Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri pienituloisen on melkein pakko ostaa osamaksulla. Esim. Jos tulee tarve ostaa 800€ TV ei sitä niin vaan lähdetä säästelemään sitä TV:tä varten jos muutenkin tuntuu että rahat ei riitä. Jos ostaa osamaksulla on pakko maksaa joka kuukausi TV:n osamaksulla. Jos yrittäisin säästää vaikka 100€/kk aina löytyisi jotain muuta tarpeellista johon pistäisin rajat eikä säästöjä kertyisi tarpeeksi nopeasti. On ihan eri säästää hyvistä kun huonoista tuloista. Mikäs siinä on säästää jos tuntuu että tarvitse kitsastella ja säästöön jää kuitenkin.
Olen kyllä täysin eri mieltä kanssasi. Itse olin pitkään pienipalkkainen kaupan myyjä (netto 1300 euroa) ja kyllä mä siitäkin säästin, usein jopa monta sataa kuussa. Eläminen oli valmiiksi mitoitettu siten että perusmenot oli alhaiset, asuttiin pienessä asunnossa yms. Eikä mulla ollut koskaan tilannetta että olisi pitänyt jotain ostaa osamaksulla. Enkä mä pienituloisena edes mitään 800 euron telkkaria harkitsisi kun paljon halvemmallakin saa. En ymmärrä miten pienituloiselle voi tulla tarve ostaa yhtäkkiä semmoinen.
Riippuu vähän ostoksista. Itse en ostaisi velaksi telkkaria tai ulkomaan matkaa, sillä ilmankin pärjää ja voi ensin säästää ja ostaa sitten. Mutta esimerkiksi auton tai pyykkikoneen hajoaminen tarkoittaisi sitä että se on korjattava tai ostettava uusi oli rahaa tai ei, joten jos ei ole rahaa, niin sitten velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä 4500 eurolla kuussa ei _muka_ varaa lapseen tai muuhun kuin kaksioon pk-seudun kehyskunnasta ja yhteen autoon. Taidatte shoppailla paljon, käydä paljon ulkona ravintoloissa jne? Veikkaan että ette todellisuudessa halunneet perustaa perhettä koska 4500 euron kuukausittaisilla nettotuloilla pitäisi elää hyvin ainakin yhden lapsen kanssa.
Me tienaamme saman verran, yksilapsinen perhe. Ei asuta Helsingissä tai kehyskunnassa mutta meilläkin lainaa yli 100 tuhatta, koska iso asunto (>100m2). Kaksi autoa, toinen 10v ja toinen 15v vanha (ylläpito kahdesta autosta kuitenkin), itse asiassa juuri toisesta piti korjata useampi osa ja laskua tuli 1000 euroa. Matkustellaan kaksi kertaa vuodessa (kerran pariskuntana ja kerran lapsi myös mukana). Päivähoitomaksut kalliimman tuloluokan mukaan, löytyy vauvana otetut vakuutukset, lapsi vielä niin pieni ettei harrasta.
Rahaa jää joka kuussa säästöön yli 1000 euroa. Osalla ostetaan osakkeita, osa säästetään jos ostettaisiin vaikka omakotitalo joskus tai remontoitaisiin keittiö tms.
Sanopa muuta! Meillä on 107000 euroa asuntolainaa jäljellä, maksetaan sitä ja asumiskuluja noin 900 euroa/kk. Lyhennän opintolainaa sen lisäksi 500 euroa/kk. Lisäksi maksetaan putkiremontin väistöasunnosta vuokraa ja vesimaksuja sekä autopaikkaa 809 euroa. Osa tuosta onneksi loppuu syyskuussa, kun remontti on ohi ja päästään muuttamaan takaisin, mutta tilalle tulee tietysti putki- ja julkisivurempan osuudet.
Netti ja puhelinlaskut yhteensä 70 euroa. Netflix ja HBO 25 euroa.
Tehdään kotona ruokaa (oikeaa ruokaa, ei vaan lämmitetä eineksiä), ei kumpikaan syödä työpaikan ruokalassa, eikä käytetä lainkaan alkoholia tai tupakoida.
Ravintolassa syödään kerran kuussa, leffassa käydään 1-2 krt /kk. Laitetaan niistä siis 140€ /kk
Lisäksi meidän henkilökohtaiset vakuutukset, joita minä maksan 25€/kk ja mies 35€/kk.
Sähkö parikymppiä siirtoineen.
Minun lääkkeet maksaa noin 40€/kk, miehen tulee enempi kertaluonteisena, mutta jos se jaetaan kuukaudelle niin olisiko jotain 25 euroa. Lääkärissä käyn kerran kuussa, yksityisellä, sisältää labrakäynnin, menee 209 euroa. Ja ei, en voi siirtyä julkiselle, siellä hoidettiin tätä aluksi niin huonosti, etten edes yritä enää.
Olen seurannut vaatekulujani ja käytän puhtaasti omiin ostoksiini noin 70 euroa /kk. Mies ehkä puolet, partavaahtoa jne.
Autossa on kasko ja pakolliset vakuutukset, en tiedä paljonko niitä mies maksaa, hän kun autoa yksinomaan käyttää. Viisi päivää viikossa hän sillä töihin ajaa noin 30 min työmatkan.
Meiltä myös menee kuukausiperusteisia rahasto-ostoja noin 400 euroa. Siitä ei luovuta, vaikka sitten perheen kustannuksella. Siellä on meidän eläkepäivien tuki ja turva.
Meillä ylimääräinen menee säästötilille ja sieltä sitten maksellaan matkoja, myös kotimaassa (ei tullut aiemmin mieleen) ja matkoja Tukholmaan (ei lasketa, koska sukuloimaan sinne mennään). Auto ostettiin kertyneillä säästöillä uutena, vuonna 2015, ja sillä olisi tarkoitus ajaa nyt vielä ainakin kaksi vuotta.
Mutta oletetaan, että kaiken "pakollisen" jälkeen pitäisi vielä maksaa yksi kasvava henkilö lisää, sehän tekee ruokakuluihin jo väistämättä ainakin 150-200 euroa lisää, vakuutus 75 euroa (vai onko kenties enemmän?), päiväkoti 360€/kk. Kakarathan lisäksi sairastelevat koko ajan, niille täytyy koko ajan hankkia isompia vaatteita, myöhemmin harrastuksia ja koulukirjoja, tietokonetta, leluja.
Se tarkoittaisi, ettei pystyttäisi säästämään enää vanhuudenvaralle, ja sitähän on pakko tehdä, etenkin siltä ajalta, kun minä joutuisin jumimaan kotona... Vai luuleeko joku vielä nykypäivän kakaroista joskus tulevan meidän eläkkeiden maksajia? HAH.
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Pitäisi tuollaisilla tuloilla kyllä olla ihan hyvin varaa helsinkiläisrivitaloon. Meillä vain hieman suuremmat tulot, ja rivitaloasunto meren läheisyydessä Helsingissä ja auto, lapsia ja lemmikkejä. Rahaa jää säästöön ja matkusteluun. Teillä taitaa olla vaikeuksia rahankäytössä.
Jos täällä muutkin Helsinkiläiset marisee niin mihin te niitä autoja tarviitte?!? Meillä kaksi lasta, kolmas tulos, kerrostalo kolmio metroaseman vieressä. Velkaa ei juuri nimeksikään. Jos hommattais nyt tähän vaivoiksi kaksi autoa niin sais kyllä kans vähä kaupassa katsoa mitä ostaa! Meillä molemmilla on kortit, mutta mieluummin kuljetaan pyörillä tai julkisilla. Mitä auton saati kahden ylläpito maksaa kuukaudessa? Noin 600€ per auto. Kallista lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Näin mä vähän arvelinkin. Ei luulis muuten varaa olevan monen kymmenen tonnin autoihin ja monen sadan tuhannen hintaisiin taloihin.
Sitähän joutuu olemaan kokoajan työssä, että saa nuo kaikki velat maksettuakin. Ap
Minä en tunne ketään jolla olis monen kymmenen tonnin autoja tai monen sadan tuhannen taloja. Meidän talo maksoi 5 vuotta sitten 120 tuhatta, rakenenttu 1975. Meillä on kaksi autoa, toisen auton vuosimallia 1999 saimme mun vanhemmilta kun meille syntyi kaksoset, siitä on 10 vuotta aikaa, vanhemmat olivat maksaneet autosta itse jokin aikaa sitten 5000€. Toinen auto on ostettu vuosia sitten 700€ on ainakin yhtä vanhaa vuosimallia kuin tuo toinenkin auto. Ei täällä julkisilla pääse töihin, miehellä on työvuorot niin että aamuvuoro alkaa ja yövuoro loppuu seitsemältä aamulla, ei varsinkaan viikonloppuisin kulje bussit tuohon aikaan sinnepäin. Ja mun työt on taas ihan eri aikaan, ei voida mennä samalla autolla.
Tässä kaupungissa on halvempaa maksaa omaa kuin olla vuokralla. Perheasunnot on 700-900€ vuokra + 20€ vesimaksu per pää. 100-150 tuhannen lainaa maksaa samalla rahalla hyvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä 4500 eurolla kuussa ei _muka_ varaa lapseen tai muuhun kuin kaksioon pk-seudun kehyskunnasta ja yhteen autoon. Taidatte shoppailla paljon, käydä paljon ulkona ravintoloissa jne? Veikkaan että ette todellisuudessa halunneet perustaa perhettä koska 4500 euron kuukausittaisilla nettotuloilla pitäisi elää hyvin ainakin yhden lapsen kanssa.
Me tienaamme saman verran, yksilapsinen perhe. Ei asuta Helsingissä tai kehyskunnassa mutta meilläkin lainaa yli 100 tuhatta, koska iso asunto (>100m2). Kaksi autoa, toinen 10v ja toinen 15v vanha (ylläpito kahdesta autosta kuitenkin), itse asiassa juuri toisesta piti korjata useampi osa ja laskua tuli 1000 euroa. Matkustellaan kaksi kertaa vuodessa (kerran pariskuntana ja kerran lapsi myös mukana). Päivähoitomaksut kalliimman tuloluokan mukaan, löytyy vauvana otetut vakuutukset, lapsi vielä niin pieni ettei harrasta.
Rahaa jää joka kuussa säästöön yli 1000 euroa. Osalla ostetaan osakkeita, osa säästetään jos ostettaisiin vaikka omakotitalo joskus tai remontoitaisiin keittiö tms.
Sanopa muuta! Meillä on 107000 euroa asuntolainaa jäljellä, maksetaan sitä ja asumiskuluja noin 900 euroa/kk. Lyhennän opintolainaa sen lisäksi 500 euroa/kk. Lisäksi maksetaan putkiremontin väistöasunnosta vuokraa ja vesimaksuja sekä autopaikkaa 809 euroa. Osa tuosta onneksi loppuu syyskuussa, kun remontti on ohi ja päästään muuttamaan takaisin, mutta tilalle tulee tietysti putki- ja julkisivurempan osuudet.
Tehdään kotona ruokaa (oikeaa ruokaa, ei vaan lämmitetä eineksiä), ei kumpikaan syödä työpaikan ruokalassa, eikä käytetä lainkaan alkoholia tai tupakoida.
Ravintolassa syödään kerran kuussa, leffassa käydään 1-2 krt /kk. Laitetaan niistä siis 140€ /kk
Lisäksi meidän henkilökohtaiset vakuutukset, joita minä maksan 25€/kk ja mies 35€/kk.
Minun lääkkeet maksaa noin 40€/kk, miehen tulee enempi kertaluonteisena, mutta jos se jaetaan kuukaudelle niin olisiko jotain 25 euroa. Lääkärissä käyn kerran kuussa, yksityisellä, sisältää labrakäynnin, menee 209 euroa. Ja ei, en voi siirtyä julkiselle, siellä hoidettiin tätä aluksi niin huonosti, etten edes yritä enää.
Olen seurannut vaatekulujani ja käytän puhtaasti omiin ostoksiini noin 70 euroa /kk. Mies ehkä puolet, partavaahtoa jne.
Autossa on kasko ja pakolliset vakuutukset, en tiedä paljonko niitä mies maksaa, hän kun autoa yksinomaan käyttää. Viisi päivää viikossa hän sillä töihin ajaa noin 30 min työmatkan.
Meiltä myös menee kuukausiperusteisia rahasto-ostoja noin 400 euroa. Siitä ei luovuta, vaikka sitten perheen kustannuksella. Siellä on meidän eläkepäivien tuki ja turva.
Meillä ylimääräinen menee säästötilille ja sieltä sitten maksellaan matkoja, myös kotimaassa (ei tullut aiemmin mieleen) ja matkoja Tukholmaan (ei lasketa, koska sukuloimaan sinne mennään). Auto ostettiin kertyneillä säästöillä uutena, vuonna 2015, ja sillä olisi tarkoitus ajaa nyt vielä ainakin kaksi vuotta.
Mutta oletetaan, että kaiken "pakollisen" jälkeen pitäisi vielä maksaa yksi kasvava henkilö lisää, sehän tekee ruokakuluihin jo väistämättä ainakin 150-200 euroa lisää, vakuutus 75 euroa (vai onko kenties enemmän?), päiväkoti 360€/kk. Kakarathan lisäksi sairastelevat koko ajan, niille täytyy koko ajan hankkia isompia vaatteita, myöhemmin harrastuksia ja koulukirjoja, tietokonetta, leluja.
Se tarkoittaisi, ettei pystyttäisi säästämään enää vanhuudenvaralle, ja sitähän on pakko tehdä, etenkin siltä ajalta, kun minä joutuisin jumimaan kotona... Vai luuleeko joku vielä nykypäivän kakaroista joskus tulevan meidän eläkkeiden maksajia? HAH.
Karmeita menoja. Mä laitan itseeni n. 10 euroa kuussa. Saatan ostaa jäätelön yms. Kesällä mansikoita tai herneitä.
Sinkkumies
Se on se velka ja kuinka onnekkaasti saa kaiken järjestymään. Itse olen työtön, toinen lapsi tulossa ja miehellä hieman yli tonnin palkka kuukaudessa. Tiukilla eletään, mutta eletään. Matkustelu vain haavetta, puhumattakaan mistään omasta asunnosta. Ulkona ei kyllä syödä ikinä.
No jos teillä ei ole varaa matkoihin ....
Teen kilpailun kaikkien konmentoiten kesken arvon voittajan joka pääsee 2 viikoksi kreikkaan ja kaupunki on ateena pakettiin kuuluu ruuat ja hotelli yöt 3 hengelle
Matkan arvo n:4500
Ps: matkan maksaja Jethro Rostedt
Laitan liput sähköpostiin tai lähetän postiin
Jä muuten minunki puolesta hyvää alkavaa kesää terveisin Rostedin Jeti 😀
Ja muuten matka tapahtuu heinäkuussa 2.6-16.6
Ilmoitan voittajalle monelta lennot ovat
Arvonta suoritetaan kesäkuun alkupuoleen mennossä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeita menoja. Mä laitan itseeni n. 10 euroa kuussa. Saatan ostaa jäätelön yms. Kesällä mansikoita tai herneitä.
Sinkkumies
Äiti ruokkii zinkkumiehen. Itse pistän 1200 kuussa perheen ruokiin ja sen lisäksi syön itse ravintolassa joka arkipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.
Asun ulkomailla, tienaan n. 5000 €/kk ja mies n. 7000. Siitä kuukaudessa vähän yli 2000 vuokraan, 1000 molempien vakuutuksiin, 250 mun opintovelkoihin, 350 autovakuutukseen ja kilpiin, 200-300 ruokaan, 300-400 ulkoiluun (ravintolat, baarit yms.). Että enpä tiedä onko tämä nyt niin halpaa. Tienataan kyllä paljon paremmin kuin Suomessa ;D
Meillä taloudessa kaksi sairaanhoitajaa (brutto yhteensä n. 5000e/kk) ja kaksi lasta. Hyvin riittää rahat kivan omakotitalon lainan lyhennykseen, kahteen autoon ja pariin ulkomaanmatkaan vuodessa. Jää säästöönkin. Seurataan ja mietitään kyllä kulutusta aika paljon, kaupassa katsellaan kilohintoja ja vaatteita ostellaan vaan tarpeeseen. Harrastukset on ilmaisia, perheen kesken vietetään aikaa luonnossa liikkuen jne. Jäi opiskeluajoista (onneksi) köyhän arkitavat :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä taloudessa kaksi sairaanhoitajaa (brutto yhteensä n. 5000e/kk) ja kaksi lasta. Hyvin riittää rahat kivan omakotitalon lainan lyhennykseen, kahteen autoon ja pariin ulkomaanmatkaan vuodessa. Jää säästöönkin. Seurataan ja mietitään kyllä kulutusta aika paljon, kaupassa katsellaan kilohintoja ja vaatteita ostellaan vaan tarpeeseen. Harrastukset on ilmaisia, perheen kesken vietetään aikaa luonnossa liikkuen jne. Jäi opiskeluajoista (onneksi) köyhän arkitavat :D
Unohtui mainita, että paikkakunta on Jyväskylä! Pk-seudulla olisi varmaan eri juttu.
Eimenekortittasan kirjoitti:
Se on se velka ja kuinka onnekkaasti saa kaiken järjestymään. Itse olen työtön, toinen lapsi tulossa ja miehellä hieman yli tonnin palkka kuukaudessa. Tiukilla eletään, mutta eletään. Matkustelu vain haavetta, puhumattakaan mistään omasta asunnosta. Ulkona ei kyllä syödä ikinä.
Ja sinun suuri älynväläyksesi sitten oli alkaa vääntää kersoja tuollaiseen köyhäily-elämään, tuomiten kersasi kärsimään teidän, tai lähinnä sinun, tyhmyydestä kun "kaverit" sitten koulussa rääkkäävät köyhien kersaa ?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tarve sinulla on eritellä euron tarkkuudella tulojasi nettiin? Ihmeellistä käytöstä :'D Siitä jos mistä olen kiitollinen, että vanhemmat opettivat pitämään suun supussa rahasta. Enkä näekään yhtä ainutta syytä luetella tilini summia kenellekään. En livenä enkä netissä.
Eikö aloittaja kysynyt miten ihmisillä on varaa. Annoin esimerkin jossa kahdella ihmisellä on varaa, sinne päin.. (luuletko että oikeasti joku täällä kertoo tarkalleen, eiköhän suurin osa ole trolleja :D)
Perintö auttaa asiaa ja kaiken ajan nielevä työ.
Näin surkeitten palkkojen maassa todelliset elintasoerot syntyvät siitä, onko peritty kämppä. Jos ei tarvi maksaa vuokraa tai lyhentää lainaa, on ihan eri tilanne. Silloin palkkatulot pariskunnalta riittävät matkailuun, autolainaan ym. Täällä sen sijaan pienituloinen kiusaa keskituloista sillä, pitäisikö lapsilisä poistaa sairaanhoitajalta.
Asuntolainan saa pankista jos on säännölliset tulot. Ei se asuntolainan lyhennys sen kalliimpaa ole kuin vuokran maksaminenkaan. Ja aina siitä lainasta pääsee eroon kun myy asunnon jos se velka niin paljon ahdistaa. Autoja saa osamaksulla. Nämä on valintakysymyksiä.
Ei tällä ole markkojen kanssa mitään tekemistä. Asuntojen hinnat nousee koko ajan ja tuplaantuu noin 25 vuoden aikana. Mitä aikaisemmin ostaa oman asunnon, sitä enemmän säästää.
Meillä on yhteenlaskettu brutto noin 7000€, kolme lasta, kaksi autoa ja omakotitalo. Kaikki raha menee asumiseen ja elämiseen, säästöön ei juuri kerry, eikä pahemmin matkustella. Mutta aika tyytyväisiä ollaan elämäämme.