Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Näin mä vähän arvelinkin. Ei luulis muuten varaa olevan monen kymmenen tonnin autoihin ja monen sadan tuhannen hintaisiin taloihin.
Sitähän joutuu olemaan kokoajan työssä, että saa nuo kaikki velat maksettuakin. Ap
No mitä luulit, että niitä ostellaan käteisellä vai? Tietysti jos ei ole maksukykyä niin et saa lainaa edes autoon, saati taloon.
Niin ja joutuu ihan olemaan työssä että saa lainat maksettua! On se niin väärin kun edes autoa ja taloa ei voida kustantaa valtion kassasta!
Voi kun se olisi niin simppeliä että käymällä kokopäivätöissä olisi varaa lainoja maksella. Totuus on että esim. 5000€ bruttona tienaava lapsiperhe ei paljon isoja lainoja voi maksella tai ottaa niitä.
Ei niin. Pitäisikö matalapalkkaisilla ihmisillä jotka vielä tekevät lapsia, olla varaa uusiin autoihin ja isoihin taloihin?
Reisiä levittäessä pitäisi ymmärtää, että ne lapset maksaakin eikä niiden elatus on mikään perusoikeus joka tulisi ulkoapäin saada.
Huvitukset? Meillä on kaksi autoa lähinnä siksi että päästään töihin ja kauppaa ja saadaan lapset harrastuksiin, myös silloin kun toinen on autonsa kanssa työmatkalla tai jossain muualla.
Autoilu on Suomessa kallista, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Näin mä vähän arvelinkin. Ei luulis muuten varaa olevan monen kymmenen tonnin autoihin ja monen sadan tuhannen hintaisiin taloihin.
Sitähän joutuu olemaan kokoajan työssä, että saa nuo kaikki velat maksettuakin. Ap
No mitä luulit, että niitä ostellaan käteisellä vai? Tietysti jos ei ole maksukykyä niin et saa lainaa edes autoon, saati taloon.
Niin ja joutuu ihan olemaan työssä että saa lainat maksettua! On se niin väärin kun edes autoa ja taloa ei voida kustantaa valtion kassasta!
Voi kun se olisi niin simppeliä että käymällä kokopäivätöissä olisi varaa lainoja maksella. Totuus on että esim. 5000€ bruttona tienaava lapsiperhe ei paljon isoja lainoja voi maksella tai ottaa niitä.
Ei niin. Pitäisikö matalapalkkaisilla ihmisillä jotka vielä tekevät lapsia, olla varaa uusiin autoihin ja isoihin taloihin?
Reisiä levittäessä pitäisi ymmärtää, että ne lapset maksaakin eikä niiden elatus on mikään perusoikeus joka tulisi ulkoapäin saada.
Vedä vittu päähäsi
Me tienataan 6500€ brutto, ja rakennetaan taloa.
Mutta emme asukaan pääkaupunkiseudulla. Eikä laina rakentamista varten ole elämän ensimmäinen, vaan tässä on hiljalleen ensin ostettu yksiö, sitten kaksio, sitten rivarineliö. Ja lainaa maksettu pois, koskaan ei ole tarvinnut käyttää lyhennysvapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
No ei niihin sopivan kokoisiin taloihin ole oikeastaan varaa edes keskiopalkkaisillaan tyyliin yht. bruttotulot 7000€ mitä tuo nyt olisi nettona 5000€? Tämä siis pääkaupunkiseudulla. sopiva asunto ja joninlainen kulkuneuvo on yleensö myös lasten etu, ei vain joku vanhempien kinuama asia. Tuskin kukaan ihmettelee miten pienipalkkaisella tai edes keskipalkkaisella ei ole varaa hulppeaan asuntoon tai kahteen ökyautoon... mutta jopa sen tavallisen asunnon ja auton joka ei ole romu kustantaminen vaatii tänäpäivänä aika isot tulot. Ehkä tämä oli pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Vedä vittu päähäsi
Jaaha, WT-mamma angstaa ja pahoittaa mielen totuudesta.
Oikeasti kuka ei ymmärrä, että lasten teko monesti on valinta kohti niukempaa elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
No ei niihin sopivan kokoisiin taloihin ole oikeastaan varaa edes keskiopalkkaisillaan tyyliin yht. bruttotulot 7000€ mitä tuo nyt olisi nettona 5000€? Tämä siis pääkaupunkiseudulla. sopiva asunto ja joninlainen kulkuneuvo on yleensö myös lasten etu, ei vain joku vanhempien kinuama asia. Tuskin kukaan ihmettelee miten pienipalkkaisella tai edes keskipalkkaisella ei ole varaa hulppeaan asuntoon tai kahteen ökyautoon... mutta jopa sen tavallisen asunnon ja auton joka ei ole romu kustantaminen vaatii tänäpäivänä aika isot tulot. Ehkä tämä oli pointti.
PK-seudulta tai vähintään lähikunnasta saa aivan varmasti talon ja auton 7000€br tuloilla. Meillä on karvan vajaa 7000€ br tulot, talo Tampereen lähes keskustassa ja kaksi halpaa autoa. Ja kaksi lasta.
Näyttäisi olevan vajaa 100 kpl min. 90m2, rivi-, pari tai omakotitaloja 25km säteellä Helsingistä alle 250k€:n.
https://www.etuovi.com/myytavat-kohteet-kartalla?haku=M1207150563#map_1…
Tuota olen ihmetellyt itsekkin. Auto on nimittäin kallis ylläpitää varsinkin Suomessa. Itse olemme hyvätuloinen perhe (brutto reilusti yli 10k/kk) ja tuntuu että meillä ei ole varaa samaan elintasoon tuttujen kanssa (keväinen laskettelureissu Leville, kaksi autoa, iso omakotitalo jne.).
Toiset ilmeisesti osaavat käyttää vähäisetkin varat oikein?
Onko ihmisillä jotenkin hämärtänyt käsitys siitä, mikä on "normaalia" asumista keskituloiselle tai sen alle? Kun ei riitä tavallinen puurakenteinen, kymmenen-kaksikymmentä vuotta vanha omakotitalo, vaan pitää olla vähintään 250 neliöinen kivitalo. Eikä riitä autoksi vm. 2011 Skoda ja 2010 Hyundai, vaan pitää olla kaksi enintään pari vuotta vanhaa Audia.
Keitä te olette, jotka pidätte tällaista vaatimustasoa yllä? Missä te asutte?
No suurin osa taloista on varmaan ostettu lainalla. Onhan tavallisilla ihmisillä varaa maksaa vuokraakin.
Minua taas kiinnostaisi mita ovat nama tavalliset ihmiset ja varsinkin mitka ovat sitten ne tavallisten ihmisten tulot? Tavallisella ihmisella 5000€ brutolla on varaa eri asoihin kun esim. tavallisella ihmisella 2700€ brutolla. Hieman laaja tuo kysymyksen asettelu: tavallinen elama ja tavalliset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisillä jotenkin hämärtänyt käsitys siitä, mikä on "normaalia" asumista keskituloiselle tai sen alle? Kun ei riitä tavallinen puurakenteinen, kymmenen-kaksikymmentä vuotta vanha omakotitalo, vaan pitää olla vähintään 250 neliöinen kivitalo. Eikä riitä autoksi vm. 2011 Skoda ja 2010 Hyundai, vaan pitää olla kaksi enintään pari vuotta vanhaa Audia.
Keitä te olette, jotka pidätte tällaista vaatimustasoa yllä? Missä te asutte?
En tiedä, ehkä minullakin on sitten hämärtynyt käsitys kun mielestäni keskituloisella pitäisi olla varaa rakennuttaa perheelleen uusi talo suurten kaupunkien ulkopuolella, ja omistaa pari suhteellisen uutta autoa ja kultainen noutaja. Mutta tuntuu että vain ylempi keskiluokka, eli lääkärit ja vastaavat pääsevät tuohon elintasoon. Enkä puhu edes mistään uudesta kivitalosta ja range rovereista, vain ihan tavallisesta keskiluokkaisen näköisestä tiili- tai puutalosta ja autoina vaikka volkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnostaisi mita ovat nama tavalliset ihmiset ja varsinkin mitka ovat sitten ne tavallisten ihmisten tulot? Tavallisella ihmisella 5000€ brutolla on varaa eri asoihin kun esim. tavallisella ihmisella 2700€ brutolla. Hieman laaja tuo kysymyksen asettelu: tavallinen elama ja tavalliset ihmiset.
Kuinkakohan moni reilu pari tonnia kuussa tienaava pariskunta uskaltaa ottaa mitään asuntolainoja tai autolainoja vaivoikseen. Pitäs olla aika pienet kuukausierät lainoissa että saa niitä maksettua. 😲
Oikeastiko tavallinen ihminen tienaa kuussa vähintään viisi tonnia? Mulle tuo olisi jo luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot otetaan rahoituksella. Meillä on upouusi kärry, arvoltaan 32 000 e, mutta me maksamme siitä 350 e/kk. Monella on myös työn puolesta auto.
Helvetin harvalla on työn puolesta auto josta ei itse tarvitse mitään maksaa.
Saatteko auton joskus itselle vai ette?
30000€ laina 6v ---> 470€/kk ja auto tulee omaksi.
Mutta arvo on laskenut ja joutuu itse maksamaan kaikki huollot yms.
No ei olekaan varaa. Ollaan miehen kanssa 70-lukulaisia, eli niitä joihin uudet eläkelait kolahti ja kovaa. Nettopalkkamme yhteensä tällä hetkellä on noin 5000 €. Asutaan onneksi jo velattomassa okt:ssa, yksi käytettynä ostettu auto ja yksi teini. Kaikki, mitä peruselämisestä yli jää (ja jäähän sitä, kun jatketaan samaa nuukailua mihin ollaan jo opiskeluajoista opittu), sijoitetaan ja säästetään.
Kevan sivuilta laskureilla katsottuna tulevat eläkkeemme (n. 20 vuoden päästä) ovat leipäjonoluokkaa (syynä pitkät opiskelut ja pätkätyöt). Ei ole mitään muuta mahdollisuutta, kuin yrittää turvata toimeentuloa iäkkäämpänä. Mitä sitä tekee muuten sillä vapautuneella ajalla, jos ei ole varaa tehdä/mennä mihinkään? Nyt taas painetaan pidennettyä kikypäivää ylitöillä höystettynä, joten ei ole aikaa tai jaksamistakaan mihinkään.
Ei me mitään köyhäilyä harrasteta, mutta ei todellakaan pistetä penniäkään ylimääräiseen tai statukseen. Varmaan suomalainen yhteiskunta hyötyisi kaltaisistamme perheistä, jos laitettaisiin raha kiertoon. Eläke- ja kikyuudistus vaan takasi sen, että kiertoon lähtee minimi ja kun alin eläkeikä saavutetaan, muutetaan Etelä-Euroopan lämpöön pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan moni reilu pari tonnia kuussa tienaava pariskunta uskaltaa ottaa mitään asuntolainoja tai autolainoja vaivoikseen. Pitäs olla aika pienet kuukausierät lainoissa että saa niitä maksettua. 😲
Oikeastiko tavallinen ihminen tienaa kuussa vähintään viisi tonnia? Mulle tuo olisi jo luksusta.
Tiedän monia pienituloisia pariskuntia, joilla on joko kaksi autoa tai uusi auto alla. Ei mikään premium, mutta uutena kuitenkin ostettu. En tiedä, miksi näin. Yksi selitti, että opiskelijana hän tarvitsee autoa ettei ole sitten vaan jumissa siellä omassa lähiössään. Miehensä perusduunari. Sama pariskunta vaihtaa autoa uudempaan parin vuoden välein, koska ei kehtaa ajaa vanhemmalla. Ja sitten vaimo itkee, kun ei haluaisi asua lähiössä vaan tahtoo omakotitaloon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot otetaan rahoituksella. Meillä on upouusi kärry, arvoltaan 32 000 e, mutta me maksamme siitä 350 e/kk. Monella on myös työn puolesta auto.
Helvetin harvalla on työn puolesta auto josta ei itse tarvitse mitään maksaa.
Saatteko auton joskus itselle vai ette?
30000€ laina 6v ---> 470€/kk ja auto tulee omaksi.
Mutta arvo on laskenut ja joutuu itse maksamaan kaikki huollot yms.
Mitä rahouitusautosta on jäljellä kuuden vuoden jälkeen? Ei mitään. Itselle maksettu auto on maksettu, sillä ajaa sitten vielä toiset 6v "ilmaiseksi".
Nuukasti kun elää niin pärjää. Ruokaa ei heitetä pois ja laitetaan kotona halvalla. Vuokrakin maksaa.
Esim. lainanlyhennykset voi olla 1200 kk ja autoihin, lehtiin, ym. ns. pakollisiin menot n. 1000 € kk. Ruokaan 2 lasta ja 2 aikuista n. 800 € kk. Yht. siis 3000 €. Jos kaksi töissä jää muihin menoihin vielä rahaa esim, 2000 € jos perheen nettotulot 5000 € kk. Bruttopalkat siis 3500 €kk per vanhempi. Näin voi päästä käsiksi siihen omaan asuntoon ja autoon.
Me ollaan hyvin koulutettuja mutta mediaaniluokan palkoissa miehen kanssa. Asumme vantaalla vanhassa omakotitalossa ja meillä on kaksi autoa joista toinen minun työsuhdeautoni. Talo on hyvin perus, mutta kolmelle lapselle omat huoneet. Etelässä käydään pari kertaa vuodessa, kytätään halpoja lentoja ja hotellit eivät ole mitän huippuja. Olen tottunut matalaan elintasoon opiskellessani ja ollessani kotihoidon tuella. Ostan omat ja lasten kamat torista tai kirpputorilta, metsästän punalapputuotteet ja kaikki ylimääräinen muutenkin karsittu. Talo oli sujt edullinen (280 000) ja enää 50 000 velkaa jäljellä. Lasten harrastuksista emme tingi niihin menee tällä hetkellä 550e/kk. Aikuiset eivät harrasta mitään. Etelän lomamme ovat 5000/v. Kukaan ei käy kampaajalla, ei lehtitilauksia, ei mitään uutta kaupasta, ei ulkonasyömisiä edes juurikaan lomilla, ei lemmikkieläimiä, lämmitämme puulla joten "asumisvastike" talossamme 180e/kk. Emme syö eineksiä vaan kaikki ruoka tehdään itse, emme käytä mitään palveluja, itse siivotaan ja renkaat vaihdetaan ja hiukset leikataan jne. Saamme kuukaudessa säästöön 2000e ja kauppalasku 400e/kk.
No Siis talo on tietysti lainalla ostettu, ei meiltä nyt ihan 200 000e takataskusta löytynyt kuitenkaan :D tällä hetkellä 3 autoa, yksi kyllä myynnissä.. En minä tiedä miten on varaa. Miksei olisi? Bruttotulot yht. 70 000e vuodessa.