Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.
Minä olen myös ihmetellyt, miten so_maleilla on varaa jatkuvasti käydä lomailemassa Afrikassa. Suomalaisten veronmaksajien piikki on heille selvästikin auki. Ei normisuomalaisella ole varaa käydä Afrikan reissuilla.
Minä ja mies ollaan himpan alta nelikymppisiä ja meillä kaksi lasta, joista toinen kehitysvammainen. Lapsi vaatii paljon hoivaa ja huolenpitoa, mutta ollaan saatu järjesteltyä asiat niin että molemmat käymme töissä normaalisti. Vuositulot yhteensä n. 60 000. Meillä on olosuhteiden pakosta kaksi perusautoa (ei autolainaa koskaan kummastakaan), johtuen työmatkoista ja erityislapsen kuskaamisista. Viitisen vuotta vanhasta kauniista 120m2 omakotitalosta on lainaa jäljellä vielä n. 100 tonttua. Olen tarkka raha-asioissa ja pistän paljon säästöön, olen laskenut että saamme talolainan kuitattua n. viiden vuoden päästä. Perhetilanteemme takia emme pääse juuri matkustelemaan, joten siinä säästyy rahaa ja huvitukset pitää keksiä kotiin. Rahaa ei myöskään kulu mihinkään erityisiin luksustuotteisiin tai tupakkaan/alkoholiin. Asutaan maalla.
Isäni on raksamies, vaimonsa pankkivirkailija. Kaksi lasta, koko porukalla oma harrastus, okt, mökki, kaksi autoa ja ulkomaanmatka koko porukalla kerran vuodessa.
Elävät arjessa säästäväisesti, asuvat pohjois-Suomessa. Eli mahdollista on.
Lainaa ja kulutusluottoja. Ja reippaasti. Muuta selitystä en ainakaan itse keksi.
Eletään koko ajan ns. veitsenterällä mutta silti vaan selvitään lopulta, kaikesta. Jotenkin.
Ja ainahan viimeisessä hädässä voi laittaa asunnon myyntiin, sen verran paljon asuntojen hinnat ovat PK-seudulla ihan lyhyessäkin ajassa nousseet, että omansa saa aina pois.
Jos perheen molemmat vanhemmat käyvät töissä, niin ei tuossa paketissa mitään ihmeellistä ole. Me ollaan molemmat pienituloisia. Iso asuntolaina tietenkin jouduttiin ottamaan, mutta yhtälailla olisi jouduttu maksamaan täällä isoa vuokraa. Kaksi lasta löytyy ja kaksi autoa on pakollista, kun toinen käy vuorotyössä, mummolat on kaukana, meillä on lemmikkejä ja lapsia kuskaillaan harrastuksiin kimppakyydeillä.
Ihan hyvää peruselämää eletään, mutta ei suinkaan pröystäillä. Autot on vanhoja ja talokin on vähän vanhempi. Ei reissata ulkomailla, ei käydä baareissa tai ravintoloissa, en käy kampaajalla, eikä muutenkaan laiteta rahaa turhuuksiin. Kaikki tarpeellinen meiltä sen sijaan löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Näin mä vähän arvelinkin. Ei luulis muuten varaa olevan monen kymmenen tonnin autoihin ja monen sadan tuhannen hintaisiin taloihin.
Sitähän joutuu olemaan kokoajan työssä, että saa nuo kaikki velat maksettuakin. Ap
No mitä luulit, että niitä ostellaan käteisellä vai? Tietysti jos ei ole maksukykyä niin et saa lainaa edes autoon, saati taloon.
Työtä nuoresta alkaen, säästäväisyyttä, järkiliitto samoilla arvoilla varustetun ihmisen kanssa ja pikku perintö. Lapset omillaan, nyt voidaan nauttia omakotitalostamme molemmilla autoilla ja osa-aikaeläkkeellä viisikymppisenä.
Kolmekymppisenä tiedän, että monella tutulla lainaa just niin paljon kuin pankista irtoaa, ei tavoitteellista säästämistä, isommat ostokset hankitaan aina luotolla/osamaksulla. Lisäksi moni säästänyt vakuutuksissa, eli ei ihan mahdottoman isoa katastrofia tarvitse tapahtua, että korttipakka luhistuu.
Meillä yksi lapsi ja nettotulot 5000e (olen osittaisella hoitovapaalla). Asuntolainaa vielä 130t, asunto ei ole suurensuuri mutta kauttaaltaan laadukkaasti remontoitu, piha on iso ja sijainti hyvä. Asumiskulut edulliset. Yksi auto, joka vähän parempi. Opintolainaa vielä pari vuotta. Säästöön/sijoitukseen menee 550e/kk. Meillä on kattavat vakuutukset, kaikki lyhennysvapaat pitämättä, säästössä viisinumeroinen summa ja luottokorteilla katetta 8000e. Eli yritetty varautua ''kaikkeen''. Meillä ei kummallakaan ole rikasta sukua tai perintöjä tulossa, joiden varaan voisi pelastautua. Täytyy itse pärjätä.
Arjessa meillä on varaa käydä ulkona syömässä, extempore- ravintolareissuilla, matkailla, ostaa tarvittavat hyödykkeet ilman luottoa. En tykkää shoppailusta, ostan tarpeeseen ja silloin mielellään laadukasta ja kestävää. Suosin second handia, esim. lapsen siirryttyä nyt pinniksestä isompaan sänkyyn päivitettiin hänen huone: hoitopöytä ja pinnis menivät kaverin vauvalle, itse ostin torin ja fb-kirpun kautta lapsen huoneeseen Muuramen sängyn ja 50-luvun liinavaatekaapin.
Autot otetaan rahoituksella. Meillä on upouusi kärry, arvoltaan 32 000 e, mutta me maksamme siitä 350 e/kk. Monella on myös työn puolesta auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perus 6000-7000e/kk nettotulot perheelle riittää juuri ja juuri kahteen lapseen, autoihin ja uuteen omakotitaloon.
Helsingissä ei taida vielä okteetä saada.
7000 netto ei ole mikään perus. 5500€/kk/hlö on reilusti yli mediaanitulojen. Oikeen tuntuvastikin.
Joo en mäkään ihmettele jos tuollaisilla tuloilla on varaa omakotitaloon, autoihin, lapsiin ja matkoihin. (pääkaupunkiseudulla) Ei meilläkään olisimitään ongelmia tuollaisilla tuloilla vaikka lapsia on kolme.
Todennäköisesti niillä perheillä keillä on edellämainittuihin varaa pääkaupunkiseudulla, on sitten vaan reippaasti yli mediaanin tulot. Kyllä minusta esim. joillain 7000€ bruttotuloilla on aika tiukkaa yrittää maksaa kaikki "perusjutut" kuten omistusasunnot, autot ja matkat. Tuohan tekee n. 5000€ netto ja eikö tullaiset ole aika keskituloa tilastojen mukaan. 7000€ netto on jo tosi hyvätuloinen perhe!
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis varaa useampaan autoon, hienoon omakotitaloon ja ihan niin moneen lapseen kun ehtisin saada. Mutta eipä halua kukaan mies semmoisia kanssani niin kahdestaan koiran kanssa sitten elellään isossa kerrostalolukaalissa. Tasan ei käy onnen lahjat.
Missä majailet? Onko hyvät tissit?
Kelpaako köyhä duunarimies
Me ollaan ihan tavallisia ihmisiä, asumme Helsingissä omakotitalossa, meillä on yksi auto ja kolme lasta ja oma mökki. Velkaa on hyvin vähän, olemme n. 40-vuotiaita.
Lapset harrastavat aika paljon, mutta suht. halpoja juttuja. Esim. ei jääkiekko tai taitoluistelua, jotka ovat tosi kalliita. Teemme itse ruoan, hyvin harvoin syömme ulkona. Leivon leipää, kakkua, pullaa ym. itse. Syömme tavallista kotiruokaa. Aikuisten harrastukset edullisia, lenkkeilyä, hiihtoa, pyöräilyä ym. kuntoliikuntaa. Töissä minulla on omat eväät, yleensä edellisen päivän kotiruokaa. Lounasruokailu Helsingissä on järkyttävän kallista.
Siivoamme itse ja liikumme paljon julkisilla tai pyörällä. Huonekaluja olemme ostaneet paljon käytettynä, samoin omia ja lasten vaatteita. Myyn nettikirppiksillä lasten pieneksi käyneitä vaatteita ja muutakin tavaraa, jota emme itse käytä. Pyrin ostamaan mahdollisimman vähän mitään, mieluiten vähän ja hyvää, hyvä voi olla käytettyäkin. Teen ruokalistoja viikoksi eteenpäin ja oikeastaan vain kerran viikossa ruokakaupassa. Maitoa haemme lisää viikolla.
Teemme paljon itse, minä ompelen ja korjaan itse vaatteita, mies osaa raksahommia ja teki talostamme ja mökistämme hyvin paljon itse. Pyrimme siihen, että ruokajätettä syntyisi mahdollisimman vähän.
Kyllä tähän siis pystyy, mutta rahankäyttöä pitää kyllä miettiä. Itse olen köyhistä oloista lähtöisin, mutta minulle opetettiin kotona kaikenlaisia taitoja, joista on ollut hyötyä nyt aikuisena.
Ulkomailla käymme, mutta käytämme halpalentoja, äkkilähtöjä ym. Esim. Thaimaassa emme kuitenkaan ole olleet koskaan.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Ei mulla ole velkaa kuin 70000€,autot vanhoja ,lapsen päivähoito maksaa 290€/kk ,akan pito vielä enemmän.
Kahta työtä pitää tehdä.
Jos akka tajuaisi häipyä hevon vi*tuun jäisi rahaa vähän enemmän.Laita akka töihin!
Akka on töissä,mutta ei sillä ole ikinä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Näin mä vähän arvelinkin. Ei luulis muuten varaa olevan monen kymmenen tonnin autoihin ja monen sadan tuhannen hintaisiin taloihin.
Sitähän joutuu olemaan kokoajan työssä, että saa nuo kaikki velat maksettuakin. Ap
No mitä luulit, että niitä ostellaan käteisellä vai? Tietysti jos ei ole maksukykyä niin et saa lainaa edes autoon, saati taloon.
Ap:stä en tiedä mitä ajatteli mutta itse olen monesti miettinyt että olisi kiva tietää ihan oikeasti niiden henkilöiden tulot joilla näyttää olevan varakas elämä. Totuushan että ei se palkka tai työssäkäynti takaa niitä autoja tai omistusasuntoja vaan palkan suuruus on isossa roolissa. Ei taida keskituloinenkaan niin helposti enää saada niitä 300000€ asuntolainoja plus autolainat sun muut. Ja vaikka saisikin niin tiukkaa voi tehdä lainoja maksella kun siihen elämiseenkin pitää jäädä isoja summia varsinkin jos on lapsia useampi.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa ja kulutusluottoja. Ja reippaasti. Muuta selitystä en ainakaan itse keksi.
Eletään koko ajan ns. veitsenterällä mutta silti vaan selvitään lopulta, kaikesta. Jotenkin.
Ja ainahan viimeisessä hädässä voi laittaa asunnon myyntiin, sen verran paljon asuntojen hinnat ovat PK-seudulla ihan lyhyessäkin ajassa nousseet, että omansa saa aina pois.
Ja selvennykseksi jatkan: itse siis asumme PK-seudulla 1990-luvun omistusrivarissa josta lainaa jäljellä n. 100 000 €, auto 10 vuotta vanha käytettynä alunperinkin ostettu, molemmat aikuisista korkeakoulutettuja ja alaamme vastaavissa töissä, yhteiset bruttotulot reippaat 100 000 €/vuosi, lapsia yksi. Kalliita matkoja tai harrastuksia ei ole, ihan taloudellisista syistä.
Ihmettelen itsekin joka päivä, miten osa lähipiiristä pystyy ylläpitämään korkeaa elintasoaan kun tienaavat meitä vähemmän ja kuluttavat kuitenkin enemmän: matkustelevat, ostelevat, käyvät ravintoloissa, harrastavat....
Ehkä tällaiset henkilöt eivät haluakaan maksaa ikinä lainojaan takaisin? Elävät Ruotsin tyylisesti bullet-lainoitettua elämää? Lainaa lainan päälle ja maksetaan vain minimikorot?
Meillä on yksi velaton auto, joka tosin alkaa olla suomalaisten mittapuulla vanha. Mutta se on toistaiseksi vielä toiminut. Toista autoa en hankkisi, ellen tienaisi itsekin vähintään yhtä paljon kuin mies nyt. Itse opiskelen ja teen satunnaisia työvuoroja. Lapsia meillä on kolme. Meillä on yksi sijoitusasunto ja sitten tämä rivariosake, joka pitäisi kohta myydä pois. Lomalla käymme koko perhe kerran vuodessa tai kahdessa.
Aiomme rakentaa ensi vuonna, ja se tietysti kuulostaa siltä että talo on iso ja hieno eli kallis. Mutta sellaisenkin saisi rakennettua kun vaan ottaisi tarpeeksi lainaa. Moni ottaakin ja elää sitten kädestä suuhun. Minua ei kulissit kiinnosta, ja tarkoituksena on rakentaa neliöiltään tehokas meidän näköinen moderni koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Niin ja joutuu ihan olemaan työssä että saa lainat maksettua! On se niin väärin kun edes autoa ja taloa ei voida kustantaa valtion kassasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Niin ja joutuu ihan olemaan työssä että saa lainat maksettua! On se niin väärin kun edes autoa ja taloa ei voida kustantaa valtion kassasta!
Voi kun se olisi niin simppeliä että käymällä kokopäivätöissä olisi varaa lainoja maksella. Totuus on että esim. 5000€ bruttona tienaava lapsiperhe ei paljon isoja lainoja voi maksella tai ottaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Autot otetaan rahoituksella. Meillä on upouusi kärry, arvoltaan 32 000 e, mutta me maksamme siitä 350 e/kk. Monella on myös työn puolesta auto.
Helvetin harvalla on työn puolesta auto josta ei itse tarvitse mitään maksaa.
Saatteko auton joskus itselle vai ette?
30000€ laina 6v ---> 470€/kk ja auto tulee omaksi.
Meillä on 2 autoa, kolme lasta (sen vuoksi tarvitaan ne autot), isohko omakotitalo. Ruuasta ja harrastuksista emme joudu tinkimään, mutta kyllä kaikesta muusta. Sisustus on rempallaan, tarpeellisia huonekaluja ei ole varaa ostaa (enkä tarkoita mitään luksustavaroita vaan ihan kattovalaisimia ja vaatekaappeja), 1970-luvun totisesti kauheassa kunnossa olevaa kellarisaunaa ei ole varaa remontoida, eikä todellakaan ole varaa lähteä ulkomaanmatkalle, vaikka siitä kovasti haaveilen.
Olen miettinyt samaa, että millä rahalla jotkut leveää elämäänsä elävät. Toki kolmen lapsen polkupyöriin jne menee paljon rahaa. Ilolla otan vastaan päivähoitomaksujen alennuksen toisesta lapsesta! Ensimmäisenä hankitaan vaatekaappi.