Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.

Vierailija
09.01.2018 |

Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?

Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳

Kommentit (599)

Vierailija
41/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan rakennettu aika hulppea talo, siitä on noin 1/3osa lainalla, muuten olemme käyttäneet siihen rahaa mikä on tullut voittona edellisen talon myynnistä. Velkaa ei ole siis todellakaan paljon.

Meillä on kaksi autoa, omia ei velalla ostettu.

Matkustelemme joka vuosi jne... Hevonenkin on tullut hankittua harrastuksen myötä.

Meillä on ihan ok tulot, emme osta turhaa, emme osta velaksi, ja säästämme sekä sijoitamme.

Vierailija
42/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Ei ole varaa huonoon autoon. Mielummin maksan kerralla vähän enemmän, kuin korjailen ja tuhlaan aikaani, joka ei myöskään ole ilmaista.

Vanhaan autoon jo Suomen ilmasto tekee vikoja,kilometreistä riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella varmasti velkaa hyvin paljon. Sitten jos ei polta (siihen menisi yli 200€/kk jos askin vetää päivässä) ja ei käytä alkoholia (sekin hyvin kallista) niin kyllähän sitä onnistuu ulkopuolisille antamaan hyvän kuvan omasta taloudellisesta tilanteesta 🙂

Vierailija
44/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin miehen kanssa 10 vuotta sitten lainalla omat yksiöt helsingin kantakaupungista. Lainaehdot olivat silloin paljon löysemmät. Kummatkin kämppät oli kamalassa kunnossa ja rempattiin hikihatussa. Silloin kun muut kaksikymppiset biletti remontoin omaa asuntoa työpäivän päätteeksi. Asuin kämpässä 2 vuotta ja muutin miehen luokse, asunnon pistin vuokralle. Miehen asunnossa asuttiin myös kaksi vuotta. Myytiin kummatkin asunnot ja vuokrattiin hirveä läävä. Tässä läävässä asuttiin kunnes löydettiin sopiva omakotitalo. Tässä välissä opiskeltiin ammatit.

Omakotitaloa varten ei tarvinnut ottaa järkyttävää lainaa sillä asuntokaupoista jäi yli 100000€ käteen. Lisäksi rahaa jätettiin säästöön ja osa sijoitettiin. Mies tienaa vuodessa 72t ja minä 35t. Meillä on yksi lapsi ja toinen tulossa. Yksi auto nyt ja toinen hankitaan kohtapuolin. Kaikki tämä saatu omalla kovalla työllä ja valinnoilla.

Vierailija
45/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly on lastenhoitaja ja miehensä elintarvikealan päällikkö, tienaa reilut 4000/kk. He saivat pesämunan asumalla ensin muutaman vuoden pk-seudulla, jossa ostivat kaksion ja maksoivat sitä muutaman vuoden samalla kun kämpän hinta nousi hulluna. Sitten he muuttivat itäsuomeen pikkukaupunkiin, ostivat ensin rivarinpätkän ja sitten talon. Rahat tuntuvat riittävän ihan hyvin kolmeen lapseen ja mökinkin ostivat, maksoi jotain 20 000, tunnin ajomatkan päässä kotoa. Käyvät thaimaan- ja espanjanlomilla joka vuosi nyt kun lapset ovat isoja eivätkä kulje mukana, ja aina kun tarvii ylimääräistä rahaa, mies järkkää työmatkan jonnekin päin Suomea, autoilee sinne ja nostaa kilometrikorvaukset. Vapaa-aikaa tuntuu olevan hurjasti kuntatyönantajan ja pekkaspäivien ansiosta.  Sairaslomiakin on pidetty ja niillä pärjää mainiosti.

Maalla ollaan yhden työnantajan varassa, mutta asumiskustannukset ovat niin pienet, että kannattaa. 

Vierailija
46/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?

Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳

Ei mulla ole velkaa kuin 70000€,autot vanhoja ,lapsen päivähoito maksaa 290€/kk ,akan pito vielä enemmän.

Kahta työtä pitää tehdä.

Jos akka tajuaisi häipyä hevon vi*tuun jäisi rahaa vähän enemmän.

Laita akka töihin!

Vierailija
47/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veli kerran ihmetteli, että miten kenelläkään on varaa asua Helsingissä melkein keskustassa. Minä siis asun miehen ja kissan kanssa.

Mua huvitti kun olin aina miettinyt, että miten heillä on varaa kaikkeen siihen elämiseen siellä maalla.

Heillä kolme lasta, 11v, 16v, ja 19v. Vanhin kehitysvammainen. Kaksi autoa, mopoauto, mönkijät, mopot, traktori, fillarit jne.

Puhuttiin tästä pitkään ja meidän tilanne hänelle aukesi, kun selitin meidän pakolliset menot : vuokra, netti, puhelin, vakuutus, HS, sähkö ja miehen matkakortti. Mä itse kävelen töihin.

Mun veli on tavallinen duunari mutta tienaa kyllä hyvin, vaimonsa tekee pätkätöitä silloin tällöin. Erilaisia elämiä ja tilanteita on.

Veljen talo ja kesämökki on jo velattomia. Eli velalla he eivät elä.

Maalla asuu halvalla, koska tontit eivät maksa mitään. Meillä täällä itäisessä Espoossa 1000 m2 tontti pelkästään maksaa yli puoli miljoonaa. 

Vierailija
48/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mitähän vittua kirjoitti:

Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?

Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.

Oltiin joulu juuri Aasiassa.

Vuokrattiin asunto ja sillä rahalla tehtiin matka.

Asunto oli vuokrattuna lähes koko ajaksi, asukkaana pariskunta, joka olivat myyjinä Tuomaan markkinoilla. Maksoivat 70 e yö.

Lennot maksoivat 390 e hlö x 3 ja päiväkulut olivat alle 50 e yö. Hinta sis yöpymisen ja kaikki ruuat ja muut matkat. Ostoksia teimme hyvin vähän.

Vierailija
49/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käymällä sellaisen alan koulutuksen, jolla pääsee hyväpalkkaiseen työhön.

Ostamalla talon ajoissa eli silloin, kun ei vielä ollut niin kallista kuin nyt.

Firma maksaa autot, kuka nykyään enää itse suostuu auton kuluja maksamaan.

Vierailija
50/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä okt, 3 autoa, 8 sijoitusasuntoa, metsää 30 ha ja velkaa 400 te.

Tulot 5300+5500 brutto. Ajateltiin ottaa vielä lisävelkaa tänä vuonna ja ostaa 2 sijoitusasuntoa lisää kun käsirahat on säästetty.

Vierailija
51/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme kummatkin mieheni kanssa onnistuneita asuntokauppoja. Ostimme yhteisen kolmion ja myöhemmin 5 huonetta. Taloyhtiö iso, hyvällä paikalla, paljon liiketiloja vuokralla, yhtiövastike 500 sis autohallin vastike ja 5 x vesimaksu.

En laita liikaa rahaa sisustukseen. Valtaosa huonekaluista on saatu perintönä, talonpoikaisantiikkia. Ei tarvitse uusia lähitulevaisuudessa.

Ruoka on perusruokaa, käymne ulkona syömässä harvoin. Kun mies vaihtoi työpaikkaa, luovuimme autosta. Lapset kävelevät kouluun, 300 m ja harrastuksiin, n 1 km säteellä.

Matkoihin meillä menee eniten rahaa. Oma valinta. Ja tämä tarkoittaa automaattisesti olemme hyvin rikkaita.

Vierailija
52/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen erästä nuorta perhettä, jossa kolme lasta, iso omakotitalo, kaksi eutoa, koiria, matkustavat ulkomailla...Sama ammatti kuin minulla, molemmat siis keskituloisia, ei yksityisellä sektorilla, joten ei bonuksia jne. Mulla vanha kulahtanut kämppä ja aito ja hyvä, että edes ne pystyin hankkimaan! Tosin olen yksinhuoltaja, se tietenkin vaikuttaa. Voi olla perintöjä ja muita takana.

Vierailija
53/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.

Pakkoko se rivari on olla Helsingissä?

Vierailija
54/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?

Matkustaminen on halpaa nykyään. Jätä loton pelaaminen ja saunasiiderit vuodeksi niin pääset sinäkin.

Pointti ehkä olikin, että onko työttömien korvauksissa vähän liikaa jos on varaa matkusteluun, siideriin ja uhkapeleihin?

Vierailija
55/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläminen on usein ulkomailla halvempaa, ja löytyy niitä halpoja lentoja ja majoituksiakin. Ei kai sillä väliä missä työtön sijaitsee? Omistaminen ja materia on kallista.

Vierailija
56/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on itse rakennettu ok-talo, kolme autoa, mopoauto, metsää, peltoa ja kolme sijoitusasuntoa. Velkaa tästä kaikesta on alle 50k. Onnistuneita asuntokauppoja, hyvä työtilanne molemmilla sekä asuminen muualla kuin pk-seudulla on edesauttanut kaikkea tätä.

Vierailija
57/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa nettotulot 8000€/kk ja asutaan Oulun seudulla. Molemmilla omat autot (leasing), perussiisti omakotitalo, josta lainaa on jäljellä 40 000. Kaksi lasta meillä on, joilla molemmilla yksi harrastus (3krt/viikko). Ihan kohtuullinen meidän elintaso on. Molemmat ollaan yliopistosta asti laitettu kaikki liikenevä raha säästöön ja sijoituksiin. Itsellä oli opintojen jälkeen säästössä 30 000€. Ei juoda alkoholia, ei tupakoida, eikä käydä syömässä ulkona kuin kerran kolmeen/neljään kuukauteen. Ruoat suunnitellaan etukäteen, hävikkiä tulee todella vähän, jos ollenkaan. Vaatteet ostetaan usein alennusmyynneistä ja pyrimme ostamaan laadukasta ja kestävää, sen sijaan että ostetaan halpoja heikkoja vaatteita. Reissataan kerran kuukaudessa, joko käydään ulkomailla pienessä lomakohteessa, tai talvella vuokraamme viikoksi mökin jostain päin Lappia. Edelleen kaikki ylijäävä raha menee sijoituksiin, jotka pitkällä tähtäimellä kerryttävät korkoa melko kivasti. 

Vierailija
58/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä näin: elettiin tosi säästeliäästi alkuun. Ostettiin pieni kolmio ja maksettiin asuntolainaa ripeästi pois.

Nyt ollaan 42 v. ja meillä

-talo 500000, josta velkaa 200000 (pk-seudulla, ei hieno)

-2 autoa, molemmat uusia mutta halpoja, ei velkaa

-reissuihin menee 10000 / vuosi (kaikki ylimääräinen)

-neljä lasta, harrastuksiin menee aika paljon rahaa

-syödään edullisesti, mutta aika usein ulkona / tilataan kotiin

-palkat 6000 ja 5500 brutto, netto 7000

Lainaan tätä aloitusta, koska tässä on jotain samaa kuin meidän perheessä. Tosin asumme Turun lähellä, missä asunnot edullisempia kuin pääkaupunkiseudulla.

- ensin asuimme uudessa rivitalokaksiossa.. Maksettiin laina pois 7 vuodessa ennen lasten syntymää

- rakennettiin talo.

- brutto yht. 8100 ja bonukset muutamia tonneja per vuosi.

- netto 5200 ja lapsilisät n. 200, muut tulot n. 200. Käteen jäävät tulot yht. 5600

- Talo 390 000, velkaa jäljellä 45 000

- vanha auto ja uusi auto

- kaksi lasta

- syömme pari kertaa kuussa koko perhe ulkona

- kotimaanmatkailua, hotelleja, kylpylöitä, minilomia Suomessa 4 x vuodessa

- ulkomaanmatkailu kerran vuodessa

Omia huomioita. Elintaso hankitaan isoilta osin ennen lasten syntymää. Toisen lapsen syntymä vei kulutuksen ylöspäin merkittävästi. Yhden lapsen perhe elää jostain syystä hiomattavasti edullisemmin.

Vierailija
59/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Ei ole varaa huonoon autoon. Mielummin maksan kerralla vähän enemmän, kuin korjailen ja tuhlaan aikaani, joka ei myöskään ole ilmaista.

Vanhaan autoon jo Suomen ilmasto tekee vikoja,kilometreistä riippumatta.

Silti on aivan paskapuhetta, että halvimmalla pääsisi ostamalla uuden / kalliin auton.

Hiukan asioista pitää tietää ja kannattaa ottaa selvää, muutaman tonnin autolla ajaminen on yleensä halvinta. Siis ihan 2-4k€ autolla.

Vierailija
60/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tee ollenkaan budjettia ja kuluseurantaa, kun ihmettelette, minne ne rahat menee? Sehän on ihan välttämätöntä. Sillä tavalla voi itse päättää, mitkä asiat ovat tärkeitä ja mitkä eivät, mistä voi pihistää ja mistä luopua kokonaan. Jos jokaista euroa ei seuraa, raha häviää "vaikka mitään en ole ostanut". Jos raha ei riitä kaikkeen, niin asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen, niin mekin olemme tehneet vaikka pienituloisia olemme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi