Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu että porukka yrittää lohduttaa itseään sillä, että toisilla nyt on vaan jättivelat/perintöä/lottovoitto tai mikä nyt milloinkin keksitään syyksi. Yhtä lailla on niitä joilla on pitkän tähtäimen suunnitelmallisuutta jo nuoresta lähtien ja halua tehdä paljon töitä/vaativa työ mistä saa hyvän palkan. Vielä parempi jos puolisoista kumpikin menee kohti samoja päämääriä.
Ehkä se voi olla kehitysvammaisen tai lievästi sellaisen lohtu, kun ei päässyt lääkikseen.
Ei hirven kovia tuloja tule lievästi kehitysvammaiselle, jos edes pääsee koskaan töihin tai huolitaan.
Hyvä teidän hyväosaisten on olla. Minusta Suomeen tarvittaisi entistä kovempaa verotusta että myös vaikeasti vammaiset saisivat nauttia korkeasta elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu että porukka yrittää lohduttaa itseään sillä, että toisilla nyt on vaan jättivelat/perintöä/lottovoitto tai mikä nyt milloinkin keksitään syyksi. Yhtä lailla on niitä joilla on pitkän tähtäimen suunnitelmallisuutta jo nuoresta lähtien ja halua tehdä paljon töitä/vaativa työ mistä saa hyvän palkan. Vielä parempi jos puolisoista kumpikin menee kohti samoja päämääriä.
Ehkä se voi olla kehitysvammaisen tai lievästi sellaisen lohtu, kun ei päässyt lääkikseen.
Ei hirven kovia tuloja tule lievästi kehitysvammaiselle, jos edes pääsee koskaan töihin tai huolitaan.
Hyvä teidän hyväosaisten on olla. Minusta Suomeen tarvittaisi entistä kovempaa verotusta että myös vaikeasti vammaiset saisivat nauttia korkeasta elintasosta.
Tulepa sitten uudelleen kirjoittelemaan, kun sinä maksat tuloistasi veroja.
Viitaten otsikkoon: onpa todella ihmeellistä :D Jotkut kun sattuvat tekemään töitä, joista tienaakin jotain. En ala kertomaan yksityiskohtia tänne, mutta toinen vanhemmistani on juristi ja hänellä on ollut pari sijoitusasuntoa siihen päälle (mikä tietenkin tarkoittaa myös rahanmenoa, luonnollisestikin.) Tätä nykyä minä omistan niistä toisen ja asun ko. asunnossa vielä jonkin aikaa.
Niin, asuimme siis perheen kesken omakotitalossa (ei erillistalo eikä paritalo, joita jotkut t*hmät luulevat omakotitaloiksi), meillä oli auto, pari hintavaa harrastusta, lemmikki ja me kaksi lasta. Loistavasti pärjättiin kaikki ne vuodet.
Mitä ihmeellistä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vielä kysymyksen asettelun mukaista asetelmaa ole, mutta nyt alle 30-vuotiaina miehen kanssa netto yht. 5800e kuussa joten säästöön jää reilusti (n. 2000-2500e/kk), vaikka pk-seudulla asutaankin. Velkaa on asunnosta jäljellä 200 000e. Asuntolainaa maksetaan maltillisesti 1000e/kk ja vastike on 200e/kk. Lapsia on haaveissa kaksi ja nyt on jo sen verran säästöjä (osakesäästöjä töistä molemmilla 5-numeroiset summat), että helposti pärjätään lapsien kanssakin, jos niitä saadaan. Ollaan mietitty omakotitaloa muttei vielä olla päätetty muuttaa kun ei ole vielä lapsia, asumiskulut eivät nousisi merkittävästi, kun ei uutta olla hankkimassa, hyväkuntoinen remontoitava riittää hyvin, kunhan kulkuyhteydet työpaikoille on hyvät (ja perheellekin siis jäisi aikaa, vaikka molemmilla aika vaativa työ). Autokuluista ison osan vanhempamme haluavat sponsoroida, vaikka itsekin ne kyllä maksettaisiin.
Mikä ihmeen tarve sinulla on eritellä euron tarkkuudella tulojasi nettiin? Ihmeellistä käytöstä :'D Siitä jos mistä olen kiitollinen, että vanhemmat opettivat pitämään suun supussa rahasta. Enkä näekään yhtä ainutta syytä luetella tilini summia kenellekään. En livenä enkä netissä.
Tehkää duunia. Hakekaa opiskelemaan ja perustakaa oy. Samalla käytte palkkatöissä ja hoidatte lapsia ja parisuhdetta.
Päivä alkaa klo 5.00 ja loppuu klo 23.00. Ei hitaita aamuja tai rannalla loikoiluja tai haaveilua vaan joka ikinen päivä tuottavuuteen tähtäävää raakaa työtä myös viikonloput.
Otatte puolen miljoonan lainan jos vain saatte ja ostatte sen kivan asunnon ja hommaatte uuden auton rahoituksella ja kalusteet ja pelit ja vehkeet.
Sitten alatte kuuntelemaan laiskojen ihmisten kitinää siitä kuinka olet päässyt helpolla ja kuinka on tyhmää ostaa noin iso asunto ja auto.
Jokainen tekee mitä itse haluaa. Turha pahoittaa mieltään kenenkään toisen valinnoista. Saman voi tehdä itse perässä jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
kepabpitzerian
Kuten ketjussa on moneen kertaan todettu, niin tavallinen ihminen voi saada aika paljonkin kun asuu ns.maalla. Me ollaan varmaan yleisellä mittapuulla pienituloisia, kun kahden ihmisen kokopäivätöistä jää nettona 3500€. Mutta, meillä on talo josta lainaa on 120 tuhatta, kaksi autoa joista toinen vanha 2005 mallia ja toinen 2010. Jälkimmäisestä on rahoitusta 0-korolla. Talo on 1995 rakennettu. Asumiskustannukset, asunto- ja autolainan lyhennykset tekee yht. 1500€ (Summassa mukana siis myös sähkö, vesi, vakuutukset, jätemaksut yms). Jää siis 2000€, näistä ruoka ja bensa sekä muut juoksevat kulut (netti, puhelinlaskut, vaatteet, yhden lapsen päivähoito 220€). Karkeasti ajateltuna ylimääräistä rahaa jää kaikkien kulujen jälkeen 800-1000€, miksipä ei pärjättäisi? Meitä on siis 2+2. Toki ei päästä vuosittain etelään jos halutaan esim tehdä pintaremonttia, näiden välillä joutuu tekemään valintoja. Itse saan vielä töistä kilometrikorvausta joka on verotonta tuloa, noin 150-300€/kk. Mies nettoaa muutaman kerran vuodessa ylityökorvauksia, jotka menee meillä yleensä suoraan matkakassaan. Aika tarkkoja rahankäyttäjiä ollaan eikä juuri ostella kahvilassa kahvia ja pullaa, naistenlehtiä tai muita heräteostoksia. Säästössä on ihan tarpeeksi rahaa ja myös lapsille säästetään pesämunaa joka kuukausi.
Samoilla tuloilla oltaisiin varmaan köyhyysloukussa pk-seudulla, nyt meillä on lapsille piha, metsä alkaa takapihalla, lapsella turvallinen lyhyt koulumatka, töihin ajellaan toinen 10min ja toinen 15min. Asutaan mukavalla pikkupaikkakunnalla jossa on kuitenkin kaikki palvelut, lähin iso kaupunki on 40min päässä joten jos jotain ei täältä saa, eipä menee aikaa paljoa sen hakemiseen. Käytännössä pari kertaa vuodessa tulee haettua esim lapsille ulkovaatetta tai käytyä esim keikoilla.
Ollaan yrittäjiä ja työaika on periaatteessa 24/7 ja lisäksi on komeasti velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin juuri lähes puolen miljoonan arvoinen uusi paritalo pk-seudulta noin 90% lainalla, jota maksellaan 25v laina-ajalla noin 1700eur/kk pois (saatiin laina todella halvalla) ja lisäksi vuoden vanha 50.000euron arvoinen auto, josta lainaa noin 20.000eur ja maksellaan sitä reippaasti pois. Muuten vaan korttiluotot satunnaisessa käytössä. Säästössä jonkun verran ja eipä noita lainoja kannata niillä maksella kun on melkein ilmaista rahaa. Tiukan paikan tullen voidaan kiristää tahtia tai tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä... Lainaa on paljon, mutta tuskin tullaan kuitenkaan tuossa asunnossa asumaan edes vuosikymmentä. Tavoitteena on päästä muuttamaan ulkomaille isomman pesämunan turvin.
Palkat bruttona 12.000eur + lapsilisät ja netto jotain 7100eur tms. Toinen asiantuntijana ja toinen oman alansa johtotehtävissä eräässä yksityisessä kansainvälisessä yrityksessä.
Perse kestää vielä korkojen nousunkin ja säästetään rahaa sekä lapsille, että pahan päivän varalle. Tosin tuhlataan aika paljon myös turhuuteen kun vasta on päästy ns hyvän palkan makuun :) Ollaan reilu kolmikymppisiä, mutta uraputkea rakennettu 15vuotiaasta saakka. Emme ole kumpikaan saaneet euroakaan perintönä tai muuten ja emme tule saamaan vaan meidän on rakennettava oma elintasomme itse. Välillä itkettää miten helpolla toiset pääsevät, mutta toisaalta me tiedämme että olemme itse joka ikisen euron maksaneet lainoistamme ja emme elä odottaen perintöä tms. Olemme opiskelleet, olleet töissä ja kasvattaneet lapsia yhtäaikaa.
Matka voidaan tehdä kerran pari vuodessa, mutta tosissaan ostoksissa ei tarvitse pihistellä
Ihana kuulla, että edes jotkut tässä elämässä pääsevät helpolla. Nauttikaa nyt onnestanne!
Vierailija kirjoitti:
Kehä kolmosen ulkopuolellakin on elämää ;)
Meillä omakotitalo, kaksi hyvää autoa, minibussillinen lapsia, monta koiraa harrastuskavereina.
Velkaa jäljellä 1.5 v. Autot ei rahoituksella vaan käteiskaupalla hankittu.
Ei tiukkaa rahasta. Minä kotiäiti. Mies tienaa keskitasoa paremmin. Ei tuhlailla turhuuteen, lapset ja koirat tulee aina ensin, omista haluista voi tinkiä.
Tässä on aika paljon kiinni siitä mihin saumaan sen asunnon on saanut hankittua. Markka ajoista on hinnat kolminkertaistuneet, talot taas vanhentuneet ja kulahtaneet. Remontteja edessä, hinnat ylhäällä.
On turha kehua itseään, jos toiset viskataan aivan erilaiseen markkinatilanteeseen.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Viitaten otsikkoon: onpa todella ihmeellistä :D Jotkut kun sattuvat tekemään töitä, joista tienaakin jotain. En ala kertomaan yksityiskohtia tänne, mutta toinen vanhemmistani on juristi ja hänellä on ollut pari sijoitusasuntoa siihen päälle (mikä tietenkin tarkoittaa myös rahanmenoa, luonnollisestikin.) Tätä nykyä minä omistan niistä toisen ja asun ko. asunnossa vielä jonkin aikaa.
Niin, asuimme siis perheen kesken omakotitalossa (ei erillistalo eikä paritalo, joita jotkut t*hmät luulevat omakotitaloiksi), meillä oli auto, pari hintavaa harrastusta, lemmikki ja me kaksi lasta. Loistavasti pärjättiin kaikki ne vuodet.
Mitä ihmeellistä?
Mutta onko sulla siis omakotitaloa, vai asutko iskän asunnossa?
Mitä ihmeellistä on asua isukin rahoilla?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri pienituloisen on melkein pakko ostaa osamaksulla. Esim. Jos tulee tarve ostaa 800€ TV ei sitä niin vaan lähdetä säästelemään sitä TV:tä varten jos muutenkin tuntuu että rahat ei riitä. Jos ostaa osamaksulla on pakko maksaa joka kuukausi TV:n osamaksulla. Jos yrittäisin säästää vaikka 100€/kk aina löytyisi jotain muuta tarpeellista johon pistäisin rajat eikä säästöjä kertyisi tarpeeksi nopeasti. On ihan eri säästää hyvistä kun huonoista tuloista. Mikäs siinä on säästää jos tuntuu että tarvitse kitsastella ja säästöön jää kuitenkin.
Olen kyllä täysin eri mieltä kanssasi. Itse olin pitkään pienipalkkainen kaupan myyjä (netto 1300 euroa) ja kyllä mä siitäkin säästin, usein jopa monta sataa kuussa. Eläminen oli valmiiksi mitoitettu siten että perusmenot oli alhaiset, asuttiin pienessä asunnossa yms. Eikä mulla ollut koskaan tilannetta että olisi pitänyt jotain ostaa osamaksulla. Enkä mä pienituloisena edes mitään 800 euron telkkaria harkitsisi kun paljon halvemmallakin saa. En ymmärrä miten pienituloiselle voi tulla tarve ostaa yhtäkkiä semmoinen.
Mä lasken asioita vähän erilailla. Mun telkkari on nyt (vajaa 50 tuumanen) 10 vuotta vanha. Hintaa tälle tulee siis alle 80 euroa vuosi. Olen harkinnut vaihtamista, kunhan noi 8K telkkarit alkaa yleistyä. En pidä pahana rastina tätä hintaa. Lisäksi kun ostaa laadukasta, niin se kestää.
Sinkkumies
Me jouduttiin tilanteeseen, että oli vakituiset hyvät työpaikat, juuri ostettu vanha talo ja rempattu sitä (jäi kesken) & sitten molemmat sairastui vakavasti. ( ihan sattumaa, mulla tapaturma ja miehellä sairaus ) Mulla vielä toivetta alan vaihdosta ja työelämään paluusta, mutta mies lähes vuodepotilaana. Joka kk kauhun tasapainoa, kun taloa ei kannata myydä tappiolla ( kun tosiaan ne rempat kesken ) ja tulot ei vaan meinaa riittää, jos jotain hajoaa, sairaalamaksuja, autoremppaa ym. Asutaan myös maalla eläinten kanssa ja on pakko olla se auto, muuten ei mikään suju täällä. Toisaalta on aina tyytyväinen, kun selviää jotenkin eteenpäin, mutta ois niin kiva joskus lomailla jossain. Nyt ei mitään mahdollisuutta edes kauemmas sukulaisiin lähteä. Ei ihan sellaista elämää, kun kuvittelin 40 vuotiaana eläväni!! Ja tosiaan ois kiva tavata joku Susanna Koski, joka jotenkin ajattelee, että kaikki on itsestä kiinni eikä elämä voisi mitenkään ikävästi yllättää.
En ymmärrä myöskään, mihin ihmiset tuhlaa rahansa. Minä olen pienipalkkaisessa työssä (netto 1100e). Asumme silti 160 neliön talossa ja lapsia on 3 ja kaksi autoa. Ei mitään ongelmaa toimeentulossa. Osaamme säästää ja suunnitella taloutta, emmekä tuhlaa.
No mitä nyt meinasin unohtaa sanoa, että mies tienaa 6000 euroa kuussa ja anoppi ja appi osti kaikille lapsille vaunut ja toppapuvut ja toinen auto saatiin heiltä ilmaiseksi. Minun vanhempani taas tuovat maalta perunat ja porkkanat ja marjat ja polttopuut koko talveksi, ettei mene sähköä. Niin ja lisäksi lasten syntymäpäivinä antavat aina jonkun satasen rahaa
Minun puolison kanssa tienataan alle 5000 euroa / kk yhteensä. Koetaan olevamme suht pienituloisia mutta ei toki köyhiä, molemmat on töissä. Meillä on 70-luvun omakotitalo joka saatiin halvalla ostettua, mutta jonka remontoimiseen menee sitten rahaa joka vuosi (laskettiin ostovaiheessa että tämä on ok näin verrattuna uudempaan asuntoon). Talolaina on, mutta sitä tuli vain n. 15 vuodeksi maksettavaksi kun pesämunaa oli ja kuukausierät on kohtuulliset. Muita lainoja ei ole.
Meillä on kaksi vanhaa, mutta ihan toimivaa autoa. Vanhojen autojen huolto ja korjaaminen tulee paljon halvemmaksi kuin uusien, ja tuttujen touhuja seuranneena näyttää siltä että uusia saa korjailla ihan yhtä usein jos ei useamminkin. Autot on meille pakolliset, koska seudulla ei ole joukkoliikennettä ollenkaan ja pyöräteistä ei talvella huolehdita riittävästi. Kesäksi toinen auto laitetaan seisontaan säästön vuoksi.
Me ollaan menoissamme erittäin säästeliäitä ja säästöön jää normaalisti joka kuukausi vähintään 500 euroa. Näillä säästöillä sitten yleensä kustannetaan yksi isompi remppa joka vuosi, jotta talo pysyy kunnossa. Ilman lainoja. Ei olla matkusteltu muuten kuin kotimaassa.
Meillä ei tosin vielä ole lapsia, yksi on tulossa tänä vuonna. Ja kylläpä vauvatarvikkeita ostaessa on huomannut ettei se halpaa hommaa ole. :) Onneksi suurin osa on löydetty käytettynä ja kohtuuhintaan. Toki varmasti säästöön tulee jäämään vähemmän kun lapsi tulee ja kulut kasvaa. Siksi yritetään nyt säästää urakalla siihen hetkeen, kun tulee olemaan tiukempaa. Yritetään varautua myös siihen hetkeen, kun toisen pitää jäädä joksikin aikaa kotihoidontuelle. Järjestelyjä tehdään sen mukaan miten tilanteet menee.
Tiivistettynä, meidän perheessä siis säästäminen on se mistä kaikki lähtee ja sitä tehdään koko ajan. Silti eletään mukavaa elämää, ei lasketa joka penniä ja syödään hyvää ruokaa. Joskus harvoin käydään ulkonakin syömässä tai muuten huvittelemassa, koska elämän pitää olla mukavaa.
Meidän perheen nettotulot on lapsilisineen 3800€ yhteensä ja hyvin pärjätään. V. 2011 rakennettu omakotitalo keskisuuressa kaupungissa (50 000 asukasta), kaksi velatonta autoa (ei mitään uusia). Hyvin pärjätään. Mitään ei jää säästöön, mutta aina ollaan pärjätty. Silloin tällöin matkustellaan ja syödään ravintoloissa, se on meidän yhteinen juttu. Elellään säästäväisesti, emme harrasta juuri mitään maksullista, vaatteita emme osta juurikaan kun välttämättömimmät, ruokalaskut aika pienet. Taloutta on koko ajan seurattava. Emme osta mitään luotolla vaan säästämme rahat ensin.
Vierailija kirjoitti:
Minun puolison kanssa tienataan alle 5000 euroa / kk yhteensä. Koetaan olevamme suht pienituloisia mutta ei toki köyhiä, molemmat on töissä.
Tarkennetaan nyt vielä että alle 5000 euroa on bruttotuloja, käteen jäävä osuus vähennyksien jälkeen on ehkä n. 3500 euroa kuussa. Viidellä tonnilla eläis kyllä jo herroiksi. :)
Itse olen osa-aikatyössä, ja mies sairaanhoitaja. Molemmilla oli omat autot ennen kuin mentiin yksiin, joten siksi niitä on edelleen kaksi. Kun toisesta autosta aika jättää, pärjätään yhdellä. Velkaa on talon verran, mutta talo ei ole uusi, eikä täten ollut kalliskaan. Mies maksaa kahdesta lapsestaan ruokkoja, minun lapseni on just täysi-ikäinen. Ei jää omaisuuksia, mutta pärjäillään ihan ok. Pennejä ei lasketa, mutta kilpailutetaan ja tehdään paljon itse.
Mulla on 4 lasta 2 autoa ja iso omakotitalo suuren pihan kanssa. Ja ei olla mitään kuninkaallisia, tavallisia maajusseja.
Ei tuommoinen mikään tavallinen perustulotaso ole. Minä ja mieheni olemme ihan vain keskipalkkaisia ja meidän yhteinen nettomme on 4 000 e/kk.
Omakotitalo ja kaksi autoa maksetaan lainalla pois vähitellen. Kaikki muu eläminen kustannetaan suoraan palkasta. Huvituksia ja matkoja varten säästämme etukäteen. Hirvittäisi maksella jälkikäteen matkojen takia kulutusluottoja ja visalaskuja, kun on tosiaan talo- ja autolainatkin jo olemassa. Tarkkana saa olla talouden tasapainottelun kanssa.