (sis. alv). Minun pitäisi siis tienata yli 200 euroa brutto, että saisin ne omalla rahalla. Luulisi, että valistunut työnantaja ostaa jokaiselle jalkaan sopivat kengät. Eikä se todellakaan ketään rasita, jos Sirpa, Liisa ja Pirkko päätyvät eri malliin.
Jos työssä pitää olla tietyt kriteerit täyttävät työjalkineet, niin työnantajalla on oikeus määrittää, miten ne hankitaan. Jos tämä tapa ei miellytä työntekijää, on vänellä oikeus omilla rahoilla hankkia vastaavat turvaominaisuudet omaavat jalkineet. Mutta työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta niitä erikseen korvata, jos kimppatilauksessa olisi saanut työnantajan kokonaan maksamat.
Tietty voi mennä työterveyteen valittamaan kipeytyviä jalkoja, mutta ei sieltä saikkua saa vaan jumppaohjeet ja tiedon siitä, mistä voi hankkia lisäpohjallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä oletkin niitä harvoja tässä ketjussa, jotka yleensä tietävät mistä on kyse. Moni neuvoo ostamaan itse jalkineensa, mutta esim. minun työturvakenkäni maksavat 169 euroa (sis. alv). Minun pitäisi siis tienata yli 200 euroa brutto, että saisin ne omalla rahalla. Luulisi, että valistunut työnantaja ostaa jokaiselle jalkaan sopivat kengät. Eikä se todellakaan ketään rasita, jos Sirpa, Liisa ja Pirkko päätyvät eri malliin.
Mulla on sen mallinen jalka, että normaalitkin kengät maksaa tuon 170€....
Meillä on käytäntönä iskeä uudelle tulokkaalle Sievin kuvasto käteen, että valkkaa siitä ja ilmoittaa pomolle mallin ja koon. Muutaman kerran jo kuullut "kun mulla on aina ollut Jalaksen työkengät" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua työnantajana rasittaa. Nyt meille ostetaan 10 paria kenkiä, hinta 159 e/pari ja saan niistä alennusta 20% eli maksan 1590 e sijaan 1272 e. Jos jokainen ostaa ja firmalla maksattaa ne kengät, jotka haluaa, maksan minimissään 1590 e, koska yksittäisistä kengistä ei pienyritykselle tule mitään alennusta. Lisäksi olen korostanut työntekijöille, että ne ovat työjalkineet, niitä ei viedä työsuhteen päätyttyä kotiin.
Meillä työasut,myös kengät, ovat ESD suojattuja. Kengistä saa valita neljästä/viidestä mallista ja kaikkia voi myös sovittaa jalkaansa.
Mikä ihme tuossa on muka työnatantajalle vaikeaa? Meillä pistetään turvajalkinekuvasto kahvihuoneen pöydälle ja lista johon jokainen merkkaa minkä malli ja koko hänelle tilataan. Ei ole merkittävästi suurempi työ tilata erilaisia, kuin samanlaisia kenkiä. Hinnoissa voi olla pieniä eroja, mutta ne ovat täysin merkityksettömiä, jos tilataan kahdet kengät vuodessa.
Ei kaikki alat vaadi turvakenkiä. Ei esim kaupan alalla työnantajalla ole mitään velvollisuutta hankkia työkenkiä. Toki ne voidaan yhdessä tilata ja työnantaja voi ne lupautua maksamaan, mutta mikään pakko ei ole. Siinä tapauksessa työnantaja todellakin voi sanoa, millaiset suostuu hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua työnantajana rasittaa. Nyt meille ostetaan 10 paria kenkiä, hinta 159 e/pari ja saan niistä alennusta 20% eli maksan 1590 e sijaan 1272 e. Jos jokainen ostaa ja firmalla maksattaa ne kengät, jotka haluaa, maksan minimissään 1590 e, koska yksittäisistä kengistä ei pienyritykselle tule mitään alennusta. Lisäksi olen korostanut työntekijöille, että ne ovat työjalkineet, niitä ei viedä työsuhteen päätyttyä kotiin.
Ja jos jokainen ostaa erikseen laskulle, laskun päälle toisiaan saattaa tulla esim. tuo aiemmin mainittu 60€. Yhden laskun käsittely saataa vaatia useammankin käsittelijän esim. kaksi hyväksyjää ennen kun se menee edes maksuun.
Oletko kysynyt voitko ostaa kengät itse?