Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.

Vierailija
09.01.2018 |

Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?

Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳

Kommentit (599)

Vierailija
321/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki tulot ( miehen palkka+lapsilisät+minun opintotuki) on yhteensä verot vähennettynä

3000e /kk.

asutaan itserakennetussa ok-talossa maalla, 2 autoa (toinen parin tonnin ja toinen melkein 20 000 😱) ja 2 lasta. Ihan hyvin tullaan toimeen, mutta ulkomaille ei raaski kovin tiuhaan lennellä.

Lapsille löytyy vaatteet kirppikseltä tai ompelen itse (missä ei kyllä säästä), ulkovaatteet ja kengät ostan aina uutena alennusmyynneistä (pyrin satsaamaan laatuun).

Ei polteta tai juoda Alkoa. Peruskotiruokaa tai puolivalmisteita, ulkona ei syödä kuin 4-8 kertaa vuosi.

Maalla on mukavaa :)

Vierailija
322/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?

Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳

Meillä kaksi autoa, omakotitalo ja kaksi lasta. Minä olen pienipalkkainen, mies keskituloinen.

- Asumme Kehä III ulkopuolella, vaikka työt Kehä III sisäpuolella.

- Ruokana pääsääntöisesti itse tehty edullinen kotiruoka, itse syön eväät myös töissä.

- Autot vanhahkoja ja mies huoltaa ne pääosin itse.

- Koko perheellä edulliset harrastukset.

- Vaatteet kirppareilta, kierrosta tutuilta ja edullisia perusvaatteita esim. HM.

- Emme matkustele ulkomaille säännöllisesti, vaan lasten syntymän jälkeen ollaan vain kaksi aurinkolomamatkaa tehty 15 vuoden aikana.

- Esim. pleikkari ostettu käytettynä eikä ole uusinta mallia

- Emme käytä paljoa rahaa teatteriin, leffateatteriin, museoihin, ulkona syömisiin tms. maksullisiin vapaa-ajan asioihin vaan enemmän käymme ilmaiseksi kävelyretkillä luonnossa, kutsumme vieraita meille jne.

- Polkupyöriä, suksia, luistimia yms. hankittu käytettynä ja alennuksista.

- Kilpailutetaan sähkö- ja vakuutusyhtiöt parin vuoden välein ja vaihdetaan tarvittaessa.

- Ilmalämpöpumput säästää sähköä, samoin kaksi varaavaa takkaa.

- Tehdään itse kaikki mikä voidaan esim. remontit.

- Jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten taustalla on paljon lainaa. Mutta voi olla myös perintöjä/ennakkoperintöä, tuottoisia sijoituksia, lottovoittoja, lisätulonlähteitä tms. Autot voivat olla työnantajan, isovanhemmat voivat ostaa lapsenlapsille kalliimpia juttuja jne. Joskus on onnea: esim. me saatiin omakotitalomme edullisesti hyvällä onnella koska myyjällä oli kiire myydä ja me oltiin valmiita tekemään kaupat nopeasti. 

Myös elämäntavat saattavat poiketa paljon siitä miten sinä ajattelet sellaisten ihmisten elävän jotka omistavat nuo mainitsemasi asiat. Välttämättä heillä ei ole varaa tehdä joitain juttuja joita sinä teet ajattelematta sen enempää, kuten syödä ulkona, käydä elokuvissa, ostaa uusia vaatteita, tilata maksullisia tv-kanavia jne. Olen huomannut että aika moni jotka kauhistelevat isoon ääneen miten "ei meillä vaan olisi varaa siihenjatähän" ovat monesti ihmisiä jota viruttavat pieniä rahasummia tavalla joka ei minulle tulisi kuuloonkaan. Kaikenlaiset pienet heräteostokset, se että kännykän pitää olla hienointa mallia, se että ostetaan jatkuvalla syötöllä lähes kertakäyttöisiä halpoja tuotteita eikä raaskita tai malteta ostaa vähemmän mutta laadukkaampaa, osamaksujen ja pikkulainojen kuukausierien hoitaminen, se ettei menoja osata ennakoida vaan joudutaan aina ostamaan kiireessä...kaikkeen tuollaiseen saa palamaan älyttömästi rahaa ilman että elintasossa tapahtuu havaittavaa nousua.

Vierailija
324/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaan velan maksamiseen tarvitaan sairaat tulot. Muuten ei kovin kauan ole komeaa omakotitaloa, autoa yms.

Loppujen lopuksihan se on oma valinta minkälaisen elintason itselle valitsee: se tehdään opiskeluvaiheessa.

Vierailija
325/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on maltillisen kokoinen ja tavanomainen OK talo, autokatos ja varasto. Talosta lainaa 210 k. Kaksi lasta ja halvat autot (10 vuotias VW golf ja 16 vuotias Toyota) . Ei muita lainoja. Nettotulot 4500 /kk. Meillä pidetään kulut minimissään edullisilla autoilla, riittävällä mutta pienellä vaatevalikoimalla, itsetehdyllä ruualla ja pääosin töihin eväät kotoa. Syödään ulkona muutamia kertoja kuukaudessa. Säästöön on toistaiseksi jäänyt joka kuukausi rahaa.

Vierailija
326/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä oikeasti olekaan, vaan velkaa on rajusti, luottoja pidetään täynnä jatkuvasti, ostellaan osamaksuilla paljon ja sit vielä saatetaan lainailla tutuilta tai käyttää pikavippejä.

Mä en uskaltais elää noin. Muutaman tutun perheen elämäntapa on just tollanen. Jos kaikki ei mene putkeen, voi pitkällä tähtäimellä tulla isojakin ongelmia.

Vierailija
327/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näin: elettiin tosi säästeliäästi alkuun. Ostettiin pieni kolmio ja maksettiin asuntolainaa ripeästi pois.

Nyt ollaan 42 v. ja meillä

-talo 500000, josta velkaa 200000 (pk-seudulla, ei hieno)

-2 autoa, molemmat uusia mutta halpoja, ei velkaa

-reissuihin menee 10000 / vuosi (kaikki ylimääräinen)

-neljä lasta, harrastuksiin menee aika paljon rahaa

-syödään edullisesti, mutta aika usein ulkona / tilataan kotiin

-palkat 6000 ja 5500 brutto, netto 7000

Missä työssä tavalliset ihmiset tienaa noin hyvin?

Molemmilla 20 vuoden työkokemus IT-alalta.

Ja kovasti valehtelua perään niin eiköhän se sillä se palkka nouse.

20 vuoden työkokemuksesta ei kukaan maksa vaan pitäisi tehdä oikeita töitäkin.

Vierailija
328/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri pienituloisen on melkein pakko ostaa osamaksulla. Esim. Jos tulee tarve ostaa 800€ TV ei sitä niin vaan lähdetä säästelemään sitä TV:tä varten jos muutenkin tuntuu että rahat ei riitä. Jos ostaa osamaksulla on pakko maksaa joka kuukausi TV:n osamaksulla. Jos yrittäisin säästää vaikka 100€/kk aina löytyisi jotain muuta tarpeellista johon pistäisin rajat eikä säästöjä kertyisi tarpeeksi nopeasti. On ihan eri säästää hyvistä kun huonoista tuloista. Mikäs siinä on säästää jos tuntuu että tarvitse kitsastella ja säästöön jää kuitenkin.

Vierailija
329/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tyrkytetään lainaa koko ajan vaikka en ole kertaakaan ottanut,mainostetaan ilman vakuuksia jne.

Vierailija
330/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä vain mies kävi töissä 10 vuoden ajan kun itse olin lasten kanssa kotona. Meillä isohko omakotitalo, 2 hyvää autoa (ei mitään luksusautoja kuitenkaan), lapsia 4. Lähes joka vuosi käyty ulkomailla, ja velattomia oltiin kun 40v täytettiin. Mies töissä it-alalla, palkka ollut vuosien aikana 3500-6000€/kk paikasta riippuen. Vaatinut hyvää taloudensuunnittelua, ja tyhmien rahareikien karsimista. Kyllä siihen pystyy kun näkee vaivaa.

Vierailija
331/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tähän vastaa nyt kaikki hevonkuusessa asuvat viisastelevine kommentteineen. Se on ihan  selvä, että jossain Kiimingissä teillä on varaa vaikka mihinkä lukaaliin. Sellaiseen nyt pitäisikin olla ja siellä keskivertotulot riittää kaikilla omistusasumiseen. Eniten ihmetyttää, että miten pk- seudulla  normaali-ihmiset pystyy ostamaan taloja.

Pienestä isompaan.

Aloitimme asunnon maksun jo 19 vuotiaina, vanhemmat takasivat lainan yksiöön Helsingissä v 1979 (korko 16%). Siitä sitten kaksioon, kolmioon, rivariin keskustan ulkopuolelle jne lasten synnyttyä. Lopulta rakensimme talon kehyskuntaan. Sen myynnillä teimme hyvän tilin jonka käytimme nykyisen talon rakentamiseen. Ostamaan emme olisi tällaista ikinä pystyneet mutta rakentamisessa säästimme n 100 000€

Ihan perustöistä aloitettiin ja vähitellen edettiin ja palkkakin parani vuosien mittaan. Opiskelin vasta kolmikymppisenä 3 lapsen jälkeen.

Masentavan kuuloista, pelkkää paremman asunnon tavoittelua koko elämä. 

Vierailija
332/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mitähän vittua kirjoitti:

Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?

Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.

Työttömillä voipi olla ihan ansiosidonnainen työttömyyskorvaus, jota saa kuitenkin 500 päivää (tainnut vähän tippua, jos nyt jäisi työttömäksi.) Jos liksa on ollut yli 3500 €/kk, ansiosidonnaista jää käteen joku pari tonnia.

Vierailija
333/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tähän vastaa nyt kaikki hevonkuusessa asuvat viisastelevine kommentteineen. Se on ihan  selvä, että jossain Kiimingissä teillä on varaa vaikka mihinkä lukaaliin. Sellaiseen nyt pitäisikin olla ja siellä keskivertotulot riittää kaikilla omistusasumiseen. Eniten ihmetyttää, että miten pk- seudulla  normaali-ihmiset pystyy ostamaan taloja.

Pienestä isompaan.

Aloitimme asunnon maksun jo 19 vuotiaina, vanhemmat takasivat lainan yksiöön Helsingissä v 1979 (korko 16%). Siitä sitten kaksioon, kolmioon, rivariin keskustan ulkopuolelle jne lasten synnyttyä. Lopulta rakensimme talon kehyskuntaan. Sen myynnillä teimme hyvän tilin jonka käytimme nykyisen talon rakentamiseen. Ostamaan emme olisi tällaista ikinä pystyneet mutta rakentamisessa säästimme n 100 000€

Ihan perustöistä aloitettiin ja vähitellen edettiin ja palkkakin parani vuosien mittaan. Opiskelin vasta kolmikymppisenä 3 lapsen jälkeen.

Kuinkahan moni nykyään pääsee ostamaan asunnon 19v ja hielä vanhempien takaamana. Sinulla on kyllä käynyt aika hyvin.

Me olemme taanneet jokaiselle lapselle asuntolainan ensisijaisella vakuudella n 10-15%  asunnon hinnasta. Tuo ensisijaisuus tarkoittaa sitä että kun tuo osuus lainasta on maksettu vakuus vapautuu meille takaisin.

Vanhempani antoivat meille 10 000 mk lainaksi tuota omarahoitusosuutta varten ja sen maksoimme takaisin myöhemmin. Vanhemmat oli  köyhiä duunareita jotka pienistä rahoistaan saivat tuon kasaan. Olen tietty ikuisesti kiitollinen siitä.

Vierailija
334/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienestä isompaan.

Masentavan kuuloista, pelkkää paremman asunnon tavoittelua koko elämä. 

6 asuntoa 39 vuodessa, ei paha mun mielestä. Moni vuokralla asuva vaihtaa parin vuoden välein.

Toki olemme ehtineet elämäänkin tässä samalla - 1200€/kk meni lainan kuoletukseen kuukaudessa (ja jipii, sekin omaan taskuun;D) ja saman verran käytimme/käytämme matkusteluun eli n 12000 -15000 €/vuosi. Ei yhtään harmita että on nuo asunnot joskus ostanut, rakentanut ja maksanut

Vierailija
335/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että meitäkin jaksetaan ihmetellä... Autoa ei ole (eikä tule, tietoinen valinta), mutta (velkainen) omakotitalo ja kaksi lasta on ja vuodessa useammin kuin kerran käydään ulkomailla. Tulot sekä minulla että miehellä hyvin pienet. Toisaalta asutaan Keski-Euroopassa, joten junalla/bussilla/BlaBlaCarilla pääsee halvalla vaikka minne, ja koska ystäväpiiriä on vähän joka puolella, majoitutaan kavereiden luona, Couchsurfaten tai Workawayereinä (vastaavasti toki majoitetaan omassa kodissamme porukkaa). Samoin lapset on yksityiskoulussa, mikä maksaa, mutta koskaan ei oikeastaan mitään osteta uutena. Lapsilla myös kummallakin kaksi maksullista harrastusta. Joten kun tinkii tietyistä jutuista, rahat riittää hyvin tärkeämpiin asioihin...

Vierailija
336/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainalla. Yleensä.

Vierailija
337/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Meillä bruttotulot yhteensä 100 tonnia vuodessa. Kolme lasta. Pk-seutu. Ei todellakaan ole varaa ottaa jotain 300000 euron asuntolainaa. Asutaan asumisoikeusasunnossa jossa edullinen vastike. Verotus pitää huolen siitä ettei käteen jää paljoakaan enempää kuin sossun eläteillä.

Vierailija
338/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kahden aikuisen perhe nettoaa yhteensä 4490 euroa /kk. Ei ole varaa edes kerrostalokaksioon Helsingistä hyvällä alueella, vaan jouduttiin ostamaan kaksio kehyskunnasta (koska vaihtoehto oli joko Helsingin ghetot tai Vantaa). Meillä on varaa vain yhteen autoon, joka tosin on uusi ja se maksettiin säästöillä. Ulkomailla käydään pari kertaa vuodessa, mutta vain, jos tarjolla on edullisia lentoja ja yöpymiseen on käytettävissä sitten joko AirBnB tai tai joku halpa hotelli. Aina pitää säästää etukäteen, ei voida vaan yhdestä tilistä ostaa suoraan. Maksetaan asuntolainaa ja minä maksan vielä opintolainaa.

Jäi perhe perustamatta, kun tajuttiin, ettei meillä olisi ikinä varaa ostaa edes kolmiota, saatika maksaa kalliita vauvavakuutuksia, päiväkoteja jne.

Miten ihmeessä 4500 eurolla kuussa ei _muka_ varaa lapseen tai muuhun kuin kaksioon pk-seudun kehyskunnasta ja yhteen autoon. Taidatte shoppailla paljon, käydä paljon ulkona ravintoloissa jne? Veikkaan että ette todellisuudessa halunneet perustaa perhettä koska 4500 euron kuukausittaisilla nettotuloilla pitäisi elää hyvin ainakin yhden lapsen kanssa. 

Me tienaamme saman verran, yksilapsinen perhe. Ei asuta Helsingissä tai kehyskunnassa mutta meilläkin lainaa yli 100 tuhatta, koska iso asunto (>100m2). Kaksi autoa, toinen 10v ja toinen 15v vanha (ylläpito kahdesta autosta kuitenkin), itse asiassa juuri toisesta piti korjata useampi osa ja laskua tuli 1000 euroa. Matkustellaan kaksi kertaa vuodessa (kerran pariskuntana ja kerran lapsi myös mukana). Päivähoitomaksut kalliimman tuloluokan mukaan, löytyy vauvana otetut vakuutukset, lapsi vielä niin pieni ettei harrasta.

Rahaa jää joka kuussa säästöön yli 1000 euroa. Osalla ostetaan osakkeita, osa säästetään jos ostettaisiin vaikka omakotitalo joskus tai remontoitaisiin keittiö tms. 

Vierailija
339/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turhaa ihmettelyä. Vaikka Suomessa on vähän rikkaita, täältä löytyy kuitenkin paljon varakasta väkeä. Pitkät listat löytyy joka vuosi ympäri Suomea lehdistä niitä yli 100 000e vuodessa veronalaisia tuloja tienanneita. Ei sellaisilla ja pienemmilläkään tuloilla ole mikään kummoinen homma saada omakotitaloa ja paria autoa.

Vaurastuminen on vaan liian hidasta malttamattomille ihmisille. Pitäisi miettiä niitä omakotitalorahoja vähän aiemmin kun silloin toisen lapsen syntyessä kun tarve tulee.

Vierailija
340/599 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mitähän vittua kirjoitti:

Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?

Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.

Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.

No ei minun mielestä ole. Suomessa ei huvita mennä ravintolaan syömään kalleuden takia mutta muuten hinnat ok. Verotkin usein huokeampia kuin meillä Saksassa. Taloista puhutattakaan. Meilläpäin saat maksaa talosta 2x sen mitä samankokoisessa kaupungissa Etelä-Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme