Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Autoja saa velaksi,joillakin elämäntapa pitää kulisseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Näin mä vähän arvelinkin. Ei luulis muuten varaa olevan monen kymmenen tonnin autoihin ja monen sadan tuhannen hintaisiin taloihin.
Sitähän joutuu olemaan kokoajan työssä, että saa nuo kaikki velat maksettuakin. Ap
Ainakin ennen pankeille riitti että maksaa korot lainasta.Tämä oli yhden viheltäjän toimintaperiaatteena.
Asuminen jossain peräröörissä ei ole yhtään niin kallista kuin pk-seudulla. Kyllä siellä tavallisilla ihmisillä on talot, autot ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.
Mutta kai ne lentoliputkin maksaa jonkin verran? Ei vaikuta ihan hirveän kireältä tuo näiden työttömien budjetti kun itsellä ei tosiaan ole varaa edes niihin lentolippuihin...
Meitä työttömiäkin on erilaisia, emme kaikki ole persaukisia. Itselläkin usean kymmenen tuhannen säästöt.
Ehkä tuolla perheellä on säästöjä, ja ovat ajatelleet että nyt jos koskaan päästään toteuttamaan matkahaave, kun on aikaa. Ja että työtä ehtii hakea sen jälkeen.
Rupea yrittäjäksi, hae velkaa ja tee töitä 7- 16h sen 7x viikossa. Elä piä vapaapäiviä ja ole sairaana töissä. Herää joka aamu töihin klo 04.00 ja mene illalla nukkumaan klo 23.00. Ole 24h päivystyksessä kaiken aikaa vaikka olisit toisella puolella suomea käymässä.
Voit tokibasua vuokralla, kulkea bussilla ja tehä vähän töitä sekä nauttia lomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.
Eikö näiden kahden työttömän tulisi olla työmarkkinoiden käytettävissä? Miten se sopii yhteen kuukauden ulkomaanreissun kanssa?
Otetaan ulkomaille puhelin mukaan, ja jos tulee soitto jossa tarjotaan työtä, keskeytetään matka. Ja voi siellä ulkomailla sähköpostiaankin lukea ja katsoa josko sinne työtarjouksia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kai ne lentoliputkin maksaa jonkin verran? Ei vaikuta ihan hirveän kireältä tuo näiden työttömien budjetti kun itsellä ei tosiaan ole varaa edes niihin lentolippuihin...
Meitä työttömiäkin on erilaisia, emme kaikki ole persaukisia. Itselläkin usean kymmenen tuhannen säästöt.
Ehkä tuolla perheellä on säästöjä, ja ovat ajatelleet että nyt jos koskaan päästään toteuttamaan matkahaave, kun on aikaa. Ja että työtä ehtii hakea sen jälkeen.
Näinpä. Lähtivät vielä ulkomaille kun on mahdollisuus siihen ennenkuin aktiivimalli sitoo heidät kiinni Suomen maan kamaralle. Sen jälkeen ei enää samaan malliin reissailla.
Vierailija kirjoitti:
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Minäpä kerron! Minulla oli auto, ja miehellä oli auto, kun muutimme yhteen. Nyt meillä on siis kaksi autoa yhteensä. Molemmat autot maksettuja kokonaan. Molemmat maksaa omansa niin kuin yksin ollessaankin. Eihän ne autot yhtäkkiä kallistu yhteenmuutettaessa :D vaan saman verran niistä tulee kustannuksia, jopa vähemmän, kun voidaan ajaa kimppakyytejä vain toisen autollakin!
Miehellä on 2 lasta edellisestä liitosta, minulla yksi, jo aikuinen. Mieheni saa ihan perusduunari palkkaa, itse en saa sitäkään vähää, kun olen osapäivätöissä. Kun olimme muuttamassa muutama vuosi sitten yhteen, niin tilaa piti olla meille kahdelle, miehen lapsille kun vierailevat meillä, ja minun lapselle joka asui vielä koko aikaisesti luonani. Emme löytäneet vuokrakämppää joka olisi ollut tapeeksi iso, (eli olohuone, aikuisten makkari, teinin oma makkari, ja miehen lapille yksi makkari vierailuja varten,) mutta riittävän halpa, koska miehellä kuitenkin elarit niskassa, niin tuli halvemmaksi ostaa oma.
Lainaa on nyt yhteensä joku reilut 90 000asunnosta, ei muita lainoja kummallakaan. Ihan normielämää mielestäni, eikä vaadi mitään ihmeitä. Tosin hki keskustasta järvenrannalta vuonna 2019 rakennettu 300 neliöinen omakotitalo kaikilla herkuilla, 2 porssea pihassa, ei taida ihan onnistua normituloilla.
Kannattaa asua kehä kolmosen ulkopuolella.
Minun bruttotuloni ovat n.3000€ kuukaudessa, minulla on omakotitalo, auto, teini-ikäinen tytär (jolla skootterit ja pelit ja vehkeet) ja liuta lemmikkieläimiä.
Rahaa ei toki ole liikaa, mutta sen verran että pärjää, riittää matkustamiseen ja shoppailuunkin ja jotain jää säästöönkin. Elatusmaksuja en saa (erosin ja ilman avioehtoa tämä oli ainoa keino, jolla pystyin pitämään oman taloni maksamatta siitä exälle) ja ainoa saamani tuki on lapsilisä.
Jos tässä olisi toinen keskituloinen aikuinen jakamassa kustannuksia, niin rahasta ei tosiaan olisi huolta, mutta eipä meiltä näinkään mitään puutu.
Ja edellisestä viestistä jäi mainitsematta, että mitään hillitöntä velkataakkaa ei tosiaan ole. Reilu 60t, joka on täysin kohtuullinen määrä näillä tuloilla yhdelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä näin: elettiin tosi säästeliäästi alkuun. Ostettiin pieni kolmio ja maksettiin asuntolainaa ripeästi pois.
Nyt ollaan 42 v. ja meillä
-talo 500000, josta velkaa 200000 (pk-seudulla, ei hieno)
-2 autoa, molemmat uusia mutta halpoja, ei velkaa
-reissuihin menee 10000 / vuosi (kaikki ylimääräinen)
-neljä lasta, harrastuksiin menee aika paljon rahaa
-syödään edullisesti, mutta aika usein ulkona / tilataan kotiin
-palkat 6000 ja 5500 brutto, netto 7000
Missä työssä tavalliset ihmiset tienaa noin hyvin?
Molemmilla 20 vuoden työkokemus IT-alalta.
Koska mieheni opiskeli pitkään ja itse otin ne työt mitkä sain. Nyt kumpikin meistä tekee mieluisaa työtä ja meidän kolme lasta ovat oppineet tekemään ruokaa ja tietävät ettei kaikkea saa ilmaiseksi. Kaksi ensimmäistä muuttivat jo pois ja iltatähdenkin aika tulee pian. Vaikka rahaa onkin, ei sitä tarvitse tuhlata. Samoja ruokia meillä syötiin, vaikka varaa olisi ollut. Alku esikoisen kanssa oli rankkaa ja rakensimme talon melkein itse.
Vierailija kirjoitti:
Autoja saa velaksi,joillakin elämäntapa pitää kulisseja.
Joillakin on jopa työsuhde autot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Lähtivät vielä ulkomaille kun on mahdollisuus siihen ennenkuin aktiivimalli sitoo heidät kiinni Suomen maan kamaralle. Sen jälkeen ei enää samaan malliin reissailla.
Miten se aktiivimalli Suomen kamaralle muka sitoo?
Saahan sitä edelleen matkustaa. Töitä voi hakea ulkomailla ollessaankin niin Suomesta kuin sieltä ulkomailta. Eikös joku sellainen systeemi ollutkin, että EU-maihin sai lähteä työnhakuun? Ja voi katkaista työnhakunsa joksikin ajaksi, jos haluaa (tietenkään siltä ajalta ei saa mitään työttömyyskorvausta). Ja jos on tarpeeksi massia, ei haittaa vaikka joskus rapsahtaisi karenssikin.
Joko isi kautta suku maksaa tai sitten velaksi. Eihän siinä vaihtoehtoja ole, kun lottovoittajiakin on niin harvassa. Vaikka tienaisi kymppitonnin kuussa niin käteen siitä jää paljon vähemmän, ja sillä ei mitään ökykatumaastureita vielä maksella.
Meillä on kaksi velatonta autoa, vm. 2009 ja 2011. Velaton omakotitalo ja neljä lasta. Kolme lapsista jo aikuisia, muuttaneet omilleen, yksi vielä kotona. Mies perusduunari. Itse olen pätkätyöläinen, joka oli kauan kotona lasten kanssa eli tuloina ainoastaan äitiyspäivärahat tai kotihoidontuki. Lapset on koulutettu, hankittu mopokortit, mopot ja ajokortit. Säästöjäkin on, ja rantatontti odottaa kesämökin rakentamista. Jos suostuu asumaan muualla kuin eteläisessä Suomessa, niin ihan hyvin pärjää.
Ei ole varaa huonoon autoon. Mielummin maksan kerralla vähän enemmän, kuin korjailen ja tuhlaan aikaani, joka ei myöskään ole ilmaista.
Meillä on 200neliön täysi uusittu hirsitalo, mökki ja pari hyvää käyttöautoa + pakettiauto + muita tarvittavia kulkuvälineitä. Lainaakaan ei ole pahasti, yht. 60000e. Tulot yht. n.80000e
Ollaan kolmekymppinen pariskunta, ei lapsia. Joten niistä en osaa sanoa menoeränä, mutta muutama lemmikkieläin on.
Hyvin me tullaan toimeen näin, laitan säästöön kuukaudessa n.300e. Miehestä en tiedä, meillä on omat rahat käytössä. Puoliksi maksetaan laina ja muut asumiskulut.
Olen kyllä opiskeluajoista asti ollut hyvä rahankäyttäjä, se varmasti vaikuttaa paljon asiaan. Ostan laatua ja hankinnat pitkällä tähtäimellä niin ei mene rahaa tavaroiden yms. uusimiseen niin usein. Tykkään myös kasvattaa omaa ruokaa ja kerätä sieniä/marjoja. Vuoden mehut, hillot ja säilykkeet teen itse.
Mun veli kerran ihmetteli, että miten kenelläkään on varaa asua Helsingissä melkein keskustassa. Minä siis asun miehen ja kissan kanssa.
Mua huvitti kun olin aina miettinyt, että miten heillä on varaa kaikkeen siihen elämiseen siellä maalla.
Heillä kolme lasta, 11v, 16v, ja 19v. Vanhin kehitysvammainen. Kaksi autoa, mopoauto, mönkijät, mopot, traktori, fillarit jne.
Puhuttiin tästä pitkään ja meidän tilanne hänelle aukesi, kun selitin meidän pakolliset menot : vuokra, netti, puhelin, vakuutus, HS, sähkö ja miehen matkakortti. Mä itse kävelen töihin.
Mun veli on tavallinen duunari mutta tienaa kyllä hyvin, vaimonsa tekee pätkätöitä silloin tällöin. Erilaisia elämiä ja tilanteita on.
Veljen talo ja kesämökki on jo velattomia. Eli velalla he eivät elä.
Eikö näiden kahden työttömän tulisi olla työmarkkinoiden käytettävissä? Miten se sopii yhteen kuukauden ulkomaanreissun kanssa?