Vihdoinkin opin tuntemaan vihaa ex:ä kohtaan:/
Erosta on aikaa 2,5 vuotta. Tätä ennen kaikki on mennyt hyvin, olemme pystyneet sopimaan asioista. Olen antanut anteeksi jopa sen, että mua kusetettiin elatusmaksujen määrässä. Olin kuitenkin tyytyväinen siihen mitä sain. Ex on saanut kutsun lasten juhliin kotiini..
Mutta nyt en voi tuntea, kuin vihaa lasten isää kohtaan. Taistelen sitä vastaan, että en näytä tunteita lapsille. En halua häntä lähellekkään kotiani. Viikon päästä neuvottelut lastenvalvojalla ja ahdistaa olla samassa tilassa hänen kanssaan.
Tilanne alkoi siitä, että hän maksaa pientä elatusmaksua, koska huijasi tulojaan. Hyväksyin summan kuitenkin, koska sovittiin, että hän maksaa puolet lasten harrastuksista. Nyt ilmoitti, että ei enää maksa, vaan harrastus jota en yksin pysty millään rahoittamaan pitää lapsen lopettaa.
Mää oon nyt yrittänyt keksiä keinoja millä voisin rahoittaa harrastuksen. Minun tulotietoja on tsekkailtu ja arvioitu tuloja ja menoja, eikö tän per.. ele pitäis mennä toisinpäin. Mää olen kuitenkin se joka on maksanut oman osuuden ja nyt jo 300€ isällekkin määrättyjä maksuja.
Oon niin täynnä tuota äijää, joka ei ajattele lapsen parasta. Jos jotain positiivista tästä etsii niin nyt voin sanoa, että olen päässyt erosta yli. Onneksi olen löytänyt ihanan miesystävän rinnalle, joka jaksaa kuunnella ja tukea. Muuten en varmaan jaksaisi tätä.
Sori, varmaan tosi sekavaa tekstiä, mutta yöunetkin on jäänyt tosi vähälle lähiaikoina, joten ajatusten kulku on mitä on.. Kiitos kuitenkin, että sain avautua.
Kommentit (27)
En minäkään maksa ku elareita vaan enää. Lapsen kulut maksan kun on mun luona ja laitan tyttärelle säästöön rahaa.
Paljonko se harrastus kustantaa vuodessa ja paljonko teidän nettopalkat on?
Elatusmaksut ovat laillista kusetusta miestä kohtaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
En nyt sanoisi ihan noinkaan, kun sivusta seurasin miten äiti sekä taloudellisesti että henkisesti kantoi vastuunsa yksin. Nyt on sitten äiti haudassa ja isä edelleen porskuttaa ja kierii rahoissaan.
Sen siitä saa kun luottaa ja tyytyy liian vähän kun ei jaksa tapella ja riidellä.
Nyt paska vaan kaatui lapsen niskaan jos joutuu lopettamaan rakkaan harrastuksen kun isi-pappaa ei kiinnosta osallistua.
Onko siitä harrastusmaksusta mustaa valkoisella vai onko sopimus vain suullinen?
Nyt vaan sitten pidät puolesi tai siis lapsen puolta siellä lastenvalvojalla etkä suostu mihin vain jos mies nyt edes ilmaantuu paikalle...
Älä vaan sinkkumies lisäänny. Sillä jos lapsia teet niin vastuu niistä on puoliksi sinun! Sekä taloudellisesti että henkisesti.
Jos tähän ei kykene niin pidä mulkku housuissa tai laita pihat poikki.
Kukaan ei kuseta sinua jos istut yksin kotona ovi lukossa ja verhot kiinni.
En ole ylpeä tästä vihan tunteesta. Olen ennen ihmetellyt sitä kuinka rumasti eronneet monesti puhuu toisistaan, mutta enää en ihmettele.
En asu uuden miehen kanssa yhdessä, eikä tulla asumaankaan ainakaan 1,5 vuoteen, koska tilanne ei vielä mahdollista sitä. Joten kulut ovat suuret.
Sossun/srk tukia olen juuri hakemassakin ja toivon todella, että niistä jotakin lapsi saisikin. Tää on mun mielestä vaan niin väärin, että minä joudun taistelemaan rahan takia ja lasten isä voi vaan ilmoittaa, että ei enää suostu maksamaan ja kyllä olen leijonaemo, joka taistelee viimeiseen asti, että lasten asiat olisivat hyvin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan sinkkumies lisäänny. Sillä jos lapsia teet niin vastuu niistä on puoliksi sinun! Sekä taloudellisesti että henkisesti.
Jos tähän ei kykene niin pidä mulkku housuissa tai laita pihat poikki.
Kukaan ei kuseta sinua jos istut yksin kotona ovi lukossa ja verhot kiinni.
Tämä lienee nykyisin paras tapa.
Viha on hyvää. Lisää sitä. Liity feministeihin. He auttavat viha-asiassa. Sieltä saat myös hyviä perusteluja sille, miksi sinun pitäisi saada toisen ihmisen rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Työttömälle se on kaikista vttumaisinta. Menee ulosottoon. Kattonu omassa kaveripiirissä, kun saanu kenkää duunista ja elämä muuttuu.. Sit muuttuu vähän lisää, kun elarit paukkuu ulosottoon. Mies imetään joka suunnasta kuiviin. Sitku pääsee duuniin, niin makselee hiessä 1/3 liksasta edellisii elarivelkoja uo äijälle plus i. edelleen ne tulevat elarit mitkää juoksee joka kuukausi. Sit noista lopuista pitäs maksaa oma eläminen ja vuokrat sun muut. Ei paljoo kateeks käy frendejä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis tyytyväinen, että vihdoin tunnet vihaa lapsen isää kohtaan? Jos sulla ei oikeasti ole varaa lapsen harrastukseen, voit kysyä tukea sos.toimesta, jotkut yh:t saavat sellaista. Toisaalta, sulla on uusi mies, asutteko yhdessä? Silloin hänet katsotaan osalliseksi lapsen maksuihin.
Katsotaan vai? Hyvä kun varoitit. Osaan nyt pysyä loitolla noista exiltään (ja uudelta mieheltään(ja veronmaksajilta)) rahaa lypsäviltä yh:ilta.
Voit hakea elareihin muutosta käräjäoikeudesta. Molemmat toimittaa realistiset tulotiedot ja niistä lasketaan elatusmaksut. Näin vältyt kusetetuksi tulemiselta. Voit viedä asian käräjäoikeuteen hakien apua kaupunkisi oikeusaputoimistosta, saat lakimiehen joka ajaa asiaasi (lapset kantajana).
Vastuussa lapsen elatuksesta on molemmat vanhemmat. Siinä ei ole kyse maksuhalusta vaan siitä tosiasiasta että lapsien kulujen tulee jakutua tasapuolisesti tulojen mukaan.
Viha tunteena voi olla myös hyväksi koska siitä saa voimaa. Jos vain yksipuolisesti joustaa ja ymmärtää ja nössöilee niin lopuksi se lapsi kärsii nahoissaan. Jos molemmat vanhemmat kantaa vastuunsa niin lapsen elämä on paljon helpompaa.
Se vihaaminen auttaakin hirveästi. Käytät energiasi täysin väärin. Jos käyttäisit tuon energian hyvään, voisit saada aikaan jotain. Ex-mieheesi et voi vaikuttaa valittamalla, joten ainoa keino on tehdä itse asialle jotain. Ratkaisua ei synny tavallasi toimia, koska lasket toisen varaan eikä toinen tunnu olevan millään tavalla halukas ratkaisuun. Ota itse vastuu, vaikka se epäreilulta tuntuukin. Järkevä ihminen keksii kyllä keinot raapia lapsen harrastusrahat kasaan ilman exää.
Lapsensa pitää elättää oli työtön tai ei. Miesten pitäisi kasvaa vihdoin vastuullisiksi aikuisiksi jos ovat isiä. Vaomosta erotaan eikä lapsista!
Onko se harrastus välttämätön ja kohtuuhintainen? Toki perheen kulut kasvavat, kun siirrytään yhteisasumisesta kahteen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko se harrastus kustantaa vuodessa ja paljonko teidän nettopalkat on?
Harrastus maksaa lähes 2500€/v. Minun nettopalkka 1300€/kk+ asumistuki 250€/kk, lasten isän nettopalkka 2400€ kk.
Vierailija kirjoitti:
Sen siitä saa kun luottaa ja tyytyy liian vähän kun ei jaksa tapella ja riidellä.
Nyt paska vaan kaatui lapsen niskaan jos joutuu lopettamaan rakkaan harrastuksen kun isi-pappaa ei kiinnosta osallistua.
Onko siitä harrastusmaksusta mustaa valkoisella vai onko sopimus vain suullinen?
Nyt vaan sitten pidät puolesi tai siis lapsen puolta siellä lastenvalvojalla etkä suostu mihin vain jos mies nyt edes ilmaantuu paikalle...
Tää se ongelma onkin, kun olen ollut liian kiltti. Ajattelin, että ihmiseen kenen kanssa on elänyt 20 vuotta pitäisi pystyä luottamaan. On vain suullinen sopimus. Ap
Viha on normaalia erossa ja kuuluu juuri tuohon irti pääsemiseen. Se on yksi vaihe ja täytyy käydä läpi että pääsee sitten kokonaan tuollaisista tuntemuksista ja voi jatkaa elämää.
Tiedoksi, mitä en itse tiennyt tuossa tilanteessa. Elatusmaksuja käräjöidessä asianomistaja on lapsi, ja hänhän on varaton, että saa ilmaista oikeusapua kunnalta. Soita heille ja kysy.
Oletko siis tyytyväinen, että vihdoin tunnet vihaa lapsen isää kohtaan? Jos sulla ei oikeasti ole varaa lapsen harrastukseen, voit kysyä tukea sos.toimesta, jotkut yh:t saavat sellaista. Toisaalta, sulla on uusi mies, asutteko yhdessä? Silloin hänet katsotaan osalliseksi lapsen maksuihin.