Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Nykypäivänä on tyyli ottaa ylisuuri velka jo heti kättelyssä, josta pystyy kustantamaan sen omakotitalon ja autojen lisäksi kesämökki, harrastukset, ja ulkomaan matkoja, ylellisyystavaroita koko perheelle, ja kaikki tämä vain sen takia etä pitää näyttää kaikille että ollaan "rikkaita" ja meillä menee hyvin ja me olemme onnellinen malliperhe. Kun ulko-ovi suljetaan ja jäädään sinne unelmakodin seinien sisäpuolelle. voimme vain arvailla sen kaiken pahan olon, velan aiheuttaman huolen ja pelon tulevaisuudesta joka väikkyy siellä vääjäämättä edessäpäin totuus kainalossaan.
Suomessa on hyvin vähän oikeasti vakavaraisia ihmisiä, ihmisiä joilla ei olisi velkaa takanaan toteuttaakseen suomalaista unelmaa.
Niin paljon on hometalojuttuja nykyään, että kuka hullu uskaltaa ostaa enää taloa, joka ehkä ostovaiheessa on kunnossa, mutta parin vuoden kuluttua kun olet itse sitä myymässä, saattaakin olla jo homepommi muhinut johonkin nurkkaan. Enkä ymmärrä pienellä vuokratontilla omistetun omakotitalon arvoa, en ollenkaan, omistat talon, mutta et sitä maata jolla se talo seisoo. Haloo onks ketää kotona?
Meidän velattoman asunnon pääkaupunkiseudulla ovat mahdollistaneet: säästäväinen elämä nuorena (iso pesämuna säästettynä ennen ensimmäisen asunnon ostoa), rahan tienaaminen ulkomailla ennen lasten syntymää ja koroton laina vanhemmilta.
Kaikki nuo löytyvät ja vastaus kysymykseen on; helvetisti töitä tekemällä yrittäjänä. Kaikilla yrittäjilläkään ei luonnollisesti tilanne ole tämä, mutta meillä on käynyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Meillä bruttotulot yhteensä 100 tonnia vuodessa. Kolme lasta. Pk-seutu. Ei todellakaan ole varaa ottaa jotain 300000 euron asuntolainaa. Asutaan asumisoikeusasunnossa jossa edullinen vastike. Verotus pitää huolen siitä ettei käteen jää paljoakaan enempää kuin sossun eläteillä.
Paljonkos kuvittelet että sossun eläteillä jää käteen? En usko hetkeäkään,että käteen jäävä kuukausitulosi olisi lähellä sitä.
Sossun eläteillä jää sen verran että työssäkäyvä tarvitsee lähemmäs 3000 euron bruttotulot päästäkseen tasoihin.
Jep, pitää ottaa huomioon että työssäkäyvä yleensä tarvitsee auton työmatkoja varten. Sossun elätti pärjää ilman. Lisäksi kun on paljon vapaa-aikaa niin voi jahdata kaikenlaisia tarjouksia ja tehdä ruoat itse alusta loppuun. Työssäkäyvä usein ei stressikkään työpäivän jälkeen jaksa miettiä tuollaista ja menee äkkärin tai kepabpitzerian kautta kotimatkalla.
No, kun nuorena jo hoitaa asiat kunnolla, niin näin liki viiskymppisenä on sitä omaisuutta jo kertynyt.
Lapset jo omillaan. Edelleen töissä käydään. Ei sitä rahaa enää kauheasti kulu.
Talon vois jo myydä ja muuttaa mun haaveilemaan kerrostaloon, missä olisi iso terassiparveke.
Ihan tavallisia tosiaan ollaan. Mies yrittäjä autoalalla (autokauppa), mä sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Matkustaminen on halpaa nykyään. Jätä loton pelaaminen ja saunasiiderit vuodeksi niin pääset sinäkin.
Meillä ei juoda saunasiidereitä, limsoja tms. Ihmettelen tätä, että loton pelaamatta jättämällä vuodeksi pääsee jo reissuun. Perhe pääsee 104€ reissuun mihin? Jos siis loton hinta on 2€ ja vuodessa viikkoja 52, niin eikö siitä tule 104€/vuosi?
Saanko kysyä mistä duunista saa tuon likasa ? Olen luullut et keskiansio on 3000-4000€
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen aina, että minkä laskuopin kukaan oman asunnon kulut on 500 euroa kuussa + vastike. Tämä on vastaus aina, vaikka se ei todellakaan pidä paikkaansa. On olemassa uusperheitä yms, jotka eivät aloita asumistaivaltaan jostain kaksiosta ja etene siitä. Esim. 300 tuhannen asunnon kuukausierä on melkein 2000e. Jos laina-aika on 15 vuotta. Tähän sitten kaikki muut asumiskulut päälle. Itse en halua tuommosia velkoja ja sidoksia, en ikimaailmassa. Mun mielestä jo 100tonnia on paljon velkaa vaikka nykyaikana sitä ei pidetä minään. Haluan olla vapaa tekemään äkkinäisiä ratkaisuja, esim. sapattivuotta yms. Nykyaikana myös moni on epätyypillisissä työsuhteissa. On pätkätyötä, freelanceria yms. Jos ikä ei ole 25 tai 30 v, niin on aika riskaabelia alkaa iäkkäämpänä sitoa itseään tuommosen lainaan, hui kamala.
Ainhan sen kämpän voi myydä. Me otettiin kämppä vaan siks, et kun maksetaan lainaa niin samalla saadaan säästöön rahaa. Myydään tää jossain vaihees pois ja sit pidetään sapattivuosi tai mitä tahansa. Ei tässä oo tarkoitusta loppuelämää asua
Asutaan kartanossa, on pari lasta ja pari autoa. Kaikki luulee, että meillä on paljon rahaa, koska talo on niin iso. Kaikilla kavereilla on loksahtanut suut auki, kun olen kertonut talon hinnan (130t), kun heillä on lähemmäs 300t lainat pk-seudun kerrostaloasunnoista.
Ainakin ystäväpariskunta, joka rakennuttaa omakotitaloa, myönsi suoraan että vanhempansa tukevat rahallisesti heitä ja kustantavat elämää. Olin asiaa pohtinutkin.. lapsia heillä on ja toinen pariskunnasta lähtenyt aikuisiällä opiskelemaan uutta alaa, toinen taas pätkätöissä. Taloudessa on 2 ihan ok autoa ja matkustelevatkin. Vaikka asia ei kuulu kenellekään, olin asiaa päässäni miettinyt. Kun sain kuulla, että elävät vanhempiensa rahoilla, ei tarvinnut enää pohtia.
Kertoisin joku, mitä tarkoittaa tuo "tavalliset ihmiset"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Matkustaminen on halpaa nykyään. Jätä loton pelaaminen ja saunasiiderit vuodeksi niin pääset sinäkin.
Meillä ei juoda saunasiidereitä, limsoja tms. Ihmettelen tätä, että loton pelaamatta jättämällä vuodeksi pääsee jo reissuun. Perhe pääsee 104€ reissuun mihin? Jos siis loton hinta on 2€ ja vuodessa viikkoja 52, niin eikö siitä tule 104€/vuosi?
Mä kans mietin tota kun menee tupakkaan 5,60e toppa kuukaudessa niin monet sanoo että säästöä tulisi vuodessa sen verran että voisi tehdä vaikka mitä. Ja paskat voisi. Enemmän ne muut syö karamellejä kuin poltan sen topan piipussa kuussa.
Ehkä ne vaan luulee että poltan tosi paljon röökinpuruja, en tiedä.
Tosiaan se vitonen kuussa menee ja ei siitä tulisi säästöjä helvettiäkään. Enemmän vituttaisi kun saisi vitosen säästöön joka kuukausi. Kuvitteleeko ne että olen joku pentu ja hihkun vitosesta kuussa???
öö mulla jää palkkaa käteen hyvänä kuuna (paljon iltoja ja vkl vuoroja) 1600-1700e ja meillä on ihana iso omakotitalo pihoineen, 2 autoa, koira, 3 kissaa... mutta ei tosiaan niitä lapsia. Ja ulkomailla käyn 1-2 kertaa vuodessa.. tosin niitä lapsia ei ole! Mutta asutaan siis maalla ja täällä sai ison omakotitalon (ei edes ole vanha) hehtaarin tontilla + 3 autotallia, puuvaja ja aitta 150 000 eurolla. Että riippuu varmaan paljon missä haluaa asua. Helsingissä asuttais varmaan yksiössä, mutta onneks ei sinne tarvii muuttaa. Velkaa ei ole muuta kuin talosta. Olen 23.v mutta ollut 5v töissä niin olen saanut säästöjä
Me ostettiin juuri lähes puolen miljoonan arvoinen uusi paritalo pk-seudulta noin 90% lainalla, jota maksellaan 25v laina-ajalla noin 1700eur/kk pois (saatiin laina todella halvalla) ja lisäksi vuoden vanha 50.000euron arvoinen auto, josta lainaa noin 20.000eur ja maksellaan sitä reippaasti pois. Muuten vaan korttiluotot satunnaisessa käytössä. Säästössä jonkun verran ja eipä noita lainoja kannata niillä maksella kun on melkein ilmaista rahaa. Tiukan paikan tullen voidaan kiristää tahtia tai tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä... Lainaa on paljon, mutta tuskin tullaan kuitenkaan tuossa asunnossa asumaan edes vuosikymmentä. Tavoitteena on päästä muuttamaan ulkomaille isomman pesämunan turvin.
Palkat bruttona 12.000eur + lapsilisät ja netto jotain 7100eur tms. Toinen asiantuntijana ja toinen oman alansa johtotehtävissä eräässä yksityisessä kansainvälisessä yrityksessä.
Perse kestää vielä korkojen nousunkin ja säästetään rahaa sekä lapsille, että pahan päivän varalle. Tosin tuhlataan aika paljon myös turhuuteen kun vasta on päästy ns hyvän palkan makuun :) Ollaan reilu kolmikymppisiä, mutta uraputkea rakennettu 15vuotiaasta saakka. Emme ole kumpikaan saaneet euroakaan perintönä tai muuten ja emme tule saamaan vaan meidän on rakennettava oma elintasomme itse. Välillä itkettää miten helpolla toiset pääsevät, mutta toisaalta me tiedämme että olemme itse joka ikisen euron maksaneet lainoistamme ja emme elä odottaen perintöä tms. Olemme opiskelleet, olleet töissä ja kasvattaneet lapsia yhtäaikaa.
Matka voidaan tehdä kerran pari vuodessa, mutta tosissaan ostoksissa ei tarvitse pihistellä
Välillä tuntuu että porukka yrittää lohduttaa itseään sillä, että toisilla nyt on vaan jättivelat/perintöä/lottovoitto tai mikä nyt milloinkin keksitään syyksi. Yhtä lailla on niitä joilla on pitkän tähtäimen suunnitelmallisuutta jo nuoresta lähtien ja halua tehdä paljon töitä/vaativa työ mistä saa hyvän palkan. Vielä parempi jos puolisoista kumpikin menee kohti samoja päämääriä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri pienituloisen on melkein pakko ostaa osamaksulla. Esim. Jos tulee tarve ostaa 800€ TV ei sitä niin vaan lähdetä säästelemään sitä TV:tä varten jos muutenkin tuntuu että rahat ei riitä. Jos ostaa osamaksulla on pakko maksaa joka kuukausi TV:n osamaksulla. Jos yrittäisin säästää vaikka 100€/kk aina löytyisi jotain muuta tarpeellista johon pistäisin rajat eikä säästöjä kertyisi tarpeeksi nopeasti. On ihan eri säästää hyvistä kun huonoista tuloista. Mikäs siinä on säästää jos tuntuu että tarvitse kitsastella ja säästöön jää kuitenkin.
Olen kyllä täysin eri mieltä kanssasi. Itse olin pitkään pienipalkkainen kaupan myyjä (netto 1300 euroa) ja kyllä mä siitäkin säästin, usein jopa monta sataa kuussa. Eläminen oli valmiiksi mitoitettu siten että perusmenot oli alhaiset, asuttiin pienessä asunnossa yms. Eikä mulla ollut koskaan tilannetta että olisi pitänyt jotain ostaa osamaksulla. Enkä mä pienituloisena edes mitään 800 euron telkkaria harkitsisi kun paljon halvemmallakin saa. En ymmärrä miten pienituloiselle voi tulla tarve ostaa yhtäkkiä semmoinen.
Vierailija kirjoitti:
Espoolainen perhe (kok) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käymällä sellaisen alan koulutuksen, jolla pääsee hyväpalkkaiseen työhön.
Ostamalla talon ajoissa eli silloin, kun ei vielä ollut niin kallista kuin nyt.
Firma maksaa autot, kuka nykyään enää itse suostuu auton kuluja maksamaan.
Ei kaikki ns hyvät koulutukset takaa hyvää palkkaa esim 30 vuoden kuluttua.
Järkevää on tosiaan ostaa.vaikka yksi halpa niin nopeasti kuin voi. Mulla on tallessa ilmoius Kalliossa olevasta 22 m2 yksiösrä ja hintapyyntö 50000 MARKKAA. Tämä oli 80-luvun alussa. Nyt se maksaa ehkä 150 000 Euroa. Lisäksi joka kuukausi olisi kilahtanut oin nykyrahassa ehkä 500 euroa vuokraa. Oletetaan että mulla 40 kuukautta. Vuokratuloja nykyrahassa olisi tullut vuosien mittaan olosi ullut noin 200 000 euroa. Iso arvonnousu ja vuokratulot...
Meidän 24m2 yksiö Torkkelinmäellä Kalliossa maksoi 1979 60 000mk. Tosi harmi ettei sitä voinut jättää varalle vaan piti käyttää osamaksuna seuraavaan. Nyt arvo hyvinkin 160 000€
Meillä ei vielä kysymyksen asettelun mukaista asetelmaa ole, mutta nyt alle 30-vuotiaina miehen kanssa netto yht. 5800e kuussa joten säästöön jää reilusti (n. 2000-2500e/kk), vaikka pk-seudulla asutaankin. Velkaa on asunnosta jäljellä 200 000e. Asuntolainaa maksetaan maltillisesti 1000e/kk ja vastike on 200e/kk. Lapsia on haaveissa kaksi ja nyt on jo sen verran säästöjä (osakesäästöjä töistä molemmilla 5-numeroiset summat), että helposti pärjätään lapsien kanssakin, jos niitä saadaan. Ollaan mietitty omakotitaloa muttei vielä olla päätetty muuttaa kun ei ole vielä lapsia, asumiskulut eivät nousisi merkittävästi, kun ei uutta olla hankkimassa, hyväkuntoinen remontoitava riittää hyvin, kunhan kulkuyhteydet työpaikoille on hyvät (ja perheellekin siis jäisi aikaa, vaikka molemmilla aika vaativa työ). Autokuluista ison osan vanhempamme haluavat sponsoroida, vaikka itsekin ne kyllä maksettaisiin.
Mä ihmettelen aina, että minkä laskuopin kukaan oman asunnon kulut on 500 euroa kuussa + vastike. Tämä on vastaus aina, vaikka se ei todellakaan pidä paikkaansa. On olemassa uusperheitä yms, jotka eivät aloita asumistaivaltaan jostain kaksiosta ja etene siitä. Esim. 300 tuhannen asunnon kuukausierä on melkein 2000e. Jos laina-aika on 15 vuotta. Tähän sitten kaikki muut asumiskulut päälle. Itse en halua tuommosia velkoja ja sidoksia, en ikimaailmassa. Mun mielestä jo 100tonnia on paljon velkaa vaikka nykyaikana sitä ei pidetä minään. Haluan olla vapaa tekemään äkkinäisiä ratkaisuja, esim. sapattivuotta yms. Nykyaikana myös moni on epätyypillisissä työsuhteissa. On pätkätyötä, freelanceria yms. Jos ikä ei ole 25 tai 30 v, niin on aika riskaabelia alkaa iäkkäämpänä sitoa itseään tuommosen lainaan, hui kamala.