Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Näin mä vähän arvelinkin. Ei luulis muuten varaa olevan monen kymmenen tonnin autoihin ja monen sadan tuhannen hintaisiin taloihin.
Sitähän joutuu olemaan kokoajan työssä, että saa nuo kaikki velat maksettuakin. Ap
No mitä luulit, että niitä ostellaan käteisellä vai? Tietysti jos ei ole maksukykyä niin et saa lainaa edes autoon, saati taloon.
Ap:stä en tiedä mitä ajatteli mutta itse olen monesti miettinyt että olisi kiva tietää ihan oikeasti niiden henkilöiden tulot joilla näyttää olevan varakas elämä. Totuushan että ei se palkka tai työssäkäynti takaa niitä autoja tai omistusasuntoja vaan palkan suuruus on isossa roolissa. Ei taida keskituloinenkaan niin helposti enää saada niitä 300000€ asuntolainoja plus autolainat sun muut. Ja vaikka saisikin niin tiukkaa voi tehdä lainoja maksella kun siihen elämiseenkin pitää jäädä isoja summia varsinkin jos on lapsia useampi.
Totta palkan suuruus merkitsee vaikka tällä palstalla aina vähätellään bruttotuloja, kun kaikki muka menee veroihin. Muita tekijöitä on lasten määrä, se missä vaiheessa elämää lapset tehty, se että onko muutettu pienemmästä asunnosta isompaan, ovatko vanhemmat tukeneet rahallisesti, onko opintolainaa, onko säästöjä tai sijoituksia, missä päin Suomea asuu.
Pitää myös muistaa, että perheellä joka asuu 300 000 - 400 000 maksavassa talossa on useimmiten velkaa alle puolet siitä. Poikkeuksia ovat perheet, jotka ottavat velkaa näissä summissa niin paljon kuin pankki antaa myöten. Uusien asuntolainojen tilastoista voi päätellä, että uudet asuntolainat oat alle 200 000 useimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot otetaan rahoituksella. Meillä on upouusi kärry, arvoltaan 32 000 e, mutta me maksamme siitä 350 e/kk. Monella on myös työn puolesta auto.
Helvetin harvalla on työn puolesta auto josta ei itse tarvitse mitään maksaa.
Saatteko auton joskus itselle vai ette?
30000€ laina 6v ---> 470€/kk ja auto tulee omaksi.
Mutta arvo on laskenut ja joutuu itse maksamaan kaikki huollot yms.
Olen ensimmäinen kirjoittaja.
Maksamme 3-4 vuotta, ja sitten autosta on velkaa vielä Noin 8000 euroa.
Neljän vuoden jälkeen vaihdamme auton taas uuteen. Edellisestä saadaan alkurahat. Ja jälleen maksamme 350 e kuukaudessa. Ja neljän vuoden jälkeen taas vaihdamme uuteen. Jne. Se on vähän kuin autosta maksaisi vuokraa. Ei ole tarkoituskaan maksaa sitä koskaan takaisin. Eikä siitä ole mitään kuluja, koska uutta autoa ei tarvitse katsastaa eikä huoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot otetaan rahoituksella. Meillä on upouusi kärry, arvoltaan 32 000 e, mutta me maksamme siitä 350 e/kk. Monella on myös työn puolesta auto.
Olen ensimmäinen kirjoittaja.
Maksamme 3-4 vuotta, ja sitten autosta on velkaa vielä Noin 8000 euroa.
Neljän vuoden jälkeen vaihdamme auton taas uuteen. Edellisestä saadaan alkurahat. Ja jälleen maksamme 350 e kuukaudessa. Ja neljän vuoden jälkeen taas vaihdamme uuteen. Jne. Se on vähän kuin autosta maksaisi vuokraa. Ei ole tarkoituskaan maksaa sitä koskaan takaisin. Eikä siitä ole mitään kuluja, koska uutta autoa ei tarvitse katsastaa eikä huoltaa.
Jatkan vielä: ja koska auto on uusi, niin se on vähäpäästöinen, eli Trafin maksu on pieni. Ja kuluttaa vähän.
Meillä on toinenkin auto, 15 v vanha. Sehän vasta kallis onkin. Pitää huoltaa, pitää korjata, Trafi maksaa tonnin vuodessa. Bensaa syö 10 l satasella.... sen ylläpitokustannukset ovat parisataa kuukaudessa, eikä siinä ole mitään uuden auton carplayta tms.
Yksi tai useampi seuraavista.
1. Hyvät ansiotulot
2. Hyvät pääomatulot
3. Perintö
4. Velka
5. Vedonlyönti/lottovoitto
TYÖSUHDEAUTO!!!! Aina max 2-3 vuotta vanha kärry alla. Maksaa kokoluokasta, tuloista ja veroista riippuen tyypillisesti 200-500e/kk. Sisältää kaikki kulut.
Ap puhui tavallisista ihmisistä ja silti suurin osa viesteistä alkaa "nettoan 5000€ kuussa"...
Mulla netto 1800€, asun vuokralla, auto täytti juuri 30v, ei mökkiä, ei venettä, ei mitään. Tosin eipä ole velkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
TYÖSUHDEAUTO!!!! Aina max 2-3 vuotta vanha kärry alla. Maksaa kokoluokasta, tuloista ja veroista riippuen tyypillisesti 200-500e/kk. Sisältää kaikki kulut.
Enpä ole kuullut että millään kaupan kassalla, lähihoitajalla tai muulla perusduunarilla olisi työsuhdeautoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä rahouitusautosta on jäljellä kuuden vuoden jälkeen? Ei mitään. Itselle maksettu auto on maksettu, sillä ajaa sitten vielä toiset 6v "ilmaiseksi".
Kuka ajaa samalla autolla 12 vuotta?
Minä en laske mitään lisäarvoa sille auto olisi oma. Työnantaja ei suostu työsuhdeautoon, liikaa vaivaa hänelle. Ajelen yleensä käytännössä rahoitusyhtiön autolla, kun auton saa maksettua, se on aika vaihtaa uuteen. Keskimääräinen uudehkolla autolla ajava saa laskea että auton omistaminen ja käyttö maksaa suunnilleen sen 40 senttiä kilomeri, kuten verottaja laskee.
Suurimmalla osalla ihmisistä olisi tähän varaa, mutta he tuhlaavat peruselämiseen MALTAITA! Ruokakauppaan tonni kuussa, uudet tietokoneet ja kännykät osamaksuilla, ostellaan vaatteita uutena ja leluja lapsille jatkuvasti, asutaan vuokralla (=heitetään rahaa kankkulan kaivoon), lounaat ravintoloissa, yms jne.
Aika moni pystyisi nipistämään satoja euroja kuukausikuluistaan pois. Mekin aloitimme omistusasumisen jo 22-vuotiaina, kun hankimme ensimmäisen kaksiomme. Kolmekymppisenä oli jo hyvin pääomaa.
Meillä ihan normaalit keskitulot ja pystyimme rakentamaan 150m2 talon ja ostamaan yhden uuden auton. Kaksi lastakin on tullut tehtyä.
Mulla on aina ollut mediaanin alle tulot vaikka on kaksi tutkintoa, AMK- ja yliopistotutkinnon, ja lähes katkeamaton (pätkä)työhistoria 20 vuoden ajalta. Olen ihmetellyt aina samaa kuin aloittaja.
Mies sitten ansaitseekin meillä yli kolme kertaa enemmän kuukaudessa. (Hän muuten on käynyt pelkän peruskoulun! Mutta pääsi hyppäämään työelämään nousukaudella ja on osannut tehdä oikeita valintoja).
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Onko teillä rahankäytössä haasteita, velkoja tms., jotka vaikuttavat asuntolainan saantiin? Meillä samansuuruiset tulot ja on ollut varaa hankkia kiva, kolmen makuuhuoneen rivitaloasunto ihan kivalta paikalta Helsingistä. Kyllä noilla tuloilla ja normaalilla rahankäytöllä pitäisi saada asuntolainaa yhden helsinkiläisrivitalon verran (esim. 350000€, 25 vuoden laina-aika tms.) jopa niin, ettei lainaa tarvitse ottaa maksimimäärää tuloihin nähden, jotta takaisinmaksuerät pysyvät kohtuullisina ja jää varaa muuhunkin. Meillä rivitaloasunnon lisäksi myös uutena ostettu, velaton auto, perheessä kaksi lasta ja lemmikkejä. Hankintoja teemme säästäen, emme velaksi (koska korot). Elämme ihan mukavasti ja saadaan säästöön, ulkomaille matkustetaan kerran-pari vuodessa. Hankintoja tehdään harkiten, mutta mistään ei jouduta "tinkimään". Lapsilla varaa harrastaa ja syödään hyvin. Kirpputoreja ei harrasteta muuta kuin myyntitarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Meillä on sama yhteenlaskettu bruttopalkka. Autoa ei ole, asumme kerrostalossa Helsingin keskustassa, ja viime vuonna kävimme ulkomailla 5 kertaa, joista 2 kertaa kaukolomalla.
Ilmeisesti meillä on sitten hyvin erilainen tapa käyttää rahaa kuin teillä.
Olemme lapsettomia.
Kyllähän nuo isot omakotitalot ostetaan pääosin valtavilla lainoilla. Sitten valitetaan, kun ei ole koskaan mihinkään rahaa, kun asuntolaina syö kaikki tulot.
Siskoni perheineen on tällainen. Elävät kädestä suuhun, ja jos tulee joku yllättävä meno (lasten sairastuminen, kodinkone hajoaa, muutaman kympin isompi joku lasku) niin ottavat lainaa. Jatkuvasti on lainaa johonkin suuntaan, ja homma on ihan kestämätöntä. Enemmän kyse on budjetoinnin surkeudesta, kuin siitä että on talo, autot ja lapsia paljon. Ovat laskeneet miten palkka ja tuet riittävät juuri-ja-juuri koko fiaskon pyörittämiseen, eikä mitään hätävarasäästöjä ole, kun kaikki raha menee siihen elämiseen. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot...
Olen ottanut heidän tilanteesta opikseni. On hätävarasäästö, jossa on aina vähintään tonni rahaa. Siihen ei kosketa, ellei tule todella pakottavaa tarvetta. Pakottava tarve ei ole jotkin ihanat kengät jotka nyt pitää saada, vaan sairastuminen, kodinkoneen hajoaminen tms. Ja "ylimääräisistä" rahoista laitan osan humputtelu-säästöön, mistä voi sitten ostaa ne kengät jos tekee mieli, ja toisen osan aina hätävarasäästöön. Humputtelurahat kuluvat enimmäkseen kerran vuodessa ulkomaanreissuun, tai vastaavaan.
En hanki mitään vaan koska toisillakin on ja minullakin pitää olla. Tämä näkyy siskon ostoskäyttäytymisessä. Koska muillakin on jotkin tietyt verhot, niin hänkin hankkii. Lapsia ei opeteta käyttäytymään, ja ne tuhoavat nuo design verhot, ja se siskon hehkuttama jälleenmyyntiarvo on nolla. Käytettynä evät juuri osta mitään, ja sisko valittelee miten kalliiksi tulee ostaa lastenvaatteita.
Asumme itse keskustassa, pienimmässä mahdollisessa asunnossa mihin mahdumme. Siltikään ei tunnu että ahdasta on. Julkiset kulkee ja on terveet jalat, joten autoja ei tarvi. Sisko asuu isossa omakotitalossa kaukana palveluista, ja silti valittelee siitä jatkuvasti kun lapsia pitää kuskailla ja siihen menee aikaa. Lisäksi asunto piti saada itse rakentaa, vaikka tarjolla olisi ollut samanlaisia asuntoja, lähempänä keskustaa puolet halvemmalla. En voi käsittää. Varsinkin sitä kun sisko valittelee tilannetta, jonka on itse tehnyt. Luulisi että aikuinen ihminen näkisi syy-seuraus-suhteen, mutta ei.. Sisko elää omassa pulantuoksuisessa fantasiamaailmassaan, että muillakin on näin, niin hänelläkin pitää olla näin, ja kaikki pelit ja vehkeet ja elektroniikka ja silloin on elämä ihanaa. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perus 6000-7000e/kk nettotulot perheelle riittää juuri ja juuri kahteen lapseen, autoihin ja uuteen omakotitaloon.
Helsingissä ei taida vielä okteetä saada.
7000 netto ei ole mikään perus. 5500€/kk/hlö on reilusti yli mediaanitulojen. Oikeen tuntuvastikin.
Kannattais varmaan opiskella edes vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä näin: elettiin tosi säästeliäästi alkuun. Ostettiin pieni kolmio ja maksettiin asuntolainaa ripeästi pois.
Nyt ollaan 42 v. ja meillä
-talo 500000, josta velkaa 200000 (pk-seudulla, ei hieno)
-2 autoa, molemmat uusia mutta halpoja, ei velkaa
-reissuihin menee 10000 / vuosi (kaikki ylimääräinen)
-neljä lasta, harrastuksiin menee aika paljon rahaa
-syödään edullisesti, mutta aika usein ulkona / tilataan kotiin
-palkat 6000 ja 5500 brutto, netto 7000
Missä työssä tavalliset ihmiset tienaa noin hyvin?
Missä pienituloisen kuplassa elät? Ei tarvitse olla kuin insinööri ja opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis varaa useampaan autoon, hienoon omakotitaloon ja ihan niin moneen lapseen kun ehtisin saada. Mutta eipä halua kukaan mies semmoisia kanssani niin kahdestaan koiran kanssa sitten elellään isossa kerrostalolukaalissa. Tasan ei käy onnen lahjat.
Mikset toteutua unelmaasi ja osta omakotitaloa?
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.[/quoteMiksi ihmettelet? Työttömyys ei aina ole sama kuin köyhyys vrt. esim. säästöt, omaisuus, perinnöt jne. ja toisaalta työttömyys on voinnut myös kestää vasta jonkin aikaa.
Harmittaako se sinua, että työttömällä voi olla paljonkin rahaa?
Meilla 300m2 omakotitalo
75m2 vuokralla 1000e
Vaimon palkka 3000e/kk
Mun palkka 11 000e/kk verot 20% (en ole Suomessa)
Paaomatuloja noin 2500e/kk (kartutetaan elaketta talla)
kolme lasta
Vaimolla 2007 bemu
Mulla 2000 porsche (Ei Suomessa)
Ei tunnu rahat ihan riittavan ja olenkin vaihtamassa autoni moottoripyoraan jotta olisi helpompi ja halvempi liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni perheineen on tällainen. Elävät kädestä suuhun, ja jos tulee joku yllättävä meno (lasten sairastuminen, kodinkone hajoaa, muutaman kympin isompi joku lasku) niin ottavat lainaa. Jatkuvasti on lainaa johonkin suuntaan, ja homma on ihan kestämätöntä. Enemmän kyse on budjetoinnin surkeudesta, kuin siitä että on talo, autot ja lapsia paljon. Ovat laskeneet miten palkka ja tuet riittävät juuri-ja-juuri koko fiaskon pyörittämiseen, eikä mitään hätävarasäästöjä ole, kun kaikki raha menee siihen elämiseen. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot...
Olen ottanut heidän tilanteesta opikseni. On hätävarasäästö, jossa on aina vähintään tonni rahaa. Siihen ei kosketa, ellei tule todella pakottavaa tarvetta. Pakottava tarve ei ole jotkin ihanat kengät jotka nyt pitää saada, vaan sairastuminen, kodinkoneen hajoaminen tms. Ja "ylimääräisistä" rahoista laitan osan humputtelu-säästöön, mistä voi sitten ostaa ne kengät jos tekee mieli, ja toisen osan aina hätävarasäästöön. Humputtelurahat kuluvat enimmäkseen kerran vuodessa ulkomaanreissuun, tai vastaavaan.
En hanki mitään vaan koska toisillakin on ja minullakin pitää olla. Tämä näkyy siskon ostoskäyttäytymisessä. Koska muillakin on jotkin tietyt verhot, niin hänkin hankkii. Lapsia ei opeteta käyttäytymään, ja ne tuhoavat nuo design verhot, ja se siskon hehkuttama jälleenmyyntiarvo on nolla. Käytettynä evät juuri osta mitään, ja sisko valittelee miten kalliiksi tulee ostaa lastenvaatteita.
Asumme itse keskustassa, pienimmässä mahdollisessa asunnossa mihin mahdumme. Siltikään ei tunnu että ahdasta on. Julkiset kulkee ja on terveet jalat, joten autoja ei tarvi. Sisko asuu isossa omakotitalossa kaukana palveluista, ja silti valittelee siitä jatkuvasti kun lapsia pitää kuskailla ja siihen menee aikaa. Lisäksi asunto piti saada itse rakentaa, vaikka tarjolla olisi ollut samanlaisia asuntoja, lähempänä keskustaa puolet halvemmalla. En voi käsittää. Varsinkin sitä kun sisko valittelee tilannetta, jonka on itse tehnyt. Luulisi että aikuinen ihminen näkisi syy-seuraus-suhteen, mutta ei.. Sisko elää omassa pulantuoksuisessa fantasiamaailmassaan, että muillakin on näin, niin hänelläkin pitää olla näin, ja kaikki pelit ja vehkeet ja elektroniikka ja silloin on elämä ihanaa. Huoh.
Pullantuoksuisessa, eikä pulantuoksuisessa. :D Vaikka kyllä se on melko pulantuoksuista tuo koko touhu.
Itse poltan, ja siihen menee 80e/kk, mutta en käy latella enkä leffassa viikottain, niin tuo 80 e ei ole juuri mitään, pelkkä pisara meressä.