Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä 4500 eurolla kuussa ei _muka_ varaa lapseen tai muuhun kuin kaksioon pk-seudun kehyskunnasta ja yhteen autoon. Taidatte shoppailla paljon, käydä paljon ulkona ravintoloissa jne? Veikkaan että ette todellisuudessa halunneet perustaa perhettä koska 4500 euron kuukausittaisilla nettotuloilla pitäisi elää hyvin ainakin yhden lapsen kanssa.
Me tienaamme saman verran, yksilapsinen perhe. Ei asuta Helsingissä tai kehyskunnassa mutta meilläkin lainaa yli 100 tuhatta, koska iso asunto (>100m2). Kaksi autoa, toinen 10v ja toinen 15v vanha (ylläpito kahdesta autosta kuitenkin), itse asiassa juuri toisesta piti korjata useampi osa ja laskua tuli 1000 euroa. Matkustellaan kaksi kertaa vuodessa (kerran pariskuntana ja kerran lapsi myös mukana). Päivähoitomaksut kalliimman tuloluokan mukaan, löytyy vauvana otetut vakuutukset, lapsi vielä niin pieni ettei harrasta.
Rahaa jää joka kuussa säästöön yli 1000 euroa. Osalla ostetaan osakkeita, osa säästetään jos ostettaisiin vaikka omakotitalo joskus tai remontoitaisiin keittiö tms.
Sanopa muuta! Meillä on 107000 euroa asuntolainaa jäljellä, maksetaan sitä ja asumiskuluja noin 900 euroa/kk. Lyhennän opintolainaa sen lisäksi 500 euroa/kk. Lisäksi maksetaan putkiremontin väistöasunnosta vuokraa ja vesimaksuja sekä autopaikkaa 809 euroa. Osa tuosta onneksi loppuu syyskuussa, kun remontti on ohi ja päästään muuttamaan takaisin, mutta tilalle tulee tietysti putki- ja julkisivurempan osuudet.
Netti ja puhelinlaskut yhteensä 70 euroa. Netflix ja HBO 25 euroa.
Tehdään kotona ruokaa (oikeaa ruokaa, ei vaan lämmitetä eineksiä), ei kumpikaan syödä työpaikan ruokalassa, eikä käytetä lainkaan alkoholia tai tupakoida.
Ravintolassa syödään kerran kuussa, leffassa käydään 1-2 krt /kk. Laitetaan niistä siis 140€ /kk
Lisäksi meidän henkilökohtaiset vakuutukset, joita minä maksan 25€/kk ja mies 35€/kk.
Sähkö parikymppiä siirtoineen.
Minun lääkkeet maksaa noin 40€/kk, miehen tulee enempi kertaluonteisena, mutta jos se jaetaan kuukaudelle niin olisiko jotain 25 euroa. Lääkärissä käyn kerran kuussa, yksityisellä, sisältää labrakäynnin, menee 209 euroa. Ja ei, en voi siirtyä julkiselle, siellä hoidettiin tätä aluksi niin huonosti, etten edes yritä enää.
Olen seurannut vaatekulujani ja käytän puhtaasti omiin ostoksiini noin 70 euroa /kk. Mies ehkä puolet, partavaahtoa jne.
Autossa on kasko ja pakolliset vakuutukset, en tiedä paljonko niitä mies maksaa, hän kun autoa yksinomaan käyttää. Viisi päivää viikossa hän sillä töihin ajaa noin 30 min työmatkan.
Meiltä myös menee kuukausiperusteisia rahasto-ostoja noin 400 euroa. Siitä ei luovuta, vaikka sitten perheen kustannuksella. Siellä on meidän eläkepäivien tuki ja turva.
Meillä ylimääräinen menee säästötilille ja sieltä sitten maksellaan matkoja, myös kotimaassa (ei tullut aiemmin mieleen) ja matkoja Tukholmaan (ei lasketa, koska sukuloimaan sinne mennään). Auto ostettiin kertyneillä säästöillä uutena, vuonna 2015, ja sillä olisi tarkoitus ajaa nyt vielä ainakin kaksi vuotta.
Mutta oletetaan, että kaiken "pakollisen" jälkeen pitäisi vielä maksaa yksi kasvava henkilö lisää, sehän tekee ruokakuluihin jo väistämättä ainakin 150-200 euroa lisää, vakuutus 75 euroa (vai onko kenties enemmän?), päiväkoti 360€/kk. Kakarathan lisäksi sairastelevat koko ajan, niille täytyy koko ajan hankkia isompia vaatteita, myöhemmin harrastuksia ja koulukirjoja, tietokonetta, leluja.
Se tarkoittaisi, ettei pystyttäisi säästämään enää vanhuudenvaralle, ja sitähän on pakko tehdä, etenkin siltä ajalta, kun minä joutuisin jumimaan kotona... Vai luuleeko joku vielä nykypäivän kakaroista joskus tulevan meidän eläkkeiden maksajia? HAH.
On kyllä surullista luettavaa :( Niin paniikissa mietitään jo eläkeikää, ettei edes jälkikasvua haluta. Kerronpa sulle: Ei ole pakko stressata tulevaa. Ainiin mutta et ehkä saakaan turvaa Jumalasta vaan joudut omin pikku kätösin petaamaan elämäsi loppumetrit. Minä puolestaniluotan Taivaan Isän huolenpitoon, ja tähän asti on auttanut, enkä stressaa tulevaa pätkääkään. Mitä elämää se sellainen on? Se rakkaus mitä saan lapsilta on miljoona kertaa arvokkaampaa kuin joku eläkerahasto. Surullista että et pysty elämään luottavaisin mielin!
En tiedä, onko enempi surullista vai jopa naurettavaa. Miettikää nyt : "En voi haluta lapsia kun eläkerahasto" :D :D :D Kyllä, säälittävyyden huippua minusta.
Aivan liikaa mietitään ja surraan, mitä tapahtuu vuosikymmenien päästä, ehkei mahdollisesti olla edes elossa sitten. No mutta, pääasia että tälläkin ihmisellä on edes turvallinen tunne ajatellessaan eläkerahastoaan....
Kyllä, minäkin valitsen lapset eläkerahaston sijaan <3
Vierailija kirjoitti:
Kun SIJOITTAA, niin saa KAIKKEA kivaa.
Niin tekee, olen menettäny noin 50 000 euroa...
Meillä on n. Kuuden tonnin nettotulot, kaksi ihan ok autoa ja omakotitalo Tampereen kehyskunnassa. Kaksi lasta. Velkaa on, mutta jossain sitä on asuttava. Vuokra rivarissa oli kalliimpi kuin se mitä maksetaan nyt lainaa omasta talosta... Toki on sitten muita taloon liittyviä kuluja joita siellä vuokrarivarissa ei ollut, mutta mielummin kuitenkin näin. Ei jouduta mitenkään ihmeellisesti pihistelemään elämässä. Lomilla käydään välillä ulkomailla, välillä mummolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ollutkaan ns. kamikaze-sijoittamisesta :(
No jaa.
Meillä on bruttotulot yhteensä noin 6300€/kk, eli keskipalkkaisia tai vähän alle.
Meillä on omakotitalo. Tilava ja vanha mutta aika hieno - tai hieno ainakin meidän mielestämme. Hieno juuri siksi, että on vanha.
Meillä on yksi auto. Meille sopiva. Melko edullinen. Toista ei tarvita eikä haluta hankkia.
Sen sijaan, että meillä olisi kaksi kallista autoa ja Karibian -matkoja 6 kk välein, meillä on kaksi kivaa sijoitusasuntoa, jotka tuottavat meille nyt rahaa ja toimivat mahdollisesti lastemme opiskelukämppinä tulevaisuudessa. Lainaa on nyt vähän alle 60.000€, joten emme ole mielestäni missään velkavankeudessa.
Avain onneen on ahkera säästäminen. Ikää meillä on 37 ja 33.
Parin-kolmen vuoden kuluttua suunnittelemme olevamme myös onnellisia kesämökin/kakkosasunnon omistajia, aiomme hankkia sen puoliksi lainalla ja puoliksi säästöillä - maksaessamme samalla jo olemassa olevaa lainaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kamikaze sijoittamista. Sijoitusasunnosta tuli takkiin 5 vuoden aikana 30 000. Asunnon hintalaski 10 000, vuokratuottojen jälkeen rästeistä ja asunnon täydestä remontista kertyi 20 000 maksettavaa. Tämän jouduin rahoittaan nostamalla osakerahoja, jotka olivat tappiolla. Sairastumisen ja eron takii jouduin nostamaan taas rahastoja tappiolla.
Hämmentävää luettavaa. Mulla on 16,000e velkaa ja olen ajatellut että se on karmea summa. Ei näköjään.
Samaan hengenvetoon, olen sitä mieltä ettei mulla ja mun miehellä ole varaa hankkia lapsia vaikka niitä ehkä haluaisikin, tienaamme n.4000€ yhteensä (asutaan tosin ulkomailla). Olen näköjään eri linjoilla useimpien kanssa.. :o
Onko ok-talossa asuminen ilmaista tai hyvin edullista? Eikö niihin ikinä tehdä remontteja tai jokin paikka hajoa? Maksaako lämmitys, vesi ja sähkö? Kiinteistövero, jätemaksut? Kukaan ei halua kertoa näistä maksuista, hehkutetaan vaan tonnin lainanhoitokuluja.
Lisäksi ison talon kalustamiseen uppoaa varmaan rahaa aikalailla. Entä pihan hoitoon? Kasvit, kalusteet, koneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kamikaze sijoittamista. Sijoitusasunnosta tuli takkiin 5 vuoden aikana 30 000. Asunnon hintalaski 10 000, vuokratuottojen jälkeen rästeistä ja asunnon täydestä remontista kertyi 20 000 maksettavaa. Tämän jouduin rahoittaan nostamalla osakerahoja, jotka olivat tappiolla. Sairastumisen ja eron takii jouduin nostamaan taas rahastoja tappiolla.
Myönnetään, huonoa mäihää, suhdanteet ja rempat. Riskit on moninaiset.
Lainalla. Ei voi nykyään telkkua avata ilman että rahaa tyrkytetään lainaksi. En yhtään ihmettele että nuoret joutuvat jo heti velkakierteeseen kun moraaliton lainan tyrkytys tulee ovista ja ikkunoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia sijoitusriskejä, toivottavasti oli kokemusta kiinteistösijoittamisesta ennestään että osasit varautua riskeihin kunnolla.
Nykylainsäädännöllä parisuhdetta ei vaan kannata katsoa, ikävä kyllä, mutta taloudellisesti se on korkean riskin ja pienen tuoton diili. Lähtisitkö firmaan osakkaaksi jossa vastuut on äärettömät ja yhtiökumppani voi päättää kaataa firman niskaan koska vain?
Vierailija kirjoitti:
Onko ok-talossa asuminen ilmaista tai hyvin edullista? Eikö niihin ikinä tehdä remontteja tai jokin paikka hajoa? Maksaako lämmitys, vesi ja sähkö? Kiinteistövero, jätemaksut? Kukaan ei halua kertoa näistä maksuista, hehkutetaan vaan tonnin lainanhoitokuluja.
Lisäksi ison talon kalustamiseen uppoaa varmaan rahaa aikalailla. Entä pihan hoitoon? Kasvit, kalusteet, koneet?
Onhan omakotitaloissa muita menoja vähän-paljon, riippuen iästä ja kunnosta ym. MUTTA siinä ei ole vastiketta, mitä taas monet maksaa järkkyjä summia. Yhdetkin ystävät asuvat n. 100 m2:n erillistalossa, kaikenlaista remppaa ollut eli isot yhtiölainat, eli vastike on n. 800€/kk... Sillä summalla jo makselee esim. kattoremppalainaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä 4500 eurolla kuussa ei _muka_ varaa lapseen tai muuhun kuin kaksioon pk-seudun kehyskunnasta ja yhteen autoon. Taidatte shoppailla paljon, käydä paljon ulkona ravintoloissa jne? Veikkaan että ette todellisuudessa halunneet perustaa perhettä koska 4500 euron kuukausittaisilla nettotuloilla pitäisi elää hyvin ainakin yhden lapsen kanssa.
Me tienaamme saman verran, yksilapsinen perhe. Ei asuta Helsingissä tai kehyskunnassa mutta meilläkin lainaa yli 100 tuhatta, koska iso asunto (>100m2). Kaksi autoa, toinen 10v ja toinen 15v vanha (ylläpito kahdesta autosta kuitenkin), itse asiassa juuri toisesta piti korjata useampi osa ja laskua tuli 1000 euroa. Matkustellaan kaksi kertaa vuodessa (kerran pariskuntana ja kerran lapsi myös mukana). Päivähoitomaksut kalliimman tuloluokan mukaan, löytyy vauvana otetut vakuutukset, lapsi vielä niin pieni ettei harrasta.
Rahaa jää joka kuussa säästöön yli 1000 euroa. Osalla ostetaan osakkeita, osa säästetään jos ostettaisiin vaikka omakotitalo joskus tai remontoitaisiin keittiö tms.
Sanopa muuta! Meillä on 107000 euroa asuntolainaa jäljellä, maksetaan sitä ja asumiskuluja noin 900 euroa/kk. Lyhennän opintolainaa sen lisäksi 500 euroa/kk. Lisäksi maksetaan putkiremontin väistöasunnosta vuokraa ja vesimaksuja sekä autopaikkaa 809 euroa. Osa tuosta onneksi loppuu syyskuussa, kun remontti on ohi ja päästään muuttamaan takaisin, mutta tilalle tulee tietysti putki- ja julkisivurempan osuudet.
Netti ja puhelinlaskut yhteensä 70 euroa. Netflix ja HBO 25 euroa.
Tehdään kotona ruokaa (oikeaa ruokaa, ei vaan lämmitetä eineksiä), ei kumpikaan syödä työpaikan ruokalassa, eikä käytetä lainkaan alkoholia tai tupakoida.
Ravintolassa syödään kerran kuussa, leffassa käydään 1-2 krt /kk. Laitetaan niistä siis 140€ /kk
Lisäksi meidän henkilökohtaiset vakuutukset, joita minä maksan 25€/kk ja mies 35€/kk.
Sähkö parikymppiä siirtoineen.
Minun lääkkeet maksaa noin 40€/kk, miehen tulee enempi kertaluonteisena, mutta jos se jaetaan kuukaudelle niin olisiko jotain 25 euroa. Lääkärissä käyn kerran kuussa, yksityisellä, sisältää labrakäynnin, menee 209 euroa. Ja ei, en voi siirtyä julkiselle, siellä hoidettiin tätä aluksi niin huonosti, etten edes yritä enää.
Olen seurannut vaatekulujani ja käytän puhtaasti omiin ostoksiini noin 70 euroa /kk. Mies ehkä puolet, partavaahtoa jne.
Autossa on kasko ja pakolliset vakuutukset, en tiedä paljonko niitä mies maksaa, hän kun autoa yksinomaan käyttää. Viisi päivää viikossa hän sillä töihin ajaa noin 30 min työmatkan.
Meiltä myös menee kuukausiperusteisia rahasto-ostoja noin 400 euroa. Siitä ei luovuta, vaikka sitten perheen kustannuksella. Siellä on meidän eläkepäivien tuki ja turva.
Meillä ylimääräinen menee säästötilille ja sieltä sitten maksellaan matkoja, myös kotimaassa (ei tullut aiemmin mieleen) ja matkoja Tukholmaan (ei lasketa, koska sukuloimaan sinne mennään). Auto ostettiin kertyneillä säästöillä uutena, vuonna 2015, ja sillä olisi tarkoitus ajaa nyt vielä ainakin kaksi vuotta.
Mutta oletetaan, että kaiken "pakollisen" jälkeen pitäisi vielä maksaa yksi kasvava henkilö lisää, sehän tekee ruokakuluihin jo väistämättä ainakin 150-200 euroa lisää, vakuutus 75 euroa (vai onko kenties enemmän?), päiväkoti 360€/kk. Kakarathan lisäksi sairastelevat koko ajan, niille täytyy koko ajan hankkia isompia vaatteita, myöhemmin harrastuksia ja koulukirjoja, tietokonetta, leluja.
Se tarkoittaisi, ettei pystyttäisi säästämään enää vanhuudenvaralle, ja sitähän on pakko tehdä, etenkin siltä ajalta, kun minä joutuisin jumimaan kotona... Vai luuleeko joku vielä nykypäivän kakaroista joskus tulevan meidän eläkkeiden maksajia? HAH.
Voi hyvä luoja.. Sinä voit jäädä huomenna auton alle, mutta silti elät koko elämäsi niin että saat säästettyä mahdollisimman paljon vanhuuden varalle. Entäs kun se vanhuus tulee? Sinulla on rahaa. Niin. Siinäpä se. Rahaa on mutta muistoja ei, ei lapsenlapsia, ei elettyä elämää. Mutta pääasia että rahaa on. Jos siis elät sinne saakka ...
No vaan sinähän se tyhmä kuin saapas olet ! Mistä lähtien "muistot" on elättänyt tai pitänyt leivässä ja elintasossa ? Mistä lähtien "muistoilla" on voinut maksaa €uromääräisiä maksuja ja laskuja ??!!
Vierailija kirjoitti:
No meillä on 170m2 asuinneliöitä, yhteispinta-ala muistaakseni 250m2. Iso autotalli ja kellari. Sähkölämmitys (ilmalämpöpumppu suurimmaksi osaksi, patterit ei juuri ole koskaan päällä) ja lisäksi iso leivinuuni eli pääosin lämmitetään puilla. Laskin juuri vuoden 2017 käyttökulut, jyvitettynä 450€/kk. Sisältää siis ihan kaiken; sähkö (myös käyttösähkö), vesi (myös jätevesi), puut, jätemaksut, tontin vuokra, kiinteistövero. Tuosta summasta 50€ oli ns. ”Yllättäviä kuluja”, uusittiin ruohonleikkuri. Paljonko on vastaavan kokoisen rivi/kerrostalon vastike..? Aivan, eipä halvemmalla päästä. Verrokkina meidän entinen asunto, puolet pienempi rivarikolmio jossa vastike oli 260€ + käyttösähkö ja mahdollinen veden tasauslasku. Eli noin 330€/kk. Ja meidän lainanhoitokulut on 700€.
Mitä tulee pihanhoitoon, tämähän on ihan henkilökohtaista. Joku tunkee satasia kesäkukkiin sinne rivarin pihaan joka vuosi, toinen hankkii monivuotisia perennoja. Ruohonleikkuriin menee polttoainetta toki. Mutta siinäpä se. Meillä tosin on muut pihanhoitovälineet ollut jo vuosia, joten en osaa laskea niitä kuluiksi. Toki okt asumisessa on pidettävä puskuria jos vaikka lämminvesivaraaja poksahtaa, mutta yhtälailla voi osakeasumisessa tulla tilanne jossa peritään esim ylimääräinen yhtiövastike jonkun yllättävän sattuessa.
Lapsi tuo leivän tullessaan, niin se on, on mun kokemukseni <3 Plus on asioita, joita ei voi mitata rahassa. Mieluummin onnellinen lapsellinen kuin onneton rahanperässäkuolaaja. Mutta kukin tavallaan.
Semmosta se kirjoitti:
Yh äitinä lukioikäiselle ja päiväkotilaiselle. Velkaa n.48 tuhatta, asunto kolmio maksoi 52 tuhatta. Tulot käteen nyt 1600€. Mitään tukia en saa, olen pärjännyt jopa 600€ kk. Lapsille annan kaikkeni, elän kädestä suuhun mutta olen onnellinen! Kyllä joskus mietin, että olispa kiva saada uudet kaapinovet vaatekaappiin, samalla kun muut esittelee uusia mersujaan fb.ssa...
"Lapsille annan kaiken, elän kädestä suuhun"
No just ! Tyhmyydestä kun on elämällä tapa sakottaa rankimman mukaan. Ei pysty, eikä edes haluakkaan pystyä käsittämään noin vajakkimaista ajattelua. Syödä nyt vaikka paskaa, että saa niitä kersoja nurkkiin elätiksi . . . . ?????
Kyllä sen schaissen TÄYTYY olla hyvää tai sitten on koiran makuaisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan omakotitaloissa muita menoja vähän-paljon, riippuen iästä ja kunnosta ym. MUTTA siinä ei ole vastiketta, mitä taas monet maksaa järkkyjä summia. Yhdetkin ystävät asuvat n. 100 m2:n erillistalossa, kaikenlaista remppaa ollut eli isot yhtiölainat, eli vastike on n. 800€/kk... Sillä summalla jo makselee esim. kattoremppalainaa hyvin.
Laina kuin laina, oli sitten yhtiölaina tai kattoremppa. En ymmärrä miten yhtiölaina olisi jotenkin "huonompi" kuin ok-talon kattoremppalaina? Yhtiölainan saa sentään siirrettyä seuraavalle asunnon omistajalle, jos niin haluaa.
HooMoilanen kirjoitti:
Vai on velkavetoisella autolla ajaminen tyhmää. Olen täysin eri mieltä. Auton omistaminen (siis uuden/uudehkon) on tyhmintä mitä tiedän.
Mieti kannattaako esim. mun irroittaa sijoituksista (jotka on tuottaneet viime vuodet >10% vuodessa tuottoa) 70te, jonka arvoiset autot meillä on pihassa? Siis 70te kahteen autoon, joiden arvo laskee kuin lehmän häntä? Menetän ekana vuonna 7te, tokana 7,7te, kolmantena 8,5te, neljäntenä 9,3te (tietenkään menneisyys ei ole tae tulevasta, mutta vuodesta 2013 mun sijoitusten keskituotto on yli 10% (jolla siis noi menetykset on laskettu).
Nyt maksan autoista 700e kuussa (autot kuukausimaksulla, ei latiakaan omaa kiinni). Jos oisin ostanut omaksi 70te autot, paljonko niistä saisi vaikka 4v kuluttua? Ehkä max. 40te (jos sitäkään). Pääomaa olisi mennyt 30te. Sen sijaan pitäen rahat sijoitettuna tolla 10% on ne kasvaneet yli 33te.
Laskepa mikä on järkevää ja mikä ei?
Tänä päivänö on paljon mahdollisuuksia hommata auto kuukausimaksulla ja usko tai älä se on järkevää.
Autoihin kun saa rahoitusta jopa nollakorolla ja tollainen 1,9% on hyvin tavallinen korko. Sijoittamalla pääsee paljon tota parempaan tuottoon ja pääoman sitominen autoon on typerää.
Jos ihan rahaa ajattelee, niin 70 tonnia (tai 700e/kk) autoista on kyllä älytöntä. Vaikea kuvitella, ettetkö saisi samaan tarkoitukseen sopivaa autoa n. 15 tonnia (mx. 20) per auto. Toisaalta, jos haluaa nimenomaan maksaa mukavuudesta ja statuksesta, on se asia erikseen.
Oletko muuten tullut ajatelleeksi, miksi rahoitusta saa niinkin halvalla? Ostat itsellesi liian kalliin auton, kun sen saa pienellä kuukausierällä. Tai käteisostajana voi saada alennusta (tätä kyllä harvemmin nykyään)
Tuotto-odotuksesi sijoituksillesi oli kyllä hieman optimistinen, mutta siinä olet oikeassa, että nykytasolla rahoitukseen kannattaa useimmiten tarttua, jos vaihtoehtona on sijoitusten realisointi. Toisaalta, tuon 700e kuussa voisit laittaa takaisin sijoituksiisi, aika nopeasti pääsisit takaisin entiseen tilanteeseen.
Periaatteessa ASP-säästöjen avullakin ilman vanhempien takausta onnistui ja onnistuu edelleen. Nykyään ei vain uskalleta sitoutua asuntoon ja -lainaan.