Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Meillä brutto yht n 4000,- on 2 autoa omakotitalo ja lapsi sekä 7 kotieläintä. Hyvin pärjää ja käydään 1-2 krt v lomallakin. Muuttakaa ylemmäs sieltä Helsingistä eihän siellä kellään oo varaa asua
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi velaton auto, joka tosin alkaa olla suomalaisten mittapuulla vanha. Mutta se on toistaiseksi vielä toiminut. Toista autoa en hankkisi, ellen tienaisi itsekin vähintään yhtä paljon kuin mies nyt. Itse opiskelen ja teen satunnaisia työvuoroja. Lapsia meillä on kolme. Meillä on yksi sijoitusasunto ja sitten tämä rivariosake, joka pitäisi kohta myydä pois. Lomalla käymme koko perhe kerran vuodessa tai kahdessa.
Aiomme rakentaa ensi vuonna, ja se tietysti kuulostaa siltä että talo on iso ja hieno eli kallis. Mutta sellaisenkin saisi rakennettua kun vaan ottaisi tarpeeksi lainaa. Moni ottaakin ja elää sitten kädestä suuhun. Minua ei kulissit kiinnosta, ja tarkoituksena on rakentaa neliöiltään tehokas meidän näköinen moderni koti.
Ohis Miksi se, että rakentaa talon kuulostaisi siltä, että talo on iso ja hieno...
Kyllä ne hienot ja isot talot rakennetaan, koska sellainen halutaan ja siihen on varaa, ei kulissiksi.
Vierailija kirjoitti:
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.
Joo, tosin kai sen kuukauden ulkomaanreissunkin aikana on kotimaassa maksettavana normaalit juoksevat kulut, kuten vuokra/lainanlyhennys?
Meillä tulot yhteensä 2400€. Kolme taloa, autoja enemmän ku 5. Lapsia kaks. Ite käyn koulua ja mies töissä. Toimeen tullaan, mut leikkaan hiukset, ompelen paremmat vaatteet kaikille, paljonkaan ei ostella eikä matkustella, mutta tilaa ei puutu. Niin, ja talot ei oo niitä luksustaloja vaan vanhoja remonttikohteita, paitsi se missä asutaan on kunnossa. Mut, asutaankin korvessa missä raitis ilma on oven takana ja luontofilmiä näkee ikkunasta. Enkä kaipaa kaupunkiin. Täällä saa talon halvemmalla ku kaupungissa pelkän keittiön kaapit.
Mentiin töihin 15 kesäisinä, saatiin kotoa pienet osakesalkut pesämunaksi. Ollaan säästetty osakkeisiin työuran alkuvuosina samoin ensi asp-tilille ja sitten maksettu asuntolainaa, vuokralla ei juurikaan olla asuttu. Siis kumpikin tahoillamme. Nyt meillä on nuo sinkkuvuosien velattomat asunnot sijoitusasuntoina, melko uusi omakotitalo Mikkelissä 300000 euroa, josta velkaa vielä 150000 euroa, osakesalkut molemmilla n. 50000 euroa. Salkut kasattu säästämällä tuloista joka kuukausi 10% talletustilille ja siitä n. tonnin erissä osakkeisiin, lisäksi molemmat saatu isovanhemmilta pienet perinnöt jotka sijoitettu. Osinkoja ei olla vielä käytetty oikein muuten kuin opiskeluaikoina ja kahden äitiysloman aikana. Ei olla oltu hoitovapaalla, töitä on tehty vaikkei aina koulutuksen mukaista. Kaksi uutta, pientä leasing-autoa, kotimaan matkoja, vuokramökkiviikko kesäisin tai syksyisin ja mahdollisesti yksi etelän loma vuodessa. Lounastetaan arkisin ulkona, viikonloppuisin käydään muutaman kerran vuodessa brunssilla mutta muuten laitetaan viikonloppuruoka, sienestetään, marjastetaan ja kalastetaan. Kaksi lasta ja bruttopalkat yhteensä n. 6000 euroa/kk, osinkoja brutto ainakin n. 8000 euroa vuodessa, vuokratuloja brutto n. 1200 euroa/kk. Osingoista sijoitetaan takaisin 1/3, vuokratulojen netto käytetään asuntolainan maksuun ja vähän pitää maksaa ansiotuloillakin. Kaikki muu maksetaan ansiotuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnostaisi mita ovat nama tavalliset ihmiset ja varsinkin mitka ovat sitten ne tavallisten ihmisten tulot? Tavallisella ihmisella 5000€ brutolla on varaa eri asoihin kun esim. tavallisella ihmisella 2700€ brutolla. Hieman laaja tuo kysymyksen asettelu: tavallinen elama ja tavalliset ihmiset.
Kuinkakohan moni reilu pari tonnia kuussa tienaava pariskunta uskaltaa ottaa mitään asuntolainoja tai autolainoja vaivoikseen. Pitäs olla aika pienet kuukausierät lainoissa että saa niitä maksettua. 😲
Oikeastiko tavallinen ihminen tienaa kuussa vähintään viisi tonnia? Mulle tuo olisi jo luksusta.
Ette te olekaan keskiluokkainen pariskunta vaan pienituloisia jotka ovat muutaman satasen päässä köyhyysrajasta. Tuloerot ovat Suomessa isommat mitä moni pienituloinen köyhyyskuplassaan elävä tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.
Helsingissä asuminen on kallista. Syöminen on kallista kaikkialla Suomessa.
Meillä paritalo pk-seudulla, vanha ja ostettu jo 13 vuotta sitte, jolloin hinnat olivat halvemmat. Juuri saatu maksettua. Kun ei haikailla uutta ja hienoa niin rahat riittää. Kaksi velatonta autoa myös, mutta nekin jo yli 10 vuotta vanhoja. Huonekalut ja elektroniikka käytetään loppuun, ei ostella huvin vuoksi. Esim. TV on pullea, koska toimii hyvin. Vaatteet ostamme uusina, mutta niitäkin käytetään mahdollisimman pitkään. Netistä etsitään edulliset lennot ja hotellit, kun halutaan matkustaa.
2500-3500 bruttoeuroa kuussa tienaa mm. kirjanpitäjä, palkanlaskija, opettaja, lastentarhanopettaja, sairaanhoitaja, insinööri, sihteeri, poliisi, palomies, nuorempi lakimies, myymäläpäällikkö, osastonhoitaja, nuorempi controller, valtionhallinnon alempi virkamies, henkilöstöasiantuntija, toimistopäällikkö, mainostoimiston henkilöstö, toimittaja, koodaaja, pankkineuvoja, putkiasentaja, sähköasentaja, kirvesmies, hitsaaja tai koneistaja, rekkakuski, bussikuski, myyntineuvottelija ym. joilla jo jonkin verran työkokemusta. Kaikki normiammatteja joten kahden hengen taloudessa bruttotulot n. 5000-7000 euroa kuussa ja netto siten 3500-5000 euroa/kk.
Meillä on yhteinen netto 4 000 e/kk. Omakotitalo on muutaman vuoden vanha, 200-neliöinen ja itse rakennettu. Siitä on lainaa jäljellä, maksellaan tonni kuussa vielä 15 vuotta.
Kaksi autoa on siihen päälle, miehellä 1990-luvulta ja minulla vuosituhannen alusta. Autot ovat välttämättömiä, sillä ilman niitä ei pääse töihin. Huollamme tarkasti ja vaihdamme kuluvia osia jne. Eiväthän ne autot siitä nuorene mutta uutta ei ole varaa ostaa kuin lainalla enkä minä aio maksaa autolainaa. Säästelen mieluummin ja ostan sitten joskus uudemman kun rahaa on kertynyt riittävästi. Toivottavasti tuo vanha rakkine kestää siihen asti.
Lasten kanssa matkustellaan kerran vuodessa viikoksi ulkomaille ja yksi viikonloppu vietetään jossain kylpylässä, ja saatetaan myös tehdä päiväseltään retkiä Tampereelle, Helsinkiin tai Turkuun, jos on vaikka joku näyttely tai teatteri tai konsertti, joka kiinnostaa. Helsinki on sen verran pitkällä, että sinne pitää jäädä yöksi. Näihin juttuihin menee sitten ne säästöt, jotka on saatu arjen pyörittämisestä tiristettyä.
Lapset eivät ole kiinnostuneet harrastamaan mitään huippukallista, onneksi. Yksi soittaa pianoa (ei tarvinnut ostaa uutta, minun vanhaa pianoani pimputtaa) ja toinen käy kansalaisopiston ompelu- ja käsityökursseilla. Lapsilisät olen onnistunut säästämään mopokorttia ja lukiota varten. Ei tarvitse sitten ottaa niitä varten lainaa.
En tiedä, enkä mieti asiaa. Itse olen onnellinen silloin, kun itse olen terve ja läheiseni ovat terveitä. Ei kiinnosta millä on naapurin Pirjon auto maksettu, tai ajaako Volvolla vai Bemarilla. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tosin kai sen kuukauden ulkomaanreissunkin aikana on kotimaassa maksettavana normaalit juoksevat kulut, kuten vuokra/lainanlyhennys?
No ottaa vaikka vuokralaisen siksi aikaa siihen suomen kämppään. Kai sellainen onnistuu.
Vaikka joku sukulainen jos ei muuta.
He tekevät töitä, joista saa hyvin rahaa. Luulisi, ettei tämä olisi vaikeata ymmärtää... Ovathan ne hyvätuloisetkin normaaleja ihmisiä!
Ostettiin ensiasunto 24-vuotiaana, kun valmistuttiin. Elettiin pelkästään miehen palkalla ja minun palkka laitettiin lainanlyhennykseen. Asunto oli maksettu viidessä vuodessa. Asunto vuokralle ja itselle isompi asunto, kun lapsi oli tulossa. Vuokratulolla lyhentää melkein nykyisen asunnon lainan. Rahaa jää hyvin elämiseen ja matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
2500-3500 bruttoeuroa kuussa tienaa mm. kirjanpitäjä, palkanlaskija, opettaja, lastentarhanopettaja, sairaanhoitaja, insinööri, sihteeri, poliisi, palomies, nuorempi lakimies, myymäläpäällikkö, osastonhoitaja, nuorempi controller, valtionhallinnon alempi virkamies, henkilöstöasiantuntija, toimistopäällikkö, mainostoimiston henkilöstö, toimittaja, koodaaja, pankkineuvoja, putkiasentaja, sähköasentaja, kirvesmies, hitsaaja tai koneistaja, rekkakuski, bussikuski, myyntineuvottelija ym. joilla jo jonkin verran työkokemusta. Kaikki normiammatteja joten kahden hengen taloudessa bruttotulot n. 5000-7000 euroa kuussa ja netto siten 3500-5000 euroa/kk.
Olen aina kuvitellut, että insinöörit, nuoretkin lakimiehet ja toimistopäälliköt tienaisivat enemmän kuin tuon 3500€.
Ihan oikeasti, ei kannata asua pääkaupunkiseudulla, jos haluaa monta lasta tai muutenkin vähän enemmän elintasoa.
Eri juttu jos on toosiihyvät tulot.
Miehellä sen verran hyvät tulot että on vara pitää kahta autoa. Emme asu missään uudessa talossa. Vanha talo, joka remontoitu mieleiseksi. Kaksi poikaa on. Rahaa menee myös sijoituksiin ja rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kuvitellut, että insinöörit, nuoretkin lakimiehet ja toimistopäälliköt tienaisivat enemmän kuin tuon 3500€.
Moni nuori lakimies tienaa n. 3000 €/kk. Osa jopa vähemmän.
No tällaisia ihmisiä mä vähän tarkoitinkin tavallisilla ihmisillä, siis sellaisia joilla on nettotulot parin tonnin luokkaa.
Suurin osa vastauksista hirvittää mua, koska ei mulla tavallisena ihmisenä oo mitään mahiksia mihinkään 5000 kuukausituloihin eikä mihinkään 200-300 000 maksaviin taloihin.
Näitä viestejä lukiessani tunnen itseni köyhäksi vaikka aina oon pitänyt itseäni tavallisena keskivertohyvin tienaavana suomalaisena. Ap