Voiko joku nauttia näytteenottotyöstä?
Onko täällä ketään terveydenhuollon näytteenotossa työskentelevää? Voiko siitä työstä aidosti pitää? Tykkäätkö ottaa näytteitä myös lapsilta?
Kommentit (21)
Eikö sinua ahdista lapset? Että et osu suoneen? Vanhemmat suuttuvat ja lapsi itkee hädissään... hyi, en pystyisi päivästä toiseen siihen jännittävään tilanteeseen. Olen siis lähihoitaja ja mietin joskus vakavissani näytteenottajaksi kouluttautumista. Kaikki tapaamani näytteenottajat ovat olleet jotenkin vihaisen ja katkeroituneen oloisia, eivät koskaan ystävällisiä asiakkaille.
Tykkään mutta en varmaan tykkäisi jos tekisin koko päivän. Mutta kun osan päivää vaan oon näytteenotossa on se kivaa sosiaalista vastapainoa labrassa olalle.
Mulla meni selkä siinä hommassa, myös käsi kipeytyi. Etenkin lasten kanssa on otettava välillä aivan älyttömiä asentoja, kun ne eivät pysy paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua ahdista lapset? Että et osu suoneen? Vanhemmat suuttuvat ja lapsi itkee hädissään... hyi, en pystyisi päivästä toiseen siihen jännittävään tilanteeseen. Olen siis lähihoitaja ja mietin joskus vakavissani näytteenottajaksi kouluttautumista. Kaikki tapaamani näytteenottajat ovat olleet jotenkin vihaisen ja katkeroituneen oloisia, eivät koskaan ystävällisiä asiakkaille.
Kokemus tuo varmuutta. . kyllä ne suonet oppii löytämään kun tarpeeksi tekee. Mutta ehkä jos on luonteeltaan hermoileva se vaatii enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus tuo varmuutta. . kyllä ne suonet oppii löytämään kun tarpeeksi tekee. Mutta ehkä jos on luonteeltaan hermoileva se vaatii enemmän.
Jep staasi vaan tiukalle moneksi minuutiksi, niin että lapsi huutaa jo valmiiksi, sitten iso avoneula työnnetään jonnekin sinnepäin ja ronkitaan suoni väkisin esiin. Näin meidän puolivuotiaalta otettiin näyte. Pääasia, ettei näytteenottaja hermoile, vaikka lapsi huutaisi tuskissaan ja vanhempi toteaisi, että pitäisi varmaan lopettaa tai edes löysätä staasia.
Kylmäpäistä sakkia terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep staasi vaan tiukalle moneksi minuutiksi, niin että lapsi huutaa jo valmiiksi, sitten iso avoneula työnnetään jonnekin sinnepäin ja ronkitaan suoni väkisin esiin. Näin meidän puolivuotiaalta otettiin näyte. Pääasia, ettei näytteenottaja hermoile, vaikka lapsi huutaisi tuskissaan ja vanhempi toteaisi, että pitäisi varmaan lopettaa tai edes löysätä staasia.
No enemmän kyllä ajattelin sellaista rauhoittavan varmaa tapaa työskennellä. ..ettei ala kädet täristä näytteenottajalla jos asiakas hermoilee .
Miksi alapeukut, kun tuollaisia näytteenottajia on olemassa ja olen tällaista toimintaa omin silmin nähnyt, että ns. väkisin lapsen tunteista piittaamatta otetaan se näyte jopa paikassa, jonka pitäisi olla erikoistunut lastennäytteenottoon? Ja lopulta näyte saattaa olla jo pelkästä kovakourasuudesta johtuen pilalla ja lapsi joutuu tulemaan uudestaan antamaan näytteen. Näin kävi meille.
Mä oon kiinnittänyt huomiota, että näytteenottajat on yleensä tosi mukavia ja rempseitä. Melkeen aina. Selvästi tykkäävät työstään :)
Joka aamu toivon, ettei aulassa olisi ketään odottamassa, mutta aina siellä on +100 ihmistä. Siinä sitten hirveällä
kiireellä hommiin, jotta pääsee kahvillekin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut, kun tuollaisia näytteenottajia on olemassa ja olen tällaista toimintaa omin silmin nähnyt, että ns. väkisin lapsen tunteista piittaamatta otetaan se näyte jopa paikassa, jonka pitäisi olla erikoistunut lastennäytteenottoon? Ja lopulta näyte saattaa olla jo pelkästä kovakourasuudesta johtuen pilalla ja lapsi joutuu tulemaan uudestaan antamaan näytteen. Näin kävi meille.
Ehkäpä siksi että kommentillasi hyökkäsit toista kommentoijaa kohtaan ja syytit yleistäen terveydenhuollon henkilökuntaa siitä että käsittelevät lapsia kovakouraisesti? Toinen kirjoitti kokemuksen tuomasta varmuudesta ja sinä aloit räyhätä.
Sopisi mulle hyvin kuten myös analyysityö, jota tälläkin hetkellä teen. Olen hyvä ihmisten kanssa nopeassa asiakaspalvelutyössä, mutta pidemmän päälle en jaksaisi olla sosiaalinen (kuten vaikka kätilö tai terapeutit).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pieniltä lapsilta voi olla todella vaikea saada näyte kokeneenkin näytteenottajan. Jos lääkäri kokee näytteet tarpeellisiksi niin silloin ne on otettava. Staasin pitkä kireällä pitäminen aiheuttaa näytteeseen hemolyysiä, toisaalta staasia on joskus pakko käyttää kun suonta on vaikea löytää.
En usko että kukaan nauttii lapsen huudattamisesta, mutta totuus on että harva lapsi antaa rimpuilematta ja huutamatta ottaa näytteen nätisti. Usein karjunta on sitä luokkaa kuin lapseen sattuisi enemmänkin. Kokenut labrahoitaja osaa riittävästi olla välittämättä siitä, koska ei näytteitä ei voi vain jättää ottamatta siksi kun iik lapsi huutaa.
Niin ja neuloista vielä. Kuulostaa nurinkuriselta, mutta isommalla neulalla on pienestä suonesta helpompi saada. Vakuumineulat ei pieniin suoniin toimi. Usko pois, kyllä labrahoitaja haluaisi että jokainen näytteenotto sujuisi nätisti. Uskallan lisäksi väittää että harva nauttii lasten pistämisestä. Se on usein vaativaa ja lasten riehuminen vie mehut nopeasti.
Vanhemmat ovat usein ne jotka tekevät tilanteen hankalaksi, joten jos koet että tilanne sinua kammottaa liikaa niin kaikki sujuu jopa helpommin kun vanhempi jää huoneen ulkopuolelle ja kiinni tulee pitämään joku labran henkilökunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pieniltä lapsilta voi olla todella vaikea saada näyte kokeneenkin näytteenottajan. Jos lääkäri kokee näytteet tarpeellisiksi niin silloin ne on otettava. Staasin pitkä kireällä pitäminen aiheuttaa näytteeseen hemolyysiä, toisaalta staasia on joskus pakko käyttää kun suonta on vaikea löytää.
En usko että kukaan nauttii lapsen huudattamisesta, mutta totuus on että harva lapsi antaa rimpuilematta ja huutamatta ottaa näytteen nätisti. Usein karjunta on sitä luokkaa kuin lapseen sattuisi enemmänkin. Kokenut labrahoitaja osaa riittävästi olla välittämättä siitä, koska ei näytteitä ei voi vain jättää ottamatta siksi kun iik lapsi huutaa.
Niin ja neuloista vielä. Kuulostaa nurinkuriselta, mutta isommalla neulalla on pienestä suonesta helpompi saada. Vakuumineulat ei pieniin suoniin toimi. Usko pois, kyllä labrahoitaja haluaisi että jokainen näytteenotto sujuisi nätisti. Uskallan lisäksi väittää että harva nauttii lasten pistämisestä. Se on usein vaativaa ja lasten riehuminen vie mehut nopeasti.
Vanhemmat ovat usein ne jotka tekevät tilanteen hankalaksi, joten jos koet että tilanne sinua kammottaa liikaa niin kaikki sujuu jopa helpommin kun vanhempi jää huoneen ulkopuolelle ja kiinni tulee pitämään joku labran henkilökunnasta.
Ei sitä staasia laiteta silti kireälle ja vasta sitten aleta valmistelemaan näytteenottovälineitä ja tunnustelemaan suonta. Tiedät kyllä miltä tuntuu, kun ei enää veri kierrä kädessä.
Minusta tuntuu, että lähihoitajalla ei ole mitään hajua siitä, mitä näytteelle tapahtuu, kun staasia pidetään viisi minuuttia käsivarressa koko näytteenoton ajan ja väkisin tiristetään putkeen verta kudosnesteineen.
Neulan koolla ei ole enää mitään väliä siinä vaiheessa, kun staasi on ollut monta minuuttia kireällä ja samaan aikaan yritetään saada näyte tulemaan putkeen. Hitaasti tulee ja varmasti hyytyy.
Todella raskasta työtä tehdä pelkkää näytteenottoa päivästä toiseen. Vuosi tai toinenkin vielä menee mutta sen jälkeen alkaa tökkiä. Koko ajan joudut olemaan skarppina, palvelualttiina, sylkykuppina, asiakkaat valittavat jonotuksesta, pomot painostavat niskaan kun odotusajat venyvät... Jos henkilökuntaa olisi tarpeeksi niin mikäs siellä olisi ollessa. Nykyisellään ihan koiran hommaa.
Menepä itse ottamaan verikokeita lapselta. Ei ole nimittäin aina niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Todella raskasta työtä tehdä pelkkää näytteenottoa päivästä toiseen. Vuosi tai toinenkin vielä menee mutta sen jälkeen alkaa tökkiä. Koko ajan joudut olemaan skarppina, palvelualttiina, sylkykuppina, asiakkaat valittavat jonotuksesta, pomot painostavat niskaan kun odotusajat venyvät... Jos henkilökuntaa olisi tarpeeksi niin mikäs siellä olisi ollessa. Nykyisellään ihan koiran hommaa.
Jep ja useimmissa paikoissa hommat menneet vieläkin kiireisemmiksi, kiitos kilpailutusten ja yksityistämisen. Tätä lisää!
Voin uskoa, mitkä paineet on näytteenotossa työntekijöillä, jotta kerkeää pysymään aikatauluissa, mitkä tehty liian kireiksi työntekijöille johdon taholta (koska tehokkuus).
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni selkä siinä hommassa, myös käsi kipeytyi. Etenkin lasten kanssa on otettava välillä aivan älyttömiä asentoja, kun ne eivät pysy paikallaan.
Sori ohis, mutta en vaan tajua miten voi "selkä mennä" tällaisessa siistissä sisähommassa.
Ymmärrän hyvin, että selkä kipeytyy raskaassa hoitotyössä, missä on potilaan nostoja yms. mutta näytteenotossa?
Tykkään. Aamupainotteinen päivätyö, potilaat tulevat ja lähtevät. Kivan mekaanista hommaa, ei tarvitse ottaa pitkäaikaista vastuuta potilaista. Suurin osa potilaista mukavia mummoja, lapset tulevat vanhemman kanssa ja vanhemman kun ohjeistaa pitämään kiinni niin sekin homma hoituu.