Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

nielemisvaikeudet

Vierailija
10.01.2018 |

Hei,

olen 22v poika joka on kohta kärsinyt nielemisvaikeudesta jonkun 4 vuotta. Ensiviikon keskiviikkona olisi vihdoin aika tähystykseen, mutta pelottaa että diagnoosi on ruokatorven syöpä. Vähän googletettua sitä on alkanu pelkäämään tota ja tullu hirveen vainoharhaseks... Kuinka todennäköinen tuollainen syöpä voi näin nuorella olla? Mikä auttaa tähän pelotukseen?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla myös psyykkistä. Jos ajattelet sitä koko ajan, se voi pahentua. Minulla oli samanlaista, mutta terapia auttoi. Tosin itse kärsin voimakkaasta tukehtumisenpelosta.

Vierailija
2/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus voi aiheuttaa myös nuo oireet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin itkemään

Vierailija
4/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen tutkimattakin lähes 100% varma, ettei ole syöpä. Ottaen huomioon ikäsi ja sen, että oireita on ollut jo vuosia. Syöpä olisi tuossa ajassa aiheuttanut jo muitakin oireita.

Hyvä että olet menossa lääkäriin. Jos sinulla on taipumus pelätä sairauksia, niin ota se rohkeasti puheeksi lääkärin kanssa. Sairauksien pelko on helvetinmoinen vaiva, tiedän kokemuksesta :-( Se kannattaa hoitaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pois. Itse kärsin vuosia, enkä varmaan koskaan täysin pääse peloista eroon, ajattelutapa on jo niin syvään juurtunut :-(

Vierailija
5/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen tutkimattakin lähes 100% varma, ettei ole syöpä. Ottaen huomioon ikäsi ja sen, että oireita on ollut jo vuosia. Syöpä olisi tuossa ajassa aiheuttanut jo muitakin oireita.

Hyvä että olet menossa lääkäriin. Jos sinulla on taipumus pelätä sairauksia, niin ota se rohkeasti puheeksi lääkärin kanssa. Sairauksien pelko on helvetinmoinen vaiva, tiedän kokemuksesta :-( Se kannattaa hoitaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pois. Itse kärsin vuosia, enkä varmaan koskaan täysin pääse peloista eroon, ajattelutapa on jo niin syvään juurtunut :-(

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla myös psyykkistä. Jos ajattelet sitä koko ajan, se voi pahentua. Minulla oli samanlaista, mutta terapia auttoi. Tosin itse kärsin voimakkaasta tukehtumisenpelosta.

Kiitos. Jotenkin outoa että itsellä ei ole tällaisia tuntemuksia koskaan ollut, ensimmäinen kerta kun pelkään diagnoosia...

Vierailija
6/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tätä jännitystä lieventää mitenkään

Vierailija
7/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mull oli myös nielemis ongelma, tulehtunut ruokatorvi löytyi tähystyksessä.

Vierailija
8/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mull oli myös nielemis ongelma, tulehtunut ruokatorvi löytyi tähystyksessä.

mietin vaan että jos mulla on ollu toi tulehtunu ruokatorvi jo sen pari vuotta nii onko se ehtiny jo aiheuttaa kaikenlaista muutakin tonne ruokatorveen

Vierailija
9/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mahdollinen, kaikenlainen muukin ruokatorvessa, näkynee myös siinä tähystyksessä.

Kerro lääkärille kaikki huolesi, pystyvät sitten auttamaan tarpeeksi ja oireenmukaisesti.

Koeta nyt rentoutua, äläkä siirrä pelkoasi taas seuraavaan kohtaan tai seuraavaan oireeseen.

Kyllä kaikki järjestyy.   :- )

Vierailija
10/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

siel on sulla kiinnikkeitä, reikiä, pusseja, tai kystia, joihin ruuat jää. Tuskin se syöpä on jos et tupakoi, juo alkoholia, j aharrastat liikuntaa, olet normaalipainon rajojen sisällä. Jos olet ollut buliimikko, niin on reikiä.

Vierailija
11/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mahdollinen, kaikenlainen muukin ruokatorvessa, näkynee myös siinä tähystyksessä.

Kerro lääkärille kaikki huolesi, pystyvät sitten auttamaan tarpeeksi ja oireenmukaisesti.

Koeta nyt rentoutua, äläkä siirrä pelkoasi taas seuraavaan kohtaan tai seuraavaan oireeseen.

Kyllä kaikki järjestyy.   :- )

Kiitos<3

Vierailija kirjoitti:

siel on sulla kiinnikkeitä, reikiä, pusseja, tai kystia, joihin ruuat jää. Tuskin se syöpä on jos et tupakoi, juo alkoholia, j aharrastat liikuntaa, olet normaalipainon rajojen sisällä. Jos olet ollut buliimikko, niin on reikiä.

en tupakoi, alkoholin käyttö vähäistä ja harrastan liikuntaa + olen normaalipainoinen

Vierailija
12/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylkirauhaset voi olla myös kyseessä. Tätä ei lekuritkaan tajua tarkastaa

Vierailija
13/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä voi olla tosi monia, tuo psyykkinenkin on varsin yleinen. Ei se syöpää ole noilla tiedoilla.

Vierailija
14/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääliömäinen teksti!

Ruokatorven tila selviää tähystyksessä.

Nämä ovat vakavia ja harvinaisia löydöksiä.

Ruokatorven puhkeaminen (reikä) on hengenvaarallinen tila.

Vierailija
15/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaikeampi niellä nestettä vai kiinteää? Vai onko eroa?

Vierailija
16/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiinteää vaikeampi kun tuppaa jäämään jumiin. nestemäinen menee mutta saattaa pitää kurkussa jonkinlaista ääntä mennessään mahalaukkuun

Vierailija
17/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

bump

Vierailija
18/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kiinteää vaikeampi kun tuppaa jäämään jumiin. nestemäinen menee mutta saattaa pitää kurkussa jonkinlaista ääntä mennessään mahalaukkuun

syljenerityksessä ongelmaa?

Vierailija
19/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

syljenerityksessä ongelmaa?

Eip

Vierailija
20/30 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut. Ongelma n.5 vuotta.

Itsellä oli myös mahalaukun tulehdus, ruokavalio uusiksi, säännölliseksi ja buranan käyttökielto.

Olen se kellä ruokatorven tulehdus